خبرنگاران آیین 400 ساله شیردوشان در دیباج دامغان برگزار می گردد

به گزارش دور زمین، سمنان - خبرنگاران - ششمین جشنواره محلی شیردوشان یا امامدر، یکی از میراث معنوی ملی با قدمت بیش از 400 سال، روز آدینه 24 خرداد 98 در شهر دیباج دامغان برگزار می گردد.

خبرنگاران آیین 400 ساله شیردوشان در دیباج دامغان برگزار می گردد

جشنواره امامدر یا آئین سنتی شیردوشان هرساله در اواخر بهار با انجام شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم بخشی از آن بین نیازمندان در جوار امامزاده محمد (ع) دیباج در شهرستان دامغان استان سمنان برگزار می گردد.

این آیین با هدف شکرگزاری از خداوند متعال برگزار می گردد که منظور از امام همان امامزاده و از در، درگاهی برای شروع فصلی جدید است.

شیر دوشی گله های گوسفندان در مدت 10 روز در کنار درخت کهنسال 2 هزار و 500 ساله اُرس دیباج که در جوار بارگاه امامزاده محمد (ع) قرار گرفته است، انجام می گردد؛ دامداران این منطقه هرساله هنگام بردن دام ها به کوهستان به سمت بارگاه امامزاده محمد (ع) دیباج آمده و شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد (ص) شروع می نمایند و هر دامدار نیمی از شیر گله خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و نیم دیگر را به متولی امامزاده تقدیم می نماید تا با فروش آن بخشی از هزینه های این مکان مقدس تأمین گردد.

عشایر دیباج بیش از 40 هزار راس گوسفند دارند و در هر دوره از نذورات، 350 کیلوگرم شیر به نیت امامزاده محمد (ع) بین مردم توزیع می نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: افزایش شادی و نشاط بین مردم، حفظ، احیا و معرفی آئین های سنتی، افزایش بازدید گردشگران از شهر دیباج و رونق مالی منطقه، از اهداف اصلی جشنواره ملی امامدر است.

مهدی قاسمی ادامه داد: با توجه به برگزاری جشنواره امامدر در پنج سال گذشته، شهر دیباج در بین گردشگران با این جشنواره شناخته می گردد.

وی، برگزاری این جشنواره را در توسعه گردشگری منطقه موثر دانست و اضافه نمود: شهر دیباج دارای ظرفیت های قابل توجه بسیاری در حوزه گردشگری است که باید از تمام این ظرفیت ها برای توسعه این منطقه، اشتغال زایی و رشد مالی بهره برداری گردد.

قاسمی توضیح داد: برگزاری پیاده روی خانوادگی تا محل جشنواره و افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در 30 غرفه به منظور فروش محصولات محلی و لبنی از برنامه های جانبی این آیین ملی است.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی دامغان افزود: اجرای برنامه های آئینی، موسیقی سنتی، استندآپ کمدی، برپایی سیاه چادر، پشم چینی و نخ ریسی به شیوه سنتی و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز نیز در این جشنواره انجام می گردد.

دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان و در 55 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار گرفته است.

جشنواره امامدر به شماره 890 در فهرست میراث معنوی ملی کشور به ثبت رسیده است.

9856/ 6103

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1857

به "خبرنگاران آیین 400 ساله شیردوشان در دیباج دامغان برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیین 400 ساله شیردوشان در دیباج دامغان برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید