حقایقی در مورد دیوار بزرگ چین

به گزارش دور زمین، چند تا از این حقایق مربوط به دیوار بزرگ چین، مطمئنا شما را غافلگیر خواهند کرد چرا که بسیاری از چیزهایی که برای سال‌ها در مورد این دیوار شنیده‌ایم کاملا صحیح نیستند. برای دیدن واقعیت باید به تور چین بروید، با دو پایتان روی دیوار بایستید و خودتان همه چیز را ببینید.

حقایقی در مورد دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین بدون شک طولانی‌ترین سازه دست بشر بر روی زمین است؛ یکی از برترین آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در آسیا است؛ بازدید از آن در تور چین از واجبات سفر است و مگر در حالتی که چشمانتان از دوربین‌های حرفه‌ای و مدرن امروزی بهتر باشد، به جای نوشته‌ها باید حرف فضانوردان را باور کنید: دیوار بزرگ چین از فضا قابل رویت نیست.

آیا دیوار بزرگ چین از مدار زمین قابل رویت است؟

با وجود افسانه‌ای که مدت‌ها است در زبان‌ها می‌چرخد و می‌گوید دیوار بزرگ چین تنها سازه دست بشر است که از فضا دیده می‌شود، فضانوردان چیز دیگری می‌گویند. فضانوردان چیزهای دیگری را با دیوار بزرگ چین اشتباه گرفته‌اند اما تا این لحظه قادر نبوده‌اند بدون کمک تکنولوژی این سازه را ببینند. در مدارهای پایینی یک فضانورد توانسته بود یک عکس از دیوار بزرگ چین بگیرید؛ اما نشانه گرفتن سنسور قدرتمند یک دوربین و البته خوش‌شانس بودن، از لحاظ تکنیکی به این معنی نیست که می‌توان دیوار بزرگ چین را با چشم غیر مسلح دید.

با این که رودخانه‌ها و بسیاری از سازه‌های ساخت دست بشر شامل جاده‌ها، از مدارهای پایینی قابل رویت هستند، اما ناسا می‌گوید وقتی با چشم غیر مسلح از ماه و فضا زمین را می‌بینید، کل قاره‌ها یک دست به نظر می‌آیند. دیوار بزرگ چین با موادی ساخته شده که از محیط اطرافش به دست آمده بودند و رنگ‌هایی مشابه با کوهستان‌ها دارند، در نتیجه در آن میان قابل تمیز دادن نیست.

چرا مردم فکر می‌کنند دیوار بزرگ چین از فضا قابل رویت است؟

این مسئله به سال 1754 بر می‌گردد، زمانی که هیچکس نمی‌توانست تصور رفتن به فضا را هم بکند. در آن زمان یک کشیش انگلیسی نوشت که این دیوار آن قدر بلند است که مطمئنا می‌توان آن را از روی ماه دید. هنری نورمن، یک روزنامه‌نویس انگلیسی، تصمیم گرفت همین ادعا را در سال 1895 تکرار کند. هر دوی این افراد از دیدن دیوار بزرگ چین شگفت‌زده شده بودند، اما هیچ کدامشان اطلاعات زیادی از فضا نداشتند. برای دهه‌ها بعدتر، این ایده که دیوار بزرگ چین از فضا قابل دیدن است، توسط نویسنده‌ها تبلیغ شد و در نهایت این تصور به باوری عمومی تبدیل شد و راه خود را به کتاب‌های درسی باز کرد.

آیا دیوار بزرگ چین یک سازه یک تکه است؟

مطلقا نه. دیوار بزرگ چین در واقع شبکه‌ای از دیوارها و بخش‌های جداگانه با شاخه‌ها و انشعاب‌های متعدد است. بخش‌های گوناگون دیوار در طول قرن‌های مختلف ساخته شدند. بعضی از این بخش‌ها تنها به وسیله خاکریزها و سنگرها به همدیگر متصل شده‌اند. بعضی ویژگی‌های زمین‌شناختی در مسیر دیوار به کار برده شدند تا تکلیف بسیار سخت ساخت چنین سازه‌ی عظیمی را آسان‌تر کنند. در بعضی مکان‌ها تمام آن چیزی که از دیوار باقی مانده، باروها و برج‌های کوچک هستند؛ آجرهای دیوارها مدت‌ها قبل برای اهداف دیگر کنده شده و استفاده شده بودند.

به یاد داشته باشید که شکل دیوار بزرگ چین به صورت کامل خطی نیست. این دیوار شاخه، خندق، تکه‌های جدا و گاهی اوقات حتی قسمت‌های اضافی و بی‌کاربرد دارد. اما به هر حال خطاب کردن این دیوار با عنوان "تکه‌های بسیار دیوار چین" آنچنان به گوش نمی‌شیند.

Great Wall

دیوار بزرگ چین چه قدر طولانی است؟

به این خاطر که دیوار بزرگ چین از تکه‌های مختلف ساخته شده است و بسیاری از قسمت‌های آن فرسوده شده یا از بین رفته‌اند، تخمین دقیق طول دیوار کار مشکلی است. GPS، تکنولوژی رادار نفوذکننده در زمین و تصاویر ماهواره‌ای، همگی به کار برده شدند تا مشخص شود این دیوار واقعا چه قدر بلند است. 290 کیلومتر از دیوار که به خاطر توفان‌های شنی پنهان مانده بود تا سال 2009 کشف نشده بود. تخمین زده می‌شود دیوار مینگ (آن دیواری که ما بیشتر اوقات به عنوان دیوار بزرگ چین می‌شناسیم) حدود 8851 کیلومتر طول دارد. در یک نقشه‌برداری، تمام تکه‌های دیوار بررسی شدند و مشخص شد این دیوار حدود 21 هزار کیلومتر طول دارد. تخمین زده می‌شود 22 درصد دیوار مینگ از بین رفته است.

آیا دیوار بزرگ چین یکی از عجایب هفتگانه دنیا است؟

با وجود قدمت و اندازه‌اش، دیوار بزرگ چین هیچ موقع در لیست عجایب هفتگانه جهان قرار نگرفت. شاید اتفاق خوش‌یمنی بوده است، چرا که تنها بازمانده عجایب هفتگانه باستانی که نابود نشده، هرم بزرگ جیزه است. البته دیوار بزرگ چین به لیست عجایب هفتگانه جدید دنیا اضافه شد؛ این لیست توسط رای‌گیری آنلاین و تلفنی که در سال 2007 انجام شده بود شکل گرفت.

آیا دیوار بزرگ از چین محافظت کرد؟

متاسفانه، این کار طاق‌فرسا و تلاش فوق‌العاده بزرگ، به صورت کامل نتیجه نداد. دیوار بزرگ چین هیچ گاه نتوانست جلوی مهاجمانی که از شمال می‌آمدند را بگیرد، این دیوار تنها آن‌ها را کمی کند کرد. در واقع چادرنشین‌های منچوری برای سال‌ها و به طور مداوم به دیوار حمله می‌کردند. در نهایت آن‌ها موفق شدند برای 250 سال کنترل بخش‌هایی از چین را به دست بیاورند.

با وجود این که این دیوار از نظر استراتژیکی یک شکست مطلق بود، اما به عنوان یک سیستم بزرگراهی برای انتقال سربازان و وسایل از میان زمین‌های ناهموار عمل می‌کرد. برج‌های هشدار نیز یک شبکه ارتباطی مهم ایجاد کرده بودند. با این که حمله‌کنندگان می‌توانستند دیوار را دور بزنند، با این حال دیوار بزرگ چین دیدی عالی از تحرکات آن‌ها ارائه می‌داد. دیوار به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل می‌کرد و می‌شد از طریق آن به بقیه خبر داد که دردسر، سوار بر اسب، در حال آمدن است.

دیوار بزرگ در طول تاریخ چین، اذیت و آزار کوچکی در راه حمله‌کنندگان بود، اما شغل ایجاد کرد و باعث توزیع ثروت در این کشور شد. این دیوار همچنین مکانی خوب برای کار کشیدن از زندانیان در کمپ‌های کار اجباری بود.

دیوار بزرگ چین چند ساله است؟

ساخت قسمت‌های اولیه دیوار در حدود 2 هزار سال پیش شروع شد. با این حال آن چیزی که امروز با عنوان دیوار بزرگ چین می‌شناسیم، در دوره سلسله مینگ، در قرن چهاردهم و برای مقابله با مهاجمان مغول ساخته شد.

Great Wall

آیا دشمنان چین دیوار بزرگ را نابود کردند؟

نه. بیشترین آسیب به بخش‌های مختلف دیوار بزرگ چین، توسط کشاورزانی زده شد که خاک حاصلخیز استفاده شده در دیوارها را برای کشاورزی برداشته بودند (بیشتر دیوار بزرگ چین با استفاده از خاک کوبیده ساخته شده بود). آجرها و سنگ‌های شکل داده شده نیز از بخش‌های مختلف دیوار جدا شدند و برای ساخت جاده‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. روستاییان در دوره انقلاب فرهنگی چین بین سال‌های 1966 تا 1976 تشویق شدند تا از سنگ‌ها و آجرهای دیوار بزرگ استفاده کنند.

آیا پیاده‌روی در طول دیوار بزرگ چین ممکن است؟

بله. برخی از گردشگران ماجراجو کل دیوار بزرگ چین را پیاده‌روی کرده‌اند یا رکاب زده‌اند. بیشتر قسمت‌های دیوار بزرگ، خرابه است اما برخی از شرکت‌های گردشگری به مسافران تور چین این فرصت را می‌دهند که روی قسمت‌های کمتر محبوب دیوار چادر زده و شب را بخوابند.

بخش‌های زیادی از دیوار بزرگ چین برای کارهای بازسازی یا تحقیقات باستان‌شناسی به طور دائمی بسته شده‌اند؛ تحقیقاتی که به نظر می‌آید هیچگاه پایانی ندارند (اگر اصلا از ابتدا شروع شده باشند). بسیاری به دولت چین بابت محدود کردن دسترسی به بخش‌هایی از دیوار بزرگ چین خرده می‌گیرند؛ محدودیتی که به نظر می‌آید نه به خاطر نگرانی بابت این جاذبه ارزشمند بلکه برای سوق دادن گردشگران به قسمت‌های محبوب‌تر دیوار است، جایی که گوشه گوشه‌اش با دکه‌های فروش سوغات پر شده است.

آیا دیوار بزرگ چین شلوغ است؟

اگر در تور چین، از قسمت‌هایی که نزدیک پکن قرار گرفته‌اند، مانند Badaling، دیدن کنید، بازدیدتان را با صدها نفر دیگر (اگر هزار نباشند) شریک خواهید شد. دیوار بزرگ چین در زمان تعطیلات بزرگ کشور مانند روز ملی یا سال نوی چینی به شکلی باور نکردنی شلوغ می‌شود.

چند حقیقت جالب دیگر در مورد دیوار بزرگ چین

  • مائو زدونگ زمانی گفته بود کسی که از دیوار بزرگ چین بالا نرفته باشد انسانی واقعی نیست.
  • برای فرستادن سیگنال با دود برای هشدار در مورد تحرکات دشمن، فضولات خشک شده گرگ سوزانده می‌شد. از پرچم‌ها برای علامت دادن به دیگر برج‌هایی که در محدوده دید بودند استفاده می‌شد.
  • ادعا می‌شد که در بخش‌هایی از دیوار بزرگ چین، بدن کارگرانی که در زمان ساخت این دیوار جانشان را از دست داده بودند قرار داده شده است. با وجود تلفات انسانی بالا در زمان ساخت دیوار، باستان‌شناسان شواهدی برای اثبات این ادعا پیدا نکرده‌اند.
  • در بخش‌هایی از دیوار، جای تیر از جنگ دوم چین و ژاپن (1937 تا 1945) باقی مانده است.
  • فرقون یکی از ابداعات چینی‌ها در قرن‌های متمادی است. در زمان ساخت دیوار بزرگ چین از این وسیله برای جابه‌جایی مصالح استفاده می‌شد.
  • بازدید تاریخی نیکسون از چین در سال 1972، شامل یک تور بازدید از دیوار بزرگ چین در قسمت Badaling نیز بوده است. این بخش محبوب دیوار در حدود 80 کیلومتری شمال پکن قرار دارد.
  • قسمت بادالینگ دیوار بزرگ چین، به عنوان بخش آخر مسیر دوچرخه‌سواری المپیک تابستانی 2008 چین استفاده شد.
  • در طول تاریخ، بیشتر از 25 هزار برج دیدبانی در امتداد دیوار بزرگ چین ساخته شدند.
  • فرستاده شدن برای کار بر روی دیوار، یک حکم فوق‌العاده ترسناک و سخت بود و معمولا تنبیهی بود که برای مقام‌های رسمی فاسد و مجرمان رده‌های بالای جامعه در نظر گرفته می‌شد؛ کسانی که از لطف دادگاه‌ها محروم می‌شدند.
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2756

به "حقایقی در مورد دیوار بزرگ چین" امتیاز دهید

1 کاربر به "حقایقی در مورد دیوار بزرگ چین" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی در مورد دیوار بزرگ چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید