بازدید از ده جاذبه برتر کوردوبا در مدت تور اسپانیا

به گزارش دور زمین، کوردوبا شهری است اندلسی با پیشینه‌ای بسیار باشکوه و بازدید از آن در سفر با تور اسپانیا تجربه‌ای متفاوت را رقم خواهد زد. در قرن دهم میلادی کوردوبا پر جمعیت‌ترین شهر دنیا بود و به عنوان مرکز تحصیل و آموزش تحت حکومت مورها که در قرن هشتم آن را فتح نموده‌ بودند شناخته می‌شد. مثال‌های شاخصی را می‌توان از معماری اسلامی در سرتاسر این شهر یافت و بی‌شک برجسته‌ترینشان مسجد کلیسای کوردوبا است که از هر جهتی بر خط آسمان شهر غلبه دارد. از دیگر جاذبه‌های محبوب این شهر می‌توان به گل‌های زیبا و حیاط خلوت‌های به دقت منظر سازی اشاره کرد. این حیاط‌های زیبا سبب شده‌اند که هر ساله در ماه مه جشنی به همین نام برگزار گردد.

بازدید از ده جاذبه برتر کوردوبا در مدت تور اسپانیا

بازدید از Calahorra Tower در مدت تور اسپانیا

برج کالاهورا به عنوان یکی از عارضه‌های مصنوع و شاخص کوردوبا، از معماری اسلامی برخوردار است. این سازه که در منتهای جنوبی پل رومی (Roman Bridge) واقع شده است، شکلی شبیه به نعل اسب دارد و باقدمت‌ترین استحکام نظامی این شهر به شمار می‌رود. مورها این برج را به منظور حفاظت از شهر در برابر حملات احتمالی دشمنان احداث نمودند. این بنا ابتداً دروازه‌ای طاق‌دار را در حد فاصل دو برج شامل می‌شده است. برج سومی نیز در قرن چهاردهم میلادی توسط شاه هنری به مجموعه اضافه گردید. امروزه این محل موزه‌ای تاریخی که یادآور پیشینه پر فراز و نشیب این شهر است شامل گردیده و بازدید از آن در سفر با تور اسپانیا به گردشگران توصیه می‌شود. برخی از آثار این موزه به دورانی اشاره دارند که مسیحیان، یهودیان و مسلمانان در کنار هم در صلح و آرامش می‌زیسته‌اند. از دیگر آثار ارائه شده در این موزه می‌توان به دستاوردهای علمی فرهنگی و شاهکارهای مهندسی اشاره نمود که قرن‌ها پیش اندلس به واسطه آن‌ها سرشناس گردیده بود.

 بازدید از Calleja de las Flores در مدت تور اسپانیا

Calleja de las Flores یکی از محبوب‌ترین گذرگاه‌های شهر کوردوبا است و بیشتر به کوچه‌ای باریک شباهت دارد تا خیابان. این معبر از میانه بخش یهودینشین شهر می‌گذرد و آنچه که آن را زیبا و منحصربفرد نموده است، گلدان‌های رنگین، پنجره‌های مشبک و بالکون‌های آکنده از گل‌هایی است که از دیواره خانه‌ها به پایین روییده‌اند و به گردشگران به هنگام قدم زدن در میان کوچه خوشامد می‌گویند. Calleja de las Flores به میدانی کوچک ختم می‌شود و بواسطه گل‌های رنگارنگ و پس زمینه‌ای که در آن مسجد کلیسای کوردوبا به چشم می‌خورد، بهترین فرصت را جهت ثبت تصاویری خاطره‌انگیز به دست خواهد داد.

 بازدید از Medina Azahara در مدت تور اسپانیا

Medina Azahara در قرن دهم میلادی در فاصله هشت کیلومتری از کوردوبا به عنوان کاخی برای خلیفه احداث گردید. مطابق با افسانه‌‌ها خلفیه نام معشوقه خویش را بر این محل گذارده است. با این وجود نشانه‌هایی دال بر آن وجود دارند که هدف وی از ساخت این کاخ برجسته سازی خلافتش به عنوان قدرتمندترین محدوده شاهی در قرون وسطی بوده است. این مجموعه از سه طبقه ساخته شده است و قلعه در بالاترین سطح قرار دارد. هر طبقه با دیواری محصور گردیده بود و مسجدی نیز در خارج از محوطه قرار داشته است. کاخ Medina Azahara از مصالحی رنگین و گرانقیمت ساخته شده است که از میانشان می‌توان به سنگ‌های قیمتی بسیار زیبا اشاره نمود. این کاخ باشکوه هفتاد سال پس از ساختش تخریب شد و پس از کشفش در اوایل قرن نوزدهم میلادی، مورد بازسازی قرار گرفت.

بازدید از Palacio de Viana در مدت تور اسپانیا

نمای بیرونی Palacio de Viana ساده و بی‌آلایش به نظر می‌رسد، اما با اولین قدم به درون آن شاهد شکوه زندگی اشرافی قرن هفدهم خواهید بود. این بنا به عنوان یکی از خانه‌های اشرافی کوردوبا به واقع کاخی است که بواسطه دوازده حیاط خلوتی که هر یک به گونه‌ای متفاوت تزئین شده است، تحت عنوان موزه پاسیو یا حیاط خلوت (Museo de los Patios) نیز شناخته می‌شود. امروزه این محل یک موزه کالسکه، آویزهای چرمی دیواری، یک کتابخانه با 7000 جلد کتاب که علاوه بر آن فرشینه‌های فنلاندی را نیز شامل شده است، یک گالری هنری با کفی ساخته شده از کاشی‌های رومی و دیگر آثار تاریخی متعلق به قرون پیش را در خود جای داده است.

بازدید از Juderia de Cordoba در مدت تور اسپانیا

یهودیان از زمان امپراطوری روم در کوردوبا ساکن بوده‌اند و پس از فتح شهر در قرن هشتم میلادی توسط مورها به طرز چشم‌گیری پیشرفت نمودند. در این هنگام یهودیان بسیار ثروتمند گردیدند و در بارگاه مورها به پست‌ و مقام‌های حائز اهمیتی دست یافتند. ابن میمون، یکی از فلاسفه سرشناس یهودی، در سال 1126 در این محل چشم به جهان گشود و مجسمه‌ای از وی در میدان Tiberiadus قرار داده شده است. بخش یهودی نشین کوردوبا با معابر باریک و پیچ در پیچش محل مناسبی جهت خرید نقره و جواهرات به شمار می‌رود.

بازدید از Cordoba Synagogue در مدت تور اسپانیا

امروزه شاخص‌ترین جاذبه بخش یهودی نشین کوردوبا، یک کنیسه باستانی است که در Calle de los Judios قرار دارد. این بنا یکی از سه پرستشگاه یهودی باقی مانده در اسپانیا است. Cordoba Synagogue که در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است، پس از بیرون راندن یهودیان از اسپانیا در سال 1492 به بیمارستانی تغییر کاربری داد و در سال 1588 به یک عبادتگاه کاتولیک تبدیل شد. امروزه نیز به عنوان موزه‌ای به حیات خود ادامه می‌دهد. بخش‌ داخلی این کنیسه کتیبه‌هایی مشتمل بر سرودهایی مذهبی به زبان ابری را در خود جای داده‌ است. تالار اصلی این محل فرمی مستطیل شکل دارد و با نقوشی از درختان که به سبک مدجن طراحی شده‌اند تزیین گردیده است. دیوار نگهدارنده محل سخنرانی بانوان را نیز سه طاق گچ بری شده بسیار زیبا تشکیل می‌دهند. 

بازدید از Puente Romano در مدت تور اسپانیا

Puente Romano که به معنای پل رومی است، بر فراز رودخانه Guadalquivir، در مرکز تاریخی کوردوبا قرار دارد و ساخت آن توسط رومی‌ها به قرن اول میلادی باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون این سازه بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. در سازه بازسازی شده کنونی کماکان می‌توان ذائقه اسلام‌گرایانه مورها را که 17 طاق اولیه را به شانزده طاق تقلیل دادند نظاره کرد. نمای این پل در هنگام غروب خورشید با سنگ‌هایی که به رنگ قرمز تیره دیده می‌شوند و پس زمینه‌ای که در آن مسجد کلیسای کوردوبا به چشم می‌خورد بسیار زیبا خواهد بود. در میانه پل نیز مجسمه‌ای از San Rafael که در قرن شانزدهم به مجموعه اضافه گردیده است قرار دارد.

بازدید از Festival de Patios در مدت تور اسپانیا

فستیوال حیاط خلوت کوردوبا هر ساله در اواسط ماه مه زمانی که بهار در اوج زیبایی خود قرار دارد برگزار می‌گردد. این مراسم به واقع رقابتی است میان شرکت کنندگانی که حیاط خود را به روی بازدیدکنندگان می‌گشایند تا در میان گل‌ها و شکوفه‌های بهاری قدم زنند و از زیبایی آن‌ها لذت ببرند. خانه‌های کوردوبا به دلیل اقلیم گرم و خشک این شهر از یک حیاط مرکزی برخوردارند و قدمت این فضاسازی به عصر رومیان باز می‌گردد. این سنت توسط مورها حفظ گردید و حتی در خانه‌های امروزی نیز به چشم می‌خورد. کاشت درختان و استفاده از آب نما در این محل همواره از عمده روش‌های خنک نگهداشتن خانه‌ها بوده است. امروزه آراستن حیاط خلوت‌ها خود به عنوان سبکی از زندگی در کوردوبا شناخته می‌شود. این فستیوال بهاره به مدت 13 روز ادامه خواهد داشت و دروازه حیاط‌ها به منظور لذت بردن از زیبایی خیره کننده‌ درختان و گل‌های بهاری به روی گردشگران تور اروپا باز خواهد بود.

بازدید از Alcazar de los Reyes Cristianos در مدت تور اسپانیا

Alcazar de los Reyes Cristianos که به معنای دژ شاهان مسیحی است، در قرن هشتم میلادی به عنوان قلعه‌ای برای خلیفه‌ مورها ساخته شد. این بنا که یکی از سازه‌های شاخص کوردوبا محسوب می‌شود، بعدها به اقامتگاهی برای شاهان و ملکه‌های اسپانیا که به مدت 160 سال بر این سرزمین حکمرانی نمودند تبدیل شد. از میان اشخاص سرشناسی که به این محل سفر کرده‌اند می‌توان به کریستف کلمب که به جهت دریافت کمک مالی از فردیناند و همسرش ایزابلا برای سفرش به سرزمین‌های ناشناخته به این محل آمده بود اشاره کرد. این مجموعه بعدها به زندانی تغییر کاربری داد و امروزه موزه‌ایست عمومی برای آنان که خواهان تماشای مصنوعات باستانی هستند. شاخص‌ترین جاذبه این محل باغ‌های حیاط پشتی به همراه فواره‌ها و پرچین‌هایی است که یادآور میراث اسلامی این قلعه‌اند.

بازدید از Mezquita of Cordoba در مدت تور اسپانیا

اگرچه مسجد کلیسای کوردوبا ابتداً به حالت کنونی امروزی نبوده است، اما طراحی نهایی آن نشانگر تلاش یکپارچه مذاهب مختلفی است که هر یک در زمانی خاص فاتح این مسجد بوده‌اند. معبد رومی اولیه با کلیسای جامع اقوام ویزیگوت جایگزین شد. سپس در قرن هشتم میلادی زمانی که مورها شهر کوردوبا را فتح نمودند به مسجدی تغییر کاربری داد. زمانی این زیارتگاه مسلمانان یک نسخه دست نوشته از قرآن و یک استخوان بازو متعلق به حضرت محمد را در خود جای داده بود. پس از آن در قرن سیزدهم مجدداً توسط مسیحیان فتح گردید. آنان سبک معماری اسلامی این مسجد را حفظ نمودند و تنها آن را تقدیس کرده و نامش را تغییر دادند.

انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2878

به "بازدید از ده جاذبه برتر کوردوبا در مدت تور اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از ده جاذبه برتر کوردوبا در مدت تور اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید