تغییر نام مقدونیه و زد و خورد پلیس ضدشورش یونان با معترضان

به گزارش دور زمین، هزاران نفر از مخالفان تغییر نام مقدونیه بار دیگر در پایتخت یونان تظاهرات کردند که این حرکت اعتراضی به خشونت و درگیری با نیروهای پلیس منتهی شد.

تغییر نام مقدونیه و زد و خورد پلیس ضدشورش یونان با معترضان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تظاهرات ضد دولتی مردم یونان در اعتراض به تغیر نام مقدونیه، درگیری و زد و خورد با نیروهای پلیس ضد شورش را به دنبال داشت.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، هزاران نفر از مخالفان توافق آتن با اسکوپیه در زمینه تغییر نام مقدونیه، دیروز (یکشنبه) به خیابان ها آمدند. یکی از معترضان در این مورد گفت: ما نمی توانیم این توافق را که باعث از دست رفتن مقدونیه و تاریخ ما می گردد، بپذیریم.

گزارش ها حاکی از این است که پلیس برای متفرق کردن معترضانی که اطراف مجلس تجمع نموده بودند و به سمت ساختمان مجلس سنگ، رنگ و دیگر اشیا پرتاب می کردند از گاز اشک آور استفاده کرد. همچنین رسانه های محلی اعلام کردند که پلیس علیه معترضان به استفاده از باتون و چماق هم متوسل شده است.

همچنین گزارش پلیس یونان حاکی از این است که در جریان ناآرامی های دیروز نه نفر از نیروهای پلیس زخمی شدند. گزارشی از زخمی شدن معترضان منتشر نشده است.

مقامات یونانی شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات را حدود 60 هزار نفر برآورد کردند با این حال معترضان تعداد تظاهرات کنندگان را 100 هزار نفر اعلام نموده اند. معترضان با صدها دستگاه اتوبوس از سراسر کشور به ویژه از شمال یونان به آتن آمده بودند.

چند ماه پیش و به رقم شکست همه پرسی تغییر نام مقدونیه، مجلس این کشور به شروع روند تغییر نام این کشور به مقدونیه شمالی رای مثبت داد. تغییر نام، زمینه را برای عضویت مقدونیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا مساعد می نماید.

مقامات مقدونیه و یونان تابستان گذشته، توافقنامه تغییر نام کشور مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی را امضا کردند.نیکوس کوتزیاس و نیکولا دیمیتروف وزرای خارجه یونان و مقدونیه در جزیره پرسپا در مرز دو کشور این توافق را با حضور الکسیس سیپراس و زوران زائف نخست وزیران یونان و مقدونیه امضا کردند. در این مراسم ماتئو نیمتس فرستاده سازمان ملل و شماری از مقامات اروپایی شرکت داشتند.

سیپراس و زائف توافق نموده اند تا نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر کند. هدف این است که نام کشور مقدونیه با نام بخش هایی از یونان تفاوت داشته باشد.

دامنه اختلافات در درون دولت یونان در این زمینه به حدی است که یک هفته پیش، پانوس کامنوس وزیر دفاع یونان و رهبر حزب راست گرای استقلال یونان (ANEL) از سمت خود استعفا داد و در شرح این اقدام خود گفت که اختلاف نظر ها درباره نام مقدونیه عامل این استعفا بوده است.سیپراس با استعفای کامنوس موافقت کرد و فردی را به صورت موقت به عنوان جانشین وزیر دفاع منصوب کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1989

به "تغییر نام مقدونیه و زد و خورد پلیس ضدشورش یونان با معترضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر نام مقدونیه و زد و خورد پلیس ضدشورش یونان با معترضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید