نحوه تعویض پاسپورت ایرانی خود را در کانادا

به گزارش دور زمین، به دلیل عدم وجود سفارت­خانۀ کانادا در ایران و متقابلاً ایران در کانادا، انجام خدمات کنسولگری مانند تعویض پاسپورت، احتمالاً برای شما کمی سخت خواهد بود. اما چندین راه برای رسیدگی به چنین کارهای کنسولی وجود داد که در ادامه به آن­ها اشاره خواهیم کرد. پس بدون مقدمه، اصل مطلب را بیان می کنیم.

نحوه تعویض پاسپورت ایرانی خود را در کانادا

اگر علاقمند به سفر با برترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا تماشا کنید و برترین تجربه سفر را داشته باشید.

دلایل تعویض پاسپورت

تعویض پاسپورت می­تواند به­ دلیل یکی از موارد زیر انجام گردد:

  • انتها اعتبار پاسپورت
  • مخدوش یا ناخوانا شدن پاسپورت
  • پر شدن صفحات پاسپورت
  • تغییر اطلاعات شناسنامه ­ای مانند نام یا نام خانوادگی

راه­های تعویض پاسپورت

اگر می­خواهید برای پاسپورت نوی درخواست بدهید، چندین راه وجود دارد:

سامانه میخک

شما با استفاده از سامانه­ میخک می­توانید خدمات مربوط به کنسول را انجام دهید. خدماتی مانند ثبت ازدواج، طلاق، فوت، درخواست شناسنامه، گذرنامه، وکالت­نامه، اجازه­ خروج دانشجویان و همچنین تعویض یا تمدید پاسپورت از طریق این سامانه انجام می­گردد.

صفحه اصلی سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی یا میخک

جهت درخواست گذرنامه، ابتدا باید وارد سایت میخک شوید و برای خود پروفایلی بسازید. در پروفایل اطلاعات مربوط به اقامت، محل زندگی، تماس (شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت و پست الکترونیکی) خود را ثبت کنید. بعد از ساخت پروفایل، گزینه­ صدور پاسپورت را انتخاب کنید. شما پس از ثبت نام، کدرهگیری دریافت خواهید کرد که حتماً آن را یادداشت کنید و در هنگام مراجعه به کنندگی علاوه بر این کد باید اصل تمام مدارکی که در سامانه بارگذاری کردید هم همراه تان باشد.

درخواست پاسپورت برای افراد زیر 18 سال از طریق پدر یا قیم آن­ها انجام می­گردد. جهت این­کار قیم از طریق پروفایل خودش برای صدور پاسپورت افراد زیر 18 سال درخواست می­دهد. پس از ثبت درخواست و با کدرهگیری دریافتی می­تواند به کنندگی مراجعه کند. فردی که برای او پاسپورت صادر می­گردد باید در کنندگی حاضر باشد.

تعویض پاسپورت از طریق سامانه ­ی میخک، بسیار مطمئن اما زمان­بر است. درخواست شما از طریق این سایت به دفتر حفظ منافع ایران در واشنگتن فرستاده می­ گردد. مدارک لازم برای ثبت درخواست پاسپورت شامل تصاویر تمامی صفحات شناسنامه، کارت ملی، مدرک اقامتی معتبر، عکس پرسنلی، صفحه اول گذرنامه قبلی و صفحه حاوی آخرین مهر خروج از ایران می­گردد.

شرکت خصوصی

شرکتی­ خصوصی با نام چاپارکس در کانادا مشغول به کار است که درخواست تمدید پاسپورت شما را به سفارت خانه ­ی ایران در مکزیک می فرستد. تعویض پاسپورت با این روش، بنابر ادعای صاحبان این شرکت و تجربه چند تن از هموطنان سریع­تر و مقرون به صرفه ­تر است.

درخواست پاسپورت در ایران از طریق افراد دارای وکالت­نامه

راه دیگر وکالت دادن به کسانی است که می­خواهند به ایران سفر کنند. البته اگر این افراد والدین شما هستند نیازی به وکالت نامه نیست. پس از سفر به ایران، این افراد باید به ساختمان وزارت خارجه در میدان امام در تهران یا سایر کنندگی­ های وزارت خارجه مراجعه کنند و پاسپورت شما را همراه با سایر مدارک تحویل دهند. چون این کار در ایران انجام می­گردد، هزینه­ی­ پایین­ تری دارد. پس از صدور پاسپورت، این افراد با بازگشت به کانادا، پاسپورت نو و قدیمی را تحویل شما می­دهند. این راه با اینکه هزینه ­ای به صرفه ­تر دارد اما کمی خطرناک است و به افرادی که پاسپورت خود را به آن­ها می ­سپارید باید اطمینان کامل داشته باشید.

پس از ورود به ایران، شما باید به اداره­ گذرنامه مراجعه کنید تا اثر انگشت شما ثبت گردد. در صورت عدم انجام اثر انگشت، اجازه ­ی خروج به شما داده نخواهد شد.

درخواست شناسنامه و پاسپورت برای نوزادان

جهت درخواست پاسپورت برای نوزادان ایرانیِ متولد کانادا، باید اول از همه شناسنامه­ ایرانی تهیه کنید. تنها پدر و پدربزرگ پدری بدون نیاز به وکالت­نامه و افراد دیگر درصورت داشتن وکالت­نامه می توانند برای شناسنامه­ نوزاد در وزارت امور خارجه در تهران درخواست دهند. مدارک لازم برای انجام این ­کار شامل اصل کارت ملی پدر و مادر به همراه کپی آن و اصل و کپی گواهی تولد کانادایی نوزادLong Form می­گردد. پس از دریافت شناسنامه نوزاد، حالا می­توانید برای پاسپورت نوزاد اقدام نمایید. برای پاسپورت نیز اصل شناسنامه ایرانی نوزاد، کپی گذرنامه پدر و مادر (شامل صفحه اول، صفحه مربوط به ویزای کانادا، صفحه مهر خروج از ایران و صفحه مهر ورود به کانادا) و دو قطعه عکس 4×6 نوزاد لازم است.

مدارک لازم جهت تعویض پاسپورت

مدارک لازم برای تمدید مجدد پاسپورت برای افرادی که اقامت قانونی در کشوری دیگر دارند، به شرح زیر است:

  • اسکن تمام صفحات شناسنامه
  • اسکن صفحه اول (مشخصات گذرنامه) و صفحه حاوی مهر آخرین خروج از جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور.
  • کارت انتها خدمت یا معافیت و یا نامه معافیت تحصیلی صادره از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی آقایان دارای 18 سال تمام و کمتر از 50 سال.
  • اسکن پشت و رو کارت ملی (در صورت دارا بودن کارت ملی)
  • عکس 4*6 بیومتریک
  • تصویر مدرک اقامت معتبر
  • تصویر قیم نامه صادره از مرجع ایران (جهت افراد زیر 18 سال در صورت فوت پدر)
  • تصویر مدرک معتبر

مدارک لازم جهت تعویض گذرنامه­ های مخدوش، علاوه بر موارد بالا شامل این مدارک نیز می­گردد:

  • تصویر صفحه اول شناسنامه شوهر و صفحه حاوی مشخصات همسر و بچه ها (برای بانوان متأهل)
  • تصویر صفحه اول شناسنامه پدر و صفحه حاوی مشخصات همسر و بچه ها (برای افراد زیر 18 سال).
  • درخواست کتبی مبنی بر شرح چگونگی مخدوش شدن گذرنامه
  • اگر پاسپورت شما در اثر آتش سوزی منزل، محل کار، خودرو و…. سوخته باشد، اصل و یک نسخه گزارش از سوی پلیس محلی حاوی مشخصات گذرنامه با مهر و امضای مقام صادر کننده باید ارائه دهید.

افرادی که پاسپورت خود را گم کرده­ اند، جهت درخواست پاسپورت باید علاوه بر مدارک بالا مدارک زیر را نیز همراه داشته باشند:

  • گزارش پلیس محل که شماره گذرنامه و مشخصات صاحب گذرنامه مفقود شده در آن درج و مهر شده باشد.
  • شرح چگونگی فقدان گذرنامه و امضای آن از طریق متقاضی، ضمناًً می بایست شرح چگونگی فقدان گذرنامه افراد زیر 18 سال از طریق پدر و یا قیم قانونی ایشان تکمیل و امضاء گردد.

هزینه­­ این خدمات

اگر درخواست تمدید گذرنامه را از دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن دارید، مجموع هزینه کنسولی باید به دلار آمریکا، در قالب یک MONEY ORDER و در وجه EMBASSY OF PAKISTAN ارسال گردد. هزینه ­ی پست جهت بازگرداندن مدارک به متقاضی، برای کانادا 40 دلار آمریکا خواهد بود. چون هزینه ها باید به دلار آمریکا پرداخت گردد، شما می بایست MONEY ORDER را از بانک خود تهیه فرمایید.

  • صدور گذرنامه برای افراد بالای 18 سال- 130$
  • صدور گذرنامه برای افراد زیر 18 سال- 65$
  • صدور گذرنامه مفقود شده/ مخدوش شده- 241$
  • صدور شناسنامه فرزند زیر 18 سال- $43
  • دقت کنید هزینه ها به دلار آمریکا می باشد

اجازه­ خروج به بانوان

جهت صدور پاسپورت برای بانوان (دارای همسر ایرانی یا فرزند زیر 18 سال) اجازه­ کتبی از طرف همسر یا پدر نیاز است. درصوتی که همسر یا پدر حضور ندارند، باید رضایت­نامه صدور گذرنامه و خروج همسر و بچه ها تهیه گردد.

این رضایت­نامه می­تواند اجازه­ یکبار، دوبار یا خروج مکرر را به بانوان بدهد. جهت انجام این خدمات در وزارت امور خارجه اصل کارت ملی، تصویر آن، اصل شناسنامه، تصاویر کامل از تمام صفحات آن، تکمیل فرم ارسال مدارک و فرم رضایت­نامه لازم است. البته بانوانی که همراه با همسرشان در خارج از کشور زندگی می­کنند نیازی به اجازه ­ی خروج ندارند.

سفر به ایران با پاسپورت منقضی

برخی شرکت­های پروازی به شما اجازه می­دهند تا با پاسپورتی که از زمان اعتبار آن گذشته است، به ایران سفر کنید. اما برای خروج از ایران باید پاسپورت خود را تمدید کنید و نمی­توانید به کشور دیگری غیر از ایران وارد شوید. طبق تجربه شخصی برخی از مسافران شرکت پروازی ترکیش اجازه ­ی سفر با پاسپورت از تاریخ گذشته را می دهد اما شرکت پروازی قطر این­گونه نیست.

سفر به ایران با پاسپورت منقضی پیشنهاد نمی­گردد زیرا ممکن است در بین راه برای شما مسئله ای پیش بیاید یا قوانین تغییر کنند.

در آخر

از هر روشی که برای پاسپورت درخواست می­دهید، پیش از ارسال مدارک، از کامل بودن آن­ها اطمینان حاصل کنید. جهت اطلاع از تغییرات ایجاد شده در مدارک مورد نیاز می­توانید به سایت خدمات کنسولی وزارت خارجه ­ی ایران یا میخک مراجعه کنید، همچنین چنانچه هر گونه سوالی در رابطه با مسائل کنسولی خود دارید می توانید با مراجعه به سامانه پاسخگویی به پرسش های ایرانیان خارج از کشور آن را مطرح کنید و جواب دقیق را از وزارت امور خارجه دریافت کنید.

اگر سوالی دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

انتشار: 27 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5882

به "نحوه تعویض پاسپورت ایرانی خود را در کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "نحوه تعویض پاسپورت ایرانی خود را در کانادا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تعویض پاسپورت ایرانی خود را در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید