تاکید بر لزوم انجام برنامه ریزی برای سفرهای نوروز 1401

به گزارش دور زمین، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تاکید بر لزوم انجام برنامه ریزی برای سفرهای نوروز 1401 صورت پذیرفت.

تاکید بر لزوم انجام برنامه ریزی برای سفرهای نوروز 1401

مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به آنکه معاونت گردشگری برای نوروز 1401 همچون دو سال گذشته که با شیوع کرونا همراه بودیم برنامه ای برای تشویق جامعه به سفر در نظر ندارد، گفت: با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا امسال محدودیت و ممنوعیتی برای انجام سفر به وجود نخواهد داشت. در واقع بررسی های ستاد کرونا نشان داد که امسال اعمال محدودیت های زیاد برای عدم انجام سفر در نوروز مقدور نیست و محدودیت های سفر به ارائه کارت واکسن کرونا یا عدم ابتلای مسافران به ویروس کرونا عنوان شده است.

او پیرامون تاکید بر لزوم انجام برنامه ریزی برای سفرهای نوروز 1401 ادامه داد: با توجه به آنکه طی دو سال گذشته سفر با محدودیت های زیادی همراه بود پیش بینی ما آن است که نوروز امسال با افزایش حجم سفرهای نوروزی همراه باشیم. در این میان تاکید ما بر آن بود تا از ظرفیت های اسکان اقامتگاه های مجاز استفاده شود البته تجربه نیز نشان داد هرگاه ظرفیتهای فعالیت اقامتگاههای مجاز را محدود کرده ایم فعالیت مجموعه های غیرمجاز همچون خانه های مبله و نظایر آن و همچنین کلاس های مدارس و سایر اقامتگاه های غیرمجاز مانند مهمانسراهای ادارات بیشتر شده است.

فاطمی با اشاره به آنکه بیشتر سفرهای نوروزی را نمیتوان به عنوان سفرهای گردشگری تلقی کرد، گفت: بیشتر سفرهای نوروزی به منظور دید و بازدید انجام می شود و عموماً بدون برنامه ریزی قبلی صورت می گیرد. تاکیدی که ما داریم آن است که با برنامه ریزی به سفر بروند. به این معنا که قبل از انجام سفرهای نوروزی بخصوص در روزهای افزایش شیوع کرونا و شرایطی که ممکن است همچون سالهای گذشته با شرایط بحرانی به لحاظ جوی و موقعیت برخی از استان ها روبرو شویم حتماً قبل از سفر برنامه ریزی های لازم را بخصوص در حوزه اقامت خود در نظر بگیرند و محل اقامت را در مقصد سفر رزرو و مشخص کنند.

این در حالی است که عمده سفرهای نوروزی براساس تصمیم لحظه آخری اتفاق می افتد به قول معروف همان موقع تصمیم می گیریم و همان موقع بار سفر را می بندیم و حرکت می کنیم خواهش ما از مردم آن است که امسال چنین اتفاقی را رقم نزنند و حتماً با برنامه ریزی سفر کنند. پیشنهاد ما آن است که هرچه زودتر برنامه ریزی های سفرهای نوروزی خود را انجام دهند که انجام این برنامه ریزی هرچه به نوروز 1401 نزدیکتر می شویم، سخت تر می شود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به راه اندازی ستاد مرکزی خدمات سفر گفت: همه دستگاه های ذیربط در حوزه گردشگری پای کار آمده اند و تصمیمات خوبی اخذ شده استان ها نیز ستاد خدمات سفر استانی را راه اندازی کرده اند و فرمانداران و استانداران تصمیمات لازم را خاطرنشان کرده اند. برنامه ما روال عادی را طی خواهد کرد و قصدمان آن است که از ظرفیت های مجاز اقامت استفاده کنیم و کمتر از سراغ ظرفیت های اقامتی غیر معمول مانند خانه مسافرها خانه مبله ها و حتی کلاسهای مدارس و سالن های ورزشی برویم.

او در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت مدارس سالن های ورزشی اقامتگاه های دولتی و سایر اقامتگاه های غیرمجاز در نوروز 1401 ممنوع خواهد بود، گفت: فعالیت این مراکز غیرمجاز را ممنوع کرده ایم مگر در شرایط اضطرار که آن هم بنابر تشخیص و تصمیم استاندار به عنوان رئیس ستاد خدمات سفر استان اخذ شود، چرا که ممکن است در برخی از استان ها به شرایط بحرانی و اضطرار برسیم و مجبور شویم از ظرفیت های اسکان جمعی استفاده کنیم.

ممکن است این اضطرار بر اثر سیل و شرایط جوی بوجود آید یا آنکه در منطقه های با حجم بسیار زیاد مسافران روبرو شویم که ممکن است سبب شود مردم ناچار به اقامت در خیابان ها شوند. هرچند ترجیح ما آن است که مردم در شهرهایی که شرایط آب و هوای بهتری دارد در همه خیابان ها چادر بزنند تا آنکه از ظرفیت کلاسهای مدارس و مکانهایی استفاده کنند که امکان رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها تقریباً نزدیک به صفر است. از این رو امسال فعالیت تمام این مجموعه های اقامتی غیر مجاز را ممنوع خاطرنشان کرده ایم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد این اداره کل از معاونت گردشگری در خصوص رزرو محل اقامت از طریق مسافران نوروزی کدام یک از بخشهای رزرواسیون اعم از پلتفرم های آنلاین گرفته تا آژانس ها یا حتی به طور مستقیم ارتباط با خود هتل ها است، خاطرنشان کرد: شیوه های مختلفی برای رزرو وجود دارد در این میان اگر تخلفی صورت گیرد، می توانند شکایت کنند. هتل ها و مراکز اقامتی با یک سرچ ساده در دسترس هستند.

او همچنین در خصوص تخلفاتی که ممکن است از طریق برخی پلتفرم های آنلاین و حتی آژانس ها در رزرو مراکز اقامتی و خدمات سفر اتفاق بیفتد، مطرح نمود: مسافران و گردشگران در هر یک از موارد رزرواسیون خود و واریز هزینه سفر با مشکل برخورد کردند می توانند از مرکز که رزرواسیون را برای آنها انجام داده و به تعهدات خود عمل نکرده، شکایت کنند ضمن آنکه تا زمانی که گزارش و شکایت در این خصوص نداشته باشیم امکان رسیدگی به آن برایمان فراهم نیست. اگر برنامه ریزی سفر را بطور مستقیم و شخصی انجام می دهند، می توانند با هتل در ارتباط باشند و بطور مستقیم درصدد رزرو اتاق هتل برآیند. اگر درصدد خرید تور برمی آیند، می توانند با خرید از آژانس های معتبر سفر نوروزی خود را برنامه ریزی کنند. برنامه های مفصلی در سه سطح در بخش نظارت بر سفر در نظر گرفته شد.

فاطمی در خصوص کف و سقف قیمت سفر در نوروز نیز گفت: در نوروز نرخ های مختلفی برای سفر وجود دارد البته نمیتوان آن را بطور کامل مشخص کرد، چرا که هر واحد نرخ نامه مصوب خود را دارد و هر هتل یا مرکز اقامتی که نرخ نامه مصوب خود را در معرض دیده مسافر نگذارد، تخلف انجام داده و مسافران می توانند همان لحظه با تماس با سامانه 09629 این تخلف را اعلام کنند و ناظر گردشگری همان لحظه به منطقه مربوطه مراجعه خواهد کرد. این سامانه از روز دوشنبه هفته جاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. استقرار بازرسان نیز از 23 اسفند در تمام مراکز استانی انجام می شود.

وی در خصوص برنامه هایی که برای تعطیلات آخر هفته پیش رو در نظر گرفته شده نیز گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی پیش بینی آن است که شهرهای جنوبی بیشتر مورد استقبال مسافران قرار گیرند چنانکه در تعطیلات گذشته نیز شاهد استقبال گردشگران از جزایر جنوبی کشور بودیم البته در هیچ یک از منطقه ها گردشگری کشور به شرایط و شرایط بحران نرسیدیم.

منبع: همگردی
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5507

به "تاکید بر لزوم انجام برنامه ریزی برای سفرهای نوروز 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر لزوم انجام برنامه ریزی برای سفرهای نوروز 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید