بیابان زدایی 570 هکتار از اراضی دیلم

به گزارش دور زمین، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم گفت: طرح های بیابان زدایی و مدیریت روان آب در 570 هکتار از اراضی شهرستان دیلم اجرایی شد.

بیابان زدایی 570 هکتار از اراضی دیلم

به گزارش از ، غلامحسین آقاجری بیان نمود: با وجود این ظرفیت ها هرساله اواخر فصل پاییز مراتع شهرستان دیلم میزبان عشایر کوچ رو است و عمدتا در دو منطقه چهارراه بی بی حکیمه و دهک مستقر می شوند.

وی از اجرای پروژه هلالی ابگیر در دیلم خبردادو بیان نمود: در سال گذشته پروژه 45 هکتاری هلالی آبگیر با هدف ذخیره نزولات آسمانی و تقویت سفره های زیرزمینی توام با بذرکاری از گونه های کنار و لگجی در مراتع چهارراه بی بی حکیمه اجرا شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم با اشاره به اختصاص 28 میلیارد ریال برای اجرای مهار روان آب ها خاطر نشان کرد:سال جاری پروژه 500 هکتاری چاله های فلسی شکل با هدف مهار روان آب ها و ذخیره نزولات آسمانی با اعتبار 28 میلیارد ریال در مراتع دهک دیلم اجرا می گردد.

آقاجری بااشاره به تهیه طرح های مرتعداری بیان نمود: تاکنون 8 طرح مرتع داری تهیه و برای تایید نهایی به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ارسال شده است.

وی به بخش ممیزی، استعدادیابی و واگذاری اشاره نمود و اضافه نمود: در طول شش ماهه نخست سال جاری 978 پرونده برای واگذاری در طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی تشکیل شد که در مجموع 54 هکتار از اراضی ملی شهرستان برای این امر استعداد یابی شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم بیان نمود: 275 مورد استعلام از دستگاه های مختلف نظیر جهاد کشاورزی، ثبت اسناد و املاک، آب و گاز و برق همچنین دفاتر اسناد رسمی پاسخ داده شده است.

آقاجری از اجرای عملیات بیابان زدایی در بیش از 570 هکتار شهرستان دیلم خبرداد و بیان نمود: پروژه ذخیره نزولات آسمانی در قالب طرح بیابان زدایی و بهبود و اصلاح مراتع در 570 هکتار از زمین های ملی این شهرستان در نیمه نخست سال جاری اجرا شد.

وی اضافه نمود: پروژه 119 هکتاری مدیریت روان آب در محدوده سیاهمکان، بیدو با اعتبار 580 میلیون ریال اجراء شده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه 450 هکتاری مدیریت روان آب در منطقه بیدو گفت: این پروژه با اعتباری 2.6 میلیون ریال با هدف جمع آوری نزولات آسمانی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت سفره های آب زیرزمینی، فراهم شدن شرایط مناسب برای احیای عرصه منابع طبیعی تجدید شونده، کنترل سیلاب، اصلاح مراتع و افزایش رطوبت خاک اجراء شده است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم بیان نمود: در این پروژه در مجموع 61 هزار و 500 سازه هلالی ایجاد و در هر بارندگی ظرفیت استحصال 2 تا 3 مترمکعب آب وجود دارد.

آقاجری با بیان اینکه شهرستان دیلم دارای 29 هزار هکتار اراضی بیابانی است گفت: حوزه آبخیز شهرستان دیلم در سنوات گذشته مطالعاتی به میزان 137 هزار هکتار انجام گرفته شده است که سال جاری عملیات اجرای برخی نقاط اجرا می گردد.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1291

به "بیابان زدایی 570 هکتار از اراضی دیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیابان زدایی 570 هکتار از اراضی دیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید