آنالیز آب و هوای کانادا

به گزارش دور زمین، یکی از ترس های مهاجران به کانادا شرایط آب و هوای سرد و یخبندان کاناداست. ما ایرانی ها خواهی نخواهی گرمادوست هستیم و اینکه یک دفعه وارد یک یخچال فریزر شویم چندان هیجان انگیز نیست. ولی به شما اطمینان می دهم همه چیز آن طور که به نظر می رسد نیست در این مطلب به آنالیز و شرح آب و هوای چند شهر اصلی کانادا که مقصد معمول ایرانیان است خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام شرایط آب و هوا برای شما سازگارتر است. این شهرها شامل تورنتو، مونترال، ونکوور، کلگری و اتاوا است.

آنالیز آب و هوای کانادا

آب و هوای شهر ونکوور کانادا

در برسی آب و هوای کانادا، اول به سراغ شهر ونکوور می رویم، می توان گفت که ونکوور نسبت به سایر شهرهای کانادا، زمستان های معتدل تری همراه با برف کمتری دارد؛ علت سرمای کم تر ونکوور وجود کوه های راکی است که از رسیدن هوای سردی که از قطب شمال به سمت کانادا می آید جلوگیری نموده و اجازه رسیدن آن ها را به ونکوور نمی دهد. بنابراین با توجه به وارد نشدن هوای سرد و وجود شهر ونکوور در موقعیت معتدل سواحل اقیانوس آرام، این شهر به عنوان گرم ترین کلان شهر کانادا در زمستان ها شناخته شده است.

در این شهر به طور میانه، بارش برف هایی با ارتفاع بیش از یک سانتی متر حدود ده روز در هر سال مشاهده می شود؛ این در حالی است که در شهر تورنتو به طور میانه حدود 65 روز در سال شاهد این اتفاق هستیم. شهر ونکوور یکی از مرطوب ترین و مه آلود ترین شهرهای کانادا است، به گونه ای که گاهی اوقات در فصل زمستان تصور می کنید باران اصلا قطع نمی شود! در مقابل زمستان های پر از بارندگی ونکوور، در این شهر تابستان هایی با آب و هوای عالی، گرم و آفتاب فراوان را تجربه خواهید کرد. درختان و پارک ها را در ونکوور نباید فراموش کنید، اگر دلتان برای باران و هوای ابری می تپد، می توانم به شما ونکوور را پیشنهاد کنم.

همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره کردیم، آب و هوای شهر ونکوور نسبت به سایر شهر های کانادا فرق دارد، مخصوصا اینکه افراد ساکن در این شهر، بهار و پاییز واقعی را نیز تجربه می نمایند، در حالی که در سایر شهر ها فاصله بین فصل سرد و پر از بارندگی زمستان تا گرمای تابستان، حدود چند هفته و حتی چند روز است. بعلاوه تفاوت دیگری که در آب و هوای ونکوور نسبت به سایر شهرهای کانادا دیده می شود، وجود باد و طوفان کمتر است.

آب و هوای شهر کلگری در کانادا

شهر کلگری که در جنوب استان آلبرتا قرار گرفته است، زمستان های بسیار سردی دارد؛ البته سردی زمستان های این شهر به مرکز آلبرتا، یعنی شهر ادمونتون نمی رسد. در این شهر به طور میانه حدود 88 روز در سال شاهد بارش برف به ارتفاع بیش از یک سانتی متر هستیم.کلگری دارای آب و هوای نیمه خشک است، یعنی در بیشتر مواقع، حتی در زمستان یا در بیشتر مواقع بارندگی در فصل تابستان، هوای این منطقه آفتابیست.

باد و طوفان در کلگری زیاد بوده و علت آن هم، قرارگیری این شهر در دشت و عدم وجود موانع طبیعی در برابر باد است. گاهی اوقات باد کلگری به شکل باد شینوک (بادی گرم، خشک و از نوع فون که در دامنه شرقی کوه های راکی می وزد) در می آید. در فصل زمستان، باد شینوک می تواند در مدت چند ساعت دمای هوای منطقه را تا 30 درجه نیز افزایش داده و از ایجاد سرمای شدید جلوگیری کند. بعلاوه وزش بادهای شینوک باعث ذوب شدن برف ها می شود.

کلگری دارای آب و هوایی خشک، همراه با مقداری رطوبت در فصل تابستان است بوده و حتی در فصل تابستان هم شب های این شهر نسبتا خنک است. آب و هوای این شهر اغلب دچار تغییر شده و همین مسئله، پیش بینی روزانه شرایط آب و هوای کلگری را با مشکل روبرو نموده است.

آب و هوای شهر تورنتو

تورنتو دارای اقلیمی نیمه قاره ای، با تابستان هایی گرم و مرطوب و زمستان هایی سرد است. آب و هوای این شهر، به لطف قرارگیری آن در ساحل دریاچه اونتاریو مقداری اصلاح شده است؛ به این صورت که آب دریاچه باعث می شود تا هوای این منطقه در زمستان گرم تر و در تابستان خنک تر از حالت عادی خود باشد. علاوه بر دریاچه انتاریو، موقعیت دریاچه های بزرگ یا گریت لیکس (Great Lakes) هم باعث افزایش رطوبت هوا در تابستان شده که این مسئله برای بسیاری از مردم این منطقه آزار دهنده است.

با وجود اینکه تورنتو در فصل زمستان نسبت به سایر منطقه ها، یکی از شهر های گرم کانادا محسوب می شود، اما همچنان زمستان های سردی داشته و در بازه زمانی اواسط دسامبر تا اواسط مارس، در بیشتر روزها زمین این شهر پوشیده از برف است. جالب است بدانید که شهر اتاوا که شهر شمالی تری نسبت به تورنتو بوده و از دریاچه دور است، در طول سال حدود 120 روز بیش از یک سانتی متر برف دارد.

در اطراف گریت لیکس، تولیدی ها و کارخانه های صنعتی زیادی از کشور کانادا و آمریکا وجود دارد که دود و آلودگی ناشی از این کارخانه ها به یکی از مسائل جنوب اونتاریو تبدیل شده است. تقریبا نیمی از آلودگی این منطقه به وسیله باد از سمت آمریکا آورده می شود.آلودگی هوای تورنتو در فصل تابستان بیشتر از سایر زمان هاست. مقدار کیفیت هوای یک منطقه می تواند در رده های مختلف خیلی خوب، خوب، میانه، ضعیف و بسیار ضعیف تقسیم بندی شود. در سال 2012، شرایط هوای شهر تورنتو حدود 59 روز در سال میانه، 2 روز ضعیف و در سایر روزها خوب و خیلی خوب بود. در سال 2014، آخرین نیروگاه زغال سنگ این شهر هم تعطیل شد که همین مسئله باعث افزایش سطح کیفیت هوای منطقه گشت.

تورنتو از هوای نسبتا آفتابی برخوردار است، به گونه ای که در بیشتر روزهای تابستان آفتابی گرم به این شهر می تابد، اما در فصل زمستان نسبت به شهرهای قرار گرفته در دشتی مانند کلگری، آفتاب کم تری دارد.

آب و هوای شهر اتاوا

شهر اتاوا نسبت به تورنتو، موقعیت شمالی تری دارد و همین مسئله به معنای وجود زمستان هایی سردتر در این منطقه است. برخلاف بسیاری از شهر های استان انتاریو، شهر اتاوا در سواحل دریاچه اونتاریو قرار ندارد. همانطور که اشاره کردیم، نزدیک بودن به دریاچه باعث اعتدال آب و هوای منطقه می شود و دوری شهر اتاوا از دریاچه باعث شده است تا این شهر تابستان هایی با دمای بالاتر و زمستان هایی بسیار سردتر داشته باشد. اتاوا دارای اقلیم نیمه قاره ای، با تابستان هایی گرم و خشک و زمستان هایی بسیار سرد است. به طور میانه، بارش برف با ارتفاع بیش از یک سانتی متر در اتاوا حدود 120 روز در طول سال دیده می شود.

شهر اتاوا مانند سایر شهرهای استان انتاریو، دارای تابستان هایی گرم و آفتابی است. البته زمستان هایی این شهر نسبت به منطقه ها قرار گرفته در دشت مانند کلگری آفتاب کم تری دارد.اتاوا نسبت به تورنتو آلودگی هوای کم تری دارد. در سال 2012، هوای این منطقه در حدود 29 روز از سال در شرایط میانه و در باقی روزهای سال در شرایط خوب و خیلی خوب قرار داشت.

آب و هوای شهر مونترال

آب و هوای شهر مونترال تا حدود زیادی به آب و هوای اتاوا نزدیک است، با این تفاوت که نسبت به اتاوا وزش باد بیشتری دارد. مونترال هم با وجود تابستان های گرم و زمستان های بسیار سرد خود، دارای اقلیم نیمه قاره ای است. در این شهر شاهد زمستان هایی بسیار سرد هستیم به گونه ای که در حدود 109 روز در طول سال، بارش برف بیش از یک سانتی متر در این منطقه مشاهده می شود.

در زمینه تابش آفتاب مانند شهر اتاوا، شهر مونترال هم تابستان هایی گرم و آفتابی داشته و در زمستان ها، نسبت به شهرهای واقع در دشت مانند کلگری آفتاب کم تری دارد. آب و هوای این شهر نیز مانند بیشتر نقاط کانادا، در طول سال قابل تغییر بوده و پیش بینی آن کار دشوارتری نسبت به سایر منطقه ها خواهد بود.

انتشار: 26 آذر 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5881

به "آنالیز آب و هوای کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنالیز آب و هوای کانادا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز آب و هوای کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید