امیدها به بورس برمی شود؟

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران، علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در تحلیلی در روزنامه دنیای اقتصاد گفته، شرایط کنونی بازار سرمایه با اواسط مرداد ماه قابل مقایسه نیست. نزول شاخص به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد اگرچه از جذابیت های خاصی برای خرید برخوردار است اما بازار سرمایه را در ذهن مردم مشابه موسسات اقتصادی و اعتباری ترسیم نموده است. هر چند این قیاس درست نیست اما همان گونه که ممکن است این موسسات صندلی و اعتبار خود را به سختی به دست آورند بازار سرمایه نیز به چند دلیل مهم احتمالا این شرایط ناخوشایند را تجربه می نماید.

امیدها به بورس برمی شود؟

او ادامه داده، بی تدبیری مسئولان و مدیریت افرادی که پشت درهای بسته تصمیماتی برای بازار سهام گرفتند اتفاقات عجیبی را رقم زد به طوری که عظیم ترین فرصت تاریخی اقتصاد کشور نه تنها از دست رفت بلکه به تهدید و چالش عظیم مالی برای دولتمردان تبدیل شده است.

به گفته تاجبر، بسیاری از سهامدارانی که با حمایت تلویحی و تشویق دولتمردان نقدینگی و سرمایه شان را وارد تالارهای شیشه ای نموده اند، خود را مالباخته می پندارند و برای خروج از این بازار صف کشیده اند.

او اظهار نموده، بورس در شرایطی قرار گرفته است که آن دسته از سهامدارانی که از اوایل سال وارد بازار سهام شدند به دلیل اصلاح شدید قیمت از این بازار به خوبی یاد نمی نمایند این در حالی است که زمزمه برگشت بازار به گوش می رسد.

این کارشناس بازار سرمایه افزوده، با آنالیز پارامترهای بنیادی صنایع دلارمحور و آن دسته صنایعی که از دارایی های هنگفتی برخوردارند می توان به برگشت بازار امید داشت. تورم و افزایش نرخ دلار دو عامل اساسی برای رشد قیمت سهام بعضی صنایع محسوب می شوند. پارامترهای اصلی و مشخص نماینده برای بازگشت شاخص به مدار صعودی آشکار شده است.

او بیان نموده، هر گشایشی در روابط بین المللی ایران حاصل گردد شرکت های صادرات محوری که از افزایش نرخ دلار بهره می برند فرایند شاخص را تغییر می دهند از این رو پتانسیل فراوانی برای جهش سودآوری این دسته از صنایع پیش بینی می گردد، اما از سویی دیگر اصلاح قیمت سهامی که قیمت واقعی آن با قیمت موجود همخوانی ندارد نیز ادامه دار خواهد بود. در حال حاضر صدها میلیارد تومان در کارگزاری ها پول نقد پارک شده وجود دارد که اگر اعتماد سرمایه گذاران جلب گردد نیازی به هیچ نوع حمایتی از سوی مسئولان نیست.

به گفته تاجبر، سهامدار باید بداند در این بازار جرم و خلافی صورت نمی گیرد تا بازار از شرایط نابسامان فعلی رها گردد. موضوع مهمی که نقشی مشخص نماینده در سرنوشت معاملات ایفا می نماید، سلب اعتماد سهامداران نسبت به اظهارات و تصمیماتی است که برای بازار سهام گرفته می گردد. سونامی فروش نسبت به خرید، بازار را به محلی نامطمئن برای داد و ستد ها تبدیل نموده از سویی دیگر شیطنت حقوقی ها برای اصلاح بیشتر قیمت ها قطعا راه بازگشت را به راهی صعب العبور تبدیل خواهد نمود.

او ادامه داد، بعضی اقدامات متولیان بازار هویت بورس تهران را خدشه دار نموده اگرچه در شرایطی به سر می بریم که کمتر کسی حتی می داند متولی این بازار چه کسی است. متاسفانه دولت، مجلس و سازمان بورس با اظهارات غیر کارشناسی شرایط فعلی را به چالش می کشند. در این شرایط حساس متولی بازار با پرهیز از هرگونه تصمیمات غیرکارشناسی و آزمون و خطاهای پی درپی و بی نتیجه شاید بتواند اعتماد از دست رفته و در نهایت نقدینگی خارج شده را برگرداند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3441

به "امیدها به بورس برمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدها به بورس برمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید