ابتکار محققان ایرانی برای بازیافت گاز کربن دی اکسید

به گزارش دور زمین، با توجه به ضررهای مخرب دی اکسیدکربن، پژوهشگران پیروز به بازیافت این گاز از فرآیند احتراق های صنعتی شده اند.

ابتکار محققان ایرانی برای بازیافت گاز کربن دی اکسید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفکیک دی اکسیدکربن از جریان های حاصل از سوختن، فناوری نوینی است که سبب می گردد تا با پایش این گاز از دودهای فسیلی، آسیب کمتری به محیط زیست و جریانات هوایی وارد گردد.

اهمیت این طرح زمانی بیشتر می گردد که بدانیم سوخت های فسیلی، خوراک اصلی تامین انرژی پالایشگاه ها، کارخانه ها و دیگر مراکز صنعتی هستند. از احتراق این سوخت ها، مقایر قابل توجهی گاز دی اکسیدکربن آزاد می گردد که خطرات زیست محیطی بسیاری را برای انسان ها، طبیعت و حیوانات به وجود می آورد.

برای نخستین بار در کشور

طرح جداسازی دی اکسیدکربن از جریانات گازی که برای نخستین بار در کشور به وسیله پژوهشگران شرکت گازکربنیک صنایع غذایی بن چهارمحال به مرحله اجرایی رسیده، سبب می گردد تا علاوه بر کاهش اثرات زیست محیطی مرگ بار، فراوری ثروت نیز برای کشور انجام شده و این فناوری، از اهمیت بالایی در زمینه صادراتی برخوردار گردد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

با اجرایی شدن این فناوری، انتشار گازهای گلخانه ای که یکی از دغدغه های بزرگ بسیاری از کشورهای دنیا است، در راستای تعهدات بین المللی کاهش می یابد.

با اجرای این طرح بعلاوه آب مصرفی در فرآیند فراوری دی اکسیدکربن کاهش و در نهایت حذف می گردد که یک یاری زیست محیطی بزرگ محسوب می گردد.

جلوگیری از هدررفت منابع کشور

این جداسازی از هدررفت حجم قابل ملاحظه ای از منابع کشور که به علت عدم استفاده از فناوری های نوین از دست می فرایند، جلوگیری می نماید.

این دستاورد، علاوه بر خلق ثروت، به افزایش فراوری واحدهای پتروشیمیایی اوره، آمونیاک و متانول با مصرف انرژی و آب بسیار کم می انجامد.

اشتغال مستقیم برای 20 نفر

از اهمیت های قابل توجه این طرح، فراوری دی اکسیدکربن جهت تزریق به میادین نفتی با هدف ازدیاد برداشت است.

اجرای این طرح علاوه بر اشتغال مستقیم برای 20 نفر، حدود 5/1 میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.

این طرح با حمایت مرکز طرح های کلان ملی فناوری، در راستا اجرایی شدن قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5110

به "ابتکار محققان ایرانی برای بازیافت گاز کربن دی اکسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتکار محققان ایرانی برای بازیافت گاز کربن دی اکسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید