ابتلاء به اسهال پس از خوردن تخم مرغ

به گزارش دور زمین، چه چیزی ناخوشایندتر از آن خواهد بود که پس از خوردن صبحانه ای دلچسب که تخم مرغ را هم شامل می شده، دچار اسهال مکرر شوید؟ اجازه دهید دریابیم که چرا با خوردن تخم مرغ دچار بیماری می شوید.

ابتلاء به اسهال پس از خوردن تخم مرغ

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

چه چیزی ناخوشایندتر از آن خواهد بود که پس از خوردن صبحانه ای دلچسب که تخم مرغ را هم شامل می شده، دچار اسهال مکرر شوید؟ اجازه دهید دریابیم که چرا با خوردن تخم مرغ دچار بیماری می شوید.

تخم مرغ به دلیل سرشار بودن از پروتئین و هم منبعی از سایر مواد مغذی حیاتی از محبوبیت خاصی برخوردار است. بعلاوه ماده غذایی پرطرفداری است که در خوراکهای بیشماری در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. اما گاهی اوقات، این ماده غذایی بسیار محبوب می تواند لحظات سختی را با رفت و آمدهای مکرر به دستشویی برای شما رقم زند. اجازه دهید، دریابیم که چگونه ....

آیا عاشق خوردن تخم مرغ خام هستید؟

بدنسازان و افرادی که می خواهند بدنی عضلانی داشته باشند، عاشق خوردن تخم مرغ خام در رژیم غذایی خود هستند. با این حال، بسیاری از افراد از خوردن این ماده غذایی زرد و سفید خمیری که به درستی پخته نشده باشد، هراس دارند. با گذشتن از بحث همیشگی در خصوص مزایای مواد غذایی خام در مقابل مواد غذایی پخته شده ، می توانیم با خیال راحت بگوییم که خوردن تخم مرغ نپخته برای سلامتی ضرری ندارد (البته اگر از هر جهت تخم مرغ سالمی باشد)، اما برخی افراد ممکن است نتوانند به خوبی تخم مرغ خام را هضم نمایند. می دانید که حرارت دادن به تخم مرغ منجر به فروپاشی ساختار مولکولی پروتئین آن شده و اجازه می دهد تا سیستم گوارشی ما کار خود را با موفقیت انجام دهد. چنانچه پس از خوردن تخم مرغ خام احساس ناراحتی در معده کردید، پس امکان دارد که از توانایی هضم پروتئین های تخم مرغ خام بی بهره می باشید.

آیا مطمئن هستید که تخم مرغ هایی که مصرف می کنید تازه می باشند؟

چنانچه پس از خوردن وعده غذایی خاصی از تخم مرغ در خارج از خانه، دچار اسهال می شوید، در این صورت حق دارید که نسبت به سالم بودن تخم مرغی که خورده اید شک کنید. مصرف تخم مرغ خراب یا فاسد می تواند موجب اسهال همراه با استفراغ و تب خفیف طی 12 تا 72 ساعت پس از مصرف آن شود. یکی دیگر از دلایل اسهال می تواند مسمومیت غذایی باشد. سالمونلا نوعی باکتری است که موجب آلوده شدن تخم مرغ می شود. این باکتری به وسیله پوسته شکسته و یا ترک خورده وارد تخم مرغ شده و منجر به مسمومیت غذایی می شود. تخم مرغ بعلاوه می تواند به وسیله شیوه های نادرست و خطرناک مرغداری ها و یا حتی درون بدن خود مرغ آلوده شود. بعقیده CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری)، هر ساله در ایالات متحده آمریکا از هر 100 نفر، دو نفر مبتلا به سالمونلوز می شوند.

بهبودی از مسمومیت سالمونلا گاهی اوقات بدون درمان، کاملاً امکان پذیر است. علائم و نشانه های مسمومیت غذایی که اتفاق می افتد شامل گرفتگی عضلات، تب، اسهال،استفراغ می باشد. این علائم ممکن است به مدت 4 تا 7 روز ادامه یابند. با این حال، در خصوص عفونت حاد سالمونلا احتیاج به بستری شدن در بیمارستان بوده و بعلاوه می تواند منجر به مرگ شود.

در خصوص داشتن آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ چطور ـ آیا به آن حساسیت دارید؟

آلرژی به تخم مرغ، دلیل دیگری است که مسبب اجابت مزاج غیر قابل کنترل می باشد. تخم مرغ دارای پروتئین بسیاری است، اما چهار پروتئینی که باعث ایجاد مسائلی می شوند، اووموکوئید (ovomucoid)، اووالبومین (ovalbumin)، اوترانسفرین (ovotransferrin) و لیزوزیم می باشند. این پروتئینها در سفیده تخم مرغ یافت می شوند و به مقدار کمتر در زرده تخم مرغ موجود می باشند. اگر نسبت به تخم مرغ آلرژی داشته باشید، هر زمان تخم مرغ و یا هر غذای حاوی تخم مرغ، وارد دستگاه گوارش شما شود، بدن تان فکر می نماید که این پروتئین ها مهاجمان مضری می باشند. سیستم ایمنی بدن تان با ایجاد آنتی بادی هایی به آن ماد ه غذایی، واکنش نشان می دهد. این آنتی بادی ها که برای مبارزه با مهاجم تخصیص داده شده اند، باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خاصی در بدن می شوند که یکی از آنها هیستامین می باشد. بنابراین چنانچه به تخم مرغ آلرژی داشته و غذایی که حاوی تخم مرغ است را مصرف نمایید، سیستم ایمنی بدن گروهی از مواد شیمیایی را جهت محافظت از بدن تان رها می سازد. انتشار این مواد شیمیایی می تواند بر دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، پوست، و سیستم قلبی عروقی تأثیر گذارد و منجر به پدید آمدن علایم آلرژیک شود.

چنانچه نسبت به تخم مرغ آلرژی دارید، ممکن است مسائل بسیار دیگری به غیر از اسهال را هم تجربه کنید. آلرژی به تخم مرغ شبیه به بیشتر آلرژی های غذایی است و معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف تخم مرغ و یا محصولات حاوی تخم مرغ اتفاق می افتد. بسیاری از واکنش های آلرژیک به مدت کمتر از یک روز به طول می انجامد. علائم آلرژی به تخم مرغ بر روی پوست می تواند در قالب برآمدگی های قرمز، کهیر، قرمزی و تورم در اطراف دهان یا اگزما خود را نشان دهند. بعلاوه، دستگاه گوارش شما ممکن است به شکل گرفتگی شکم، تهوع و یا حتی استفراغ تحت تأثیر قرار گیرد. علائم ناشی از واکنش های آلرژیک که بر دستگاه تنفسی تأثیر می گذارند، می توانند از آبریزش بینی، خارش، ترشح اشک، و عطسه تا آسم با سرفه و خس خس طبقه بندی شوند. چنانچه پزشکتان احتمال داشتن واکنش آلرژیک به تخم مرغ را در شما تشخیص دهد، شما را به یک متخصص آلرژی جهت انجام آزمایش های بیشتر معرفی خواهد نمود.

نسبت به تخم مرغ محتاط باشید

به هنگام خرید تخم مرغ اقدامات احتیاطی را رعایت نمایید. اگرچه راه های خطاناپذیر زیادی جهت جدا کردن یک تخم مرغ خراب از چندین تخم مرغ سالم وجود ندارد، با این وجود می توانید با خرید تخم مرغ هایی که در یخچال نگهداری می شده، تا مقدار ای از خود محافظت کنید. هنگامی که قصد صرف غذا بیرون از منزل را دارید، بایستی رستورانهایی را برای این منظور انتخاب کنید که دارای آشپزخانه بهداشتی و قابل اعتماد باشند، به این دلیل که بسیاری از موارد مسمومیت غذایی بعد از خوردن غذایی که در خارج از خانه پخته شده، اتفاق می افتد. بعلاوه، از خوردن غذاهایی که بخش اصلی آنها تخم مرغ های نیمه پخته یا خام می باشد، بپرهیزید تا مصون از بیماری بمانید.

چنانچه تخم مرغ جزء غذاهای محبوب شما نمی باشد، ممکن است فکر کنید که خلاص شدن از آلرژی به تخم مرغ تنها با نخوردن آن کار ساده ای خواهد بود. اما غذاهای زیادی وجود دارد که از تخم مرغ و فرآورده های تخم مرغی درست می شوند که می تواند درک آنکه از کدام باید بپرهیزید و از کدام نباید، کار دشواری باشد. برای حل مشکل آلرژی به تخم مرغ، می توانید با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید. متخصص تغذیه به شما یاری خواهدکرد که برنامه غذایی را فراهم سازید که اطمینان حاصل شود تمام مواد مغذی لازم را مصرف نمایید، در حالی که بتوانید از موادی که نسبت به آن آلرژی دارید اجتناب نمایید.

برترین راه برای اینکه مطمئن شوید که آیا یک ماده غذایی بدون تخم مرغ است یا خیر، خواندن برچست روی بسته می باشد. جهت اطمینان از اینکه غذاهایی که می خورید عاری از تخم مرغ است، ضروری است به هر ماده تشکیل دهنده ای که ممکن است از تخم مرغ باشد، توجه کنید. چنانچه در رستوران یا خانه دوستتان غذا می خورید، می توانید سعی کنید که پی ببرید غذاها چگونه پخته شده اند و مواد تشکیل دهنده آنها چیست. شما همواره می توانید در خصوص مواد غذایی که در آنها تخم مرغ بکار نرفته مانند ماکارونی را با مواد غذایی که معمولاً حاوی تخم مرغند جایگزین کنید. بعلاوه، هنگامی که در خانه پخت و پز می کنید، با دقت ظروفی که به تخم مرغ آغشته اند را بشویید. اگر اسهال به دلیل آلرژی به تخم مرغ نباشد و در آزمایش حساسیت جواب منفی آمد، آنگاه احتمالاً دلیل اسهال می تواند خوردن تخم مرغ خام یا آلوده باشد. پیش از آنکه هرگونه داروی ضد اسهال مصرف نمایید با پزشک مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4575

به "ابتلاء به اسهال پس از خوردن تخم مرغ" امتیاز دهید

2 کاربر به "ابتلاء به اسهال پس از خوردن تخم مرغ" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلاء به اسهال پس از خوردن تخم مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید