آیا هواپیما می تواند در هوای برفی فرود بیاید؟

به گزارش دور زمین، فرود در برف

در چند روز اخیر شاهد بارش برف و باران در کشورمان بوده ایم. این موضوع مسلما باعث خوشحالی بسیاری از افراد شده است، اما ممکن است باعث نگرانی افرادی شده باشد که قصد سفر هوایی دارند. در روزهای برفی معمولا با لغو پروازها یا تاخیر در انجام آن ها روبرو هستیم، اما بسیاری از پروازها نیز طبق روال انجام می شوند. آیا می دانید فرود در برف و روی باند فرودگاه پوشیده از برف چگونه انجام می گردد؟ آیا هواپیما می تواند در هوای برفی بدون هیچ گونه مسئله ای فرود بیاید؟ آیا ضروری است نگران سفر هوایی در روزهای برفی باشیم؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا پاسخ این سوال ها را پیدا کنیم.

آیا هواپیما می تواند در هوای برفی فرود بیاید؟

وقتی بلیط هواپیمای خود را رزرو می کنیم و در روز پرواز با هوای برفی روبرو می شویم ممکن است کمی نگران شویم. هرچند به عنوان مسافر تنها کاری که از دستمان برمی آید پیگیری اخبار هواشناسی و تکیه بر مهارت و تبحر خلبان هواپیماست. ممکن است پرسش هایی در خصوص فرود در برف برایمان پیش آمده باشد که جواب آن ها را ندانیم. بنابراین در ادامه بعضی از این پرسش ها را با هم مرور می کنیم. شاید پاسخ دادن به آن ها کمی از نگرانی شما در خصوص پرواز و فرود در برف بکاهد.

  • احتمال بروز سانحه موقع فرود در برف چقدر است؟

حوادث باند فرودگاه بسیار انگشت شمار هستند. بر طبق گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، در سال 2013 از مجموع 36.2 میلیون پرواز صورت گرفته تنها 17 مورد سانحه هوایی در هنگام فرود داشته ایم. این آمار در 5 سال گذشته از مجموع 174 میلیون پرواز تنها 98 مورد بوده است.

  • اگر باند فرودگاه برای فرود امن نباشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر فرود در برف با خطراتی همراه باشد خلبان می تواند مدت زمان پرواز را افزایش دهد. خلبان هواپیما اگر به علت بارش برف یا هر علت دیگری باند فرودگاه را برای فرود ناامن بداند می تواند برای فرود به فرودگاه دیگری برود. در چنین شرایطی با مسئولین برج مراقبت فرودگاه های نزدیک ارتباط برقرار می نمایند و احتمال فرود در آن فرودگاه ها را آنالیز می نمایند.

  • چه کسی مسئول مشخص امنیت باند برای فرود است؟

مسئولین فرودگاه وظیفه نگهداری و مراقبت از باند را دارند. کارشناسان فرودگاه و برج مراقبت قبل از آنکه به هواپیمایی اجازه فرود بدهند از سلامت و امنیت فرود در برف مطمئن می شوند. اما در نهایت تصمیم فرود با خلبان و مهارت او بستگی دارد. خلبان به ارزیابی ها و اطلاعات برج مراقبت تکیه می نماید، اما خلبان می تواند به هرعلتی از فرود در برف و شرایط نامساعد خودداری کند. هرچه باشد مسئولیت جان مسافران و امنیت پرواز در نهایت با خلبان است؛ به همین علت خلبان هواپیما تصمیم نهایی را می گیرد.

  • چه زمانی باند فرودگاه می تواند بسته گردد؟

اگر مسئولین فرودگاه به دلایل آب و هوا یا هر علت دیگری تصمیم به بستن باند فرودگاه بگیرند ضروری است قبل از هر اقدامی ابتدا با مرکز مربوطه تماس بگیرند و با آن ها هماهنگ نمایند.

  • آیا هواپیما می تواند روی باند یخ زده فرود بیاید؟

فرود در برف و روی باند یخ زده از لحاظ فنی امکان پذیر است، اما به علت خطرات احتمالی معمولا انجام نمی گردد. در سطح یخ زده مقدار اصطکاک چرخ ها با سطح باند کم می گردد و ممکن است فرود در برف با خطراتی همراه باشد. یک هواپیمای سنگین معمولا می تواند در برف و یخ فرود بیاید، اما به علت کاهش اصطکاک و افزایش زمان ترمز خلبان ها غالبا از این کار خودداری می نمایند. البته باز هم امکان فرود در برف بستگی به شرایط آب و هوایی و تبحر خلبان دارد.

  • چگونه باند فرودگاه را یخ زدایی می نمایند؟

یکی از اولین کارهایی که هنگام بارش برف باید انجام گردد تمیز کردن باند فرودگاه است. فرودگاه های مختلف معمولا پس از برف روبی و تمیز کردن باند فرود از برف و یخ با استفاده از شن و ماسه یا مواد شیمیایی مثل پتاسیم استات مقدار اصطکاک باند فرود را افزایش می دهند.

  • فرود در برف و طول باند فرودگاه چه ارتباطی با هم دارند؟

باندهای فرودگاه ابعاد و طول متفاوتی دارند. بعضی فرودگاه ها باند فرود طولانی و بعضی باندهای کوتاه تری دارند. در بالا اشاره کردیم که در هوای برفی به علت لغزنده بودن سطح باند، مقدار اصطکاک چرخ هواپیما با سطح باند کاهش پیدا می نماید. به همین علت هواپیما برای فرود در برف و توقف به زمان بیشتری احتیاج دارد. هرچه باند فرودگاه طولانی تر و بزرگ تر باشد فرود در برف بی خطرتر در آن انجام می گردد. اما در باندهایی که طول باند کوتاهی دارند امکان فرود در برف باید ارزیابی گردد.

  • چرا در هوای برفی بعضی پروازها کنسل می شوند، اما پروازهای دیگر انجام می شوند؟

عوامل مختلفی باعث لغو پرواز می شوند. هر شرکت هواپیمایی بسته به نوع ناوگان، تجهیزات هواپیما، تبحر و مهارت خلبان و سایر موارد ممکن است سیاست های متفاوتی در خصوص فرود در برف و پرواز در هوای نامساعد داشته باشد. به همین علت ممکن است در یک روز برفی به فرودگاه بروید و متوجه شوید که پرواز شما کنسل شده، اما پروازهای دیگر طبق روال انجام می شوند.

منبع: aviation.stackexchange.com

منبع: الی گشت
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5109

به "آیا هواپیما می تواند در هوای برفی فرود بیاید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هواپیما می تواند در هوای برفی فرود بیاید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید