آشنایی با زندگی در گرجستان

به گزارش دور زمین، گرجستان از آن جمله کشورهایی است که به تازگی برای سفر و زندگی مورد توجه قرار گرفته است حتی با جود محدودیت هایی که اواخر برای شهروندان ایرانی در نظر گرفته اند باز هم برای ما جذاب است که آن را در میان گزینه های زندگی در نظر بگیریم، در ادامه در مورد هزینه ها و سبک زندگی در گرجستان بیشتر خواهیم گفت.

آشنایی با زندگی در گرجستان

اگر به دلایل کار، تحصیل در خارج از کشور و یا سرمایه گذاری قصد مهاجرت به گرجستان یا سفر به تور گرجستان داشته باشید، احتیاج به منبع و مرجعی دارید که به یاری آن از قیمت ها و هزینه ها باخبر شوید. در هر حال، آگاهی از قیمت ها و شناخت هزینه ها باعث می گردد تا آگاهانه تر به مکانی جدید سفر کنید یا تصمیم به زندگی کردن در آن بگیرید. اگر اهل تاریخ، فرهنگ و البته طبیعت باشید، سفر به کشور گرجستان برایتان جالب و لذت بخش خواهد بود. ضمن اینکه هزینه های آن نسبت به سایر نقاط جهان بسیار کمتر است.

پس اگر به دنبال زندگی کردن در جایی مقرون به صرفه هستید، حتما مهاجرت به گرجستان را در فهرست انتخاب هایتان قرار دهید. مساعدت هایی که گرجستان در زمینه ارائه ویزایی 1 ساله به بیشتر نقاط جهان نموده است باعث افزایش میزان میل گردشگران بین المللی به بازدید از آن گردیده است.

کشور گرجستان در شرق دریای سیاه و در جنوب ناحیه کوهستانی قفقاز بزرگ واقع شده است. همسایه این کشور در شمال و شمال شرقی، روسیه است. در شرق و جنوب شرقی، کشور آذربایجان و در سمت جنوب آن هم ترکیه و ارمنستان واقع گردیده است.پایتخت کشور گرجستان هم شهر تفلیس است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مهاجرت به گرجستان برایتان بگوییم.

معرفی کشور گرجستان

گرجستان، کشوری است با ریشه های تاریخی بسیار غنی و قدیمی. این کشور را پادشاهان گرجی در قرون وسطی بنا نموده اند و در قرن های 10 تا 13 به اوج شکوفایی و رونق خود دست یافته بود. بعد از تجربه استیلای ترکان و ایرانی ها، در قرن 19 میلادی، روس ها حامیت این سرزمین را بر عهده دریافتد. در سال های 1918 تا 1921، استقلال این سرزمین با پیوستن به اتحاد جماهیر شوروی از دیگر کشورها بازپس گرفته شد. در دوران حکومت شوروی، اقتصاد گرجستان دچار تحولات مثبتی شد.

اقتصاد در آن سال ها شکلی مدرن و متنوع به خود گرفت و نهایتا در سال 1991 در نهم ماه آوریل، استقلال این کشور رسما اعلام شد. سال های 1990 برای کشور گرجستان، توأم با آشوب های داخلی بود. در این سال ها، نخستین دولت بعد از استقلال کشور گرجستان سرنگون شد و حرکت های جدایی طلبانه ای در نواحی آبخا و اوستیای جنوبی صورت گرفت.

هزینه زندگی در شهرهای گرجستان

هزینه آپارتمان در گرجستان زیاد بالا نیست و محلی که برای اسکان انتخاب می کنید مانند هر شهر دیگری در قیمت اثرگذار است. اگر در ماه های مه-سپتامبر اقدام به اجاره آپارتمان کنید چون هنوز فصل تقاضای شدید نرسیده است، مبلغ کمتری برای اجاره پرداخت خواهید کرد. هزینه گاز، برق، آب و اینترنت هم باید به هزینه اجاره در ماه اضافه کنید تا حدودا مخارج ماهانه تان برای زندگی در گرجستان تعیین گردد.

در ماه های سپتامبر تا ژانویه، اجاره سوئیتی دور از مرکز شهر در تفلیس حدودا 175 دلار می گردد و کرایه آپارتمانی یک خوابه ای که با مرکز شهر فاصله دارد هم تقریبا 259 دلار می گردد.

در ماه های فوریه تا آوریل، هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر باتومی (شهری مدرن و توریستی در سواحل دریای سیاه) هم 300 دلار خواهد بود.

در ماه های مه تا جولای هم هزینه اجاره آپارتمانی دوخوابه در شهر گوری (شهری غیرتوریستی در فاصله 80 کیلومتری تفلیس) معادل 200 دلار خواهد بود. همان طور که می بینید، هزینه مهاجرت به گرجستان و زندگی در آن به منطقه و شهر مورد نظرتان هم بستگی دارد.

پیدا کردن مسکن در گرجستان

  • ایربی ان بی (AirBnB):

اگر پس از مهاجرت به گرجستان چند ماه پشت سر هم آپارتمانی را در این کشور اجاره کنید، صاحبخانه تخفیف خوبی برایتان در نظر می گیرد. ضمن اینکه همیشه امکان ارسال پیغام خصوصی و مذاکره با صاحبخانه ها از طریق ایربی ان بی برایتان فراهم است و می توانید در مورد قیمت به خوبی با هم توافق کنید.

  • گروه های موجود در شبکه های اجتماعی:

در شبکه های اجتماعی هم می توانید به دنبال اطلاعات خوبی در زمینه اقامت و پیدا کردن مسکن پیش از مهاجرت به گرجستان باشید. مثلا گروهی مانند جورجین وندررز (Georgian Wanderers) در یکی از شبکه های اجتماعی به گردشگران و مهاجران زیادی در سراسر جهان اطلاعات مفیدی برای اسکان می دهد.

  • وبسایت های مشاور املاک:

وبسایت های مشهوری مانند myhome.ge به شما یاری می نمایند تا بتوانید محل اقامت و اسکان مورد نظرتان را پیدا کنید.

هزینه های حمل و نقل در سفر به گرجستان

شیوه های حمل و نقل درون شهری در گرجستان متنوع است که در زیر برخی از آن ها را معرفی نموده ایم:

هیچ هایکینگ (مسافرت بدون خرج و هزینه)

در زمان سفر به گرجستان شما می توانید از روش هیچ هایکینگ یا همان هم سفری با وسایل نقلیه گوناگون در نقاط مختلف جاده با شما هم مسیر هستند و پولی هم بابت سوار کردن دریافت نمی نمایند، بهره ببرید. گرجی ها مردم مهمان دوست و گرمی هستند و از سوار کردن مسافران و حتی پذیرایی رایگان از آنها استقبال می نمایند. مهاجرت به گرجستان این موضوع را به خوبی لمس خواهید کرد.

ماشروتکا:

ماشروتکا هم یکی از وسایل نقلیه بومی گرجستان است. به محض مهاجرت به گرجستان با تعداد زیادی از این وسایل نقلیه که به شکل مینی بوس هستند، رو به رو خواهید شد. ماشروتکا یکی از متداول ترین وسایل حمل ونقل برای سفرهای درون شهری و برون شهری برای گرجی ها است. این وسیله تقریبا راحت و ارزان ترین وسیله حمل ونقل در گرجستان است.

این مطلب را از دست ندهید: همه چیز درباره مهاجرت به تفلیس

برنامه دقیقی برای حرکت این وسایل وجود ندارد اما از آنجا که تعداد ماشروتکا در سطح شهرها و روستاها زیاد است عملا هیچ گاه با مشکل کمبود وسیله نقلیه رو به رو نخواهید شد. برای سوار شدن به این وسیله هم باید دستتان را برای راننده بالا ببرید تا متوجه گردیده و سوارتان کند.

کرایه راه برای سفر درون شهری و درون روستایی معمولا نیم تا 2 لاری (واحد پول گرجستان) است. هزینه سفری طولانی از شهری به شهر دیگر هم 5 تا 30 لاری می گردد. مثلا هزینه سفر میان باتوم- تفلیس، 20 لاری خواهد بود. البته کاملا تعیین نیست که برای هر سفر با ماشروتکا چقدر باید بپردازید و بهتر است این موضوع را قبل از پیاده شدن از مسافران دیگر بپرسید. کرایه هم در خاتمه سفر و هنگام پیاده شدن از شما دریافت می گردد.

اتوبوس های شهری:

اتوبوس های شهری هم برای تردد مسافران به نقاط اصلی شهر در باتومی و تفلیس وجود دارد. کرایه هر سفر نیم لاری است و در خاتمه سفر از مسافران گرفته می گردد. امکان خرید بلیت در اتوبوس هم وجود دارد. تشخیص مسیرها در گرجستان کمی سخت است که با یاری گوگل مپ و کمی گشت وگذار در شهر، این مشکل هم برطرف می گردد. اتوبوسی برای انتقال مسافران از فرودگاه تفلیس به مرکز شهر هم وجود دارد که کرایه آن نیم لاری است.

قطار:

برای سفر از شهری به شهر دیگر، قطار هم انتخاب مناسبی است. هزینه قطار زیاد نیست و رفاه بیشتری هم دارد. برای سفری 5 ساعته از باتومی به تفلیس، هزینه سفرتان با قطار حدود 18 لاری خواهد بود. برای تهیه بلیت قطار باید به وبسایت راه آهن گرجستان بروید و از قیمت ها، ساعت حرکت و… باخبر بشوید. اگر در فهم اطلاعات وبسایت مسئله ای پیدا کردید حتما از گرجی ها سوال کنید. آنها با روی باز پاسختان را می دهند.

تاکسی:

تعداد تاکسی ها در گرجستان هم زیاد است. یادتان باشد که قبل از سوار شدن حتما درباره قیمت و کرایه با راننده مصاحبه کنید و به نتیجه برسید زیرا برخی از راننده ها در پی سواستفاده از مسافران خارجی هستند. به طور کلی، کرایه راه برای مسافت های کوتاه درون شهری بین 5 تا 8 لاری است. بعضی از تاکسی ها، تاکسی متر دارند که متاسفانه برخی از راننده ها با دیدن مسافر خارجی، آن را خاموش می نمایند. قیمت استاندارد تاکسی برای رفتن از فرودگاه به داخل شهر تفلیس، 25 لاری است. (برخی رانندگان غیرمنصف 65 تا 70 لاری از مسافران می گیرند). نکته دیگر در مهاجرت به گرجستان این است که رانندگان گرجی معمولا به سرعت زیاد علاقه دارند. پس اگر دوست دارید که سالم به خانه بازگردید حتما کمربند ایمنی تان را ببندید.

هزینه خوراک در گرجستان

در زمان مهاجرت به گرجستان خرید کردن از فروشگاه های محلی باعث کاهش هزینه هایتان خواهد شد. البته هزینه رستوران ها و… در گرجستان زیاد نیست ولی برای کسانی که دنبال کاهش مخارج خود هستند، خرید کردن از بازارهای محلی توصیه می گردد. غذاهای گرجستان بسیار خوشمزه و منحصربه فرد هستند.

هزینه ها به طور متوسط در مهاجرت به گرجستان یا سفر به آن به توضیح زیر است:

  • هزینه غذای 2 نفر در رستوران ارزان: 15 لاری؛
  • هزینه غذای 2 نفر در رستوران گران: 50 لاری؛
  • قهوه/چای: 2 لاری؛
  • کاپوچینو: 3 لاری؛
  • 1 لیوان نوشابه: 1 تا 2 لاری؛
  • آب معدنی: نیم لاری؛
  • 1 عدد نان: 0/8 لاری؛
  • پنیر محلی: 4 لاری؛
  • 1 کیلوگرم برنج: 2 لاری؛
  • 500 گرم ماکارونی: 1 لاری؛
  • 12 عدد تخم مرغ: 3/5 لاری؛
  • 1 کیلوگرم گوجه فرنگی: 2/5 لاری؛
  • 1 کیلوگرم خیار: 2/5 لاری؛
  • 1 کیلوگرم پیاز: 1 لاری؛
  • 1 کیلوگرم سیب زمینی: 1/2 لاری؛
  • 1 کیلوگرم موز: 3/8 لاری؛
  • 1 کیلوگرم سیب: 2/2 لاری؛
  • 1 کیلوگرم پرتقال: 3 لاری؛
  • 1 کیلوگرم سینه مرغ: 8 لاری؛
  • 1 بطری آب 1/5 لیتری: 1 لاری؛

برای گشت وگذار در شهرهای گرجستان هم موزه های فراوانی وجود دارد که هزینه ورودی بیشتر آنها 3 تا 5 لاری است. مکان های دیدنی عمومی، دوشنبه ها تعطیل هستند و اگر از تورهایی که راهنما دارند برای گشت وگذار بهره ببرید، هزینه ای در حدود 15 تا 50 لاری باید بپردازید. مهاجرت به گرجستان یا سفر به آن می تواند انتخاب خوبی باشد البته همه چیز به اهداف شما از سفر و مهاجرت به گرجستان مربوط است. در هر حال، طبیعت و آرامش کشور گرجستان عموما برای همه جذاب است.

اطلاعات بیشتر درباره گرجستان

نظام آموزشی و سلامت در گرجستان

نظام آموزشی کشور گرجستان از وضعیت مطلوبی برخوردار است. دانشگاه تفلیس گرجستان در سال 1918 بنا شد و آموزشگاه علوم هم در سال 1941 تاسیس گردیده است. این آموزشگاه شامل موسسات علمی متعدد می گردد که در انجام فعالیت ها و پروژه های تحقیقاتی بسیار شاخص هستند. نظام کتابخانه ها هم در کشور گرجستان از وضعیت غنی و خوبی برخوردار است.

پیش از مهاجرت به گرجستان ضروری است بدانید که این کشور از نظر خدمات پزشکی و سلامت هم شرایط خوبی در اختیار شهروندان خود قرار می دهد. خدمات آموزش و سلامت در این کشور رایگان است و وضعیت خوب اقلیمی و آب وهوای آن باعث گردیده تا سلامت عموم با خطرات و بیماری های نظیر سرطان کمتر رو به رو شوند. پزشکی و خدمات مرتبط با آن در کشور گرجستان از سطح بالایی برخوردار است. بسیاری از کشورهای همسایه هم برای انجام امور پزشکی خود به این کشور مراجعه می نمایند.

آب و هوای گرجستان

کوه های ناحیه قفقاز از گرجستان در برابر سرمای شمال محافظت می نماید. دریای سیاه هم با خود گرما و رطوبتی به همراه دارد که آب وهوای این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. غرب گرجستان، آب و هوایی اقیانوسی و نیمه گرمسیری مرطوب دارد در حالی که در سمت شرق، آب وهوا، حالتی مرطوب تا نیمه گرمسیری خشک پیدا می نماید.در نواحی مرتفع تر کوهستانی هم شاهد سردی بیشتر هوا خواهید بود. در غرب کشور گرجستان در طول سال، باران های شدیدی می بارد.

ارتفاع بارش ها در این کشور به هزار تا 2 هزار و 500 میلی متر است و در فصول پاییز و زمستان به اوج خود می رسد. کولخیس جنوبی بیشترین میزان بارش را دارد و رطوبت در نواحی شمالی و شرقی کمتر است. زمستان این منطقه گرم و معتدل است و دمای متوسط هوا در ژانویه هیچ گاه به زیر صفر سانتی گراد نمی رسد. در واقع، زمستان های کولخیس سرد و همراه با یخبندان نیست. دمای هوا در تابستان هم حدود 22 سانتی گراد است.

در شرق گرجستان با فاصله دریافت از دریا، بارش کمتر است که البته با رسیدن به نواحی کوهستانی، مقدار بارش باز هم افزایش پیدا می نماید. نواحی جنوب شرقی گرجستان، خشک ترین نواحی این کشور هستند و زمستان ها هم خشک ترین فصول این ناحیه به شمار می روند. در واقع، بیشترین میزان بارش این منطقه در اواخر بهار به وقوع می پیوندد. در ماه جولای دمای هوا به 25 سانتی گراد می رسد که بیشترین درجه هوا در سال است و در طول ماه ژانویه هم متوسط دمای هوا از 0 تا 3 سانتی گراد است.

مردم، زبان و مذهب در گرجستان

گرجی ها همیشه در ناحیه فعلی سکونت خود که آن را ساکورتول (Sakartvelo) می نامند، زندگی نموده اند. از نظر قومیتی این کشور دارای یکپارچگی نیست اما قومیت های مختلف با هم مختلط گردیده اند. حدود چهار-پنجم مردم این کشور گرجی هستند و باقی جمعیت را ارمنی ها، روس ها و آذربایجانی ها تشکیل می دهند. درصد بسیار اندکی از جمعیت را هم اوستی ها، آخبازی ها و یونانی ها تشکیل می دهند.

زبان گرجی ها در دسته بندی زبان های کارتولی یا قفقازی جنوبی قرار می گیرد. زبان گرجی، الفبای مخصوصی دارد و قدمت آن به قرن 5 میلادی می رسد. لهجه های گوناگونی در زبان گرجی وجود دارد. برخی از انواع زبان های قفقازی فقط میان اقلیتی از افراد صحبت می گردد و در نوشتار کاربرد ندارد.

بیشتر گرجی ها، ارتودکس هستند و عضوی از کلیساس ارتودکس گرجستان به شمار می روند. علاوه بر مسیحیان ارتودکس، شماری از جمعیت این کشور مسلمان، برخی ارمنی پیروی پاپ و ارتودکس روس هستند. جوامع دینی دیگر هم در کشور گرجستان دیده می گردد.

وضعیت اقتصاد در کشور گرجستان

کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد کشور گرجستان را به خود اختصاص می دهد. کشاورزی مکانیزه در این کشور باعث می گردد تا نیمی از درآمد ناخالص ملی فراوری گردیده و حدود یک -چهارم نیروی کار در این حوزه مشغول به فعالیت شوند. سایر صنایع و بخش خدمات هم از دیگر بخش های اقتصادی گرجستان هستند. بعد از جدایی گرجستان از شوروی سابق، وضعیت اقتصادی این کشور دچار نوسانات متعددی شد.

روابط پیشین این کشور از نظر تجاری با سایر نقاط جهان از بین رفت و ناآرامی هایی که در نواحی مختلف آن به وجود می آمد هم دلیل دیگری برای بسته شدن راه های ارتباط تجاری با سایر کشورها بود. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه سیاست های جدیدی نظیر: آزادسازی قیمت ها، اصلاح نظام بانکداری و خصوصی سازی باعث بهبود نسبی شرایط شد. بانک اصلی این کشور موسوم به بانک ملی هم، واحد پول این کشور را لاری گفت. بیشتر بانک ها و بازار بورس اوراق بهادار گرجستان در شهر تفلیس قرار دارند.

منابع، کشاورزی و صنایع گرجستان چگونه است؟

منابع کشور گرجستان شامل معادل ذغال سنگ، نفت، سنگ مرمر و… است. معادن منگنز موجود در این کشور هم با معادن برزیل، هند و غنا از نظر کمیت و کیفیت رقابت می نماید. رودخانه های خروشان گرجی مانند: ریونی و انشعاباتش، اینگوری، کودوری و بزیب هم در فراوری انرژی هیدروالکتریک نقش مهمی دارند. منابع نفتی نیز در زیر دریای سیاه در نزدیکی باتومی و بندر پوتی واقع گردیده اند. همان طور که پیش تر هم عنوان شد، کشاورزی در این کشور به حالت مکانیزه درآمده است و با سرمایه گذاری های عمومی، نظام کاری کشاورزان از باغ داری خصوصی تحت یک برنامه ریزی منسجم دولتی مدیریت می گردد.

باغ های انگور و فراوریات مربوط به آن از جمله پرطرفدارترین و مهم ترین محصولات و فعالیت های کشاورزی در کشور گرجستان هستند. باغ های میوه و مرکبات، چغندر قند، کشت چای و … در کشاورزی گرجستان بسیار مهم است. صنعت عطرسازی هم با کشت گیاهان و گل های معطری مانند: رز، شمعدانی، یاس و… در گرجستان با رونق رو به رو است. از نظر کشت غلات هم، فعالیت هایی در کشور گرجستان وجود دارد اما کافی نیست به همین خاطر، محصولاتی مانند گندم باید وارد شوند.

در زمینه دامداری هم وضعیت گرجستان نسبتا مطلوب است و حیواناتی نظیر: گاو، بز، گوساله در کنار زنبور و کرم ابریشم پرورش داده می شوند. از نظر شیلات هم تمرکز گرجستان روی ماهی سفید و خرچنگ است.

صنایع گرجستان با یاری معادن و منابعی که نام برده شد در فراوری محصولاتی چون: ریل راه آهن، لوکوموتیو، ابزارهای اندازه گیری و ماشین های سنگین خبره است. ماشین آلات کشاورزی هم در دسته محصولات فراوریی این کشور هستند. در حوزه شیمی هم محصولاتی نظیر کودهای معدنی، فیبرهای مصنوعی و دارو در کشور گرجستان فراوری می گردد. در زمینه فراوری محصولات ساختمانی و راه سازی هم این کشور تجربه هایی دارد.

وضعیت تجارت و حمل ونقل در گرجستان

فلزات، ماشین آلات صنعتی، کودها و مواد شیمیایی، دارو و سوخت از جمله محصولاتی هستند که گرجستان به کشورهای دیگر صادر می نماید. شرکای تجاری این کشور، ترکیه، روسیه و چین هستند. البته گرجستان با کشورهای دیگری در اروپای شرقی هم روابط تجاری دارد. راه آهن یکی از اصلی ترین و مهم ترین واسطه های حمل و نقل در کشور گرجستان است. تفلیس از طریق راه آهن به باتومی و سخومی متصل می گردد.

خطوط نفتی هم باتومی را به باکو و آذربایجان متصل می نماید. 2 خط لوله گاز طبیعی هم از باکو به تفلیس می رود و سپس از شمال به روسیه متصل می شوند. بنادر باتومی، پوتی و سخومی هم از بندرهای مهم تجاری و ارتباطی گرجستان هستند. فرودگاه بین المللی کشور گرجستان هم در تفلیس واقع گردیده است. از نظر گردشگری هم کشور گرجستان در سال های اخیر مورد توجه بسیار از کشورهای همسایه خود قرار گرفته است. سواحل زیبا و آب وهوای خوب از جمله امتیازات این کشور است.

وضعیت دولت در گرجستان

شاید برای مهاجرت به گرجستان شناخت از وضعیت دولت این کشور هم نقش مهمی در تصمیم گیری تان داشته باشد. گرجستان یک کشور با نظام متمرکز است که بعد از تصویب قوانینی در سال 1995، اختیارات رئیس جمهور در اداره کشور افزایش چشم گیری پیدا نموده بود اما در سال 2013 و با تصویب قوانینی تازه، نقش ریاست جمهوری در دولت کاهش یافت و در مقابل به اختیارات نخست وزیر و کابینه افزوده شد. رئیس جمهور در این کشور از طریق رأی گیری همگانی برگزار می گردد و فرد منتخب می تواند در دو دوره 5 ساله، وظیفه ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد. اعضای مجلس هم در دوره هایی 4 ساله فعالیت می نمایند. نظام قضایی این کشور هم شامل دیوان های شهری و منطقه ای و دیوان عالی کشور می گردد.

تا سال های دهه 1980 تنها حزب فعال در کشور گرجستان، حزب کمونیست های شوروی بود. اما بعد از توسعه ملی گرایی و اصلاحات رهبر شوروی یعنی میخائیل گورباچوف، احزاب متعددی ظهور کردند. در سال های بعدی دموکرات ها، اتحادیه های شهروندی و سایر احزاب هم در صحنه سیاسی گرجستان، نقش هایی برای خود دست و پا کردند. در سال 1992، کشور گرجستان به سازمان ملل متحد پیوست و در سال 1993 هم به عضویت C.I.S یا کشورهای مستقل همسود درآمد.

در اواسط دهه 1990، نیروهای نظامی این کشور متحد و منسجم شدند. تعدادی از نیروهای نظامی روسیه همچنان در گرجستان هستند و دوره سربازی به مدت 2 سال در این کشور اجباری است. جرایم و جنایات بعد از استقلال گرجستان به واسطه ناآرامی های داخلی و عدم وجود انسجام در مدیریت و کنترل افزایش پیدا کرد. این وضعیت در سال های بعد بهبود یافته است.

انتشار: 23 دی 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 859

به "آشنایی با زندگی در گرجستان" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با زندگی در گرجستان" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با زندگی در گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید