آشنایی با انواع شکر و کاربرد آن ها

به گزارش دور زمین، شکر انواع مختلفی دارد. رایج ترین آن که همه ما روزانه استفاده می کنیم شکر سفید است. شکر سرخ، شکر قهوه ای و شکر خام از انواع مختلف آن هستند. آشنایی با انواع شکر به شما این امکان را می دهد که متناسب با احتیاج و ذائقه خود بتوانید شکر مناسب را بهره ببرید. در ادامه این سری مقاله خبرنگاران به سراغ آشنایی با انواع شکر می رویم و از تفاوت های آن و کاربردهای متنوع هر کدام صحبت می کنیم.

آشنایی با انواع شکر و کاربرد آن ها

آشنایی با انواع شکر

ممکن است با شنیدن واژه شکر تنها شکر سفید به فکر شما بیاید. اما شکر انواع مختلفی دارد. هر کدام با توجه به مواد تشکیل دهنده و مراحل ساخت کاربرد مختلفی دارند. نحوه نگهداری آن ها با یکدیگر فرق می نماید و در مواردی بو و طعم متفاوتی نیز دارند. برای مثال شکر قهوه ای به علت رطوبتی که دارد حتما باید در ظرف در بسته نگه داری کنید و مزه ای نزدیک به ترکیب دارچین و شکلات و قهوه دارد. در حالی که شکر گرانول خام به علت بافت خشکی که دارد شرایط نگهداری آسان تری دارد. برای آشنایی با انواع شکر به خواندن ادامه دهید.

شکر سفید

شکر سفید همه ما در خانه روزانه با آن سر و کار داریم و برای تهیه انواع دسر و شیرینی و کیک از آن استفاده می کنیم. چغندر و نیشکر از مواد تشکیل دهنده این نوع شکر هستند. 99.95 درصد آن را ساکاروز تشکیل می دهد.

با وجود اینکه غالباً شکر سفید برای تهیه کیک و دسر مورد استفاده قرار می گیرد اما بهتر است از شکری با بافت ریزتر استفاده گردد. این کار باعث می گردد شکر راحت تر حل گردد و بافت بهتر و منسجم تری پیدا کند. در ادامه به معرفی بیشتر این نوع شکر با بافت ریز بیشتر می پردازیم.

در گذشته فرایند تغییر رنگ شکر متفاوت بود. برای سفید کردن شکر محلول شکر و آب را تصفیه می کردند و با شیر و تخم مرغ می پختند. محصول این مراحل شکر سفید بود.

امروزه با پیشرفت علم برای سفید کردن شکر از مواد شیمیایی استفاده می گردد. این مواد شیمیایی شامل دی اکسید گوگرد، فسفریک اسید، کلسیم هیدروکسید و کربن اکتیو هستند. نکته قابل توجه این است که این مواد شیمیایی ممکن است باعث بروز بیماری هایی گردد.

شکر حاصل از ترکیب این مواد شیمیایی فاقد ملاس، ویتامین، مواد معدنی و فیبر است و مقدار زیادی سوکروز دارد. در نتیجه شکر سفید نه تنها خاصیتی ندارد بلکه برای سلامتی ضرر هم دارد.

شکر عامل اصلی پوکی استخوان و پوسیدگی دندان است. فشار خون را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد شکر عامل اصلی بروز برخی از بیماری هاست. بیماری هایی مثل دیابت، بیماری های قلبی، عروقی و کلیوی، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، سنگ کلیه و مثانه، چربی خون، بدخوابی و افزایش اضطراب.

در خصوص مدت زمان نگهداری کر سفید، در صورت نگه داری در مکانی نفوذناپذیر در برابر رطوبت و دمای مناسب به مدت نامحدود سالم باقی می ماند.

پودر شکر یا شکر قنادی

پودر شکر همان شکر سفید است که آسیاب شده و دانه های بسیار ریزی دارد. به نحوی که ذرات آن در کیک و دسر قابل تشخیص نیست. پودر شکر از شکر ریز دانه های ریزتری دارد و با آسیاب کردن با دستگاه های خانگی به دست نمی آید.

ریز بودن ذرات پودر شکر باعث می گردد در زمانی کوتاه در آب و شکر حل گردد. از پودر شکر برای تزئین روی شیرینی و دسر استفاده می گردد.

مقدار ریز بودن دانه های پودر شکر را با تعداد (X) معین می نمایند. هر چه تعداد (X) بیشتر باشد دانه های شکر ریزتر است. مثلاً شکر شیرینی پزی (X10) نرم ترین و ریزترین بافت را دارد.

اگر قصد پاشیدن پودر شکر بر روی کیک و دسر دارید پودر شکر گزینه مناسبی نیست زیرا به سرعت جذب و حل می گردد.

پودر شکر حدود 95 تا 97 درصد ساکاروز دارد. به همین علت در ترکیب با 3 تا 5 درصد نشاسته ذرت آسیاب می گردد تا پودر شکر به دست بیاید.

نشاسته ذرت را به علت گلوله نشدن پودر قند به آن اضافه می نمایند. این کار باعث می گردد بافت شیرینی منسجم تر و نرم تر گردد و از وارفتگی آن نیز جلوگیری می نماید.

برترین راه برای درست کردن پودر شکر در خانه استفاده از دستگاه آسیاب قهوه است.

شکر قهوه ای

شکر قهوه ای همان قند معمولی است که کمتر تصفیه شده است. به همین علت حاوی مقداری از ملاس و کارامل است. این دو ماده باعث می گردد شکر قهوه ای بافتی مرطوب داشته باشد. بافت نرم و خاصیت جذب آن باعث می گردد تا مدت طولانی تری تازه باقی بماند. البته ضروری است حتماً در یخچال و ظرف در بسته نگه داری گردد.

برای به دست آوردن شکر قهوه ای در قدم اول شکر سفید را آسیاب و الک می نمایند. در قدم دوم مقداری ملاس را به صورت لایه ای بر روی ذرات شکر می ریزند.

شکر قهوه ای به علت داشتن رایحه و رطوبت بیشتر نسبت به شکر سفید، رنگ و رطوبت ماده غذایی را بیشتر می نماید و طعمی نزدیک به ترکیب دارچین، شکلات و قهوه ایجاد می نماید. به همین علت است که کاربرد بیشتری در فراوری و تهیه انواع شیرینی و دسر دارد.

شکر قهوه ای از نظر تجاری نمونه های متفاوتی دارد. هر کدام از آن ها با توجه به رنگ از شماره 1 تا 15 طبقه بندی می شوند. شماره 1 رنگی نزدیک به سفید دارد و شماره 15 رنگ قهوه ای تیره دارد. رنگ قهوه ای این نوع شکر به مقدار ملاس به کار رفته در آن بستگی دارد.

شکر قهوه ای به علت همان مقدار کمی ملاس که دارد نسبت به شکر سرخ ارزش غذایی کمتری دارد و نسبت به شکر سفید ارزش غذایی بیشتر. شکر قهوه ای حاوی مقادیری کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است.

اگر از شکر قهوه ای برای مصارف رژیمی استفاده می کنید ضروری است از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید. در شکرهای فله ای ممکن است با استفاده از رنگ های مصنوعی شکر سفید را به قهوه ای تغییر دهند. توصیه می گردد شکر قهوه ای را در بسته بندی هایی با نشان استاندارد تهیه کنید.

توجه داشته باشید که شکر قهوه ای نیز حاوی مقدار زیادی شکر سفید است و مصرف بی رویه آن باعث مضرات زیادی می گردد. درکل کالری شکر قهوه ای و شکر سفید تفاوت چندانی ندارد.

برخی از کاربردهای دارویی شکر قهوه ای

  • هنگام سرماخوردگی شکر قهوه ای را با زنجبیل در آب جوش ریخته و اجازه دهید تا سرد گردد. سپس میل کنید.
  • از ترکیب شکر قهوه ای، روغن نارگیل، کمی عسل و چند قطره وانیل برای ماساژ بدن بهره ببرید. این کار به آرامش اعصاب یاری زیادی می نماید.
  • برای درمان چربی خون بالا و ناراحتی گوارشی مفید است.

شکر گرانول

شکرهای گرانول خام، همان شکرهای کریستالی قهوه ای هستند با این تفاوت که خشک هستند. شکر گرانول خام کمتر از شکر سفید تصفیه شده است و نسبت به شکر قهوه ای نیز ملاس کمتری دارد. از این نوع شکر بیشتر برای شیرین کردن چای و قهوه استفاده می نمایند و کمتر در پخت پز از آن استفاده می گردد. بافت ترد آن باعث می گردد برای تزئین کیک و شیرینی نیز به کار برود.

شکر سرخ یا شکر خام

در آشنایی با انواع شکر، شکر سرخ کمتر شناخته شده است. شکر سرخ یا شکر خام از عصاره گیاه نیشکر به دست می آید و هیچ ماده افزودنی ندارد. این نوع شکر خواص فراوانی دارد.

شکر سرخ به علت دارا بودن مقدار زیادی ملاس سرشار از ویتامین، املاح، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، آهن، کلسیم و فسفر است. طبع آن گرم است و کالری کمتری نسبت به شکر سفید و قهوه ای دارد. بعلاوه ساکاروز کم و دیرتر جذب شدن قند آن برای بیماران دیابتی مناسب است.

شکر سرخ طعم متفاوت و منحصر به فردی دارد و به ذائقه بسیاری از افراد خوش می آید. به همین علت برخی افراد برای تهیه شیرینی و دسر از آن استفاده می نمایند.

شکر تزئینی

شکر تزئینی با اضافه کردن رنگ های مجاز خوراکی به شکر، به دست می آید. جنبه تزئینی دارد و به سختی حل می گردد. به همین علت برای پخت و پز استفاده نمی گردد و بیشتر برای تزئین کیک و شیرینی کاربرد دارد.

شکر ماسه ای، شکر دانه درشت و شکر مرواریدی از دیگر نام های شکر تزئینی هستند.

بافت شکر تزئینی کریستالیزه است و زیر دندان حس می گردد و صدای قرچ و قروچ می دهد. دانه ای آن به دو نوع شفاف و مات دسته بندی می شوند.

شکر کاستر

در آخرین مراحله در آشنایی با انواع شکر به سراغ شکر کاستر می رویم. شکر کاستر شکری با دانه هایی ریزتر از شکر معمولی است و برای استفاده در تهیه کیک و شیرینی کاربرد دارد. راحت تر حل می گردد و در نهایت بافت بهتری در کیک و شیرینی ایجاد می نماید. در واقع این نوع شکر بافتی بلورین دارد و مقدار دانه های آن نصف مقدار دانه های شکر معمولی است.

خوب است بدانید هر پیمانه شکر در هر دستور تهیه معادل 200 گرم شکر کاستر است.

سخن آخر حول آشنایی با انواع شکر

شکر انواع مختلفی دارد. با توجه به مواد تشکیل دهنده و مراحل ساخت آن ها کاربرد مختلفی دارند. از شکر سفید گرفته که بیشترین مقدار تصفیه شدگی و کمترین ارزش غذایی را دارد تا شکر سرخ که از عصاره نیشکر به دست می آید و افزودنی دیگری ندارد. گفتنی است که شما می توانید این محصول را از فروشگاه های خبرنگاران تهیه کنید.

در این مقاله با موضوع آشنایی با انواع شکر سعی شد به صورت کامل و مفید به فواید و مضرات انواع شکر پرداخته گردد تا بتوانید مناسب ترین شکر را متناسب با احتیاج و ذائقه خود تهیه کنید. از قلم نیاندازید از تجربه خود در استفاده از انواع شکر برای ما بنویسید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5810

به "آشنایی با انواع شکر و کاربرد آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع شکر و کاربرد آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید