آتش سوزی در باغ خان ؛ یادگار زیبای قاجار در شوشتر

به گزارش دور زمین، باغ خان در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت قدیمی شوشتر یکی از میراث به جا مانده از معماری دوره قاجار در خوزستان است.

آتش سوزی در باغ خان ؛ یادگار زیبای قاجار در شوشتر

جهت دریافت خدمات طراحی نمای خانه ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

سیدمهدی ایوبی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شوشتر درباره آتش سوزی این باغ تاریخی گفت: آتش سوزی بعدازظهر پنجشنبه نهم خرداد ماه در باغ خان شوشتر از جمله آثار ثبت ملی رخ داد و پس از اطلاع این آتش سوزی در ساعت 18:45 گروه های آتش نشانی به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه با کوشش ماموران آتش نشانی و همکاری مردم کمتر از یک ساعت این آتش سوزی به طور کامل مهار شد گفت: علت وقوع این آتش سوزی هنوز معین نشده است. در این آتش سوزی خسارت چندانی به این باغ تاریخی وارد نشد اما بعضی نخل های باغ آسیب دیدند.

مجموعه باغ خان در حدود 700 متری محوطه تاریخی آبشارهای شهر شوشتر که از یادگارهای ساسانیان است، قرار گرفته است و آب مورد احتیاج آن به وسیله کانال های محوطه آبشار ها و آسیاب های شوشتر تأمین می گردد.

ورود به این باغ تاریخی شوشتر به وسیله یک ساباط صورت می پذیرد. پس از گذر از ساباط وارد محوطه باغات شده که دارای یک هزار و 600 متر مربع مساحت است.

عمده درختان باغ خان را درختان میوه تشکیل می دهد البته در این میان درخت و درختچه گل های زینتی مانند انواع گل های رز، محمدی، شاه پسند، کاغذی و لاله عباسی هم دیده می گردد. درختان میوه ای که در این باغ موجود است همگی با توجه به آب و هوای منطقه و شرایط اقلیمی منطقه کاشته شده است. درخت خرما یکی از مهم ترین درختان این باغ است. انجیر، انار، توت، موز و مرکباتی مثل پرتقال، نارنج، لیمو ترش و درخت کُنار از دیگر درختان این باغ هستند.

باغ خان در شوشتر یکی از چشم اندازهای طبیعی کنار رودخانه گرگر است که شکل گیری و احداث آن را به دوره قاجاریه نسبت می دهند. نام این باغ به خاطر تعلقش به محمدزمان خان مرعشی بوده است.

باغ خان تاریخی 2 مرداد 1387 با شمارهٔ ثبت 23051 به اسم یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4500

به "آتش سوزی در باغ خان ؛ یادگار زیبای قاجار در شوشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی در باغ خان ؛ یادگار زیبای قاجار در شوشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید