آشنایی با تفریحات و جغرافیای آبشار نیاگارا

به گزارش دور زمین، آبشار نیاگارا نامی است که برای بیشتر ما آشناست. بله درست متوجه شدید، همان لفظی که در صحبت هایمان استفاده می کنیم. از کودکی یاد گرفته ایم که نیاگارا بلندترین آبشار دنیا است. این حرف تا حدودی درست است. چرا تا حدودی؟ چون بلندترین آبشار دنیا، آبشار آنجل است. اما این موضوع از محبوبیت نیاگارا چیزی کم نمی کند.

آشنایی با تفریحات و جغرافیای آبشار نیاگارا

حقایقی درباره این آبشار خارق العاده وجود دارد که در تور کانادا با آن آشنا خواهیم شد. اولین چیزی که درباره این آبشار شگفت انگیز باید بدانید این است که از سه آبشار تشکیل شده است. بنابراین مجموع این سه آبشار را آبشار نیاگارا می نامند. حالا بیایید با هم به اسرار نیاگارای افسانه ای پی ببریم.

آبشارا نیاگارا در کدام کشور است؟

آبشارا نیاگارا به طور مشترک در کشور کانادا و ایالات متحده آمریکا واقع شده است.

آبشار نیاگارا چگونه آبشاری است؟

نیاگارا نام جمعی سه آبشار است که بخشی از مرز میان کانادا و ایالات متحده به ویژه میان استان اونتاریو و استان نیویورک را می سازد. این سه آبشار از بزرگ به کوچک به ترتیب شامل آبشار نعل اسبی که بیشتر آن در بخش کانادایی قرار گرفته است و آبشارهای آمریکایی و آبشار نقاب عروس در بخش آمریکایی می شوند.

ارتفاع آبشار نیاگارا چقدر است؟

آبشار نعل اسبی 53 متر ارتفاع و حدود 790 متر پهنا دارد.

ارتفاع آبشار آمریکایی بین 21 تا 30 متر در نقاط مختلف فرق دارد و پهنایی 320 متری دارد.

چرا آبشار نیاگارا؟

نیاگارا به چند علت محبوب است. اول به خاطر دورنمای زیبا و بی مانندی است که دارد. دوم، در میان بیشتر مردم دنیا شناخته شده است. سوم، در لیست بلندترین آبشارهای دنیا قرار گرفته است و چهارم این که سرعت حرکت آب های آن نسبت به آبشارهای دیگر بیشتر است.

آبشار نیاگارا را بیشتر بشناسیم

این غول آبی در سراسر دنیا شناخته شده است؛ اما کمتر کسی پیدا می گردد که اطلاعات زیادی از آن داشته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نصف نیاگارا در کانادا و نصف دیگر آن در امریکا جریان دارد. آبی که در نیاگارا در حال گردش است، از دریاچه ایری می آید و به دریاچه انتاریو ریخته می گردد.

همان طور که قبلا هم گفتیم نیاگارا از مجموع سه آبشار پدید آمده است. این آبشارها نیز با نام های نقاب عروس، نعل اسب و آمریکایی شناخته می شوند. در میان این سه آبشار، نعل اسب بزرگ ترین و نقاب عروس کوچک ترین آنهاست.

امروزه بین مقامات کانادا و نیویورک کمی تفاوت نظر وجود دارد. آنها در سال 1819 مرزی را برای اعلام مالکیت آبشار نیاگارا بین خود تعیین کردند. سرعت و حجم زیاد آب باعث تخریب این مرز شده، بنابراین بر سر مالکیت آبشار نعل اسب اختلافاتی اجرا شده است.

ناگفته نماند که سه آبشار نیاگارا تفاوت هایی با هم دارد. مثلا ارتفاع آبشار نعل اسب 53 تا 57 متر است. وقتی از بالا به آن نگاه کنیم آن را با آبشار آمریکایی هم ردیف می بینیم که این امر ممکن نیست. چرا که آبشار آمریکایی 30 متر ارتفاع دارد. این موضوع دقیقا یکی از مجذوب نمایندهیت های مرموز نیاگارا است که به واسطه سنگ های بزرگ پایین آبشار پدید آمده است.

بعلاوه میزان ریزش آب نیاگارا به تغییر فصول وابسته است. به عنوان مثال ریزش آب در فصل تابستان بسیار زیاد و پر سرعت است و چیزی حدود 6400 مترمکعب برآورد شده است. این در حالی است که میزان آب در زمستان بسیار کم است و عدد آن 1400 مترمکعب در ثانیه تخمین زده شده است.

دیگر موضوعی که منجر به مجذوب نمایندهیت بی حد و حصر نیاگارا شده، پل رنگین کمان است. این پل که رین بود هم نامیده می گردد محل خوبی برای تماشای چشم انداز دلنشین نیاگارا است.

آشنایی بیشتر با قسمت های مختلف نیاگارا

پیش تر هم از سه بخش آبشار نیاگارا نام برده شد که اکنون به تشریح آن ها خواهیم پرداخت:

1 - آبشار نعل اسبی

بیشتر قسمت آبشار نعل اسبی در کانادا قرار گرفته، از این رو عده ای به آن آبشار کانادایی نیز می گویند. به گفته محققان 90 درصد از آب این آبشار از کانادا و 10 درصد آن از آمریکا سرچشمه می گیرد. حجم و سرعت زیاد آب فرسایش زیادی را به وجود آورده، تا جایی که 120 متر از بستر زیرین خود را ویران نموده است.

محققان معتقدند که این فرسایش نقطه توقفی ندارد. طبق پژوهش ها و اسناد، یک سوم از آب نیاگارا به آمریکا و دو سوم آن به کانادا ریخته می گردد. ارتفاع آبشار نعل اسبی بالغ بر 50 متر است. میزان ریزش آب آن نیز در هر ثانیه بیش از 2 میلیون لیتر است. البته این میزان با تغییر فصل ها تغییر پیدا می نماید.

2 - آبشار آمریکایی

همانطور که از نام آن پیداست، این آبشار در استان نیویورک آمریکا قرار گرفته است. نمی توان عدد ثابتی برای ارتفاع آن گفت؛ اما در بلندترین قسمت 34 متر و در کوتاه ترین قسمت 21 متر ارتفاع دارد. نکته مجذوب نماینده درباره آبشار آمریکایی ظاهر w شکل آن است. البته این مدل مجذوب نماینده خود را مدیون سنگ هایی است که طی 150 سال برخورد با فشار آب به این شکل درآمده اند.

همانطور که گفته شد آبشار نیاگارا فرسایش زیادی دارد، از این رو مجموعه ای از مهندسین ارتش آمریکا به پا خواستند تا جلوی تخریب بیشتر نیاگارای زیبا را بگیرند. انتها این اقدام در سال 1970 با اعمال تغییراتی در ریزش های آب نتیجه بخش واقع شد و فرسایش خاک تا حد زیادی رو به کندی رفت. میزان ریزش آب در این آبشار بالغ بر 560 هزار لیتر در هر ثانیه برآورد شده است.

3 - نقاب عروس

آبشار نقاب عروس در گذشته با نام های لونا و آیریس خطاب می شد. این آبشار کوچک ترین بخش نیاگارا است که در نیویورک آمریکا قرار گرفته است. طول این آبشار 24 متر تخمین زده شده است. نقاب عروس شکل خاصی ندارد و به طور مستقیم آب به سمت پایین ریخته می گردد. البته در بین راه به سنگ هایی که با نام تالوس شناخته می شوند، برخورد می نمایند.

سرگرمیات آبشار نیاگارا

نیاگارا جایی است که می توان به معنای واقعی قدرت و هنرمندی خدا را در آن مشاهده کرد. جایی که موسیقی آن صدای آب و طبیعت است. اینجا می توانید آرامش از دست رفته خود را پیدا کنید. اما جاذبه های نیاگارا تنها به اینجا محدود نمی گردد. در ادامه می خواهیم چندتا از برترین سرگرمیات این مکان دلنشین زا به شما معرفی کنیم:

1- قایق سواری در آبشار نیاگارا

اگر دوست داشته باشید دور تا دور آبشار نیاگارا را ببینید، باید با یاری قایق این کار را انجام دهید. به این ترتیب هم سرگرمی می کنید و هم از تماشا عظمت نیاگارای زیبا لذت می برید.

2- پیاده روی در حاشیه آبشار نیاگارا

اگر دوست داشته باشید در طبیعت بکر آبشار نیاگارا قدم بزنید، می توانید در تورهای مخصوص این کار شرکت کنید تا بیشتر از سفر خود لذت ببرید. برای عضویت در این تورها باید حدود 300 هزار تومان پرداخت کنید. گفتنی است که در این تورها با قایق به دل نیاگارا می روید. اگر دوست ندارید خیس شوید، بهتر است پوشش های مخصوص را به تن کنید.

3- پیاده روی زیر آبشار نیاگارا

برای سر در آوردن از دنیای زیر آبشار هم می توانید در تورهای چهار ساعته آن عضو شوید. به جز آبشارگردی از سرگرمیاتی مانند غارنوردی، قایق سواری و … نیز بهره مند می شوید که هرکدام هیجان خاص خودش را دارد.

4- شنا کنید

در پایین نیاگارا محلی وجود دارد که آب های ریخته شده در آن جمع می گردد. قسمتی از این آب مختص نیروگاه است. در این بین قسمتی نیز برای شنا و آب تنی گردشگران در نظر گرفته شده است. توصیه می کنیم که شنا کردن در این آب ها که با چشم انداز و هوای پاک احاطه شده را از دست ندهید.

5- دوربین ها روشن!

سفر رفتن و عکس گرفتن دو بخش جدایی ناپذیر هستند. جای جای نیاگارا برای گرفتن عکس های یادگاری و شگفت انگیز مناسب است. نیاگارا به خاطر چشم انداز خارق العاده ای که دارد، هر ساله پذیرای عکاسان بسیاری است که از سراسر دنیا برای ثبت لحظات زیبا به اینجا می آیند.

6- به وقت شکموها

اگر در حین گشت و گذار گرسنه شدید، می توانید از غذاهای لذیذی که رستوران های اطراف آماده نموده اند بهره مند شوید. با اینکه رستوران های زیادی در نیاگارا وجود دارد؛ اما همیشه رستوران هارد راک به عنوان محبوب ترین رستوران شناخته می گردد. شما برای خوردن غذا و نوشیدنی باید حدود 60 تا 90 هزار تومان پرداخت کنید.

7- گشتن در حاشیه نیاگارا

از آنجایی که نیاگارا بین دو کشور بزرگ تقسیم شده است، هرکدام سعی می نمایند با ارائه امکانات بیشتر گردشگران بیشتری را به خود جذب نمایند. این کار به اقتصاد کشور نیز یاری شایانی می نماید. در حاشیه نیاگارا امکانات سرگرمیی خوبی مانند امکانات ورزشی، موزه، باغ پروانه ها، پل های طبیعی و … وجود دارد که شما را حسابی سرگرم می نماید.

8- چالش زیپ لاین

این چالش با هیجان بسیار زیادی همراه است و افراد 5 سال به بالا حق شرکت در آن را دارند. اگر می خواهید آدرنالین خون تان را بالا ببرید، سوار زیپ لاین شوید تا هم هیجان فوق العاده ای را تجربه کنید و هم از تماشا آبشار از آن بالا لذت ببرید.

9- پرواز با هلیکوپتر بر فراز آبشار نیاگارا

اگر دوست داشته باشید پرواز کنید و از بالا شاهد چشم انداز زیبای آبشار نیاگارا باشید، می توانید سوار هلیکوپتر شوید. این هلیکوپترها به مدت 50 سال است که در این مکان مستقر هستند. پس اگر از پرواز و ارتفاع زیاد نمی ترسید، حتما یک بار پرواز بر فراز نیاگارا را امتحان کنید و حالش را ببرید.

10- رنگین کمان

در آبشار نیاگارا آب فراوانی وجود دارد و نور خورشید هم به میزان کافی به قطره های آب می تابد. در نتیجه رنگین کمان های محشری پدید می آیند که با تماشا آنها حتی نمی توانید پلک بزنید.

11- گشت زنی در شب

با اینکه گشت و گذار روزانه در نیاگارا بسیار خوشایند است؛ اما شب گردی در آبشار نیاگارا لطف دیگری دارد. پایکوبی نورهای فوق العاده ای در شب فعال هستند که از تماشا آنها سیر نمی شوید. در بعضی از روزهای خاص هم جشن آتش بازی در حاشیه آبشار برگزار می گردد که بسیار باشکوه است.

منطقه ها تماشای اطراف نیاگارا

به جز سرگرمیات و تورهایی که درباره آنها مفصل صحبت کردیم، باید بگوییم که تماشای های نیاگارا تمامی ندارد. موزه هنر، دانشگاه نیاگارا، پارک نیاگارا، غار ویندوز، گرداب ریپیدز، آکواریوم نیاگارا، موزه وکس، جزیره گوت، مه بین آبشار و … همگی منطقه ها مجذوب نمایندهی هستند که می توانید با تماشا آنها انگشت به دهان بمانید.

حقایقی از آبشار نیاگارا

  1. اعداد دقیق و ثابتی از طول و ارتفاع نیاگارا در دسترس نیست.
  2. دو نیروگاه برق از زمان قبل از تقسیم آبشار نیاگارا از آب این آبشار استفاده می نمایند. این در حالی است که کنترلی بر مصرف برق هیچکدام وجود ندارد و این امر یعنی بی خبری از حجم آب استفاده شده نیاگارا!
  3. در نیاگارا لاک پشت های بسیاری زندگی می نمایند.
  4. یک سوم آبشار نیاگارا به کانادا تعلق دارد که البته اختلاف نظر زیادی در این زمینه وجود دارد.
  5. بنابر اسناد زمین شناسی این آبشار از عصر یخبندان وجود داشته است.
  6. میزان آب این آبشار تا جایی است که اگر تمام آب آن یخ بزند، پلی از جنس یخ خواهیم داشت.
  7. بعضی معتقدند که نام نیاگارا از کلمه Onguiaahra به معنی تنگه نشات گرفته است.
  8. قبایل سرخ پوست نیاگارا را با نام خدای رعد می شناسند؛ چون صدای بسیار بلند و گاهی ترسناکی دارد.
  9. صدای نیاگارا آنقدر بلند است که از فواصل دور قابل شنیدن است. به نظر خیلی ها این صدا وحشتناک است.
  10. افراد زیادی از رنگ سبز آبشار می گویند که به علت فرسایش سنگ های بستری آبشار پدید آمده است. طی پژوهش های اجرا شده، هر سال 30 سانتی متر از این سنگ ها تخریب می شوند.
  11. زنی به نام آنی ادسون تیلور اولین بار در سال 1901 میلادی به درون یک بشکه رفت و خواست که بشکه را از بالای آبشار به پایین پرت نمایند. وی اولین نفری بود که این کار را انجام داد و زنده ماند.

برترین فصل سفر به نیاگارا چه وقت است؟

با اینکه سفر به نیاگارا در هر فصلی زیبایی های خودش را دارد؛ اما تماشا نیاگارای پر آب لطف دیگری دارد. در ادامه هرکدام از فصل های نیاگارا را آنالیز می کنیم تا شما بتوانید بنا به سلیقه تان برترین زمان سفر را انتخاب کنید:

فصل بهار؛ خروشان و سبز

اگر دوست ندارید در برف و سرما به آبشار نیاگارا بروید، سفر خود را تا آخر فرودین ماه به تعویق بیندازید. اردیبهشت ماه زمانی است که هوا به تدریج گرم می گردد.

فصل تابستان؛ زیبا و آرام

بین ماه های تیر تا شهریور هوا گرم و تعداد گردشگران بسیار زیاد است. اگر می خواهید در این فصل به نیاگارا بروید، باید از چند ماه قبل کارهای اقامت خود را انجام دهید.

فصل پاییز، آتش روان طبیعت

اگر دوست دارید در سفر به نیاگارا هزینه کمتری بابت هتل و سرگرمیات خود پرداخت کنید، پاییز فصل خوبی است. البته توجه داشته باشید بارش برف از ماه آذر آغاز می گردد.

فصل زمستان، سفید، سفید و سفید

زمستان در نیاگارا هم رنگ و بوی دیگری دارد. بارش برف و یخ زدگی قسمت هایی از نیاگارا روح شما را تازه می نماید. در این فصل رنگ غالب نیاگارا سفید است و می توانید از حس پاکی و سکوت بسیار گوش نوازی که تنها با صدای ریزش آب شکسته می گردد، لذت ببرید.

لذت از شگفتی طبیعت

سعی کردیم اطلاعات زیادی از این بهشت رویایی در اختیار شما قرار دهیم. اگر فرصت و موقعیت اقتصادی خوبی داشتید حتما به این مکان جادویی سفر کنید. دقت داشته باشید که قبل از سفر حتما از شرایط جوی اطلاع پیدا کنید و لباس مناسب فصل را با خود به همراه ببرید.

منبع: علی بابا
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4791

به "آشنایی با تفریحات و جغرافیای آبشار نیاگارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تفریحات و جغرافیای آبشار نیاگارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید