نکات مهم درباره سفر با دوچرخه که باید بدانید

به گزارش دور زمین، یکی از انواع سفرهایی که در دنیا مرسوم بوده و هواداران خود را دارد، سفر با دوچرخه است؛ سفری که می تواند شما را با چالش های زیادی رو به رو کند و دریچه های جدیدی از جهانگردی را به رویتان بگشاید. همیشه، در دنیا علاقمندان به جهانگردی و سفر بدنبال راه و روش های جدیدی هستند که به واسطه آنها هم به مقاصد جهانگردی مد نظرشان برسند و هم از زیبایی های موجود لذت ببرند. سفر با دوچرخه یکی از همین روش هاست، سفری که با یاری دریافت از وسیله نقلیه محبوبی که از زمان کودکی برای هر فردی خاطره ساز بوده، انجام می گردد و جهانگرد را به شهر و کشورهایی می رساند که در آنها آداب و رسوم، فرهنگ و جو جغرافیایی متفاوتی حاکم است؛ تفاوت هایی که می توانند فرد را شگفت زده نمایند و برای گشت و گذاری مفصل تر ترغیب. فرد را با طعم و مزه های مختلفی که از دل غذاهای محلی برآمده، آشنا نموده و برای او لحظاتی مفرح را با حضور در مراسم و جشن های آیینی هر منطقه فراهم می نمایند. همه این ها البته ره آورد رسیدن به مقصد است، اما خود جهت سفر نیز اگر با روشی خاص سپری گردد، می تواند به یادماندنی باشد. مثلا، سفر با قطار و اتوبوس های بین راهی و دیدن مناظری که شاید در حین رانندگی با ماشین شخصی به آنان توجه نکنیم، یکی از هیجاناتی می تواند باشد که در طول جهت انتظار شما را می کشند. اما، این بار می خواهیم با شما تمام بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه را مرور کنیم. پس، اگر بدنبال رسیدن به تجربه های متفاوت، جالب، عجیب و خاص هستید، می خواهید فواصل بین شهر و کشورها را بهتر و دقیق تر مورد آنالیز قرار دهید و کنجکاوانه به دنبال تماشای چیزهایی باشید که در سفرهای معمول از نگاهتان دور می مانند، دوچرخه های خود را آماده نموده و با خواندن نکات مهم درباره سفر با دوچرخه، خود را به مقاصد جهانگردی مدنظرتان برسانید و از آن لذت ببرید.

نکات مهم درباره سفر با دوچرخه که باید بدانید

بهترین تجربه سفر را به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

انواع دوچرخه های موجود در بازار

همانطور که می دانید، در روش های مختلف سفر هر وسیله نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید و در سفر با دوچرخه بدون شک مهمترین نقش مربوط به دوچرخه جهانگردان است، وسیله ای که به عنوان یک وسیله نقلیه در هر لحظه از سفر همراه جهانگرد بوده و جهانگرد را به محیط های مختلف منتقل می نماید. پس، براساس مقاله نکات مهم درباره سفر با دوچرخه جهانگردان موظف هستند که در زمان انتخاب دوچرخه نهایت دقت خود را به کار گیرند و وسیله ای را انتخاب کنند که علاوه بر متناسب بودن با اقلیم های مختلف، با شرایط فیزیکی و آمادگی جسمانیشان نیز همخوانی داشته باشد. اگر این بخش از نکات مهم درباره سفر با دوچرخه از نگاه خریداران پنهان بماند، عملا دوچرخه خریداری شده کارایی لازم را برایشان ندارد و حتی ممکن است در طول سفر برایشان مشکل ساز نیز باشد و سلامت جسمیشان را نیز به خطر بیندازد. پس، پیش از خرید به این مورد توجه داشته باشید که مقاصد جهانگردی شما بیشتر در چه اقلیمی قرار دارند و شما بیشتر میهمان مناطق کوهستانی هستید یا کویری، به مناطق جنگلی سرک می کشید یا قصد عبور از کنار مناطق جلگه ای را دارید؟! بعد با تعیین کردن این موارد شرایط جسمانی خود را نیز مورد آنالیز قرار دهید تا با دانستن آنها دوچرخه ای را برگزینید که بهترین عملکرد، ساختار و جنس را برای رسیدن به هدفتان دارا باشد.

دوچرخه های توریستی Touring Bikes

یکی از انواع دوچرخه های موجود در بازار، دوچرخه های توریستی نام دارد. این دوچرخه ها همانطور که از اسمشان نیز بر می آید، برای طی کردن مسافت های طولانی و همچنین حمل وسایل سفر در کوله پشتی های عظیم بسیار مناسب بوده و بدلیل داشتن فریم های مثلثی عظیم قابلیت عبور از جاده های ناهموار را نیز به بهترین شکل ممکن دارا هستند، چرا که این فریم ها استحکام دوچرخه را افزایش داده و به جهانگرد این امکان را می دهند که با خیال راحت از جهتهای سخت عبور کند. البته که نباید از وجود چرخ دنده های متعددی که در طراحی این دوچرخه به کار رفته، چشم پوشی کنیم، چرا که این ویژگی در زمان عبور از تپه ها و بالا رفتن از سطوح شیبدار بسیار یاری کننده و دارای اهمیت است. به هر جهت، اگر توان فیزیکی امکان استفاده از این نوع دوچرخه ها که کمی سنگین تر از سایر دو چرخه ها هستند را دارید، زمان را از دست ندهید و با پرداخت هزینه صاحب یکی از آن ها شوید. ذکر این بخش از نکات مهم درباره سفر با دوچرخه لازم است که دوچرخه های توریستی خود انواع مختلفی داشته که هر کدام با داشتن شاخصه های منحصر به خود نسبت به نوع دیگر متمایز شده اند.

دوچرخه های جاده ای Road Bikes

پیرامون نکات مهم درباره سفر با دوچرخه باید بدانید که بهترین گزینه برای پشت سر گذاشتن سطوح صاف با سرعت قابل قبول، دوچرخه های جاده ای است؛ دوچرخه هایی که با داشتن فریم های نازک و تایرهای باریک و همچنین کم بودن فاصله بین چرخ و فرمان و ساختاری صاف و افتاده به رکاب زن این امکان را می دهند که در سرعت های بالا نیز به خوبی دوچرخه را کنترل کرده و تعادل را به خوبی در قسمت های مختلف وسیله تقسیم کند؛ تعادلی که شاید در کوچکترین ناهمواری از بین برود و عملا کارایی خود را از دست دهد. اگر قصد دارید که از جهتهای آسفالت شده عبور کنید و خود را به مقاصد جهانگردی برنامه ریزی شده برسانید، بهترین انتخاب برای شما همین دسته از دوچرخه هاست، چرا که در کنار ویژگی های یاد شده، وزن سبک دوچرخه نیز به شما یاری می نماید که این وسیله را با خود همراه سازید.

دوچرخه های طراحی شده برای محیط های کوهستانی Mountain Bikes

همانطور که از نام این دسته بندی این دوچرخه ها بر می آید، این وسیله برای عبور از تپه، دست انداز، دشت، طبیعت و مناطق ناهموار بسیار مناسب هست. تایرهای عریض و ویژگی های موجود در فریم های این دوچرخه به رکاب زن این فرصت را داده که بدون نگرانی به دل طبعیت برود. وجود زین راحت و منعطف سبب شده که این دوچرخه در بین علاقمندان به این وسیله هواداران بسیاری پیدا کند و حتی کسانی که قصد سفر با دوچرخه را نیز ندارند هم مشتاق خرید این نوع دوچرخه باشند. زمانیکه به مراکز فروش دوچرخه بروید، فروشنده به شما خواهد گفت که این دسته از دوچرخه ها امکان تعویض چرخ دهنده های متنوع را دارند. همین امکان در واقع به رکاب زن این امتیاز را می دهد که دوچرخه خود را با توجه به محیطی که بیشتر در آن رکاب می زنید، تغییر داده و متناسب سازی کنید. از تایرهای اسلیک که دارای سطح نرم تری هستند، برای گذر از سطوح آسفالت شده استفاده کرده و با تایرهای آج دار به دل کوه های مرتفع بروید. در کنار این همه ویژگی مثبت نباید از کنار نکته منفی موجود در این دوچرخه چشم پوشی کنیم. البته این امتیاز منفی که مربوط به ظرفیت محدود برای حمل بار در قسمت بار بر دوچرخه بوده، با وسایل جانبی دوچرخه قابل حل است. اما برای کسانی که همیشه وسایل سفرشان بیش از حد معمول بوده، این ضعف نمی تواند کم اهمیت باشد.

دوچرخه های هیبریدی Hybrid Bicycles

آخرین دسته از دوچرخه هایی که در این نوشتار قصد داریم به شما معرفی کنیم، دوچرخه هایی هستند که از ترکیب ویژگی های دوچرخه های جاده ای و دوچرخه های کوهستانی ساخته شده و با داشتن فریم های سبک و تایرهای نازک که شبیه دوچرخه های جاده ای هستند و فرمانی بالاتر از حد معمول مانند دوچرخه های کوهستانی، این امکان را به رکاب زن می دهند که در محیط های مختلف تجربه دوچرخه سواری را بدست آورد. بدون شک، این نوع دوچرخه ها که در دسته دوچرخه های هیبریدی قرار می گیرند، دارای ثبات بالایی بوده و با وزن مناسبی که دارند، در هر محیطی به خوبی حرکت می کنند. اگرچه تنوع چرخ دنده ای در این نوع وسایل نسبت به نمونه های کوهستان کمتر بوده، اما همین تنوع پایین نیز می تواند در بسیاری از لحظات به یاری رکاب زن آید.

اجزای دوچرخه

زین مناسب

براساس مقاله نکات مهم درباره سفر با دوچرخه باید بدانید که زین چرخ یکی از اصلی ترین تجهیزاتی بوده که در بدنه این وسیله به کار گرفته شده است. قرار دریافت یک زین مناسب بر روی دوچرخه سبب می گردد که راکب به راحتی بیشتری جهت را پشت سر بگذارد و بدون آسیب دیدگی های احتمالی در قسمت های مختلف بدن به هدف خود برسد. البته، بهتر است که پیش از سفر با دوچرخه یک زین اضافه که آن هم مناسب سفر پیشرویتان است، میان وسایلتان جای دهید، چرا که ممکن است طی حوادثی زین دوچرخه آسیب ببیند و در صورت عدم وجود زین جایگزین، شما از ادامه راه باز بمانید.

تایر مناسب

همراه داشتن تایر مناسب با محیطی که قصد سفر کردن به آن را دارید، از انتخاب هر نوع وسیله دیگری مهمتر است، چرا که وزن بدن شما و دوچرخه عملا به این قسمت منتقل می گردد و اگر تایرهای شما از استحکام مناسبی برخوردار نباشد، در میانه سفر می تواند شما را با مسائل جدی رو به رو کند. پس، قبل از سفر با دوچرخه تایرهای خود را مناسب سازی کنید و تایرهای یدک را نیز بدنبال خود داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید با جایگزین کردن آن مشکل را رفع کنید. طبق مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه، همراه داشتن یک تایر یدک برای سفرهای کوتاه مدت و دو تایر یدک برای سفرهای طولانی می تواند کافی باشد.

گلگیر

گلگیرها را می توان جز قسمت هایی دانست که بیشتر مواقع از آن ها غافل هستیم و چشم بر روی نقش پر رنگی که ایفا می کنند، می بندیم. اگر گلگیرهای دوچرخه مطابق با شرایط آب و هوایی منطقه نباشند و شما به مناطق مربوط و بارانی سفر کنید، بدون شک دچار دردسرهای زیر و درشتی می شوید. از آسیب دیدگی تایرها تا گیر کردن گل و لای در قسمت های مختلف گلگیر که گاهی اوقات منجر به متوقف کردن راکب نیز می گردد و لحظات شیرین سفر را به کامتان تلخ می نماید. پس، براساس مقاله نکات مهم درباره سفر با دوچرخه از این وسیله به ظاهر بی اهمیت غافل نشوید.

قفسه های عقب و جلوی دوچرخه

این قفسه ها که اصطلاحا Front & Rear Rack نیز خوانده می شوند، برای سفرهای طولانی بسیار حائز اهمیت هستند، چرا که اگر از همراه داشتن یکی از آنها صرف نظر کنید، حجم قابل ملاحظه ای از وسایلی که قصد دارید در سفر همراه خود داشته باشید، بدلیل مهیا نبودن فضای حمل بار داخل خانه باقی می مانند. بنابراین اگر شما هم مانند من دارای وسایل ضروری بسیاری هستید که از هیچکدام آنها هم نمی توانید بگذرید، به دنبال قفسه های جادار برای دوچرخه هایتان باشید تا امکان حمل بار بیشتری را به شما هدیه دهند.

خورجین و محفظه های حمل بار

در کنار قفسه هایی که در جلو و عقب دوچرخه قرار می گیرند، وسایلی چون خورجین، کیف و سبدهای مخصوص دوچرخه نیز امکان حمل بار بر روی دوچرخه های مختلف را برای راکبان فراهم می کنند. این وسایل که اغلب در پشت و جلوی دوچرخه قرار می گیرند، دارای وزنی هستند که ممکن است تعادل دوچرخه را تا حدی به هم زنند. بنابراین براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه باید بدانید که در زمان استفاده از این وسایل، حفظ ثبات دوچرخه و تقسیم فشار وارده بر بدنه آن را در ذهن داشته باشید تا در طول جهت اتفاقی ناخوشایند روی ندهد.

محفظه های نگهداری آب

همانطور که براساس مقاله نکات مهم درباره سفر با دوچرخه می دانید در زمان فعالیت های بدنی، میزان آبی که بدن هر فرد استفاده کرده، به طرز چشم گیری افزایش پیدا می نماید. دوچرخه سواری نیز سبب می گردد که آب بدن رکاب زنان کاهش پیدا کند. به هم دلیل است که همیشه باید در میان وسایل جهانگرد به مقدار کافی آب بهداشتی دسترسی وجود داشته باشد. به همین منظور محفظه هایی طراحی شده که در آن بطری های آب معدنی قرار می گیرند و جهانگرد این امکان را دارد که سه بطری یک و نیم لیتری را در این قفسه نگهداری کند تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار دهد.

چراغ هایی با قابلیت پخش نور متناسب

در طول سفر با دوچرخه ممکن است که جهانگرد در شب هنگام به یک مکان سر پوشیده چون هتل و مسافرخانه نرسد و ناچار باشد که با بهره دریافت از یک نور مناسب جهت خود را بیابد و شب را در مکانی مناسب به صبح رساند. به همین دلیل است که بر روی دوچرخه ها، چراغ هایی با روشنایی مناسب نصب می کنند تا جهت را به راکب نشان دهد و از افتادن در چاله های موجود در جهت جلوگیری به عمل می آورد. این نورها اگرچه جهت را به شما نشان می دهند، اما اگر قصد اتراق کردن در جنگل را دارید، باید علاوه بر نورهایی که بر روی دوچرخه ها نصب می شوند، وسایل روشنایی بخش و پر نور دیگری را نیز در میان وسایل خود جای دهید تا بتوانند به شما در شرایط یاد شده یاری کنند.

آینه بغل های متناسب

حرکت در جهتهای جاده ای احتیاجمند وسایل ایمنی معتددی هست؛ وسایلی که علاوه بر بالا بردن ایمنی مسافر، از تصادفات جاده ای و خسارات مالی نیز جلوگیری به عمل می آورند. یکی از این وسایل آینه بغل بوده که بر روی فرمان قرار می گیرد و فضای پشت سر را به راکب نشان می دهد تا در صورت حرکت اتومبیل ها در جهت، راکب را از شرایط ترافیکی آگاه سازد تا در مواقع ضروری با آگاهی کامل واکنش های صحیح نشان دهد و از دام خطرات بگریزد. بسیاری از راکبان دوچرخه و حتی راکبان موتور سیکلت از این وسیله استفاده نمی کنند، اما طی آماری که پلیس راهور اعلام کرده و براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه، استفاده درست از این وسیله می تواند میزان حوادث جاده ای را کاهش دهد و راکبان را که بیش از رانندگان خودرو در معرض آسیب هستند، در ایمنی کامل نگاه دارد.

زنجیر چرخ و قفل دوچرخه

در سفر با دوچرخه، دوچرخه نه تنها به عنوان یک وسیله نقلیه ایفای نقش می نماید، بلکه در بعضی از لحظات همچون خانه ای سیار نیز دیده می گردد. به همین دلیل، مراقبت از این وسیله اهمیت ویژه ای دارد. باید همانطور که درب خانه را قفل می کنیم تا سارق به آن دستبرد نزند یا برای اتومبیل هایمان سارقگیر نصب می کنیم که به سرقت نرود، برای حفظ و حراست از دوچرخه نیز جانب احتیاط را رعایت کنیم و وسایلی که محافظت از این وسیله را ارتقا می دهند، تهیه کنیم و به درستی از آنها استفاده کنیم. براساس مقاله نکات مهم درباره سفر با دوچرخه باید بدانید که ساده ترین تجهیزاتی که می توان از بازار تهیه کرد و برای محافظت از این وسیله به کار گرفت، قفل و زنجیرهای چرخ ضخیم و محکم هستند؛ وسایلی که می تواند تمام نقشه های سودجویان را نقشه بر آب کرده و دغدغه های شما را نیز کاهش دهند.

دریافت اطلاعات ضروری از کامپیوتر دوچرخه

با پیشرفت تکنولوژی، وسایل جانبی جدیدی نیز پیرامون سفر با دوچرخه ایجاد شده اند. یکی از این وسایل که می تواند اطلاعات بسیار مفیدی از شرایط آب و هوایی، شرایط جاده ای، شرایط سرعت و مسافت و زمان باقی مانده تا مقصدهای مد نظر جهانگرد را در اختیارش قرار دهد، کامپیوترهای دوچرخه بوده که بر روی فرمان قرار می گیرند و در هر لحظه چون یک راهنمای راه جهانگرد را راهنمایی می کنند. البته که هزینه این کامپیوتر ها با توجه به شرایط مالی کنونی کمی بالاست، اما اگر می خواهید از هر لحاظ مجهز باشید، مبلغی از هزینه سفر با دوچرخه را برای خرید این وسیله در نظر بگیرید.

آچار در سایزهای مختلف

علاوه بر ایمنی و حفظ سلامت جهانگرد، حفظ صحت عملکرد دوچرخه نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل براساس مقاله دریافت اطلاعات ضروری از کامپیوتر دوچرخه توصیه می گردد که پیش از آغاز سفر چندین و چند آچار دوچرخه که Pedal Wrench نیز نامیده شده را در سایزهای مختلف تهیه و در مواقع ضروری از آن بهره ببرید. این آچارها علاوه بر یاری رسانی در زمان تعمیر دوچرخه، در زمان تغییر چرخ دهنده ها، بستن و باز کردن پدال ها و همچنین محکم کردن اتصالات کارایی دارند و نمی توان از کنار این تجهیزات به راحتی گذشت.

تلمبه های کوچک برای تنظیم باد تایر دوچرخه

زمانیکه دوچرخه بگردد وسیله اصلی شما در طول سفر، بدون شک تنظیم باد تایرهای دوچرخه که وزن و فشار اصلی راکب، وسایل سفر و بدنه اصلی بر روی آن است، واجب ترین بخش سفر به حساب می آید. وسیله ای که به شما یاری می نماید تا این مهم را انجام دهید، تلمبه های کوچک و قابل حمل بوده که در طول سفر با دوچرخه به بهترین شکل ممکن این وظیفه را به انجام می رساند.

روان ساز چرخ دنده و زنجیرها

بدلیل شرایط آب و هوایی خاص هر منطقه و به ویژه در شرایط آب و هوایی مرطوب، ممکن است که چرخ دنده ها و زنجیر متصل کننده آن ها به یکدیگر دچار زنگ زدگی شوند و کارکرد درستی را ارائه ندهند. برای برداشتن این مشکل از سر راه باید یک وسیله بسیار مهم را در لیست تجهیزات سفرتان قرار دهید. این وسیله که روان ساز یا Lubricant نام دارد، بهترین وسیله ایست که می تواند نگرانی های شما در این زمینه را رفع کند و خیالتان را از این بابت راحت نگاه دارد.

وسایل مربوط به پنچرگیری

براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه باید بدانید که جهتهای ناهموار در حقیقت قاتل های خاموش تایرهای دوچرخه هستند. هر فراز و نشیبی می تواند سبب گردد که تایرهای دوچرخه پاره و عملا پنچر شوند. همراه داشتن وسایل پنچرگیری چون اهرم تایر و کیت Patch kit & Tire lever به خوبی می تواند به شما در راه تعمیر و تعویض تایر آسیب دیده یاری کند و تایر جدید را که از قبل در میان وسایلتان قرار دادید را به خوبی بر روی بدنه دوچرخه چفت کند.

ابزارهای چند کاره

همیشه ابزارهایی در میان جعبه ابزارها جا خوش می کنند که مثل آچار فرانسه چندین و چندکار را می توانند انجام دهند. این وسایل که اغلب از سایر ابزارهای دیگر کارآمدتر هستند، باید همیشه در میان وسایل سفر شما باشند. پس، براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه باید بدانید که اگر حتی خواستید از میزان ابزارهای موجود در جعبه ابزارتان بکاهید، این وسایل را به هیچ عنوان خارج نکنید. ممکن است زمانی به وجودشان احتیاج پیدا کنید که فکرش را هم نمی کنید. بعد از وسایل یاد شده که صرفا برای حفظ سلامتی و کارایی دوچرخه لازم و ضروی بوده، در مقاله نکات مهم درباره سفر با دوچرخه به معرفی وسایل و تحهیزاتی می پردازیم که برای راکب دوچرخه بسیار ضروری هستند. راکبانی که قصد جهانگردی با دوچرخه های خود را دارند نباید از این وسایل غافل شوند. لباس ها، وسایل شخصی، خوراکی ها و تجهیزات الکترونیکی از جمله تجهیزاتی بوده که در این دسته قرار می گیرند.

تجهیزات مهم برای سفر

لباس مناسب سفر با دوچرخه

لباس بدلیل پوشش سراسری و پوشانندگی بالایی که دارد و بیشترین تماس را نیز با سطح پوست افراد برقرار می نماید، در هر شرایطی دارای اهمیت بالایی است. حتی اگر شما در سفر نباشید و یک روز تعطیل را در خانه خود به استراحت بگذرانید، باید لباسی بپوشید که ضمن حفظ راحتی شما، از سلامتتان حفاظت کند. این اهمیت اما در زمان سفر پر رنگ تر نیز می گردد، مخصوصا اگر شما به عنوان یک جهانگرد ماجراجو رکاب زنان خود را به مقاصد جهانگردی مدنظرتان برسانید. این اهمیت به قدری ویژه بوده که بعضی شرکت های طراحی لباس، به فکر ساخت و توزیع انواع لباس های مخصوص این امر پرداخته اند؛ لباس هایی که با داشتن شبرنگ های مناسب، حضور فرد را در محیط های تاریک به سایرین اطلاع داده و از بروز تصادف های جاده ای جلوگیری به عمل می آورند؛ لباس هایی که با رنگ زرد و نارنجی در زمان غروب آفتاب نیز به خوبی شاخص هستند و عملا رانندگان سایر وسایل نقلیه را راهنمایی می کنند تا به نحوی رانندگی کرده که راکب دوچرخه با خطری رو به رو نگردد. در کنار این لباس ها که با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم محل سفر نیز طراحی شده اند و برای هر خطه ای شکل خاص خود را دارند، کفش ها نیز از سری وسایل ضروری هر راکب در سفر هستند؛ کفش هایی که برای رکاب زدن در مسافت های طولانی طراحی و ساخته شده و با انعطاف پذیری و استحکام ویژه ای که دارند، راحتی بیشتری را به راکب ارزانی می دارند. این کفش ها که دارای شیارهای خاصی نیز هستند، حدبیشتر نیروی وارد شده از پا را به پدال ها منتقل کرده و سبب بهره وری بهتری در حرکت دوچرخه می شوند. کلاه ایمنی، شلوار ضد آب، عینک دوچرخه سواری، شلوارک، ژاکب بارانی و ضد آب، دستکش دچرخه سواری، جوراب، کلاه لبه دار، شورت پد دار، تی شرت، لباس زیر و سوئیت شرت کلاه دار از جمله دیگر لباس هایی بوده که می توانند جزئیات و اقلام چمدان جهانگردان رکاب زن را براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه تشکیل دهند. این نوع لباس ها که به آن اشاره کردیم، به نحوی طراحی شده اند که در هر اقلیمی و با هر شرایط آب و هوایی همخوانی داشته و سفر را از این جهت کاملا تضمین می نماید؛ تضمینی که این امکان را به رکاب زن می دهد که بدون ترس از تغییرات شرایط جوی و حتی نیافتن سر پناه به راه خود ادامه داده و تا سکونتگاه بعدی رکاب بزند. شاید تعدد این لباس ها سبب سنگینی کوله های جهانگردان گردد، اما اگر محفظه هایی مناسبی بر روی دوچرخه نصب شده باشد، این افزایش سنگینی نگران کننده نخواهد بود.

وسایل شخصی

در کنار وسایل ضروری برای ایمنی دوچرخه و لباس هایی که سلامت و راحتی فرد را فراهم می کنند، وسایل شخصی هر فرد می توانند مهمترین اقلامی باشند که فرد با خود در طول سفر همراه خود می نماید. البته هر کسی با توجه به احتیاجهای خود وسایل خاصی را لیست می نماید که به همراه خود ببرد، اما نباید از وسایل لازم ضروری چشم پوشی کرد؛ وسایلی همچون آب آشامیدنی بهداشتی، پدهای بهداشتی، کرم ضد آفتاب، کرم دافع حشرات، دستمال توالت و دستمال مرطوب، مسواک و خمیر داندان و نخ دندان، مدارک شناسایی ضروری و یک فتوکپی از آن ها، عینک طبی در صورت ضعف بینایی، عینک آفتابی برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم در روزهای آفتابی و برفی، کرم و لوسیون های ضروری برای بدن، ساعت مچی ضد آب و ضد رطوبت، قرص و داروهایی که به صورت مرتبط باید مورد استفاده قرار گیرند، شامپو مناسب با ویژگی مو، حوله مسافرتی، ناخن گیر جیبی، کیف کوچک خیاطی با قرقره های نخ رنگ های مختلف، پلاستیک های زیپ دار در سایزهای مختلف، قفل کوچک و عظیم برای حفظ و حراست از اموال و پول نقد به مقدار کافی. اگرچه بعضی از این وسایل بسیار کوچک هستند، اما نباید آن ها را از یاد برد. افراد با تجربه معتقد هستند که بهتر است پیش از سفر، هر جهانگرد لیستی دقیق و مناسب از چنین وسایلی را تهیه کند تا در زمان بستن ساک و چمدان چیزی را جا نگذارد.

وسایل الکترونیکی

بدون شک زمانیکه تکولوژی به قسمت های مختلف زندگی ما نفوذ کند، کنار گذاشتن آن کمی برای استفاده کنندگان از تکنولوژی سخت یا حتی غیرممکن می گردد. پس، باید در سفرهایمان به خصوص در سفرهایی از نوع گشت زنی با دوچرخه، این وسایل را نیز به لیست اقلام موجود در کوله پشتی هایمان بیافزاییم. لپ تاپ و تلفن های هشومند و شارژرهایشان با سیم های بلند و دو شاخه های مختلفی که دارند، تنها یکی از این همراهان است؛ همراهی که بدون شک با یک سه راهی عجین شده تا امکان بهره وری از یک پریز را افزایش دهد. دوربین های دیجیتالی و حرفه ای و نیمه حرفه ای، باتری اضافی برای دوربین های دیجیتال، پاور بانک و شارژرهای مرتبط با آن و هارد و فلش ها مموری هایی با حافظه بالا از دیگر تجهیزاتی بوده که این لیست را تشکیل داده اند. باید این مورد را براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه در خاطر داشت که این وسایل بسیار حساس هستند. رطوب هوا، بارش باران، برخورد با اجسام نوک تیز و سخت و همچنین ضربات ناگهانی ممکن است آسیب های جدی و جبران ناپذیری به این وسایل وارد کنند. پس، چنانچه قصد دارید که این اقلام را به همراه خود ببرید، حتما در یکی از محفظه های تعبیه شده در بدنه دوچرخه، فضایی ایمن و مناسب را برای این تجهیزات مهیا کنید تا ناملایمت های یاد شده خسارت های مالی سنگینی را برای شما به همراه نداشته باشند؛ خساراتی که می توانند حتی شما را از ادامه سفر نیز منصرف کرده و با خاطری رنجیده شما را به سوی خانه روانه کنند.

وسایل اقامت در کمپ های بین راهی

اگرچه وسایل شخصی به خودی خود می توانند پوشش دهنده احتیاجهای شما در سفر باشند، اما اگر قصد داشته باشید شبی را در بین راه سفر خود اقامت کنید یا هتل و مهمانسرایی برای گذران شب پیدا نکردید که باب میلتان باشد، احتیاج است که در میان وسایل سفر خود اشیایی چون تشک خواب یا پدهای خوش خواب را به همراه داشته باشید. یک کیسه خواب تک نفره، چادرهای تاشو که برپا کردن آن از شما زمان زیادی را نمی گیرد، یک بالشت بادی سبک و تاشو، اجاق گاز کوچک سفری و فندک نیز می تواند در کنار وسایلی چون هد لامپ، ظروف فلزی، قاشق و چنگال و چاقوی مسافرتی، جعبه یاری های اولیه، موارد شوینده ظروف، ژل آتش زا پکیج کاملی را در اختیارتان قرار دهد. وجود این وسایل به شما این دلگرمی را می دهد که در هر لحظه از سفرتان، اگر احساس خستگی کردید و از ادامه رکاب زدن منصرف گشتید، در مکانی مناسب اتراق کرده و از محیط اطرافتان لذت ببرید و با تجدید قوا و استراحتی مناسب، خود را برای ادامه جهت آماده کنید.

اغذیه های مناسب

براساس مقاله نکات مهم درباره سفر با دوچرخه باید بدانید که طبق نظر متخصصان، هر جهانگرد که در طول سفر در نقش رکاب زن ظاهر می گردد، موظف است که روزانه کالری بیشتری نسبت به روزهای قبل مصرف نماید، چرا که این کالری ها تبدیل به انرژی می شوند و سبب شده که در طول سفر بدن شما احساس ضعف نکند و بدون اینکه ویتامین و پروتئین های مفید بدنتان کاسته گردد، کالری های دریافت شده از تغذیه شما به پدال ها منتقل و شما را به جلو می راند. این مختصصان اضافه می کنند که بدون شک بیشترین کالری مفید در مواد غذایی دارای فیبر بالا نهفته بوده و مصرف سبزیجات، میوه های تازه و محصولات غله ای را می توان رژیم غذایی اصلی سفر شما دانست؛ رژیمی که عاری از هرگونه مواد مضر چون چیپس و پیتزا و پفک بوده و شما را از نظر بدنی در شرایط مطلوبی نگاه می دارد. برگه های خشک شده میوه ها، سبزیجات تازه و معطر نظیر کاهو و سبزی خوردن، میوه های تازه به خصوص میوه های آب دار با رنگ دانه های قرمز در کنار انواع آجیل و خشکبار مفید را در سبد دوچرخه هایتان قرار دهید و هر زمان که احساس ضعف کردید، از آنان میل کنید تا لحظات سفر با طعم دلچسب این مواد غذایی شیرین تر گردد.

ایجاد آمادگی فیزیکی پیش از سفر کردن با دوچرخه با تمرینات مناسب

تمرینات هوازی

هر جهانگردی پیش از آغاز سفر با دوچرخه موظف است که تمرینات هوازی را به صورت جدی دنبال کند. این ورزش ها به جهانگرد یاری کرده تا در حین کاب زدن و عبور از پیچ و خم های جاده از نظر فیزیکی در شرایط مناسب خود باقی بماند، چرا که طی جهتهای طولانی بین شهری آمادگی جسمانی بالایی را می طلبد. بیشتر صاحب نظران و متخصصان این امر بیان می کنند که زمانی حدود یک ماه می تواند رکاب زنان را به شرایط ایده آل برساند. این افراد موظف هستند که در طول این یک ماه، هفته ای 4 تا 6 روز را با رکاب زدن بر روی دوچرخه های ثابت یا دوچرخه های سفرشان در خیابان بگذرانند. در این برنامه تأکید شده که سرعت حرکت دوچرخه و سرعت رکاب زنی چیزی در حدود 70 تا 90 دور بر دقیقه باشد تا در سرانجام این دوره یک ماهه به آماری حدود 20 تا 30 ساعت رکاب زنی و طی مسافتی حدود 480 تا 960 کیلومتری برسند. البته در کنار این تمریناتی که از طریق دوچرخه پیاده سازی می شوند، انجام تمرینات کششی نیز صندلی ویژه ای دارند. در این تمرینات فرد باید با نظر مربی ورزشی، با انجام تمرینات کششی عضلات، رباط و تاندون های خود را تقویت کند تا در ادامه با آمادگی بالایی ظاهر گردد. براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه باید بدانید که این برنامه برای هر فردی قابلیت تغییر را دارد، اما شرایط کلی تمرینات ماه اول به صورتیکه یاد شد، هست.

تمرینات قدرتی

بعد از سپری کردن یک دوره تمرینات هوازی، به مرحله دوم می رسیم؛ مرحله ای که حدود یک ماه به طول می انجامد و با نام مرحله قدرتی شناخته می گردد. در این مرحله رکاب زن در کوشش است که با انجام تمرینات مداوم به قدرت لازم در رکاب زنی و سفر با دوچرخه دست پیدا کند. به همین منظور، در این مرحله به سراغ تمریناتی می رود که ترکیبی از تمرینات مختلف بوده و سبب افزایش قدرت بدنی می گردد؛ تمریناتی از قبیل دوچرخه سواری به منظور رسیدن به نوک تپه، دوچرخه سواری سرعت. این تمرینات به فرد یاری می کنند که هم به یک گردش خون ایده آل در طول رکاب زدن برسد و هم دستگاه تنفسی خود را با افزایش حرکات فیزیکی خود منطبق کند. این مرحله اگرچه کمی سخت و یا طاقت فرسا است، اما نمی توان براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه آن را نادیده گرفت. به منظور تعدیل این سختی ها توصیه می گردد که در میان تمرینات فشرده و خسته کننده ه، به دوچرخه سواری های سبک و معمولی نیز در میان تمرینات خود فکر کنید. این نوع تمرینات به شما یاری می کنند که سختی های تمرینات را از تن بزدایید و با آمادگی بیشتری به ادامه تمرینات بپردازید. تجمیع ورزش های سرعتی در زمان کوتاه و ورزش های سبک در زمان طولانی رفته رفته شما را به خواسته هایتان می رساند، بدون اینکه احتیاج باشد انرژی بیش از حدی را صرف کنید یا با برداشتن گام های نادرست فکر انصراف از این نوع جهانگردی را از سر به در کنید. پس، مرحله دوم تمرینات خود را با قدم های حساب شده و کوچک بردارید. این قدم های کوچک و حساب شده شما را زودتر از قدم های بلند به هدف نزدیک می کنند.

تمرینات استقامتی

مرحله سوم اما با مدد دریافت از توانایی های شما در مراحل اول و دوم و همچنین بالا رفتن توان بدنیتان چندان سخت نیست. این مرحله که به تثبیت قابلیت های جسمانی شما می پردازد و یاری می نماید که شما به استقامت بدنی مناسبی برسید، حدود یک ماه طول می کشد و دارای تمریناتی است که به موجب آن شما شرایط آرمانی رکاب زدن های طولانی را بدست می آورید. برای رسیدن به این مهم جهانگرد باید برنامه ای را تدوین کند که براساس آن روزی حدود 65 تا 80 کیلومتر را با دوچرخه خود سپری کند. این برنامه باید به گونه ای تنظیم شده باشد که به مرور زمان این مسافت از 65 به 80 کیلومتر ارتقا یافته باشد، یعنی به مرور زمان بر مسافتی که رکاب می زنید، باید بیافزایید تا ضمن رسیدن به استقامت مطلوب، عضلات خود را نیز تقویت کرده باشید. توصیه مقاله نکات مهم درباره سفر با دوچرخه به شما این است که برای رکاب زدن در فاصله های یاد شده به روستا و شهرهای اطراف محل زندگی خود سری بزنید. از این راه هم تمرینات خود را به صورت جدی دنبال و هم گشت و گذاری در محیط های زیبای اطراف خود کرده اید. این پیک نیک های هدفمند شما را برای سفرهای طولانی آب دیده می کنند.

تمرینات پیش از سفر با دوچرخه

بعد از پشت سر گذاشتن سه ماه مهم از برنامه و تمرینات الزامی پیش از سفر با دوچرخه به تمرینات مرحله نهایی می رسید. این تمرینات که معمولا پیش از هر سفر با دوچرخه باید انجام شوند، تمریناتی بوده که نمونه های کوچکی از سفر با دوچرخه را برای شما شبیه سازی می کنند. شما باید به عنوان یک رکاب زن تمام عیار، همه وسایل مورد احتیاجتان در طول یک سفر را بر روی دوچرخه قرار دهید و به رکاب زدن بپردازید. روز اول این دوره را با مسافتی حدود 9 کیلومتر باید آغاز نمایید و هر روز یک کیلومتر به مسافت اولیه بیافزایید تا به طور کلی در طی دو هفته چندین و چند بار سفرهای مقطعی با وسایلتان را تجربه کنید. این مرحله ضمن شبیه سازی سفر با دوچرخه به شما این فرصت را می دهد که دور ماندن از صدمات احتمالی طول سفر را نیز بیاموزید و به صورت کلی برای قدم گذاشتن در راه پر فراز و نشیبی که انتخاب کرده اید، به طور صد در صد آماده باشید.

پس از این تمرینات، در طول هر روز از سفر چقدر می توان رکاب زد؟

سؤالی که بلافاصله پس از پشت سر گذاشتن این تمرینات سخت در ذهن هر جهانگردی نقش می بندد، این است که با وجود این آمادگی ها، در هر روز چه مقدار از راه را می تواند پشت سر بگذارد؟ در پاسخ باید گفت که میزان رکاب زدن در هر روز کاملا با روز دیگر و در جهتهای گوناگون متفاوت است و علاوه بر آمادگی جسمانی، به هدف شما از سفر، سبک سفر شما، شرایط آب و هوایی و جاده ای و جهت پیش رویتان بستگی دارد. اگر شما جز کسانی باشید که علاقمند گشت و گذار و لذت بردن بیشتر از جهت سفرتان باشید، طبیعتا مسافتی که در هر روز پشت سر می گذارید، متفاوت است از کسی که میخواهد زمان بیشتری از سفر خود را در مقصد مورد نظر بگذارند. اما به صورت کلی می توان جهتهای سپری شده در هر روز را به صورت زیر تخمین زد: اگر شما در یک جهت آسفالته رکاب می زنید و وسایل همراهتان وزنی کمتر از 9 کیلوگرم را دارا بوده، اگر شرایط فیزیکی مطلوبی داشته باشید، باید در هر روز 100 کیلومتر را پشت سر بگذارید.

چگونگی اتراق کردن در سفرهای دوچرخه ای

در زمان سفر با دوچرخه هر چقدر هم که جهانگرد از قوای بدنی بالایی برخوردار باشد، بعد از پشت سر گذاشتن مسافتی خسته می گردد و احتیاج به استراحت دارد. در جهت رسیدن به مقاصد جهانگردی به تعداد انگشتان دو دست راه برای اتراق کردن وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از چادرهای مسافرتی بوده که هر جهانگرد به منظور کاهش دادن هزینه های سفر خود به همراه دارد. براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه باید بدانید که نصب این چادرها زمان زیادی نمی خواهد و جهانگرد به محض دیدن محیطی مناسب برای برپایی این کمپ سیار می تواند اقدام کرده و تا هر زمانیکه احتیاج می بیند، به استراحت بپردازد. اقامت در کمپ های بین راهی که برای دوچرخه سواران طراحی و ساخته شده اند نیز می تواند گزینه مناسب دیگری باشد که جهانگردان پیش رو دارند. این کمپ ها که در میان اپلیکیشن های جهانگردی جای ویژه ای برای خود دست و پا کرده اند، به جهانگردان و رکاب زنان این امکان را می دهند که در سوئیت های مناسب اقامت کرده و در جلساتی که در محیط های این کمپ ها برگزار می شوند، شرکت کنند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. اقامت در کلبه و هتل های بومگردی، مسافرخانه ها، کمپ ها و اردوگاه های جهانگردی نیز می تواند از دیگر انتخاب های جهانگردان باشد که هر کدام با داشتن شاخصه و ویژگی های مطلوب سعی دارند که آرامش و راحتی را به جهانگردان هدیه دهند.

نکات ریز و درشتی که نباید از ذهنتان پاک شوند

-برای فرار از آسیب های مربوط به مفاصل و عضلات به ویژه زانو ها از رکاب زدن در سرعتی بیش از 70 تا 90 کیلومتر خودداری نمایید. سرعتی بیش از این محدوده فشار زیادی را به زانو رکاب زن وارد می نماید و منجر به تورم و آسیب دیدگی در مهمترین مفاصل شده و کوچکترین آسیبی به این قسمت های حساس سبب می گردد که از ادامه جهت باز بمانید.

-به منظور حفظ تعادل دوچرخه و حفظ ثبات راکب موظف است که به صورت مداوم باد تایرهای دورچرخه را چک کند و در صورتیکه تنظیم نباشد، با یاری دریافت از تلمبه های مخصوص تنظیمات را به حالت نرمال برگرداند. جدی ندریافت این مورد از نکات مهم درباره سفر با دوچرخه سبب می گردد که در زمان رکاب زدن، فشار بیشتری به عضلات دوچرخه سوار وارد شده و انرژی بیشتری از او بگیرد.

-ممکن است برخورد کردن تایر به اجسام نوک تیز سبب پنچری گردد و این خود یک چالش عظیم برای رکاب زنان است. به همین دلیل جهانگردان باید به خوبی پنچرگیری را آموخته باشند تا در مواقع ضروری دست به کار شوند، چرا که ممکن است زمانی با پنچری رو به رو شوند که با شهر و اولین آبادی کیلومترها فاصله داشته باشند و سهل انگاری در این زمینه مسائل متعددی را برایشان به بار آورد.

-در زمان دوچرخه سواری و طی جهت به هیچ عنوان عجله به خرج ندهید. با سرعت رکاب زدن ضمن دریافت انرژی زیاد از شما، باعث می گردد که لذت کافی را از زیبایی های جهت نبرید. این موضوع را همیشه در خاطر داشته باشید که طول جهت نیز جز سفر به حساب می آید.

-فدراسیون دوچرخه سواری برای جهانگردانی که قصد دارند با دوچرخه های خود به سفرهای خارجی بروند، تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفته است. پس، پیش از سفرهای خارجی به فداراسیون دوچرخه سواری یا هیئت های دوچرخه سواری مقیم شهر خودتان سری بزنید.

-در میانه راه و هر زمان که فرصت و موقعیت مناسب فراهم بود، نسبت به پاک سازی و تمیز کردن بدنه اقدام نمایید. این وسیله تمام چیزی است که شما در طول سفر دارید و آلودگی ها ممکن است که به کارکرد اصلی دوچرخه نیز آسیب وارد کنند. استفاده از آب گرم و ایجاد کف با صابون و شستشو از طریق اسفنج نرم ضمن براق کردن سطوح مختلف دوچرخه، کارایی این وسیله را نیز ارتقا می دهد.

-اگر قصد سفر کردن با دوچرخه در طول فصل تابستان را دارید، استحمام کردن به موقع را از خاطر نبرید. بارها دیده شده که این سهل انگاری سبب شده که نشاط رکاب زنان کاهش بیابد و از ادامه سفر منصرف شوند. استحمام کردن البته باید در محیط های بهداشتی و مسقف صورت گیرد و از این رو براساس مقاله بایدها و نبایدهای سفر با دوچرخه توصیه می گردد که از پریدن به درون برکه ها و چشمه خودداری کنید، چرا که این کار به نحوی آسیب رساندن به محیط زیست است و این امر با روح جهانگردی و طبیعت دوستی منافات دارد.

-میزان سفرهای تابستانی در مقایسه با سایر فصول سال بسیار بیشتر است و این افزایش چشمگیر می طلبد که جهانگردان نکات مخصوص به سفرهای این فصل را از یاد نبرند. چنانچه در فصل تابستان قصد سفر با دوچرخه را دارید، حتما در ساعات اولیه روز سفر را و حرکت را آغاز کنید تا به گرمای کمتری برخورد کرده و در ساعات گرم نیز به محیط های خنک پناه ببرید تا از گرمازدگی در امان بمانید.

-هستند کسانی که در فصول سرد سال بدلیل تغییراتی که در محیط های طبیعی رخ می دهند، مایلند که پای در جاده بگذارند و با رکاب زدن در دل طبیعت از این زیبایی ها لذت ببرند. برای این عزیزان توصیه هایی داریم. یکی از مهمترین توصیه ها این بوده که حتما از حرکت در ساعات اولیه روز خودداری به عمل آورند و سعی کنند در ساعت میانه روز جهت را رکاب زنند، چرا که گرمای مطلوب این ساعات سبب می گردد که بیماری هایی نظیر سرماخوردگی به سراغشان نیایند.

-از شایع ترین اتفاق هایی که در طول سفر گریبان جهانگردان دوچرخه سوار را می گیرد، گرفتگی های عضلانی بوده که با اختلافی فاحش در سطح لیست این اتفاقات قرار می گیرد. این دردهای موضعی که به دلیل عدم آمادگی بدنی جهانگردان رخ می دهند چنان کلافه کننده بوده که گاهی مانع از ادامه سفر با دوچرخه می شوند. برای درمان این میهمان ناخوانده باید الکترولیت های لازم برای بدن را تأمین کرد. با نوشیدن آب کافی، خوردن میوه های آب دار می توان این مشکل را رفع کرد.

-در زمان سفر با دوچرخه، بیش از هر عضو دیگر دستان شما با دوچرخه در تماس بوده و پوست دستتان با فرمان ارتباط مستقیم دارد. پوست این محل از بدن شما با آسیب های پوستی شدیدی می بیند. برای جلوگیری از این موارد توصیه می گردد که راکبان با استفاده از دست کش های مخصوص و ژل های شست شو و همچنین ماساژهای به موقع از آسیب های موضعی پوست جلوگیری بعمل آورند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2631

به "نکات مهم درباره سفر با دوچرخه که باید بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "نکات مهم درباره سفر با دوچرخه که باید بدانید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم درباره سفر با دوچرخه که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید