شترها در ترکیه با هم مسابقه میدهند

به گزارش دور زمین، جشن ها، فستیوال ها و مراسم های بسیاری در سرتاسر دنیا برگزار می گردد که هر یک می تواند جاذبه ای برای گردشگران سراسر دنیا باشد. مسابقه کشتی شترها در ترکیه یکی از مسابقات و گردهمایی هایی است که هر مرد ترکی را فرا می خواند. این مراسم در سال های اخیر نه تنها برای مردمان کشور ترکیه آشنا و بیشتر شناخته گردیده است؛ بلکه برای بسیاری از گردشگران و توریست های خارجی به یکی از دلایل سفر به ترکیه تبدیل گردیده است. دیدن این مسابقات همانند مسابقات شترسواری هند یا دبی نیست. در این مسابقات اگر چه که شترها را به میدان مسابقه می فرستند اما شترهایی که می خواهند با یکدیگر کشتی بگیرند، نه اینکه مسابقه دو بدهند. در مطالب قبلی خبرنگاران مسابقات شترسواری هند و شتر سواری در دبی را خوانده اید، این بار با مراسمی عجیب تر و دیدنی تر از کشتی شترها در ترکیه آشنا خواهید شد.

شترها در ترکیه با هم مسابقه میدهند

تاریخچه مسابقات کشتی شترها

گفته می گردد که مسابقه کشتی شترها در ترکیه قدمتی 2000 ساله دارد. اولین بار این مسابقات در روستاهای هیدیربیلی (Hidirbeyli) و در میان شهرهای Aydins Incirliova برگزار گردیده است. در منابع کتبی از این مسابقات با نام انتها شترها آورده گردیده است. در یکی از منابع کتبی آورده گردیده است که مسابقه کشتی شترها در ترکیه در زمان پادشاه عثمانی محمت دوم برقرار بود. با این حال، به نظر می رسد که اولین بار این مسابقات در میان عشایر کوچ نشین و برای بهتر نشان دادن شترها در هر خانواده ای برگزار گردیده است.

امروزه اگر می خواهید به دیدن مسابقه کشتی شترها در ترکیه بروید، باید به شهر آیدین (Aydin) بروید. با این وجود در شهرهایی همانند ازمیر، مانیسا، موغلا و دنزیلی در ناحیه اژه و شهرهایی همانند بالیکسیر (Balıkesir) و چاناکاله (Çanakkale) در ناحیه مارمارا و بسیاری دیگر برپا می گردد که بسیار قابل توجه است.

قوانین مسابقات کشتی

مسابقات کشتی شترها ممکن قوانین خاصی دارد که در هر منطقه با منطقه دیگر بسیار متفاوت است. برخلاف دیگر مسابقات، مسابقه کشتی شترها احتیاج به زمین مسابقه خاص و معینی ندارد. بسیاری از مواقع، برگزار نمایندگان این مسابقات را در میادین شهرها، زمین های کشاورزی و هر منطقه صافی که مناسب باشد، برپا می نمایند. گاهی برای برگزاری مسابقات از ماه ها قبل برنامه ریزی می گردد تا مردم را بیشتر مطلع نموده و کارهای تبلیغات بیشتری انجام گردد. در این مسابقات برای حضور گردشگران نیز برنامه ریزی می گردد.

در تمام طول این مسابقات گاز دریافت شترها ممنوع است. به همین دلیل بر پوزه شترها پوزه بند زده می گردد. همچنین شترهای ماده حق شرکت در این مسابقه را ندارند. افرادی که شتربان هستند یا به اصطلاح به آن ها ساربان گفته می گردد، شترهای خاصی را برای شرکت در این مسابقات انتخاب می نمایند. شترهای یک کوهانه و دو کوهانه هر یک در یک دسته از رده بندی مسابقات قرار می گیرند. بسیاری از شترهایی که برای مسابقه کشتی شترها در ترکیه انتخاب می شوند، به طور طبیعی در گله های شتر با دیگر شترها کشتی می گیرند و حس رقابت طلبی بیشتری دارند.

زمانی که شتری برای این ورزش انتخاب می گردد، از او مراقبت های ویژه می گردد. همچنین به او تمرین های مخصوصی داده می گردد.

این مسابقات در طول فصل سرد سال برگزار می شوند تا شترها از گرمای فعالیت های بیشتر تلف نشوند. هر شتری که برای مسابقات انتخاب می شوند باید نام خود را داشته باشد. گاهی صاحبان شترها برای شترش اسم انتخاب می نماید و گاهی مجری مسابقات براساس رفتار شتر در طول مسابقه برای او اسمی انتخاب می نماید. یک روز قبل از مسابقه باید نام شترها در مسابقه نام نویسی شوند.

برای تماشای این مسابقات عموما مردان جمع می شوند و زنان برای دیدن مسابقات نمی روند. اگر به دیدن مسابقه کشتی شترها در ترکیه می روید، می توانید در بین تماشاچی ها چای و قهوه بخرید. فروشندگان بسیاری در میان تماشاگران دیده می گردد.

روش های برنده گردیده شترها

هر شتری می تواند به این طریق یکی از جاذبه های مسابقه را از آن خود کند و در مسابقه کشتی شترها در ترکیه برنده گردد. در حقیقت نحوه امتیاز بندی و برنده شدن در این مسابقات به سه طریق زیر است:

  • اگر شتری بتواند شتر دیگر را آنقدر بترساند که شتر مقابل خسته گردیده و توان کشتی دریافت نداشته باشد.
  • اگر شتر مقابل در نهایت آغاز به جیغ زدن نماید، شتر برنده معین می گردد.
  • اگر شتری بتواند حریف خود را به زمین بیندازد، برنده می گردد.

در اولین روش از این نوع پیروزی ها و در میان مسابقه کشتی شترها در ترکیه نحوه امتیاز دریافت و پیروز شدن به این صورت است. اگر شتری آنقدر ظاهر مهیب و ترسناکی برای رقیبش داشته باشد که شتر حریف از کشتی دریافت سرباز بزند، این شتر پیروز می گردد.

در روش دوم، شتر حریف خود را آنچنان می زند و گاز می گیرد که شتر حریف آغاز به جیغ زدن می نماید. در این هنگام شتر قوی تر برنده می گردد.

در روش سوم، شتر قوی تر، آنقدر در اطراف شتر دیگر می چرخد یا خود را بر روی او می اندازد تا شتر حریف را به زمین بیندازد. شتر قوی تر در مسابقه کشتی شترها در ترکیه بر روی حریف خود می نشیند.

یکی دیگر از زمان هایی که پیروزی در این میدان معین می گردد، زمانی است که صاحب شتر دخالت می نماید. اگر صاحب شتری، تشخیص دهد که شترش در معرض خطر واقع شده است، آن را از میدان رقابت ها بیرون می برد. در این مواقع اگر صاحب شتر از ادامه مسابقه منصرف گردد، طنابی را به میانه میدان پرتاب می نماید و با این طناب اعلام می نماید که از ادامه مسابقه کشتی شترها در ترکیه انصراف داده است. در این صورت شتر دیگر برنده اعلام می گردد و گاهی بازی و مسابقه با برابری شترها به انتها می رسد.

صاحبان شترها و کسانی که در مسابقه کشتی شترها در ترکیه شرکت می نمایند، در میان خود از اصطلاحات خاصی استفاده می نمایند. اصطلاحاتی که با استفاده از آن ها شیوه های مبارزه و ترفندهای خود را به دیگران می فهمانند. از جمله این عبارات می توان به باگ (Bağ)، چنگال (Çengel)، چاتال (Çatal) یا چنگال، ماکاس (Makas) یا قیچی، کول آتماسی (Kol Atmasi) یا پرتاب بازو، موشات چنگال (Muşat Çengel)، تام بگ (Tam Bağ) یا باند کامل، یاریم بگ (Yarim Bağ) یا باند نیمه، دوز چنگال (Düz Çengel)، تکچی (Tekçi) یا تک شاخ و کول کالیرما (Kol Kaldirma).

کسانی که مسابقه کشتی شترها در ترکیه را برگزار می نمایند، موظفند تا برای جذاب شدن و هیجان انگیز شدن مسابقه ترفند ها و کارهایی را انجام دهند. همچنین کارهای مختلفی را برای شکست و خروج شترها از زمین انجام می دهند.

شیوه های مبارزه شترها

مسابقات کشتی شترها در چهار دسته برگزار می گردد: دسته پاها، کمر، زیر سر شترها و سر شترها. هر شتری به شیوه خودش کشتی می گیرد و به مبارزه می پردازد. یکی از جالب ترین موضوعاتی که در این مسابقات می بینید، ترفند ها و شیوه های کشتی دریافت شترها در ترکیه بوده که معین نماینده دسته شترها در مسابقات است. شترهایی که از سمت راست کشتی می گیرند به شترهایی راستی معروفند و شترهایی که از سمت جپ برای مبارزه و کشتی آماده می شوند، به شترهای کشتی چپی معروف هستند. شترهایی که حریف خود را با لگد زدن به زانو می اندازد، به شترهای چنگلسی (çengelci) معروفند.

شترهایی که سر حریف شتر خود را در میان گردنشان می گیرند و سپس سعی می نمایند بنشینند، شترهای باگسی (bağci) نامیده می شوند.

شترهایی که حریف خود را به عقب می رانند تا جایی که حریف از مسابقه دادن و کشتی دریافت منصرف گردد، شترهای تکچی (tekçi) نامیده می شوند.

جایزه مسابقات

شترهایی که در این مسابقه برنده می شوند، در میدان مسابقه و در مقابل چشمان تماشاگران حرکت نموده و با آرامش می چرخند. تماشاگران نیز آن ها را تشویق می نمایند. به شتر برنده به عنوان جایزه قالیچه ای داده می گردد و در نهایت میدان مسابقه کشتی شترها در ترکیه را ترک می نماید.

شتری که مسابقه را باخته است در سمت دیگر زمین به حالت شرمندگی می ایستد و ساکت است.

در این مسابقات، هر شتری هر روز تنها در یک مسابقه شرکت خواهد نمود و هر مسابقه هم به مدت 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. تمام این قوانین به این دلیل گذاشته گردیده است که به شتری در طول مسابقات آسیب جدی وارد نگردد و یا شتری در حین مسابقات نمیرد.

زمان برگزاری مسابقات

برگزاری این مسابقات با نظم و انضباط خاصی برگزار می گردد و قوانین بسیار سخت گیرانه ای دارد. همچنین در انتها مسابقات کشتی شترها در ترکیه، صاحبان و ساروان شترها با خوشحالی مسابقات را ترک می نمایند. تماشاچیان هم از اینکه روز خود را با تماشای مسابقاتی هیجان انگیز سپری نموده اند، بسیار خوشحال و راضی هستند. برگزاری این مسابقات ممکن است که کل روز طول بکشد و شرکت نمایندگان بسیاری داشته باشد.

مسابقه کشتی شترها در ترکیه در فصل زمستان بر پا می گردد، بنابراین یکی از فستیوال ها و مسابقات زمستانی بوده که در ناحیه و استان اژه (Aegean) ترکیه برگزار می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 بهمن 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1001

به "شترها در ترکیه با هم مسابقه میدهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شترها در ترکیه با هم مسابقه میدهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید