بازسازی منزل: 80 درصد بناهای تاریخی داراب نیازمند اقدامات مرمتی است

به گزارش دور زمین، مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان داراب گفت: دارابگرد، یکی از آثار مهم تاریخی و تمدنی کشور به تعداد می رود، کوشش برای ثبت جهانی این اثر یک امر لازم است که باید زمینه و الزامات آن به اسم یک مطالبه جدی مردمی، فراهم گردد.

بازسازی منزل: 80 درصد بناهای تاریخی داراب نیازمند اقدامات مرمتی است

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، داوود مرادی امروز 30 شهریورماه 1400 اظهار کرد: شهرستان داراب 97 اثر ثبت شده ملی تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس دارد که 92 مورد آن بناها، آثار و محوطه های تاریخی، 3 مورد اثر ملی و 2 مورد میراث ناملموس است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان داراب با یادآوری اینکه برای بعضی آثار موجود در این شهرستان، پرونده ثبت در لیست ملی تشکیل شده یا در حال تشکیل است، گفت: بقعه دحبه کلبی، یکی از آثار تاریخی مذهبی مهم ایران و فارس به تعداد می رود که هنوز ثبت ملی هم نشده است.

او اعلام کرد: مدیریت بقعه دحیه کلبی، در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس است، پیگیری ثبت این اثر در لیست آثار ملی را یک امر ضروری به شمار میرود.

مرادی با اشاره به اینکه 80 درصد آثار، بناها و محوطه های تاریخی ثبت شده داراب، نیازمند اقدامات بازسازیی و حفاظتی است، گفت: اعتبارات تخصیص یافته به این بخش، کفایت نیازهای موجود را نمی کند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان داراب بابیان اینکه نیازمند تغییر رویکرد در سطح کلان و ملی برای افزایش اعتبارات بخش میراث فرهنگی و گردشگری هستیم، اعلام کرد: علیرغم آنکه اعتبارات مصوب سالانه افزایش دارد اما اندازه تخصیص این اعتبارات کامل و برطرف کننده نیازها نبوده است.

او بابیان اینکه داراب یکی از شهرستان های دارای ظرفیت برای توسعه گردشگری به اسم یک زیرساخت مهم بهبود و ارتقاء شرایط مالی است، گفت: برای تقویت گردشگری نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت ها هستیم و یکی از اولویت های فارس و داراب همیشه این موضوع بوده است.

مرادی اضافه نمود: هرساله موضوع جذب اعتبارات برای 5 جاذبه شاخص گردشگری طبیعی در شهرستان داراب را با همکاری و مساعدت فرمانداری دنبال نموده ایم؛ اما سال گذشته در بحث اعتبارات نفت و گاز، اصلاً جذبی حادث نشد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داراب با اشاره به اجرایی شدن طرح بازسازی خانه سوخکیان به اسم یکی از آثار تاریخی این شهرستان، گفت: یکی از اقدامات بی نظیری که سال گذشته شاهد آن بودیم، اجرای فاز اول کاوش در تپه هیربدان بود.

مرادی بابیان اینکه فاز اول این کاوش به وسیله پژوهشگاه میراث فرهنگی اجرایی و انجام شد، دستاوردهای آن را ارزشمند ارزیابی و اضافه نمود: امیدوار هستیم که تا تخصیص و تأمین و جذب اعتبارات لازم، فاز دوم این اقدام باستان شناسی و پژوهشی هم اجرایی و انجام گردد.

او با یادآوری اینکه کاوش باستان شناسی تپه هیربدان، اولین کار پژوهشی جدی در سال های بعد از انقلاب اسلامی در شهرستان داراب بوده است، اضافه نمود: این محوطه باستانی حاوی آثاری از دوره تمدنی عیلامی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4552

به "بازسازی منزل: 80 درصد بناهای تاریخی داراب نیازمند اقدامات مرمتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: 80 درصد بناهای تاریخی داراب نیازمند اقدامات مرمتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید