111 شی تاریخی در اشنویه آذربایجان غربی کشف شد

به گزارش دور زمین، شهرستان اشنویه، به دلیل داشتن پنج کتیبه از 10 کتیبه مهم اورارتویی به کانون آثار برجا مانده اورارتویی در کشور مشهور است و یکی از منطقه ها مهم تاریخی و باستانی آذربایجان غربی به شمار می رود.

111 شی تاریخی در اشنویه آذربایجان غربی کشف شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: فصل دوم کاوش های نجات بخشی سد چپرآباد این شهرستان پس از یک ماه پایان یافت و در نتیجه آن 111 شی تاریخی از دوره های مس و سنگ، مفرغ، عصر آهن و اسلامی کشف شد.

روناک تاسا روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: در فصل دوم پنج محوطه کهنه صوفیان، چپرآباد، شیخ رش 1، شیخ رش 3 و محوطه 04 (کانی وشتران) مورد کاوش قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی این کاوش ها اشیای تاریخی از دوره های مس و سنگ، مفرغ، عصر آهن و اسلامی کشف شد که اغلب از نوع سفالی، سنگی، استخوانی هستند.

تاسا اضافه کرد: این کاوش ها از طریق پنج هیات کاوش دارای مجوز از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه، سال 1400 نیز عملیات کاوش نجات بخشی چهار محوطه محدوده آبگیری سد چپرآباد از جمله شیخ رش 1 و 2، کانی حوا و تپه چپرآباد از طریق 10 کارشناس در قالب چهار گروه باستان شناسی اجرا شده بود.

تاسا گفت: تا به امروز در کاوش های نجات بخشی اجرا شده ظروف سفالی، تدفین انسانی و تعدادی اشیای مفرغی بدست آمده که به گنجینه موزه یکی از شهرستان ها انتقال یافته است

وی اضافه کرد: کاوش های اجرا شده در محدوده سد چیرآباد می تواند نقطه عطفی برای باستان شناسی در جنوب آذربایجان غربی محسوب شود چرا که آثار کشف اشیا مربوط به هزاره 5 ق. م (هفت هزار سال قبل) است.

شهرستان اشنویه، به دلیل داشتن پنج کتیبه از 10 کتیبه مهم اورارتویی به کانون آثار برجا مانده اورارتویی در کشور مشهور است و یکی از منطقه ها مهم تاریخی و باستانی آذربایجان غربی به شمار می رود.

این شهرستان مرزی دارای 110 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله تپه دینخواه، کتیبه کیلاشین، قلعه قلاتگاه، کتیبه عین الروم، قبرستان مارابراهیم و تومولوس های سوجه، گندویلا، حسن نوران، ملااحمد و سیاوان است

منبع: عصر ایران
انتشار: 16 خرداد 1402 بروزرسانی: 16 خرداد 1402 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5961

به "111 شی تاریخی در اشنویه آذربایجان غربی کشف شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "111 شی تاریخی در اشنویه آذربایجان غربی کشف شد" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "111 شی تاریخی در اشنویه آذربایجان غربی کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید