گلکسی S22؛ مشخصات دوربین، نمایشگر و باتری پرچم داران سامسونگ فاش شد

به گزارش دور زمین، گلکسی S22 به همراه مدل پلاس و اولترا اوایل سال آینده میلادی رونمایی می شوند و طبیعتا کمی زود است اگر بخواهیم از همین حالا در رابطه با مشخصات آن ها صحبت کنیم. اما خب طی روزهای اخیر این اتفاق بارها افتاد و امروز هم خبری منتشر شد که در آن شاهد افشای بعضی از مهم ترین اطلاعات پیرامون این گوشی ها بودیم.

گلکسی S22؛ مشخصات دوربین، نمایشگر و باتری پرچم داران سامسونگ فاش شد

سامسونگ دقیقا یک هفته قبل از گوشی های نو خود یعنی گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 رونمایی کرد. برای سال جاری به نظر می رسد فقط گلکسی S21 فن ادیشن است که رونمایی خواهد شد و بعد از آن دیگر خبری از یک گوشی قدرتمند یا پرچم دار نخواهد بود تا اینکه وارد سال 2022 شویم.

معمولا بعد از معرفی گوشی های نو، چند روزی را مشغول خبرهای مربوط به آن ها هستیم اما در حالی که فقط یک هفته از معرفی گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 می گذرد، می بینیم که خبرهایی پیرامون نماینده بعدی سامسونگ منتشر می گردد. در رابطه با گوشی های سری گلکسی S22 صحبت می کنیم که قرار است اوایل سال آینده میلادی رونمایی شوند ولی با این حال نتوانستند خود را از افشاگران معروف دور نگه دارند. خبری هم که اکنون از مشخصات گوشی های سری گلکسی S22 در اختیار داریم به وسیله افشاگر معروف یعنی Ice Universe منتشر شده است که غالبا اطلاعاتی که منتشر می نماید به حقیقت می پیوندند.

تا به این لحظه اطلاعات زیادی در رابطه با گلکسی S22 و مدل های مختلف آن منتشر نشده است اما به لطف افشاگران مختلف توانستیم به جزئیاتی در رابطه با نمایشگر این گوشی و بعلاوه مشخصات فنی آن دسترسی داشته باشیم. گفتنی است افشاگران یادشده همگی از معروف ترین افراد فعال در این زمینه هستند و خب می توان تا حد زیادی به گفته هایشان اعتماد کرد.

اما می پردازیم به اطلاعاتی که به تازگی پیرامون گوشی های سری گلکسی S22 منتشر شده است تا ببینیم شرکت کره ای چه برنامه ای برای سال آینده تدارک دیده است.

گلکسی S22 اولترا در مقابل گلکسی S21 اولترا

  • سنسور 12 مگاپیکسلی پریسکوپی به جای 10 مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی (بدون تغییر)
  • نمایشگر 6.8 اینچی +QHD با نرخ به روزرسانی تصویر 120 هرتز
  • باتری 5000 میلی آمپر ساعتی

همه ما می دانیم که اگرچه خرید مدل اولترا از پرچم داران سامسونگ معمولا از توان عده زیادی از کاربران خارج است، اما با این حال باز هم بسیاری از آن ها می خواهند از مشخصات فنی و قابلیت های این محصول آگاه شوند چرا که این گوشی قرار است پرچم دار اصلی سامسونگ و نشان دهنده تمام توانایی های این شرکت در فراوری یک گوشی هوشمند باشد. دقیق مثل گلکسی S21 اولترا که بعد از گذشت چندین ماه هنوز هم در مجموع بهترین پرچم دار اندرویدی به شمار میرود (طبق آنالیز های وب سایت PhoneArena).

اما شایعات و خبرها پیرامون گلکسی S22 اولترا چه می گویند؟ با توجه به نوترین اخبار پیرامون این محصول، ظاهرا باید خیالتان را راحت کنیم و بگوییم در این گوشی هم از همان سنسور 108 مگاپیکسلی استفاده می گردد که دو نسل در گوشی های سامسونگ مورد استفاده نهاده شد و هربار هم بهتر و بهتر شد. پیش تر شایعاتی وجود داشت مبنی براینکه سامسونگ می خواهد برای دوربین اصلی این گوشی از سنسور 50 مگاپیکسلی بسیار قدرتمند یا حتی 200 مگاپیکسلی استفاده کند اما خب به نظر می رسد باز هم این سنسور 108 مگاپیکسلی بود که توانست نظر مثبت سامسونگ را برای این امر جلب کند.

بعلاوه گفته می گردد اندازه و به احتمال بسیار فراوان کیفیت دوربین فوق عریض در پرچم دار قدرتمند سامسونگ مشابه همین دوربین فوق عریضی است که در گلکسی S21 اولترا شاهد هستیم. دوربینی که سامسونگ مدت هاست توجه خاصی به آن نمی نماید؛ چه در رده پرچم دار و چه در رده گوشی های میان رده و مالی چرا که به نظر می رسد این سنسور کمترین محبوبیت و در نتیجه کاربرد را بین کاربران دارد. اما نکته هیجان انگیز، استفاده از دوربین تله فوتوی نو با اندازه ای فرق دارد.

گلکسی S21 اولترا اولین گوشی سامسونگ با دو دوربین تله فوتو بود که هر دوی این دوربین ها سنسوری به عظیمی 10 مگاپیکسل داشتند و به ترتیب قادر بودند تا 3 و 10 برابر به صورت اپتیکال زوم نمایند. اما اینطور که گفته می گردد، غیر از سنسور اصلی که 108 مگاپیکسلی است، در گلکسی S22 اولترا تمام این سنسورها 12 مگاپیکسلی خواهند بود. اگر این همان سنسور با اندازه 1.4 میکرومتر باشد (مشابه سنسور فوق عریض) باید انتظار داشته باشیم عملکرد آن در ثبت تصاویر در نور شب هنگام عظیم نمایی بهتر باشد. بعلاوه از لحاظ کیفیت و دقت نمایش رنگ و تعادل نور سفید هم بین تمام سنسورهای گلکسی S22 اولترا، عملکرد نسبتا مشابهی را شاهد خواهیم بود.

در مرحله بعد اما می رسیم به اندازه نمایشگر و کیفیت آن که به نظر نمی رسد تفاوتی با نسل گذشته داشته باشد. اندازه این نمایشگر همچنان 6.8 اینچی و کیفیت آن +QHD است و در آن از فناوری LTPO استفاده می گردد. نرخ به روزرسانی تصویر هم همچنان به 120 هرتز می رسد تا به صورت کلی هیچ پیشرفت یا تغییری را در این زمینه شاهد نباشیم. البته تنها چیزی که ممکن است در این نسل تغییر کند، نوع پنل OLED بکار رفته در گوشی است که ممکن است این بار به جای تغییر نرخ به روزرسانی تصویر از 10 تا 120 هرتز، از 1 تا 120 هرتز تغییر کند؛ مشابه آنچیزی که در وان پلاس 9 پرو شاهد بودیم تا بدین ترتیب در مصرف انرژی، عملکرد گلکسی S22 اولترا از آنچه که اکنون در S21 اولترا شاهد هستیم هم بهتر باشد.

از آن جایی که گلکسی S22 اولترا هم به احتمال بسیار فراوان از همان باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره خواهد برد و پردازنده ای 4 نانومتری در آن ایفای نقش می نماید (اسنپدراگون 895 یا 898 و اگزینوس 2200)، به همین دلیل از لحاظ اندازه مصرف انرژی باید پیشرفت بسیار محسوسی را ببینیم. همه این ها در حالی است که گلکسی S21 اولترا از لحاظ مصرف انرژی فوق العاده است.

گلکسی S22 پلاس در مقابل S21 پلاس

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی به جای 12 مگاپیکسلی
  • دوربین تله فوتوی 12 مگاپیکسلی به جای 64 مگاپیکسلی
  • نمایشگر 6.55 اینچی با وضوح +FHD و نرخ به روزرسانی تصویر 120 هرتز
  • باتری 4600 میلی آمپر ساعتی

مدل پلاس از پرچم داران سال آینده سامسونگ اما که تحت اسم گلکسی S22 پلاس شناخته می گردد، از لحاظ دوربین اصلی یک تغییر مثبت خواهد داشت و لنز آن از 12 مگاپیکسلی به 50 مگاپیکسل ارتقا پیدا می نماید. البته اگرچه از لحاظ اندازه پیشرفتی را شاهد نیستیم اما از لحاظ اندازه پیکسل ها، این سنسور 50 مگاپیکسلی نو به شکل محسوسی قدرتمندتر از مدل بکار رفته در نسل گذشته است.

سنسور 50 مگاپیکسلی نو سامسونگ که GN2 نام دارد، از لحاظ کیفیت عکاسی و فوکوس روی سوژه بسیار عملکرد بهتری به نسبت نمونه های نسل گذشته سامسونگ دارد. این سنسور 1/1.55 اینچی است که به نظر می رسد می تواند در زمینه عکاسی و فیلم برداری بعد از دو نسل در گوشی های سامسونگ تغییر مثبت محسوسی ایجاد کند.

پیکسل های بکار رفته در سنسور گلکسی S21 پلاس 0.8 میکرون هستند و این یعنی نمی توان انتظار داشت به اندازه دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی گلکسی S22 پلاس در جذب نور عملکرد خوبی داشته باشند. با این حال امیدواریم فناوری فوکوس نو سامسونگ یعنی Dual Pixel Pro در این گوشی نو وجود داشته باشد تا پیشرفت هرچه بیشتری را ببینیم.

تغییر مثبت دیگر در گوشی گلکسی S22 پلاس و البته گلکسی S22، بهره مندی آن ها از سنسور 12 مگاپیکسلی تله فوتوی واقعی است. این یعنی برای اولین بار بعد از 3 سال می توانیم شاهد زوم اپتیکال واقعی در پرچم دارهایی غیر از مدل اولترا باشیم. البته که اندازه آن ظاهرا به 3 برابر می رسد اما همین اندازه هم کافی است تا گلکسی S22 و S22 پلاس به نسبت نسل گذشته خود ارتقا داشته باشند.

اگر از گوشی های گلکسی S21 یا S21 پلاس استفاده نموده باشید می دانید که این دو گوشی برای عظیم نمایی روی سوژه، از قابلیت کراپ یا همان برش تصویر استفاده می نمایند و این کار را هم به یاری سنسور 64 مگاپیکسلی انجام می دهند. طبیعتا این دوربین نمی تواند به اندازه دوربین های مخصوص زوم اپتیکال، عملکرد خوبی در ثبت تصاویر باکیفیت داشته باشد. به نظر می رسد سامسونگ تصمیم گرفته به طور کلی سنسور دوربین گوشی های مدل استاندارد و پلاس را با تغییرات مثبتی همراه کند. البته به جز دوربین فوق عریض که سامسونگ خیلی توجهی به آن ندارد.

یک تغییر عظیم دیگر بین گلکسی S22 پلاس و S21 پلاس، ابعاد نمایشگر است. اینطور که به نظر می رسد، شرکت کره ای در نظر دارد نمایشگر گلکسی S22 پلاس را اندکی کوچک تر طراحی کند. این گزارش با توجه به خبری که پیش تر منتشر شده بود بدستمان رسید مبنی براینکه نمایشگر گلکسی S22 پلاس، 6.55 اینچی خواهد بود این در حالی است که نمایشگر مدل کنونی از سری پرچم داران سامسونگ، 6.7 اینچی است. این سومین باری است که چنین خبری را از منابع مختلف می شنویم و به نظر می رسد باید به آن اعتماد کنیم. علاوه بر این ها، به نظر می رسد این کار منطقی تر هم باشد چرا که کاربران بیشتر می توانند تفاوت اندازه بین مدل استاندارد، پلاس و اولترا را متوجه شوند.

متاسفانه کاهش اندازه نمایشگر گلکسی S22 پلاس مسئله ای را هم به همراه دارد و آن، کاهش اندازه باتری است. در حالی که گلکسی S21 پلاس از باتری 4800 میلی آمپر ساعتی به اسم منبع تغذیه خود بهره می برد، در گلکسی S22 پلاس به خاطر کاهش اندازه نمایشگر، این اندازه احتمالا به 4600 میلی آمپر ساعت کاهش پیدا می نماید که خب کم به نظر می رسد اما برای روشن نگه داشتن گوشی به مدت یک روز کافی است.

  • 200

گلکسی S22 در مقابل گلکسی S21

  • نمایشگر 6.06 اینچی با وضوح +FHD و نرخ به روزرسانی تصویر 120 هرتز
  • دوربین تله فوتوی 12 مگاپیکسلی به جای 64 مگاپیکسلی
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • باتری 3800 میلی آمپر ساعتی

اما می رسیم به مدل استاندارد از پرچم داران سال آینده سامسونگ که تفاوت آن با مدل کنونی، مشابه تفاوت های بین S22 پلاس و S21 پلاس است. سامسونگ طی این دو سال، بین مدل استاندارد و پلاس پرچم داران سری S خود تغییرات زیادی را جز اندازه نمایشگر اعمال ننموده است و به همین دلیل هر تفاوتی را که بین دو مدل استاندارد ببینیم، بین دو مدل استاندارد هم شاهد خواهیم بود.

برای مثال از لحاظ دوربین، تمام آنچه که در رابطه با گلکسی S22 پلاس گفته شد در رابطه با S21 پلاس هم باید گفته گردد. یعنی دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی نو و بعلاوه دوربین تله فوتوی 12 مگاپیکسلی با قابلیت عظیم نمایی اپتیکال 3 برابری که این بار برخلاف سری قبل کاملا واقعی است و مبتنی بر کراپ تصویر نخواهد بود. دوربین فوق عریض هم تفاوتی با مدل موجود در مدل پلاس و سال گذشته ندارد و همچنان همان سنسور 12 مگاپیکسلی را خواهد داشت.

گلکسی S21 اما علاوه بر تغییر در بخش دوربین، از لحاظ اندازه نمایشگر هم مانند مدل پلاس، حدودا 2 اینچ کوچک تر خواهد بود و نمایشگر آن از 6.2 اینچ در نسل کنونی به 6.06 اینچ کاهش پیدا خواهد نمود. با توجه به اینکه طی یکی دو سال اخیر، بعضی از کاربران به گوشی های کوچک علاقه نشان داده اند و همین مسأله سبب شد اپل و ایسوس به فراوری گوشی های کوچک مشغول شوند، به نظر می رسد سامسونگ هم به این موضوع علاقه نشان داده است چرا که یک گوشی 6.0 اینچی در دوره ای که نمایشگرها هیچ حواشی اضافه ای ندارند، واقعا کوچک و جمع و جور محسوب می گردد.

اما کاهش اندازه نمایشگر در این گوشی هم به معنای کاهش ظرفیت باتری است. در حالی که مدل استاندارد از سری پرچم دارهای گلکسی S21 از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد، گلکسی S21 به خاطر اندازه کوچک تری که دارد، با یک منبع تغذیه 3800 میلی آمپر ساعتی راهی بازار می گردد. اما خب خوشبختانه به خاطر استفاده از پردازنده نوتر و فناوری بهتر نمایشگر، ظاهرا این کاهش ظرفیت 200 میلی آمپر ساعتی آنقدرها هم محسوس نخواهد بود.

نکته قابل توجه دیگر در رابطه با پرچم داران سری گلکسی S22 این است که سامسونگ شاید از لحاظ طراحی هم پرچم داران نو خود را اندکی تغییر دهد. این یعنی باز هم از لحاظ طراحی شاهد تغییراتی در پرچم داران سامسونگ خواهیم بود منتها بعید به نظر می رسد این تغییرات خیلی محسوس و چشمگیر باشند. آنچه که سامسونگ احتیاج دارد انجام دهد، افزایش ارزش خرید محصولاتش است تا بتواند بار دیگر صندلی از دست رفته خود را در بازار پس بگیرد.

از سایر قابلیت ها و پیشرفت ها در گوشی های نو سامسونگ می توان به تجهیز آن ها به پردازنده نو اسنپدراگون 898 یا 895 اشاره نمود که با لیتوگرافی 4 نانومتری سامسونگ ساخته می گردد و قدرت پردازشی و گرافیکی آن ظاهرا 20 درصد بهتر از اسنپدراگون 888 خواهد بود که مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری است. بعلاوه اگزینوس 2200 را هم نباید فراموش کرد که ظاهرا سامسونگ در ساخت آن، با AMD وارد همکاری خواهد شد و گفته می گردد از لحاظ قدرت گرافیکی بسیار بهتر از همتای خود از کوالکام خواهد بود. البته گفته می گردد به خاطر فراوری پردازنده های سفارشی گوگل به وسیله سامسونگ، شرکت کره ای وقت زیادی ندارد تا پردازنده های اختصاصی خود را به فراوری انبوه برساند به همین دلیل در بسیاری از منطقه ها، گلکسی های مورد انتظار به پردازنده اسنپدراگون 898 مجهز می شوند.

اما سوال اینجاست که آیا سامسونگ با اعمال این همه تغیرات مثبت می تواند در امر فروش هم عملکرد بهتری داشته باشد؟ نکته جالب در رابطه با پرچم داران سامسونگ اینجاست که این شرکت در فروش مدل اولترا که اتفاقا گران ترین مدل هم هست عملکرد بسیار بهتری داشت. این در حالی است که گلکسی S21 و S21 پلاس علی رغم قیمت پایین تر، اصلا نتوانستند فروش خوبی داشته باشند و از این حیث حتی از سری گلکسی S20 هم عملکرد ضعیف تری داشتند؛ اتفاقی که اصلا انتظار نداشتیم رخ دهد چرا که انتظار می رفت سری گلکسی S21 به خاطر بهره مندی از پردازنده قدرتمندتر و قیمت مناسب تر، عملکرد بهتری داشته باشند.

حال باید دید آیا سامسونگ می تواند با پرچم داران سری گلکسی S22 بار دیگر به رتبه نخست بهترین فراورینماینده و فروشنده گوشی هوشمند در دنیا بازگردد یا اینکه برای همواره این صندلی را به شیائومی خواهد باخت.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4514

به "گلکسی S22؛ مشخصات دوربین، نمایشگر و باتری پرچم داران سامسونگ فاش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S22؛ مشخصات دوربین، نمایشگر و باتری پرچم داران سامسونگ فاش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید