کشتی های مشهور آمریکا در طول تاریخ

به گزارش دور زمین، کشتی های مختلفی در طول سالها توسط آمریکا به آب انداخته گردیده است، از کشتی های کروز گرفته تا کشتی های جنگی و ناوها که برخی در تاریخ نامشان باقی مانده است، در ادامه با برخی از مشهورترین کشتی های امریکایی آشنا خواهیم شد.

کشتی های مشهور آمریکا در طول تاریخ

از کشتی هایی که در زمان تصویب قانون اساسی آمریکا به آب انداخته شدند گرفته تا کشتی های جنگ جهانی دوم، هنوز هستند کشتی هایی که سالم مانده اند و حتی سفر دریایی انجام می دهند.

شاید آمریکا از اماکن و آثار تاریخی زیادی برخوردار نباشد، اما یک چیز که این کشور کم ندارد کشتی های تاریخی است. کشتی هایی که زمانی مهاجران را از نقاط مختلف جهان به این کشور آورد و آمریکای کنونی را شکل داد. اکنون این کشتی ها، جدا از ماهیت تاریخی شان، در زمینه گردشگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در آمریکا، بیش از 120 کشتی به ثبت ملی رسیده است. خیلی از این کشتی ها کشتی های بلندی هستند که غبار ماجراجویی ها، جنگ ها و تجارت ها را با خود به همراه دارند. در ادامه با برخی از این کشتی ها آشنا می شویم.

یواس اس کانستیتوشن (1797)؛ کارخانه کشتی سازی چارلزتاون، ماساچوست

یواس اس کانستیتوشن (USS Constitution) قدیمی ترین کشتی در حال مأموریت جهان اولین بار در سال 1797 در بوستون، ماساچوست به کار گرفته شد. اتصالات و لوازم آن را پل ریویر (Paul Rever)، مسگری اهل بوستون، طراحی کرد و ساخت. این کشتی، با آن سه دکل چوبی اش، در جنگ سال 1812 به توپ هایی مجهز شد و در برابر کشتی های بریتانیایی ایستاد؛ به همین دلیل لقب پیر آهنین را دریافت کرد. امروزه کشتی همچنان در تمام طول سال توسط نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

چارلز مورگان (1841)، میستیک، کنتیکت

موزه بندر میستیک (Mystic Seaport) محل نگهداری بزرگ ترین کشتی های آمریکا است که چهار فروند از آن ها ثبت ملی نیز گردیده اند. یکی از آن ها کشتی چارلز مورگان، ساخته گردیده در سال 1841، است. چارلز مورگان آخرین کشتی باقی مانده از دوران صید نهنگ در جهان است. کشتی اما بری (Emma C. Berry) (1866) نیز در این موزه جای دارد.

کشتی اما بری قدیمی ترین کشتی بازرگانی باقی مانده در آمریکا است. کشتی قابل توجه دیگر کشتی دانتون (L.A. Dunton) (1921) است که احتمالا آخرین قایق ماهیگیری دو دکلی بدون موتور بوده است.

یو اس اس کانستلیشن (1857)؛ بندر بالتیمور، مریلند

کشتی بادبانی یواس اس کانستلیشن (USS Constellation) در سال 1797 ساخته شد. کشتی ابتدا برای امور بازرگانی طراحی شد، اما آخر در هند غربی (حوزه کارائیب) برای حفظ منافع آمریکا به کار رفت. پس از یک دوره درخشان، در سال 1853 قطعاتش از هم باز شد و دوباره در سال 1857 به عنوان کشتی ای جنگی بازسازی اش کردند. کشتی همچنین در کارنامه اش سابقه حضور در جنگ داخلی آمریکا را نیز دارد. یک نوسازی اساسی در سال 1999 بر آن انجام گرفت و اکنون در بندر بالتیمور جا خوش نموده است.

ستاره هند (1863)؛ موزه دریایی سن دیگو، کالیفرنیا

کشتی ستاره هند (Star of India) قدیمی ترین کشتی فعال جهان است. ابتدا با نام ائوترپه (Euterpe) در سال 1863 کارش را آغاز کرد، اما آغاز خوش یمنی نداشت؛ بارها از طوفان های دریایی آسیب دید. بعدها به جهانگردی پرداخت و 21 بار دور جهان را گشت که هر سفر او نزدیک به یک سال طول کشید.

لویس فرنچ (1871)؛ بندر کامدن، ایالت مین

تولد لویس فرنچ (Lewis R. French) به سال 1871 برمی گردد. این کشتی قدیمی ترین کشتی بازرگانی و بادبانی آمریکا است. امروزه لویس فرنچ تکمیل گردیده و از بندر مین (Maine) به سفرهای چندروزه می رود. کشتی دودکلی گرس بلیی (1882) (Grace Bailey) نیز در بندر کامدن قرار گرفته است. این کشتی زمانی سنگ گرانیت لازم برای ساخت ترمینال گرند سنترال نیویورک را حمل کرد. کشتی مرکانتایل (Mercantile (1916 نیز در این بندر است؛ کشتی ای که برای حرکت و حمل بار در آب های کم عمق طراحی شد.

استیون تیبر (1871)؛ راکلند، ایالت مین

استیون تیبر (Stephen Taber) در سال 1871 ساخته شد و قدیمی ترین کشتی ای است که ثبت گردیده و همچنان در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه، استیون تیبر در فصل اوج بندر مین سفرهای چند روزه انجام می دهد. راکلند همچنین خانه اسحاق اوانز (Isaac H. Evans) (1886) نیز هست. اسحاق اوانز را با نام بوید شپرد (Boyd N. Sheppard) نیز می شناسند که زمانی برای صید صدف استفاده می شد.

امروزه اسحاق اوانز کاربری تفریحی پیدا نموده که البته در آن بهترین صدف های مین سرو می گردد. کشتی عقاب آمریکایی Schooner American Eagle 1930 نیز در راکلند قرار گرفته است. عقاب آمریکایی آخرین کشتی ای است که در گلاستر ایالت مین ساخته شد.

این کشتی تا سال 1983 به کار می رفت؛ از آن پس آن را کاملا بازسازی کردند و این بار در سفرهای کروز سه تا شش روزه کاربری تفریحی پیدا نموده و گردشگران را با مناظر زیبای مین آشنا می نماید. عقاب آمریکایی همچنین از جمله معدود کشتی های باقی مانده است که لیسانس سفر جهانی دارد.

الیسا (1877)؛ موزه بندر تگزاس، گالوستون، تگزاس

کشتی الیسا (Elissa) دارای بدنه آهنی و سه دکل است. این کشتی به منظور حمل بار در سال 1877 ساخته شد. پس از 90 سال گشت و گذار در جهان، آخر در یونان دچار مشکل شد و آنجا محافظان دریا سعی کردند زنده نگهش دارند. الیسا همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و هر ساله به خلیج مکزیک می رود.

گاورنر استون (1877)؛ سنت اندروز، پاناماسیتی، فلوریدا

کشتی گاورنر استون (Governor Stone) به عنوان کشتی باری در سال 1877 ساخته شد و بیشتر اوقات در خلیج فلوریدا کالاها را جابه جا می کرد. گاورنر استون بارها بازسازی گردیده و در سال 1991 جزو آثار تاریخی ملی شد. امروزه از گاورنر استون به منظور اهداف آموزشی یا مناسبت های مختلف در خلیج فلوریدا استفاده می گردد.

کریستین (1883)؛ اسکله خلیج اویستر، نیویورک

کریستین (Christeen) در اسکله خلیج اویستر نیویورک، جایی که زمانی خانه تئودور روزولت بود، لنگر انداخته است. کریستین قدیمی ترین کشتی آمریکا برای صید صدف است؛ امروزه برای تورهای تفریحی و تاریخی به کار گرفته می گردد.

ویورتری (1885)؛ نیویورک

کشتی باری ویورتری (Wavertree) در سال 1885 در نیویورک ساخته شد. این کشتی هم از اقیانوس اطلس می گذشت و هم به دماغه آمریکای جنوبی می رفت. ویورتری در سال 1910 بر اثر طوفانی سهمگین در آمریکای جنوبی دکل های خود را از دست داد و از آن پس زمین گیر شد. کشتی در سال 1968 احیا و در نیویورک نماد خیابان کشتی ها شد. در کنار ویورتری، قایق آمبروز (1912) (Ambrose) قرار گرفته است که به عنوان فانوس دریایی شناور به کار می رفت.

آمبروز اولین قایقی شد که در سال 1921 چراغ دریایی رادیویی بود و برای جهت یابی استفاده شد. باید در کنار ویورتری و آمبروز به کشتی لتی هاورد (Lettie Howard) (1893) نیز اشاره نمود. طی سال های 2018-2019، به مناسب دویستمین سال افتتاح کانال ایری (Erie)، لتی هاورد قرار است مانور گسترده ای انجام دهد.

بالکلوتا (1886)؛ پارک تاریخی ملی دریایی سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

بالکلوتا اولین سفر دریایی خود را در سال 1886 انجام داد؛ از کاردیف ولز به سان فرانسیسکوی کالیفرنیا با 26 نفر و بار زغالی به وزن بیش از 2500 تن حرکت کرد. کشتی بعدها در سال 1899 به هاوایی فرستاده شد و آخرین کشتی ای به حساب می آید که تحت پرچم پادشاهی هاوایی سفر کرد.

نامش در اوایل قرن بیستم به ستاره آلاسکا تغییر یافت و سپس در دهه 1930 نام ملکه اقیانوس آرام را به خود گرفت؛ این مصادف با همان زمانی است که نقشی اساسی در فیلم شورش در کشتی بونتی (Mutiny on the Bounty) ایفا کرد. بالکلوتا در سال 1985 به فهرست آثار تاریخی ملی پیوست و حالا هم در پارک دریایی سان فرانسیسکو قرار گرفته است. پارک دریایی خانه تایر (C.A. Thayer (1895 و یواس اس آلما (USS Alma) (1891) نیز هست.

تایر برای حمل و نقل چوب طراحی گردیده و یواس اس آلما نیز قایقی تفریحی بود که با کف تختش در آب های کم عمق ساکرامنتو سیر می کرد.

ادنا لاکوود (1889)؛ موزه دریایی خلیج چساپیک، مریلند

ادنا لاکوود (Edna E. Lockwood) در سال 1889 ساخته شد و جزو آخرین کشتی های صید صدف به شمار می رفت. قبل از اینکه در سال 1973 به موزه دریایی خلیج چساپیک تحویل داده گردد به عنوان کشتی باری استفاده می شد. تعمیرات اساسی زیادی در سال 2016 بر کشتی انجام شد. قرار است در اواخر ماه اکتبر سال جاری، به مناسبت جشنواره صدف، دوباره به آب انداخته گردد.

پریسکیلا (1892)؛ موزه دریایی لانگ آیلند، نیویورک

پریسکیلا در اصل کشتی صید صدف بود که در سال 1892 ساخته شد. پس از بازسازی های فراوان، در سال 1963 به کشتی مسافربری تغییر ماهیت داد. حالا علاوه بر مسافربری، در مناسبت های مختلف نیز به کار گرفته می گردد.

ویکتوری چیمس (1900)؛ راکلند، مین

کشتی ویکتوری چیمس در سال 1900 که ساخته شد نامش ادوین و موده (Edwin & Maude) بود و برای حمل چوب طراحی گردیده بود. کشتی این وظیفه را به مدت 40 سال انجام داد. طی جنگ جهانی دوم اما نقش دیگری بر عهده گرفت؛ محدوده مین های ضد زیردریایی را به خلیج چساپیک گزارش می داد. در سال 1954 نام ویکتوری چیمس را به خود گرفت و سال 1962 کشتی مسافربری شد.

در سال 1987، فست فود زنجیره ای پیتزا دومینو آن را در اختیار گرفت و نامش را دومینو افکت (Domino Effect) گذاشت، اما سال 1990 دوباره ویکتوری چیمس شد. پس از بیش از یک قرن به کار گیری، ویکتوری چیمس در سال 2003 به بخش فرمانداری ایالت مین سپرده شد و بدین گونه به جاودانگی رسید.

یواس اس ادونچورس (1913)؛ پیوجت ساند، واشنگتن

در سال 1913 بازرگانی ثروتمند می خواست به دنبال نهنگ قطبی، به قطب شمال برود. بدین منظور، کشتی یواس اس ادونچورس طراحی و ساخته شد. در اولین سفر کشتی، روی چپمن اندروز (Roy Chapman Andrews) که داستان ایندیانا جونز از او الهام گرفته شد، نیز جزو مسافران بود. ادونچورس در جنگ جهانی دوم مأمور محافظت از خلیج سان فرانسیسکو شد. امروزه کشتی ای آموزشی است که بر آب ها و اکوسیستم پیوجت ساند نظارت می نماید.

بودوین (1921)؛ موزه دریایی مین، سنت بث، مین

کشتی بودوین (Bowdoin) در سال 1921 مأموریت یافت که به سفر اکتشافی قطب شمال برود. این کوچک ترین کشتی ای است که برای چنین کاری گماشته گردیده است. بودوین، در طول سال های مأموریتش، 26 بار به قطب شمال رفت و حدود 500 هزار کیلومتر را پیمود. امروز، کشتی در آکادمی دریایی مین قرار گرفته است و برای آموزش دریانوردی دانشجویان یا حمل و نقل عمومی استفاده می گردد. بودوین همچنین کشتی رسمی ایالت مین به شمار می رود.

رزوی (1925)؛ مدرسه اقیانوس جهان، ماساچوست

با آنکه رزوی (Roseway) به عنوان کشتی ماهیگیری طراحی گردیده بود، اما اغلب در مسابقات کشتی رانی سالانه نیز استفاده می شد. طی جنگ جهانی دوم، این کشتی نقش ناوبری یافت. در آن زمان، تمام فانوس های جهت یابی بنادر خاموش بودند؛ بنابراین رزوی و دیگر کشتی های راهنما وظیفه راهنمایی کشتی ها از میان میدان های مین یا شبکه های ضد زیردریایی را بر عهده داشتند.

امروزه کشتی رزوی تابستان ها در شمال شرق، اغلب در بوستون، و زمستان ها در جزایر ویرجین آمریکا حضور دارد؛ سفرهای دریایی معمولی انجام می دهد یا برای برنامه های آموزشی استفاده می گردد. رزوی تنها کشتی باقی مانده است که برای شکست دادن تیم استان نوا اسکوشیای کانادا (Nova Scotia) در مسابقات ماهیگیری سالانه طراحی شد.

عقاب یواس سی جی (1936)؛ نیو لاندن، کنتیکت

کشتی بلند عقاب، که دریادار و گارد ساحلی است، در اصل سال 1936 برای نیروی دریایی آلمان ساخته شد. پس از جنگ جهانی دوم، برای تعمیرات به آمریکا برگردانده شد. امروزه کشتی تمرینی برای آکادمی گارد ساحلی است البته عموم نیز اجازه بازدید از آن را دارند.

انتشار: 2 آبان 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 156

به "کشتی های مشهور آمریکا در طول تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی های مشهور آمریکا در طول تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید