کتاب در شیراز بی باغ ماند، کلنگی که 2 سال در زمین گیر کرد

به گزارش دور زمین، سرویس استان های خبرنگاران (ایینا): از 15 تا 22 اردیبهشت دوسال پیش که روز شیراز برگزار گردید دو بزرگداشت دیگر گذشته و عملیات اجرایی پروژه باغ کتاب شیراز متوقف شده است.

کتاب در شیراز بی باغ ماند، کلنگی که 2 سال در زمین گیر کرد

این باغ که قرار است در زمینی محصور شده میان آپارتمان های تقاطع خیابان خلبانان و بلوار شهید کسایی احداث گردد در 4500 مترمربع مساحت ساخته خواهد شد و شامل کتابخانه، فضای باز مطالعه، نشیمن های جمعی، آب نما، سالن جلسات، حیاط های اختصاصی کتابخانه، فضای تعاملی، کافه گالری و... است.

با وجودی که حمیدرضا اسماعیلی، شهردار وقت منطقه 6 شیراز در آیین کلنگ زنی این باغ اذعان کرد که با توجه به کمبود سرانه فضاهای فرهنگی در منطقه معالی آباد شیراز این مکان با عنوان باغ کتاب طراحی شد، اما در کمتر از 2.5 کیلومتری این پروژه، بوستان کتاب در بلوار فرهنگ شهر قرار گرفته است و به نظر می رسد جانمایی باغ کتاب در فاصله نیم ساعت پیاده روی توجیه چندانی ندارد.

(آیین کلنگ زنی باغ کتاب شیراز در روز 22 اردیبهشت 1400)

وی با بیان اینکه مساحت زیربنای ساختمان باغ کتاب در دو طبقه و 1900 مترمربع است، اضافه نمود: طراحی باغ کتاب شیراز الگو گرفته از طراحی باغ های ایرانی است و به واسطه این پروژه، باغی که ایجاد خواهد شد، احیا می گردد، اما بر اساس مشاهدات خبرنگار خبرنگاران در شیراز،نه فقط این باغ احیا و زنده نشده است بلکه در حال حاضر به زمینی بایر بیشتر شبیه است تا باغی برای علاقه مندان کتاب. بر اساس طرح اولیه؛ این پروژه دارای کافه گالری هم برای نمایش آثار هنرمندان نیز خواهد بود.

درختان به جامانده در این زمین که مثلث شکل است به نظر می رسد بخشی از باغی بزرگتر بوده که در اثر ساخت وسازهای سال های اخیر در باغات شیراز فقط اندک شماری به جا مانده است و این درختان کهن سال هم برای خشک گردانیدن پوستشان کنده شده است و تقریبا جانی در کالبد ندارند.

فقط زمین را از خار و خاشاک پاک کردند

یکی از کاسب های بلوار شهید کسایی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، گفت: تنها اتفاقی که از دوسال پیش تا به امروز در این زمین افتاده است اینکه برای پیشگیری از آتش سوزی های حاصل از فصل تابستان؛ دو هفته پیش آمدند و زمین را از خار و خاشاک پاک کردند.

(آخرین شرایط باغ کتاب شیراز در 4 تیرماه 1402)

نوید یکی دیگر از اهالی این منطقه هم از ایجاد این باغ ابراز بی اطلاعی و بیان نمود: در بلوار فرهنگشهر که بوستان کتاب است گاهی برای پیاده روی می رفتم اما از وقتی که در بلوار شهید کسایی بوستان سه کُنج ایجاد شد دیگر به این پارک می روم.

شورای شهر شیراز 2 ایراد به باغ کتاب وارد کرد

در رابطه با این پروژه که به نظر می رسد با مشکل روبه رو شده، عبدالحسین ظریفیان مهر، رئیس ناحیه 2 شهرداری منطقه 6 شیراز در گفت وگو با خبرنگار ایبنا در شیراز، بیان نمود: موضوع احداث باغ کتاب در بلوار شهید کسایی به شورای شهر رفته تا برای تغییر کاربری آن اقدام گردد که شورای اسلامی شهر شیراز 2 ایراد به این طرح گرفته است.

وی اضافه نمود: قرار شد معاونت شهرسازی این ایرادها را رفع کند، اما قرار است پس از بازگشت طرح به شهرداری، مالک پیشین زمین محل احداث باغ کتاب شیراز دوباره این زمین را گرفته تا پروژه باغ کتاب را اجرا کند یا اینکه به مسکونی تغییر کاربری یابد. زیرا اگر شهرداری بخواهد اقدام به تغییر کاربری کند به علت اینکه مالک قبلی که زمین را بابت فضای سبز از او گرفته شده می تواند از شهرداری شاکی گردد، این اقدام برای شهرداری شدنی نیست. به همین علت با مالک پیشین زمین وارد مذاکره شدند.

(در کمتر از 2.5 کیلومتری، بوستان کتاب شیراز در بلوار فرهنگ شهر قرار گرفته است)

ظریفیان مهر در شرح ایرادهایی که شورای شهر شیراز به این پروژه وارد نموده است، اعلام نمود: یکی از این ایرادها تامین سرانه فضای سبز منطقه بوده که آیا با تغییر کاربری این زمین فضای سبز منطقه محقق می گردد یا نه؟ دومین ایرادی که شورای شهر به این پروژه گرفته این است که گزارشی از توافق با ذی نفغ قبلی به شورا ارائه گردد.

رئیس ناحیه 2 شهرداری منطقه 6 شیراز در پاسخ به اینکه ممکن است ساخت باغ کتاب شیراز به این دلایل منتفی گردد؟ توضیح داد: امکان دارد که ساخت این باغ منتفی گردد اما هنوز تعیین نیست. البته همکاران معاونت شهرسازی شهرداری شیراز در حال کار روی این پروژه هستند تا ایرادها را رفع نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5985

به "کتاب در شیراز بی باغ ماند، کلنگی که 2 سال در زمین گیر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب در شیراز بی باغ ماند، کلنگی که 2 سال در زمین گیر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید