کال جنی دره ای مخوف در بطن طبس است

به گزارش دور زمین، مشرق نیوز/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، کال جنی دره ای مخوف در بطن طبس است.

کال جنی دره ای مخوف در بطن طبس است

کال جنی در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. کال اصطلاحی است که به دره یا راستا ایجاد شده به وسیله سیلاب ها و جریان آب اطلاق می شود. کال جنی یا دره جن ها دره ای است که در شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار گرفته است، واقع شده و 35 کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد. دره ای زیبا و حیرت انگیز که بومیان قدیمی آن را دره جن ها نامیده اند و آن را خوف انگیز و محل زندگی ارواح و جن ها می دانستند. برای دستیابی به کف دره نیازمند آشنایی به منطقه است. دره دارای دیواره های بلند و پرشیب است که وارد شدن به آن می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. وجود تونل ها و خانه هایی بنام خانه گبرها در دل دیواره ها که برای سکنای زرتشتیان زمان خود ساخته شده، از دیگر جدابیت های این دره است.

ساخت این تونلها و حفرها احتمالا به زمان ساسانیان باز می شود. این حفره ها و تونلها در دامنه جداره های این دره قرار گرفته اند. راستا دسترسی به این حفره ها بسیار سخت است. در راستا این حفره ها تونل هایی دیده می شد که احتمالا راه های ارتباطی آنها با هم بوده است. پس از جدا شدن از جاده آسفالت و دو راهی استخر شاعر و طی حدود 5 کیلومتر جاده خاکی به محل دره ای می رسیم. از دو راستا میتوان وارد این دره شد.

یکی انتهای جاده خاکی که به واقع ابتدای این دره می باشد و متصل به کوه است و دیگری میانه های این جاده خاکی که میتوان به وسیله یک شکاف ایجاد شده بوسیله فرسایش به درون دره راه یافت. ما راه ابتدایی را توصیه می کنیم. در این محل که متصل به کوه می باشد، چشمه آبی روان است که یک منطقه سرسبز را ایجاد نموده است. درختان در هم تنیده نخل که بصورت خودرو روییده اند و نیزار را میتوان در اینجا مشاهده کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4716

به "کال جنی دره ای مخوف در بطن طبس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کال جنی دره ای مخوف در بطن طبس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید