پیشنهادهای جذاب و دیدنی برای ایام نوروز

به گزارش دور زمین، روزنامه آسمان آبی: سال 96 با همه خوبی ها و بدی هایش چه در دنیای سینما و دیگر زمینه ها رو به خاتمه است. همواره اکثرا افراد کارهایی را که در طول سال فرصتی برای انجام آنها پیدا ننموده اند را به ایام عید موکول می نمایند مانند کتابی که نخوانده اند، فیلم معروفی که ندیده اند، سفری که نرفته اند و ... برای آنهایی که هنوز تصمیمی برای چگونه گذراندن این تعطیلات ننموده اند، لیستی آماده نموده ایم که امیدواریم از آن لذت ببرید.

پیشنهادهای جذاب و دیدنی برای ایام نوروز

تو بزرگ نشو ای کلاه قرمزی

البته که دیدن برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی نیازی به پیشنهاد شدن ندارد. این که چرا این عروسک و دوستان عروسکی دیگرش در همه سال ها این چنین شخصیت های محبوبی در جامعه ایران بوده اند، سوالی است که به سادگی نمی توان برای آن پاسخی داشت. سال گذشته بعد از بالا و پایین های خبری بسیار کلاه قرمزی و دوستانش روی آنتن نرفتند. گفته می شد که سازندگان برنامه بر سر مسائل اقتصادی با تلویزیون به توافق نرسیدند. بعد تر اعلام شد که سازندگان تصمیم گرفته اند که برنامه را راهی شبکه نمایش خانگی نمایند. حتی مدیر شبکه نمایش خانگی اظهار داشت که با توجه به متن قرار دادی که بین تلویزیون و سازندگان منعقد شده امتیاز این عروسک ها متعلق به سازندگان است، اما این مسئله با واکنش تلویزیونی ها روبرو شد.

درنهایت در اواخر تابستان کار به دادگاه کشید. هر چند در رسانه ها خبری از نتیجه دادگاه اعلام نشد اما به نظر می آید که نتیجه به گونه ای بوده که سازندگان راهی جز همکاری با تلویزیون را در پیش نداشته اند. به هرحال پخش مجموعه کلاه قرمزی می تواند حالی به بعد از ظهر های تعطیلات نوروز بدهد. سال هاست که کلاه قرمزی با آن زبان بچگانه اش سوال های خیلی خیلی جدی می پرسد، آن قدر جدی که سال هاست وقتی عید می گردد و کلاه قرمزی به جعبه جادو نمی آید جای خالی او احساس می گردد. حالا باید دید سال جاری جبلی و طهماسب چه ایده های تازه ای به میان گذاشته اند. ولی هرجا که هستید ساعت 20، شبکه دو را دریابید تا ببینید قصه های کلاه قرمزی و آقای همسایه و جیگر را و یادی کنید از دنیا فنی زاده عروسک گردانی که اولین بار به کلاه قرمزی جان داد.

کوکو ببین و یادی کن از مردگان

سال گذشته میلادی انیمیشن کوکو با فاصله نسبت به رقیب های خود در عمده رقابت ها و نظرسنجی ها در صندلی بهترین انیمیشن اکران شده در سال 2017 نهاده شد. کوکو ماجرای نوجوانی است در یک خانواده کفش ساز که عاشق موسیقی نشان می دهد. نکته اینجاست که جد او که آهنگساز و خواننده شناخته شده ای بوده است، مادرِ مادر بزرگ او را رها نموده و از آن روز از موسیقی گفتن در این خانواده با ممنوعیت روبه رو شده است. در انیمیشن کوکو یک آیین مکزیکی یعنی عید مردگان مناسبتی برای روایت می گردد. مکزیکی ها اعتقاد دارند که در این روز مردگان به زمین باز می گردند. نکته اینجاست که فیلمنامه نویس کوکو از این آیین برای داستان امروزی خود بهترین بهره را می برد. آیینی که امکان های زیادی برای دنیا تخیلی سینمای انیمیشن دارد.

اما سازندگان کوکو در پی این نبوده اند که همچون عمده انیمیشن های این روز ها تنها به واسطه رنگ و نور و موسیقی مخاطب را با خود همراه نمایند، کوکو از داستانی پرفراز و نشیب برخوردار است و مدام لایه های بیان نشده ای از حقیقت در مقابل مخاطب قرار می گیرد. البته کوکو در فانتزی های کارتونی هم کم ندارد. راه نارنجی رنگ دنیا مردگان به دنیا زندگان بسیار چشم نواز و در یاد ماندنی از کار در آمده است. از همه مهم تر کوکو یادمان می اندازد که فراموش نکنیم عزیزانی را که از دست داده ایم شاید مردگان در دنیا شان نیازمند زندگی در یاد های زندگان باشند. سال جاری حتی بودند کارشناسانی که اعتقاد داشتند بهترین فیلم سال با توجه به پایین بودن کیفیت فیلم های تجاری کوکو بهترین محصول سینمایی در سینمای بدنه و تجاری در سال 2017 بوده است.

از فِراری فرار نکنید

فیلم علیرضا داوود نژاد برگزیده دو دوره قبل جشنواره فیلم فجر در سال 1395 بود. فیلمی که انتظار می رفت با توجه به پیروزیتش در جشنواره فیلم فجر نوروز سال گذشته راهی پرده های سینما گردد. به هرحال فِراری در آشفته بازارِ اکران ماند تا نوروز سال جاری. می توان حدس زد که فیلم شانس زیادی هم برای دیده شدن ندارد، مگر این که تماشاگران این فیلم برای تبلیغ آن سنگ تمام بگذارند وگرنه از همین حالا بیلبورد های و کارزار های تبلیغاتی دو فیلم لاتاری و به وقت شام بر پا شده است. از سوی دیگر حضور محسن تنابنده در فراری هم با توجه به پخش سریال تلویزیونی پایتخت پنج خیلی نمی تواند به فیلم یاری چندانی کند.

تجربه نشان داده وقتی یک بازیگر در تلویزیون دردسترس مخاطب است، مردم میلی به خرید بلیت فیلم سینمایی آن ستاره نشان نمی دهند. این مسئله سال جاری در ارتباط با فیلم های سینمایی رامبد جوان و مهران مدیری مشهود بود که هر دو فروشی پایین تر از سطح انتظار ها داشتند. اما فراری از یک جهت دیگر هم شانس زیادی برای فروش نخواهد داشت. آن هم این که نه تنها در آن قهرمان های فیلم های تبلیغاتی خبری نیست که حتی نسبت به فضای عمومی جامعه نگاهی منتقد دارد. فیلم داستان دختری را روایت می نماید که برای دریافت عکسی یادگاری با یک اتومبیل فراری راهی پایتخت شده است. بازی تنابنده با لهجه قمی یکی از بهترین بازی های او در کارنامه سینمایی اش به حساب می آید که برای او سیمرغ هم به ارمغان آورد.

بیندیش به آن چه در مربع از دست می رود

به هرحال آدم هایی هم هستند که چه خوشمان بیاید، چه خوشمان نیاید فیلم های تجاری دوست ندارند. هستند آدم هایی که فیلم دیدن برای شان فرصتی است برای اندیشیدن. اگر از این دست آدم ها هستید، تماشای فیلم مربع اثر روبن اوستلوند را از دست ندهید. فیلم برنده نخل طلای جشنواره کن در سال 2017 بوده است. شاید تصور دیدن فیلمی از سینمای سوئد درباره فاصله طبقاتی کمی دور از ذهن باشد. فیلم داستان یکی از مدیران موزه هنر های معاصر استکهلم را روایت می نماید او اثری را برای نمایش انتخاب می نماید که عبارت می گردد از یک مربع که با یک رشته نور ایجاد شده است. در کنار این مربع شرح هنرمند آمده که این مربع جایی است برای رؤیا های انسان. جایی برای صلح و عدالت. حالا آن ها باید برای مطرح کردن و نشان دادن این فضای صلح و عدالت به فکر تبلیغات باشند. اما فیلم در همین یک لایه خلاصه نمی گردد.

مهم ترین سوال فیلم این است عدالت چگونه تعریف می گردد. در جایی از فیلم کیف و گوشی همراه این مدیر موزه دزدیده می گردد. او به وسیله نرم افزار های مکان یاب متوجه می گردد که گوشی اش در کدام ساختمان است، اما ساختمان از تعداد زیادی واحد تشکیل شده است. از همین رو، او نامه ای تهدیدآمیز در همه خانه های آپارتمان می اندازد نامه ای که اتفاقا تاثیرگذار می گردد و وسایل مدیر موزه را برمی گردانند، اما در این میان پسر بچه ای نسبت به تهمتی که خورده، معترض است. این جاست که صورت مسئله عدالت به یکی از مهم ترین لایه های فیلم تبدیل می گردد. خاصه آ ن که که کارگردان چهره ای را برای پسر نوجوان در نظر می گیرد که بر می آید از اقلیت مهاجر باشد. آری از این جای دنیا تا آنجای دنیا رؤیای عدالت است که بر باد رفته نشان می دهد.

مصادره نخواهید شد

هفت فیلم از روز چهارشنبه به عنوان فیلم های اکران نوروز روانه پرده سینماها شده اند. در میان این فیلم ها شاید یکی از بهترین پیشنهادها برای عید نوروز مصادره باشد. فیلمی که نگاهی به عوامل آن می تواند امید بزرگی برای فروش گیشه 97 را بسازد. مصادره را مهران احمدی ساخته است. بیشتر او را به عنوان بازیگر به یاد می آوریم. بازیگری که در بعضی از پیروز ترین فیلم های سینمای ایران و البته در ژانر کمدی حضور داشته است. حالا احمدی برای ساختن اولین فیلم سینمایی بلندش به سراغ گروهی از بازیگران رفته است که هر یک از آن ها این روزها می توانند پیروزیت گیشه را تامین نمایند. مصادره یک رضا عطاران خوب دارد. عطاران در این سال ها و در فیلم هایی که از او دیده ایم همیشه سطح ثابتی داشته است. او در مصادره به عنوان فردی که اسیر جبر زمانه و اندکی خنگی ذاتی است، سفری را از ایران تا آمریکا آغاز می نماید و در طول این سفر اتفاقات بامزه ای برایش می افتد.

مصادره یک هومن سیدی نیز دارد که این روزها تبدیل به یکی از بازیگران پرطرفدار سینما شده است. البته که بار طنز داستان بیشتر بر دوش عطاران است، اما مشکل مصادره از بازیگران آن نیست. عطاران و سیدی همه کوشش خود را به کار گرفته اند، اما فیلمنامه مصادره از نیمه فیلم به آن سو از نفس می افتد. این از نفس افتادن در شکل کم شدن از بار طنز موقعیت و تبدیل آن به طنزی تلخ ناشی از تشبیه اتفاقات فیلم به شرایط زمانه ماست. به این ترتیب تماشاگر احتمالا در نیمه دوم فیلم کمتر به اتفاقات آن بخندد. این کاری است که احمدی و گروهش احتمالا عامدانه انجام داده اند و بازهم احتمالا در فروش گیشه آسیب آن را خواهند دید.

بهتر است با ساول تماس بگیرید

احتمالا بخش مهمی از دنبال نمایندگان سریال های تلویزیونی در ایران، سریال برکینگ بد را تماشا نموده اند. برکینگ بد از آن سریال هایی است که به همراه بازی تاج وتخت و لاست جزیی از خاطرات جمعی ایرانی ها و البته بخش مهمی از مردم دنیا بوده است. این سریال اولین بار در روز 20 ژانویه 2008 پخش فصل اول خود را از شبکه AMC آغاز کرد و در روز 29 سپتامبر 2013 و با پخش اپیزود 16 از فصل پنجم به انتها رسید. داستان های والتر وایت و جسی پینکمن به اندازه ای جذاب و دیدنی بود که شبکه AMC نمی توانست به سادگی از این مورد بگذرد. پس بهترین راه ساختن اسپینافی (سریال فرعی) درباره یکی از شخصیت های این سریال بود. بهتر است با ساول تماس بگیرید سریالی درباره ساول گودمن وکیل جذاب بریکینگ بد است. سریالی ساخته وینس گیلیگان سازنده بریکنیگ بد که بهترین پیشنهاد برای کسانی است که دلتنگ بریکینگ بد شده اند.

سریال از جایی آغاز می گردد که بریکینگ بد تمام شده بود. در انتها بریکینگ بد دیده بودیم که ساول گودمن فراری می گردد. داستان بازگشتی به سال های پیشین زندگی جیمی مگ گیل دارد؛ دقیقا قبل از تبدیل شدن به ساول گودمن. تاکنون سه فصل از این سریال پخش شده است و به شکل حیرت انگیزی همه شخصیت های مهم بریکینگ بد در حال بازگشت به این سریال هستند. داستان در انتها فصل سوم به جایی رسیده که می توان انتظار داشت در فصل های بعدی شاهد حضور والتر وایت و جسی پینکمن نیز در آن باشیم. سریالی که حالا و پس از سه فصل نشان داده هیچ از بریکینگ بد کم ندارد. بهتر است با ساول تماس بگیرید پیشنهاد مناسبی برای تعطیلات نوروز و کسانی است که بریکینگ بد را دیده اند. البته اگر بریکینگ بد را ندیده اید نمی توانید تعطیلات را با آن آغاز و با بهتر است با ساول تماس بگیرید ادامه دهید.

در نوروز به تماشای غول بزرگ مهربان بنشینید

مریم کاظمی، نویسنده و کارگردان تئاتر نمایش غول بزرگ مهربان را در تعطیلات نوروزی در مجموعه آسمان روی صحنه می برد. حمید گلی، علی فروتن (فیتیلیه ها) و هومن رهنمون برای اجرای نوروزی به این نمایش پیوستند..این نمایش که سال گذشته در جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک به اجرا درآمد، داستان دختری یتیم به نام سوفی است که ربوده و به سرزمین غول ها برده می گردد. او در آن جا با یک غول بزرگ دوست می گردد که خلاف دیگران مهربان است و قصد آزار آدمیان را ندارد... غول بزرگ مهربان قرار است از روز 6 فروردین 97، همزمان با روز دنیای تئاتر اجرای عمومی خود را در مجموعه آسمان (زعفرانیه) آغاز کند.

نمایش غول بزرگ مهربان نوشته دیوید وود با ترجمه حسین فدایی که درگروه تئاتر مستقل فراوری شده و در آن بازیگرانی همچون حسین محب اهری، مریم کاظمی، حمید گلی، علی فروتن، هومن رهنمون، جواد اعرابی، میترا کریم خانی، پریسا فلاح زاده، نازنین صفا، عرفان میدانلو، سعید قره داغلی، مهراد زمانی، هایده حسین زاده، فاطمه خدابنده لو، حسام کلانتری و هنرجویان کودک و نوجوان ایفای نقش می نمایند.مریم کاظمی این نمایش را با استفاده از تکنیک زنده عروسکی، ماسک و عروسک های باتومی که سهیلا باجلان آن را طراحی نموده، کارگردانی نموده است. مریم کاظمی تا چندی پیش نمایش خسیس را در مرکز تئاتر تهران روی صحنه برد که با استقبال روبه رو شد. او دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را هم برعهده داشت. فروش آنلاین نمایش غول بزرگ مهربان در سایت ایران کنسرت آغاز شده و علاقه مندان می توانند نسبت به رزرو و پیش خرید بلیت های این نمایش شاد و موزیکال اقدام نمایند.

شب های فوتبالی

اگر یکی از هواداران تلویزیون هستید یا این که مجبورید در ایام نوروز تلویزیون را ببینید، بدون شک بهترین گزینه و پیشنهاد برای شما تماشای مسابقات فوتبال خواهد بود. شبکه های سه و ورزش جزو آن بخش هایی از تلویزیون هستند که در ایام نوروز نه تنها تعطیلی ندارند بلکه با شدت بیشتری به پخش زنده مسابقات ورزشی اقدام می نمایند. بازی های محبت آمیز تیم ملی فوتبال در ایام نوروز برگزار می گردد. ضمن این که مسابقات لیگ برتر هم در روزهای 9 و 10 فروردین برگزار می گردد. در این میان مسابقات محبت آمیز فوتبال در نقاط مختلف دنیا و مسابقات باشگاهی نیز حضور فعالی در رسانه ملی خواهد داشت.

البته که مسابقات فوتبال همیشه یکی از برگ های برنده برای سیاست گذاری های تلویزیون بوده، اما معمولا پخش زنده در ایام نوروز یک اولویت - حداقل برای شبکه 3 - نیست. چون کنداکتور شبکه ها در این روزها به قدری شلوغ است که امکان دارد فرصت پخش بعضی از مسابقه ها از دست برود. اما در هر صورت فوتبال جزئی از زندگی ماست. با همه این اوصاف ایام تعطیلات نوروز و در شرایطی که احتمالا اخبار، شلوغی ها و خیلی چیزهای دیگر به گوش خواهد رسید، می توان فارغ از همه اتفاقات و ناملایمات در آرامش از تلویزیون فوتبال دید. فوتبال دیدن از آن لذت هایی است که اگر اهلش باشید می تواند نوروز شما را بیش از پیش بسازد و زیبایی های زیادی نیز به بار بیاورد. با همه این اوصاف فصل بهار فصلی تازه از ایام زندگی ماست و دیدن فوتبال زنده از تلویزیون و آن هم به تعداد فراوان همین روزگار تازه را به شکل دیگری بسازد.

منبع: برترین ها
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1853

به "پیشنهادهای جذاب و دیدنی برای ایام نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادهای جذاب و دیدنی برای ایام نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید