پنداروفسکی، نخستین رئیس جمهوری مقدونیه شمالی شد

به گزارش دور زمین، بلگراد-خبرنگاران- استوو پنداروفسکی نامزد ائتلاف حاکم سوسیال دمکراتیک و حزب اقلیت آلبانیایی تباران موسوم به اتحادیه دمکراتیک با پیروزی در دور دوم انتخابات به عنوان اولین رئیس جمهور مقدونیه شمالی انتخاب شد.

پنداروفسکی، نخستین رئیس جمهوری مقدونیه شمالی شد

به گزارش بامداد روز دوشنبه خبرنگاران، کمیسیون انتخابات مقدونیه شمالی اعلام نمود که بر اساس شمارش 97.05 درصد آرای مردم ، پنداروفسکی 51.85 درصد و گوردانا سیلیانوفسکی داوکوو از حزب اپوزیسیون (ومرو- دپمنه) 44.56 درصد آرای مردم را بدست آوردند.

پنداروفسکی که پیروزی خود را در انتخابات اعلام نمود، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسکوپیه با اشاره به اینکه رمن ئیس جمهوری تمامی شهروندان مقدونیه هستم، گفت: برای عدالت و حاکمیت قانون در کشور کوشش می کنم و همه ما با هم برای ثبات و نه بحران کوشش می کنیم.

مشارکت رای دهندگان در دور دوم انتخابات در مقدونیه شمالی 44.5 درصد اعلام شده است.

یک میلیون و 808 هزار و 131 نفر در 3 هزار و480 حوزه انتخاباتی در مقدونیه شمالی و 32 حوزه انتخاباتی در خارج از کشور روز یکشنبه 5 ماه می برابر با 15 اردیبهشت واجد شرایط رای بودند.

براساس قانون انتخابات مقدونیه شمالی؛ فرد پیروز انتخابات در صورتی می توان سکان ریاست جمهوری را بمدت 5 سال بدست بگیرد که بیش از 40 درصد (1+ 40) از افراد واجد شرایط یعنی 723 هزار و 253 نفر در انتخابات شرکت نمایند.

استوو پنداروفسکی نامزد ائتلاف حزب حاکم سوسیال دموکرات و حزب اقلیت آلبانیایی تباران به نام اتحادیه دمکراتیک در دور اول انتخابات در 21 آوریل برابر با یکم اردیبهشت سال جاری 42.83 درصد و گوردانا سیلیانوفسکی داوکوو از حزب اپوزیسیون ومرو-دپمنه 42.25 درصد آرا را از آن خود کردند.

پس از تغییر نام مقدونیه به مقدونیه شمالی که جهت این کشور را به سوی ناتو و اتحادیه اروپا هموار نموده است، اختلافات شدید بین ائتلاف حاکم و احزاب مخالف بوجود آمده و اکنون این اختلاف بر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور سایه انداخته است.

همچنین تغییر نام کشور اختلاف و تفرقه میان مردم را بوجود آورده و بسیاری بر این باورند که تغییر نام کشور هویت مقدونیه را زیر سئوال برده است.

پنداروفسکی در یکی از تبلیغات انتخاباتی خود در مقابل مردم گفته بود که این کشور در روند عضویت کامل در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گام های بلندی برداشته و انتظار می رود که زمان آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا در دو ماه آینده تعیین گردد.

این انتخابات پس از استقلال از جمهوری سابق یوگسلاوی در سال 1991، ششمین انتخابات و پس از تغییر قانون اساسی برای نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی اولین انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رود.

مجلس مقدونیه شامگاه آدینه 21 دی ماه 1397 برای تأمین نظر یونان و امکان عضویت این کشور در ناتو، به لایحه اصلاح قانون اساسی به منظور تغییر نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی رأی مثبت داد.

این لایحه با 81 رأی موافق از مجموع 120 رأی مجلس به تصویب رسید.

اسکوپیه و آتن 27 خرداد 1397 موافقتنامه تاریخی را در منطقه ساحلی پرسپا در سواحل شمالی یونان در خصوص حل اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه امضا کردند.

این کشور از سال 2008 میلادی دارای شرایط عضویت در ناتو بود اما به دلیل وجود اختلافات با یونان، نتوانست موافقت این کشور را به عنوان عضو ناتو برای ورود به این سازمان همکاری های نظامی به دست آورد.

جمهوری مقدونیه شمالی با دو میلیون و 46 هزار نفر جمعیت ؛ مساحتی نزدیک به 25 هزار و 713 کیلومتر مربع دارد و در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا واقع است و مانند دیگر کشورهای یوگسلاوی سابق با معضلات مالی فراوانی روبرو است.

با توجه به این که تقریباً یک چهارم جمعیت مقدونیه بیکار هستند، این کشور کوشش می نماید با عضویت در اتحادیه اروپا، تا حدودی مسائل خود را حل نماید.

از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991 تا امضای توافقنامه با یونان، نام این کشور به علت داشتن شباهت با نام یکی از استان های یونان همیشه محل اختلاف با آتن بوده و همین مسأله مانع الحاق مقدونیه به نهاد هایی همچون ناتو شده است.

دولت آتن به دلیل اینکه مقدونیه قدیم، بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می شد، نگران بود که دولت مقدونیه بعدها ادعایی درباره این بخش از یونان را مطرح کند و به همین دلیل خواستار تغییر نام جمهوری مقدونیه بود.

شبس**اروپام**436** 1917

منبع: ایرنا
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1795

به "پنداروفسکی، نخستین رئیس جمهوری مقدونیه شمالی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنداروفسکی، نخستین رئیس جمهوری مقدونیه شمالی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید