ورزش دوچرخه سواری در خراسان جنوبی رکاب نمی خورد

به گزارش دور زمین، خبرنگاران، گروه استان ها: بر کسی پوشیده نیست که ورزش نقش مهمی در سلامت مردم دارد و اگر به آن پایبند بوده و اوقاتی از وقت روزانه خود را به آن اختصاص دهیم باعث پیشگیری از ابتلاء به برخی از بیماری ها می گردد.

ورزش دوچرخه سواری در خراسان جنوبی رکاب نمی خورد

هر گاه این ورزش جنبه قهرمانی و حرفه ای پیدا کند می تواند در عرصه های ملی و بین المللی برای استان و کشور افتخار آفرین باشد و به ویژه برای قشر جوان جامعه شور و نشاط اجتماعی را نیز به همراه دارد.

اما برخی از رشته های ورزشی مزایا و فواید دیگری نیز دارند که از آن جمله می توان به دوچرخه سواری نام برد که علاوه بر نقش آفرینی در سلامت جسم و نشاط اجتماعی موجب کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می گردد.

این دو مؤلفه مهم در صورتی به هدف خود می رسد که دوچرخه سواری تبدیل به یک امر متداول در میان مردم گردد و به جای استفاده از ماشین شخصی دود زا از دوچرخه استفاده نمایند.

بیرجند پیست دوچرخه سواری مناسب ندارد

حسن خراشادی از ورزشکاران فعال رشته دوچرخه سواری در این زمینه به خبرنگاران گفت: سبک کار من با دوچرخه سواری در شهر متفاوت است چرا که من بیشتر در جاده و در حقیقت به عنوان وسیله سفر از دوچرخه استفاده می کنم که این رشته از دوچرخه سواری مسابقه نیز ندارد.

وی اظهار کرد: البته دوچرخه سواران در خراسان جنوبی و بیرجند مسائل عدیده ای دارند که از آن جمله می توان به نبود پیست دوچرخه سواری در بیرجند اشاره نمود.

این جوان ورزشکار اعلام کرد: همچنین مسائل مالی و حمایتی نیز در این رشته وجود دارد به گونه ای که خود من در 14 سال فعالیت در این رشته افرادی را دیدم که به خاطر همین مسائل مالی و حمایتی ورزش را کنار گذاشتند.

افرادی که با رکاب زدن اشتباه دچار آسیب جسمی می شوند

خراشادی ادامه داد: برای بحث دوچرخه سواری در خراسان جنوبی بی شک احتیاجمند آموزش عمومی هستیم چرا که افراد بسیاری را دیدم که حتی اشتباه رکاب می زنند که این موضوع بی شک به سلامت جسمی افراد آسیب وارد خواهد نمود.

وی اضافه نمود: از این رو اگر می خواهیم این ورزش جذاب فراگیر گردد احتیاج به آموزش هایی چون تنظیمات دوچرخه، چگونگی رکاب زدن و ویژگی های یک دوچرخه خوب برای داخل شهر و موضوعات از این قبیل انجام گردد.

این ورزشکار موفق گفت: البته اگر می خواهیم برای ورزشکاران این رشته کاری انجام دهیم باید شامل همه اقشار جامعه چه دختران و چه پسران باشد چرا که دختران جامعه ما نیز در بیرجند پیست مناسبی برای دوچرخه سواری ندارند و با مسائل متعددی در این زمینه رو به رو هستند.

دوچرخه سواری ورزش مورد علاقه دوست داران محیط زیست

خراشادی یادآور شد: دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش نه تنها در راستای حفظ سلامت فردی افراد مؤثر است بلکه در زمینه حراست از محیط زیست و کاهش آلودگی ها نیز بسیار نقش آفرین است.

غلامرضا طباطبایی رئیس هیأت دوچرخه سواری بیرجند نیز در این زمینه به خبرنگاران گفت: دوچرخه سواری رشته پرهزینه ای است و بسیاری از علاقمندان به این رشته برای تهیه دوچرخه مناسب ورزش حرفه ای و گران بودن آن با مسائلی رو به رو هستند.

وی اظهار کرد: دوچرخه سواری رشته های متعددی چون دوچرخه سواری کوهستان، تریال و دوچرخه سواری جاده داریم که در برخی از این رشته ها ورزشکاران خراسان جنوبی و بیرجندی رتبه های کشوری نیز کسب نموده اند.

رئیس هیأت دوچرخه سواری بیرجند اعلام کرد: برای عمومی کردن این رشته اتفاقاتی ایجاد ایستگاه هایی که شهرداری برای در اختیار گذاشتن دوچرخه به شهروندان برپا نموده است بسیار مؤثر و مفید می باشد ولی برخی از الزامات در اختیار گذاشتن دوچرخه در این ایستگاه ها مسائلی را به وجود آورده است.

انتقادی به ایستگاه های شهرداری

طباطبایی ادامه داد: به عنوان مثال فرد از همان ایستگاهی که دوچرخه را در اختیار او قرار داده اند باید دوچرخه را تحویل بدهد در حالی که چه اشکالی دارد اگر ورزشکار دوچرخه را از ایستگاه میدان ابوذر گرفته و تا میدان امام رکاب زده است به ایستگاه میدان امام تحویل دهد و مجبور به بازگشت مسیر نگردد.

وی در زمینه چگونگی فرهنگ سازی برای استفاده عموم از دوچرخه اضافه نمود: در کشورهایی که مردم از دوچرخه برای رفت و آمد خود استفاده می نمایند مسئولین و نخبگان آنان نیز از این وسیله برای تردد در شهر استفاده نموده و در حقیقت برای افراد جامعه الگو سازی می نمایند.

رئیس هیأت دوچرخه سواری بیرجند با اشاره به اینکه در بیرجند حدود 30 نفر به صورت حرفه ای دوچرخه سواری می نمایند، یادآور شد: استفاده از دوچرخه در پاکی هوا، کاهش مصرف سوخت و سلامت شهروندان بسیار مؤثر است.

افتتاح فاز اول پیست دوچرخه سواری بیرجند تا خاتمه سال

علیرضا کاظمی مسئول تربیت بدنی شهرداری بیرجند در مصاحبه با مهر با اشاره به برنامه شهرداری در زمینه ساخت پیست دوچرخه سواری گفت: در انتهای خیابان غفاری، جنب صندلی CNG کار ساخت پیست دوچرخه سواری را شروع نموده ایم.

وی اظهار کرد: در حقیقت این پیست به نوعی در امتداد ایستگاه سلامت ساخته می گردد که در آن منطقه هم یک پیست دوچرخه سواری و هم یک مسیر برای پیاده روی با امکانات مناسب ساخته و شهروندان می توانند از این محیط برای دوچرخه سواری و پیاده روی استفاده نمایند.

مسئول تربیت بدنی شهرداری بیرجند یادآور شد: اگر بودجه مناسب به تصویب برسد بعد از افتتاح فاز اول آن فاز بعدی را نیز دنبال خواهیم کرد.

اگر به دنبال هوای پاک و سالم هستیم، اگر می خواهیم از دیدن آسمان آبی بدون لکه های سیاه بر فراز آن لذت ببریم و اگر به دنبال سلامت تن و جسم خود هستیم باید بیش از گذشته به ورزش هایی چون دوچرخه سواری اهمیت دهیم و شرایط را برای انجام این ورزش تسهیل کنیم.

بسیاری از افراد علاقمند به این ورزش هستند اما از طرفی امکان خرید دوچرخه مناسب با قیمت بالا را ندارند و یا آموزش های لازم را در این زمینه ندیده اند که مسئولان و متولیان امر باید در این زمینه نیز برنامه ریزی جدی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 بهمن 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1027

به "ورزش دوچرخه سواری در خراسان جنوبی رکاب نمی خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش دوچرخه سواری در خراسان جنوبی رکاب نمی خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید