نیسان اکستند زامیاد جانشین نیسان آبی در بازار ؛ آنالیز مشخصات

به گزارش دور زمین، شرکت زامیاد میخواهد با عرضه نیسان اکستند زامیاد جایگزینی برای نیسان آبی معرفی کند. نیسان نو با امکانات بیشتر، موتور M24 پلاس و طراحی کمی متفاوت تر به بازار خواهد آمد.

نیسان اکستند زامیاد جانشین نیسان آبی در بازار ؛ آنالیز مشخصات

خبرنگاران - الهام زهره وند: پس از سال ها فراوری نیسان Z24 با نام نیسان آبی و بدون تغییرات اساسی، زامیاد حالا با معرفی نیسان اکستند زامیاد، محصولی دیگر را به بازار معرفی می نماید. در ادامه، به آنالیز مشخصات فنی و ویژگی های رفاهی این خودرو می پردازیم.

شرکت زامیاد تصمیم دارد خودروی نیسان اکستند را به عنوان جایگزینی برای نیسان آبی عرضه کند؛ خودرویی که با امکانات رفاهی بیشتر، موتور ارتقایافته و ظاهری کمی متفاوت به بازار خواهد آمد.

مدیر عامل زامیاد، محسن مرتضوی، در تیرماه سال 1402 از فراوری نسخه نو نیسان آبی با نام نیسان اکستند اطلاع داد و اکنون جزئیات این خودروی نو به صورت رسمی اعلام شده است. نیسان اکستند با کابینی بزرگ تر که فضای بیشتری برای راننده و سرنشینان فراهم می نماید، بهبود یافته است.

یکی دیگر از تغییرات در نیسان اکستند نسبت به مدل پیشین Z24، تقویت بدنه و اتاق بار با استفاده از آستر نو است که بنابر اعلامسازنده، مقاومت رنگ بدنه را در برابر ضربه ها افزایش داده است.

طراحی داخلی نیسان اکستند

طراحی داخلی نیسان اکستند نیز دستخوش تغییرات شده است. پوشش های نو سقف، دیواره های داخلی، کاورهای ستون ها، زیر داشبورد، کف پوش و دسته دنده، تغییر نموده اند.

اگرچه وعده داده شده بود که نیسان اکستند تا مرداد سال گذشته وارد بازار گردد، اما این امر هنوز محقق نشده است. با این وجود، به تازگی این خودرو با رنگی متفاوت از نیسان آبی رونمایی شده است تا نشان دهنده تفاوت آن با نسل پیشین باشد!

نیسان اکستند زامیاد از پیشرانه M24 پلاس با حجم 2.4 لیتر بهره می برد که به وسیله شرکت مگاموتور فراوری شده است. این موتور می تواند در شرایط ایده آل بیشینه 94 اسب فراوری کند و با استاندارد آلایندگی یورو 5 سازگار است. بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ها از جمله اهداف استفاده از این پیشرانه بوده است.

این نیرو به وسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور عقب منتقل می گردد که بیشترین سرعت خودرو را به 90 کیلومتر بر ساعت می رساند. سیستم ترمز دیسکی و کاسه ای و ترمز دستی نصب شده روی میل گاردان از دیگر ویژگی های این خودرو است.

برای راستی آزمایی این مشخصات اعلام شده فنی احتیاج به تست خودرو هست.

موتور نیسان اکستند زامیاد را بشناسید

موتور قدیمی وانت نیسان یعنی Z24 قوای محرکه ای بود که می توانست 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. Z24 موتوری 8 سوپاپ با دریچه گاز سیمی بود و براساس ادعاها استاندارد یورو 5 را در اختیار داشت.

اما این موتور پس از تبدیل به M24 پلاس چه تغییراتی در خود مشاهده کرد؟ باید گفت که در بحث توان موتور، M24 پلاس همانند Z24 هنوز هم 94 اسب بخار قدرت فراوری می نماید.

گشتاور آن هم با 7 نیوتن متر کاهش به 180 نیوتن متر رسید. این قوای محرکه هنوز 8 سوپاپ است، اما دریچه گاز آن برقی شد. مگاموتور مدعی است که موتور M24پلاس می تواند استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس کند.

M24 پلاس چه تفاوت های دیگری با Z24 دارد؟

موتور Z24 قدیمی نمی توانست با ویژگی های تاریخ گذشته خود استانداردهای نو را پاس کند. به همین علت، مگاموتور در ابتدا دریچه گاز این موتور را از سیمی به الکتریکی تغییر داد.

سیستم برقی M24 پلاس هم تغییر کرد. با توجه به الزامات استانداردهای نو در زمینه سامانه های کنترل پایداری و ترمز اضطراری، EMS خودرو (Engine Management System یا سیستم مدیریت موتور) تغییر کرد. در این تغییر باید پروتکل شبکه CAN در EMS پیاده سازی می شد.

شبکه CAN شامل گروهی از ماژول ها و اتصالات است که این اتصالات برای تبادل اطلاعات بین ماژول ها ایجاد شد. به این اتصالات، اصطلاحاً Bus می گویند. Bus مثل بزرگراهی است که داده ها داخل آن بین ماژول ها در حال عبور و مرور هستند.

این Busها در واقع پیوند مشترکی بین ماژول ها برقرار می نمایند. بطوریکه برای به اشتراک گذاشتن داده ها احتیاجی به سیم کشی مجدد نباشد.

در نهایت پس از پیاده سازی سامانه EMS موتور M24 پلاس با شبکه CAN سیستم ECU این قوای محرکه مجددا با نمونه ایرانی کالیبره شد.

برای بالابردن ایمنی وانت نیسان های نو، مسیر برگشت سوخت از ریل به باک حذف شد تا احتمال نشتی در آن از میان برود. چنین تغییراتی موجب شد موتور M24 پلاس به بیان مگاموتور مصرف سوخت کمتری در مقایسه با Z24 داشته باشد. ضمن اینکه حالا می توان استانداردهای آلایندگی را هم با این قوای محرکه نو پاس کرد و برای دهه های دیگر آن را در خط فراوری نگهداشت!

جدول مقایسه تغییرات موتور M24 پلاس با Z24

ویژگی های موتورموتور Z24موتور M24 پلاس
قدرت (اسب بخار)9494
گشتاور (نیوتن متر)187180
تعداد سوپاپ88
نوع دریچه گازسیمیبرقی
استاندارد آلایندگییورو 5یورو 5

نیسان اکستند نسبت به نسخه پیشین خود 13 سانتی متر بزرگ تر شده، و ابعاد نو آن به ترتیب 5010 میلی متر طول، 1730 میلی متر عرض و 1700 میلی متر ارتفاع است. فاصله این خودرو از سطح زمین 210 میلی متر است و ظرفیت بارگیری آن 2055 کیلوگرم اعلام شده است. بعلاوه، صندلی های این خودرو از حالت یکپارچه خارج شده، و برای هر سرنشین جایگاهِ جداگانه ای در نظر گرفته شده است.

امکانات رفاهی خودرو

در بخش امکانات رفاهی، نیسان اکستند زامیاد دارای سیستم تهویه مطبوع، چراغ های رانندگی در روز، مه شکن عقب، ایموبلایزر، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت و سیستم تنظیم ارتفاع چراغ جلو است. مدیر عامل زامیاد بعلاوه وعده داده، امکاناتی همانند چراغ دی لایت داخل چراغ جلو، مه شکن روی سپر و رادار خط خوان نیز به این خودرو اضافه خواهد شد.

با توجه به ارتقای ایمنی، نیسان اکستند به ترمز ABS و سیستم ترمز اضطراری پیشرفته مجهز خواهد شد.

اعلام توقف شماره گذاری نیسان آبی / دلایل از زبان سازمان استاندارد

در همین حال، سازمان ملی استاندارد در تیر ماه 1403 گفت که شماره گذاری نیسان آبی متوقف شده است. به گفته مهدی انگورج، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل این سازمان، وانت نیسان دیگر مطابق با استانداردهای ایمنی و کیفی نیست و فراوری آن بدون بهبودهای لازم ادامه پیدا نموده است. عدم تغییرات در شاسی و استفاده از موتور قدیمی با مصرف سوخت بالا، از جمله دلایلی است که موجب توقف شماره گذاری این خودرو شده است.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 6031

به "نیسان اکستند زامیاد جانشین نیسان آبی در بازار ؛ آنالیز مشخصات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیسان اکستند زامیاد جانشین نیسان آبی در بازار ؛ آنالیز مشخصات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید