نکات بهداشتی در خرید و مصرف میوه های تابستانه

به گزارش دور زمین، میوه های خوشمزه و متنوع فصل بهار و تابستان از قبیل هندوانه، گرمک، طالبی گزینه های خوبی برای تامین آب، ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی مورد احتیاج بدن مان است.

نکات بهداشتی در خرید و مصرف میوه های تابستانه

اما همواره باید به یاد داشته باشیم این میوه ها در عین سالم و مغذی بودن در صورتی که با رعایت نکردن نکات بهداشتی خرید و مصرف شوند، می توانند برای ما مشکل ساز شوند. به یاد داشته باشیم این میوه ها به واسطه تماس مستقیم با خاک بسیار مستعد آلودگی با طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها از قبیل باکتری ها و انگل ها هستند.

تا به امروز گزارش های متعددی در سراسر جهان از همه گیری های ناشی از مصرف این گروه از میوه ها گزارش شده است که از آن جمله می توان به شیوع لیستریوز ناشی از مصرف گرمک در آمریکا یا شیوع سالمونلا در هند اشاره نمود.

پس قبل از این که از خوردن آنها لذت ببرید، نکات زیر را به خاطر بسپارید و اجرا کنید:

در زمان خرید میوه هایی را انتخاب کنید که بدون هرگونه علائم آسیب فیزیکی، آفتاب سوختگی، نقاط سیاه یا نقاط نرم باشد. این نقاط برای انتقال میکروارگانیسم ها از لایه های خارجی به داخل میوه مستعدترند.

شاید گاهی فکر کنید به دلیل پوسته ضخیمی که این میوه ها دارند یا این که پوسته آنها خورده نمی گردد، احتیاجی به شست وشوی آنها نیست اما زمانی که آن را برش می زنید، باکتری ها به آسانی به بخش های داخلی و خوراکی نفوذ می نمایند.

دست های خود را قبل و بعد از تماس با این میوه ها با آب گرم و صابون بشویید. برای شست وشوی مطمئن این میوه ها، ابتدا آنها را کاملا زیر آب سرد بگیرید و تمام آلودگی ها و مواد چسبیده به سطح را با برس نرم بشویید سپس آن را با دستمال خشک کنید و در یخچال قرار دهید. احتیاجی به استفاده از مواد شوینده نیست و فقط از تمیزشدن سطح آن و زدودن مواد چسبیده مطمئن شوید. سینک ظرفشویی، تخته های برش و چاقو را پس از تماس با این میوه ها ضد عفونی کنید. زیرا ممکن است حاوی گل ولای، خاک و میکروب باشد.

قبل از برش زدن حتما دست های خود را بشویید.

در صورتی که می خواهید این میوه ها را به صورت اسلایس شده نگهداری کنید، بهتر است از یک ظرف تمیز و دربسته بهره ببرید و برش ها یا میوه هایی که بخشی از آنها برش خورده را به حال خود در یخچال رها نکنید.

این میوه ها حاوی درصدهای بالایی از مواد قندی و رطوبت هستند و در صورت آلوده شدن به راحتی فاسد می شوند.

میوه های برش خورده را تا حداکثر یک هفته مصرف کنید. البته به شرط این که هیچ گونه مزه یا بوی غیرطبیعی در آنها احساس نگردد.

میوه های برش خورده ای که چهار ساعت خارج از یخچال مانده اند را مصرف نکنید.

اگر در فروشگاه قصد خرید برش های هندوانه یا سایر میوه های برش خورده را دارید، از مناسب بودن بسته بندی و نگهداری آنها در دمای یخچال مطمئن باشید.

میوه های برش ن خورده به نگهداری در یخچال احتیاج دارد. اگر قصد بردن این میوه ها برای گردش را دارید سعی کنید آنها را برش نزنید یا در صورت برش حتما از یخچال و دمای پایین برای حمل ونقل آنها بهره ببرید.

نباید فراموش کنید حفظ زنجیره سرمایی از زمان برش تا مصرف این قبیل میوه ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

مریم قادری قهفرخی - متخصص صنایع غذایی / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4386

به "نکات بهداشتی در خرید و مصرف میوه های تابستانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات بهداشتی در خرید و مصرف میوه های تابستانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید