معرفی شماری از روستاهای هدف گردشگری استان سمنان

به گزارش دور زمین، میراث آریا/ این خبر به جهت معرفی شماری از روستاهای هدف گردشگری استان سمنان برای شما نوشته شده است.

معرفی شماری از روستاهای هدف گردشگری استان سمنان

روستای پاده آرادان

این روستا در 25 کیلومتری شرق شهر گرمسار و در فاصله سه کیلومتری شرق آرادان و در جنوب جاده تهران - مشهد واقع شده است. این روستا در قدیم یکی از روستاهای معتبر خوار بوده و قدمت این روستا به حدود شش قرن پیش می رسد. قلعه گبری و امامزاده ابوسعید از بناهای این روستا و بازار آرادان، امامزاده شاه نظر و امامزاده خلیل الله از بناهای نزدیک این روستا است. زبان و گویش مردم این روستا الیکایی و عمده محصولات کشاورزی این روستا گندم، جو، پنبه، خربزه، هندوانه، انجیر، انار و…است.

روستای تویه دروار دامغان

روستای تویه دروار در 48 کیلومتری شهر دامغان و در شمال روستای قوشه در میان کوه های شمال دامغان واقع شده است. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می نمایند و عمده محصولات کشاورزی این روستا گردو، سیب، انگور، گندم، جو و… است. دامداری یکی از مشاغل این روستاست که محصولات حاصل از آن شامل ماست، شیر، کره، کشک، قرقورت، … است. این روستا دارای آب و هوای سرد کوهستانی است که بارندگی فراوان در فصول مختلف، اقلیمی مناسب برای این روستا ایجاد کرد و از این رو مردم دامغان تابستان های گرم خود را در این روستاها میگذرانند.

روستای چاشم شهمیرزاد

روستای چاشم در 25 کیلومتری شمال شهمیرزاد در کنار کوهستان با چشم اندازهای طبیعی از جمله کوه های نیزوا، چپرد، بردر، گرم در، ارم و سفیدکوه واقع شد. چاشم در گذشته بخاطر داشتن چشمه های متعدد، میرچشمه نامیده می شد. وجود مراتع غنی، آب فراوان، زمین های مرغوب علت اصلی شکل گیری این روستا بوده است. این روستا دارای آب و هوای سرد کوهستانی و دوره یخبندانی طولانی و تابستان هایی بسیار خنک بوده و آب فراوان یکی از مزیت های این روستا است.

روستای رشم دامغان

روستای رشم در 105 کیلومتری جنوب دامغان در منطقه سر کویر واقع شده است، مساحت روستا و مراتع آن حدود 150 کیلومتر مربع است. این روستا در میان کوه های انار و دزینا که از شمال و شمال شرقی و غرب، روستا را محاصره نموده اند، واقع شده و از جنوب و جنوب شرقی دشت کویر را در پیش رو دارد. این روستا به علت قرار گرفتن در جوار کوه، نسبت به روستاهای همجوار دارای آب و هوای مناسب و چهره ای سرسبز و خوش آب و هواست که این روستا را نسبت به روستاهای کویری ممتاز کرد.

وجود چشمه های متعدد در این روستا، کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را رونق داده و این روستا عشایرنشین کوچنده است. گورستان قدیمی این روستا که به نام ایراجی شناخته می گردد در غرب روستا واقع شده است و اهالی روستا این قبرستان را متعلق به روزگار شداد می دانند.

روستای فرومد میامی

این روستا در شهرستان میامی واقع شده است. از آثار قدیمی این روستا میتوان به مقبره ابن یمین و مسجد جامع اشاره نمود. مسجد جامع فرومد یکی از مساجد بسیار زیبا و تاریخی منطقه فرومد است که در دوره سلجوقی ساخته شده و در دوره ایلخانان مغول تزئینات بسیاری به آن افزوده شد. مقبره شیخ حسن جوری روحانی و رهبر سربداران در زمان ایلخانان مغول نیز در نزدیکی این روستا واقع شده است.

روستای قلعه بالا بیارجمند

روستای قلعه بالا بیارجمند در 24 کیلومتری جنوب شرقی بخش بیارجمند در حاشیه کویر واقع شد. شغل بیشتر ساکنان این روستا دامداری و کشاورزی و عمده محصولات این منطقه گندم و جو و کنجد، گردو، زردآلو و… است. به علت کوهپایه ای بودن این روستا، ساخت و ساز در آن به صورت پلکانی و با استفاده از خشت خام در بافت قدیم و آجر در خانه های تازه است. همجواری این روستا با پارک ملی توران و وجود حیوانات وحشی نظیر یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی، جبیر و… از جاذبه های مهم این روستاست.

روستای ملاده مهدی شهر

روستای ملاده از توابع شهرستان مهدی شهر در 55 کیلومتری شمال شهمیرزاد واقع شده است. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و پر برف است. از جاذبه های تاریخی آن میتوان به عمارت ملاده در روستا اشاره نمود. این مجموعه شامل دو عمارت بوده که در یک باغ مصفا ساخته شده و شامل خانه ابراهیم خان در قسمت غربی و دیگری قراولخانه یا عمارت کلاه فرنگی در قسمت شمال شرق است. ارتفاعات ملاده دارای مناظری بی بدیل است که از آن جمله میتوان به نماهایی بلند از کوهستان ها که در زمستان ها همه جای آن پوشیده از برف، سنگلاخ و شیب های تند است، اشاره نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5144

به "معرفی شماری از روستاهای هدف گردشگری استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شماری از روستاهای هدف گردشگری استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید