ارز مسافرتی حذف نخواهد شد

به گزارش دور زمین، در شرایطی که سیاستهای لحظه ای در بازار ارز طی این ماه های اخیر منجر به منفعت طلبی سودجویان شده است، بازار شایعات نیز داغ شده است یکی از شایعات مقوله حذف ارز مسافرتی است که در واقع توسط بازارگرم‌کن‌های دلار به راه افتاده است. در ادامه با نگاه خبرگزاری ها در این مورد همراهتان خواهیم بود.

ارز مسافرتی حذف نخواهد شد

با وجود شایعاتی که در رابطه با حذف ارز مسافرتی در آینده‌ای نزدیک منتشر و موجب نگرانی‌هایی در بین مسافران شده است، تاکنون هیچ مرجع رسمی این خبر را تایید نکرده و مسئولان آن را فضاسازی عده‌ای برای سوء استفاده از شرایط موجود اعلام کرده‌اند.

پرداخت حدود 1000 یورو به مسافران با نرخ رسمی که برای کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع تا 500 یورو تعیین شده، موضوعی است که در سیاست جدید ارزی دولت از 21 فروردین ماه سال جاری به مرحله اجرا درآمده است. بر این اساس مسافران می‌توانند ویزا و بلیت و سایر مدارک این میزان ارز را با نرخ دولتی که برای دلار 4200 تومان و یورو تا 5000 تومان است، دریافت کنند. در حالی اختلاف قیمت این ارز با بازار آزاد(دلار حدود 8400 و یورو حدود 9600 تومان) موجب ایجاد رانت و حواشی شده است، ‌که اخیرا شایعاتی در فضای مجازی و با منابع نامشخص مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه قرار است ارز مسافرتی تا پایان تیرماه به طور کامل حذف شود.

این در حالی است که اخیرا هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آژانس های مسافرتی اعلام کرده‌اند بانک مرکزی طی نامه‌ای موضوع حذف ارز مسافرتی را به آنها اعلام کرده و قرار است که پرداخت نهایتا تا پایان تیرماه انجام شود. اما پیگیری موضوع از بانک مرکزی از این حکایت دارد که فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز مسافرتی نیست و ساز و کاری برای آن تعریف نشده و روال ادامه دارد. در سوی دیگر گفت‌وگوی خبرنگاران با رئیس انجمن آژانس‌های گردشگری با تکذیب دریافت چنین نامه‌ای از سوی بانک مرکزی همراه شده است. آن طور که رفیعی، توضیح داد این خبرها عمدتا فضاسازی بوده و شایعه است و تاکنون هیچ مذاکره‌ای در این رابطه با آژانس‌های مسافرتی نشده است.

به گفته وی نه تنها آژانس‌ها نامه‌ای از بانک مرکزی در مورد حذف ارز مسافرتی دریافت نکرده‌اند بلکه باید یادآور شد که در مدت اخیر هیچ مشورتی هم با آنها در مورد چنین تصمیم مهمی نشده است.

گرچه شواهد از این حکایت دارد که فعلا تصمیم قطعی برای حذف ارز مسافرتی وجود ندارد، اما در هر حال خروج بخش قابل توجهی ارز توسط مسافران در سال موجب شد تا دولت در سیاست جدید ارزی خود در این مورد بازنگری کرده و آن را محدود کند. کارشناسان معتقدند با توجه به حجم ارز خروجی از کشور توسط مسافران، باید تامین ارز مسافران نیزبه بورس وارد شده و در جریان معاملات ارز صادراتی که در بورس قرار است انجام شود، آنها نیز در همین گروه ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

«محمد محب خدایی» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: «هیچ گفت‌و‌گویی برای حذف ارز مسافرتی در جریان نیست.» او افزود: دلنگرانی‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد باعث شد تا مسأله را از «عباس عراقچی» پیگیری کند اما هیچ خبری یا ابلاغیه ‌ای مبنی بر حذف ارز مسافرتی صادر نشده است. یک مقام مسئول در روابط عمومی بانک ملی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما حذف ارزمسافرتی را تکذیب کرد و گفت:«هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر حذف ارز مسافرتی وجود ندارد.» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی هم گفت:«هر تغییری ابتدا در سایت بانک مرکزی اعلام می‌شود و چنین خبری درست نیست.»

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هم در گفت‌و‌گو با سایت چمدان از ورشکستگی آژانس‌های مسافرتی به‌دلیل افزایش قیمت ارز خبر داد و درباره حذف ارز مسافرتی گفت: «تاکنون ابلاغیه‌ای در این مورد به ما اعلام نشده و این صحبت به نظر شایعه می‌آید و همانند گذشته مسافران ارز خود را از طریق حواله بانکی دریافت می‌کنند.» او گفت: «پیشنهاد ما این است که ارز دولتی مسافران به آژانس‌ها داده شود تا از این ارز، هزینه برخی خدمات سفر همانند هتل کسر و مستندات آن به مسافر ارائه شود و باقی آن برای هزینه‌های جاری به مسافران داده‌ شود.»

انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4065

به "ارز مسافرتی حذف نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارز مسافرتی حذف نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید