مخالفت رییس اوپک با افزایش شتابزده فراوری نفت

به گزارش دور زمین، خبرنگاران : رییس اوپک در اظهاراتی مجددا تاکید نمود این گروه نباید برای افزایش فراوری در اوایل سال آینده تعجیل کند و تقاضا برای انرژی با ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر نقاط دنیا ضعیف مانده است.

مخالفت رییس اوپک با افزایش شتابزده فراوری نفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر که سال جاری ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که این گروه و متحدانش حتی پس از توافق ماه جاری برای افزایش تدریجی فراوری، فراوری نفت را تا آوریل دو میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

نفت برنت تحت تاثیر اعلام توزیع واکسنهای کووید 19، از ابتدای نوامبر تا به امروز بیش از 33 درصد رشد قیمت داشته و به 50 دلار در هر بشکه رسیده است. با این حال از ابتدای سال 2020 تا به امروز 24 درصد کاهش نشان می دهد. همزمان با افزایش موارد ابتلا در آمریکا و تشدید قرنطینه در بخشهایی از اروپا، اوپک در گزارش ماهانه دسامبر که دوشنبه هفته جاری منتشر شد، پیش بینی خود از مصرف جهانی سوخت در سه ماهه اول سال 2021 را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش داد.

عطار گفت: با وجود سیگنالهای مثبت و بهبود قیمتهای نفت، تصور می کنم ما باید خیلی محتاط باشیم. در بهترین سناریوی ممکن می توانیم فراوری روزانه را تا آوریل دو میلیون بشکه افزایش دهیم. اما این موضوع به خودی خود یک هدف نیست. آنچه که مهم است اطمینان از تداوم فرایند کاهش مازاد ذخایر جهانی نفت و قرار داشتن در راستا ثبات پایدار بازار نفت است.

گروه اوپک پلاس تصمیم گرفته است در ژانویه فراوریش را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد و سپس برای تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی، نشستهای ماهانه برگزار کند. این گروه در آوریل که اوج بحران شیوع ویروس کرونا بود، با هدف تقویت قیمتها، موافقت نموده بود محدودیت عرضه 9.7 میلیون بشکه در روز را به اجرا بگذارد و در تسهیل مرحله ای محدودیت عرضه، فراوری نفت را در ژانویه سال 2021 به میزان دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

نشست مجازی بعدی وزیران انرژی این گروه در چهارم ژانویه برگزار می گردد و ممکن است شاهد تنش دیگری میان اعضایی باشد که خواستار افزایش فراوری برای تقویت اقتصادهای رکودزده شان هستند. عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است در نشست ماه جاری با امارات متحده عربی که به پایین بودن سهمیه فراوریش معترض بود، درگیر شد. سایر اعضا مانند عراق، نیجریه و آنگولا از زمان اجرای توافق کاهش فراوری اوپک پلاس از ماه مه، سهمیه فراوریشان را به دفعات نقض نموده اند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3558

به "مخالفت رییس اوپک با افزایش شتابزده فراوری نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت رییس اوپک با افزایش شتابزده فراوری نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید