قالب بندی در اصفهان

به گزارش دور زمین، اولین مرحله در ساخت ساختمان اجرای پی یا فونداسیون می باشد و اجرای آن به منظور تحمل فشار ناشی از ستون ها و انتقال آن به زمین صورت می گیرد. پس از ساخت پی که با توجه به نوع سازه و محل مورد نظر اجرا می گردد، نوبت به قالب بندی می رسد. قالب بندی از مراحل مهم و اساسی در ساختمان سازی به شمار می رود و از این رو استفاده از شرکت های پیمانکاری معتبر نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. در اصفهان به عنوان یک کلانشهر شرکت های پیمانکاری زیادی در این زمینه فعالیت می نمایند که در ادامه به بیان توضیحاتی در این زمینه و دستمزد اجرای آن خواهیم پرداخت. قالب ها انواع مختلفی دارند که در این نوشته از ما به معرفی آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

قالب بندی در اصفهان

انواع قالب در قالب بندی فونداسیون

همان گونه که در بالا اشاره شد، قالب ها انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • قالب فلزی
  • قالب چوبی
  • قالب آجری
  • قالب بتنی
  • قالب پلاستیکی
  • قالب یوبوت
  • قالب وافل

در ادامه به بیان توضیحات بیش تر در این زمینه می پردازیم.

قالب فلزی

یکی از بهترین انواع قالب بندی، قالب فلزی می باشد. این نوع قالب از استحکام، مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار می باشد. استفاده از این قالب ها در پروژه های بزرگ مقرون به صرفه می باشد. از این قالب در پروژه هایی که عمق پی در آن ها بسیار زیاد است، استفاده می گردد. اتصالات این گونه قالب ها به شکل جوش بوده و از پیچ کم تری در آن استفاده می گردد.

قالب چوبی

قالب چوبی نسبت به سایر قالب ها قدیمی تر بوده و امروزه تنها در بعضی از ساختمان ها استفاده می گردد. در قالب بندی چوبی از وسایل خاصی برای قالب بندی استفاده می گردد. از جمله این وسایل می توان به تخته قالب بندی، پشت بند فرعی، پشت بند اصلی و شمع مایل یا قائم اشاره نمود.

قالب آجری

یکی از رایج ترین انواع قالب، قالب آجری می باشد. روش این قالب بندی به گونه ای است که در آن قالب با ساخت دیوار کوچک آجری انجام می گردد. آن چه که در این روش قالب بندی مهم است، نوع چینش آجر می باشد. به طور کلی در مواقعی که عمق پی کم تر از 50 سانتی متر باشد، از قالب نیم آجره و برای عمق 50 تا 60 سانتی متر از دیوار یک آجره استفاده می گردد. از جمله مواردی که در قالب بندی آجری باید به آن توجه کرد، عیار ملات می باشد. برای قالب بندی آجری، عیار ملات باید 150 تا 200 کیلوگرم بر متر مکعب باشد.

برای مشاوره و سفارش، با ما تماس بگیرید

03132300022

09902408400

قالب بتنی

از دیگر انواع قالب ها، قالب بتنی می باشد. آن چه که در قالب بندی بتنی حائز اهمیت می باشد، استحکام قالب ها و مهاربندی صحیح آن ها می باشد. از دیگر نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه قرارگیری قالب بتن می باشد. قرارگیری قالب بتن باید به گونه ای باشد که بتن از میان آن ها خارج نگردد. قالب هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد باید خنک باشند. چرا که در صورتی که قالب ها خنک نباشند، کیفیت بتن را کاهش داده و باعث تغییر رنگ آن می شوند و در پی آن بتن تغییر شکل می دهد. یکی از انواع قالب های بتنی قالب مدولار می باشد و در اندازه های مخنلف فراوری می گردد.

قالب پلاستیکی

استفاده از قالب های پلاستیکی در مواقعی که جنس زمین از سنگ بوده و از لحاظ پایداری در حالت ایده آل می باشد، صورت می گیرد. استفاده از این قالب ها سبب می گردد، در هنگام بتن ریزی، آب بتن از دست نرود.

قالب یوبوت

استفاده از قالب یوبوت به منظور ایجاد حفره در دال بتنی صورت می گیرد. استفاده از این قالب می تواند به سبک تر شدن دال یاری کند. قالب یوبوت انواع مختلفی دارد که از جمله می توان قالب یوبوت تک، قالب یوبوت دوبل، قالب یوبوت پلی استایرن و قالب یوبوت بادی اشاره نمود.

قالب وافل

قالب وافل از نمونه ای از قالب های سقفی است که ظاهری مشبک مانند دارد و باعث پوشاندن سقف می گردد. این قالب ها نمونه ای از سازه های مدرن در ساختمان سازی به شمار می رود. استفاده از این نوع قالب ها مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به مقاومت آن ها در برابر زلزله، آتش سوزی و عایق بندی در برابر صوت و حرارت اشاره نمود. استفاده از قالب های وافل سبب حذف انواع تیرچه و بلوک شده و هم چنین باعث کاهش هزینه های آرماتوربندی و قالب بندی می گردد.

نکات مهم در قالب بندی فونداسیون

اجرای نکاتی در قالب بندی فونداسیون حائز اهمیت می باشد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در قالب بندی فونداسیون باید ابعاد فونداسیون برای انتخاب قالب مناسب در نظر گرفته گردد.
  • قالب ها باید به درستی در جای خود قرار گرفته و از استحکام بالایی برخوردار باشد.
  • در هنگام قالب بندی باید درزبندی به شکل درست صورت پذیرد. تا از هدر رفت بتن جلوگیری به عمل آید.
  • نحوه انتخاب قالب ها باید به گونه ای باشد که امکان جا به جایی آن ها با امکانات در دسترس فراهم باشد.

دستمزد قالب بندی در اصفهان

هزینه قالب بندی در ساخت و ساز بر مبنای متر محاسبه می گردد. در اصفهان شرکت های پیمانکاری زیادی در این زمینه فعالیت می نمایند. از جمله فاکتورهایی که برای انتخاب شرکت پیمانکار برای انجام این کار باید در نظرداشت، قرارداد با شرکت هایی است که در این زمینه تجربه کافی داشته و از سرعت عمل و ایمنی بالایی برخوردار باشند. به طور میانگین می توان گفت هزینه انجام این کار برای هر متر 50000 ریال می باشد.

برای مشاوره و سفارش، با ما تماس بگیرید

03132300022

09902408400

منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2399

به "قالب بندی در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالب بندی در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید