سیاست های کیفی گرایی و ارتقاء جایگاه ایران در پارالمپیک

به گزارش دور زمین، کاروان ورزشی ایران در بازی های پارالمپیک توکیو با دو پله صعود نسبت به ریو در جایگاه سیزدهم قرار گرفت تا بهترین نتیجه تاریخ ایران در بازی های پارالمپیک به ثبت برسد، کسب این جایگاه در این دوره از بازی های پارالمپیک، به دلیل تمرکز کمیته ملی پارالمپیک به سیاست کیفی گرایی با موضوع کسب مدال بوده است.

سیاست های کیفی گرایی و ارتقاء جایگاه ایران در پارالمپیک

به گزارش خبرنگاران، کاروان ایران در این دوره از بازی های پارالمپیک با 62 ورزشکار در 10 رشته ورزشی پاراوزنه برداری، پاراتیروکمان، پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پارادوچرخه سواری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پاراکانو، پاراجودو و پاراتیراندازی حضور داشت که دستاورد آن کسب 12 طلا، 11 نقره و یک برنز و مجموع با 24 مدال بهترین عملکرد خود را در تاریخ بازی های پارالمپیک در سال 1400 رقم زد و نسبت به دور قبل با دو پله صعود در جایگاه سیزدهم قرار گرفت، این در حالی است که کاروان ایران در پارالمپیک 2016 ریو با 95 ورزشکار در 11 رشته ورزشی شرکت کرده بود که دستاورد آن کسب 8 مدال طلا، 9 نقره و 7 برنز و در مجموع با 24 مدال در رتبه پانزدهم جدول مدال ها ایستاده بود.

در ادامه مهم ترین اتفاقات کمیته ملی پارالمپیک را در سال 1400، مرور می کنیم.

اجرای سیاست کیفی گرایی با موضوع کسب مدال در آوردگاه های بزرگ ورزشی

تمرکز بر سیاست کیفی گرایی به عنوان یکی از مهمترین دستوالعمل های کمیته ملی پارالمپیک در سال جاری اولویت نخست و هدفمند این کمیته برای اعزام ها بود.

اجرای سیاست کیفی گرایی با موضوع کسب مدال در آوردگاه های بزرگ در حالی به مهمترین برنامه ورزش کشور در رشته های مختلف تبدیل شده است که کمیته ملی پارالمپیک به عنوان نهاد متولی ورزش جانبازان و معلولین با این راهبرد در چند سال گذشته پیروزیت های زیادی کسب کرده است. بنابراین تسری این الگو به سایر بخش ها در آینده نزدیک می تواند ضمن صرفه جویی اقتصادی مقدار رقابت را در رشته های مختلف افزایش دهد و زمینه ارتقا جایگاه ایران در تورنمنت هایی همچون بازی های آسیایی و المپیک را فراهم کند.

جاکارتا، نقطه آغازین کیفی گرایی ورزشی

برنامه کیفی گرایی به صورت رسمی نخستین بار در مسابقات پاراآسیایی 2018 جاکارتا اجرا شد و نتیجه آن نیز ارتقا جایگاه ایران در جدول رده بندی مدال ها بود. ایران در آن دوره از بازی ها با کسب 51 مدال طلا برای نخستین بار بالاتر از کاروان ژاپن در جایگاه سوم قرار گرفت.

روایت خسروی وفا از نتایج بهینه کیفی گرایی

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در خصوص ارزیابی خود از سیاست کیفی گرایی به خبرنگاران می گوید: سیاست کیفی گرایی به خوبی جواب داد و ما بهترین نتیجه تاریخ را در پارالمپیک توکیو کسب کردیم.

محمود خسروی وفا در ارزیابی از عملکرد کاروان ایران در بازی های پارالمپیک توکیو اظهار کرد: عملکرد کاروان در مجموع بالاتر از آن چیزی بود که ما پیش بینی کرده بودیم و این نشان داد که سیاست کیفی گرایی به خوبی جواب داد. البته ظرفیت ورزش کشور ما بالاتر از اینهاست و ما می توانستیم به نتایج بهتر نیز دست پیدا کنیم.

وی افزود: تلاش بر این است که در آینده با همین نگاه کیفی گرایی کارها را پیش ببریم تا به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

تاریخ سازی ایران در پارالمپیک توکیو با هتریک طلای نعمتی

زهرا نعمتی با این مدال، سومین مدال طلای ادوار پارالمپیک خود را کسب و از این حیث هت تریک کرد. او در لندن، ریو و حالا در توکیو پیروز به کسب مدال طلا شد. به نظر می رسد که سیاست کیفی گرایی در کسب این نتایج تاثیر مثبتی داشته است. در بازی های پاراآسیایی چین نیز که سال آینده برگزار می شود به نظر می رسد با توجه به سوابق حرفه ای تعمتی، او یکی از امیدهای کشورمان برای کسب مدال محسوب شود.

تصور 134 مدال را در مسابقات بحرین نداشتیم

تداوم سیاست های کیفی گرایی در ادامه باعث شد تا کاروان ورزشی معلولان و نابینایان و کم بینایان با 111 ورزشکار و با کسب 44 مدال طلا، 55 نقره و 36 برنز در بازیهای پاراآسیایی جوانان در بحرین برای اولین بار در جایگاه قهرمانی قرار گیرد.

رییس کمیته ملی پارالمپیک پس از کسب عنوان قهرمانی از طریق کاروان ایران در بازیهای پاراآسیایی جوانان در بحرین گفت: انتظار کسب عنوان قهرمانی در بحرین را داشتیم، اما تصور کسب 134 مدال را نداشتیم.

در مسابقات پاراآسیایی چین مدال های بیشتری کسب می کنیم

رییس کمیته پارالمپیک معتقد است؛ همانگونه که سیاست کیفی گرایی در بازیهای پاراآسیایی جوانان و توکیو جواب خوبی داده، در بازی های پاراآسیایی چین نیز نتایج خوبی برای ورزش کشورمان در پی خواهد داشت.

وی افزود: ما در مسابقات چین نیز با تمرکز بر کیفی گرایی تلاش خواهیم کرد مدال های خود را افزایش و جایگاه خود را ارتقاء بخشیم.

با توجه به سیاست های کیفی گرایی و تاکید کمیته ملی پارالمپیک بر این مقوله مبنی بر کسب نتایج درخشان در سایه این سیاست به نظر می رسد تداوم سیاست مذکور و توسعه راهکارهای حمایتی از ورزشکاران و قهرمانان کشورمان همچون استخدام آن ها بتواند جایگاه ورزش پارالمپیک کشورمان را در میادین جهانی همواره تثبیت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5561

به "سیاست های کیفی گرایی و ارتقاء جایگاه ایران در پارالمپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست های کیفی گرایی و ارتقاء جایگاه ایران در پارالمپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید