رستوران و هتل ستاره دار میشلن چیست؟

به گزارش دور زمین، کتابچه میشلن یک راهنمای مناسب برای گردشگران جهت ارزیابی رستورانها و آشنایی با بهترین های آنهاست که بیش از یک قرن بیش توسط یک شرکت لاستیک سازی منتشر و ارائه شد و امروزه از معتبرترین مراجع راهنمای گردشگری در حوزه خوراک است.

رستوران و هتل ستاره دار میشلن چیست؟

ستاره میشلن نوعی درجه بندی برای ارزیابی کیفیت غذا می باشد که توسط شرکت لاستیک سازی میشلن تعیین می شود. اگر برایتان سوال پیش آمده که شرکت لاستیک سازی چه ارتباطی به غذا دارد در ادامه همراه ما باشید.

عبارت ستاره میشلین نشانی است که برای ارزیابی کیفیت تالارهای غذاخوری و رستوران ها استفاده می شود. این عبارت ریشه جالبی دارد، چراکه میشلن در ابتدا نام یک شرکت لاستیک سازی بوده است.

میشلن (به فرانسوی: Michelin) شرکت تایرسازی فرانسوی است، که در سال 1889 توسط ادوارد و آندره میشلن تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون پس از شرکت بریجستون، دومین تولیدکننده تایر در جهان محسوب می‌شود.

اولین بار این شرکت لاستیک سازی برای ارزیابی و تشویق رستوران های بین راهی در فرانسه کتاب راهنمایی را در سال 1900 منتشر کرد و در سال 1926 ارزیابی مخفیانه رستوران های بین راهی را با استفاده از سه ستاره که در واقع بیانگر سطح رستوران ها بود، آغاز کرد.

کتاب راهنمای میشلن (به فرانسوی: Guide Michelin) سری کتاب‌های راهنمایی است که شرکت لاستیک سازی میشلن در فرانسه آن را منتشر می‌کند. در میان این سری از کتاب‌ها مشهورترین آن کتابی است که به ارزیابی کیفیت غذای رستوران ها و نشان دادن آن با ستاره پرداخته است و کتاب راهنمای رستوران و هتل میشلن نامیده می‌شود.

رنگ جلد این کتاب همواره قرمز است و به همین دلیل کتاب قرمز میشلن (به فرانسوی: Guide rouge) نیز نامیده می‌شود. فروش سالیانه این کتاب که رستوران‌های چندین کشور مختلف را بررسی کرده‌است، از یک میلیون جلد در سال فراتر می‌رود.

عنوان دیگر این سری از کتاب‌ها کتاب راهنمای سفر میشلن است که رنگ جلد آن سبز می‌باشد که کتاب سبز میشلن (به فرانسوی: Guide vert) نیز نامیده می‌شود. این کتاب به معرفی مکان ها و نقشهٔ جاده‌های چندین کشور پرداخته‌است.

برای اعطای نشان میشلن چه فاکتورهایی بررسی می شود؟

توجه به کیفیت، فنون تخصصی کار، نوع مواد غذایی و سازگاری آنها با یکدیگر از جمله ویژگی هایی است که برای اعطای ستاره میشلن از صفر تا سه در نظر گرفته می شود. در واقع تاکید این نشان فقط بر روی کیفیت غذا بوده و در اعطای آن، دکوراسیون داخلی، نحوه چیدمان میز و صندلی و نوع سرویس دهی لحاظ نمی شود.

نحوه ارزیابی چگونه است؟

یک ستاره (★) : بسیار خوشمزه! (دارای سطح خوب و در حد و اندازه های مناسب)

دو ستاره (★★) : مزه عالی! (چشیدن طعم غذاهای این رستوران، ارزش دور شدن از مسیر را در طی یک سفر دارد)

سه ستاره (★★★) : طعم استثنایی! (چشیدن طعم غذاهای این رستوران، ارزش انجام سفر بخاطر آن را دارد)

سه ستاره میشلن بالاترین نشان رستوران در فرانسه است

در نسخه سال 2016 کتاب راهنمای میشلن 54 رستوران جدید صاحب یک ستاره شده اند. در این کتاب راهنما علاوه بر رستورانها به معرفی هتلها نیز پرداخته می شود.

در اروپا تعداد رستورانهای صاحب ستاره در کتاب راهنمای میشلن از 242 در سال 2006 به 519 رستوران در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

بئاتریس آسبوت، خبرنگار یورونیوز در بوداپست گفت: بیش از یکصد سال پیش برادران میشلن اولین کتاب راهنمای خود در فرانسه را منتشر کردند. آن زمان در این راهنما هتلها و رستورانها با هدف افزایش میزان تقاضا برای لاستیک اتومبیل به رانندگان معرفی می شدند. امروز راهنمای میشلن به یک کتاب مرجع با اعتبار در دنیا تبدیل شده است. دهها سرآشپز مطرح در جهان برای قرارگرفتن در این کتاب راهنما تلاش زیادی می کنند.

الکساندرا سالایی بورویسکی، معاون شهردار بوداپست گفت: از زمانی که بوداپست صاحب رستورانهای دارای ستاره در کتاب راهنمای میشلن شده بیش از پیش گردشگران به این رستورانهای عالی می آیند. در مقایسه با استانداردهای بین المللی این رستورانها قیمتهای منطقی دارند.

کشورهای مختلف در سراسر دنیا مراسم سالانه ای برای اعطای نشان ستاره میشلن برگزار می کنند :

ویدئوی زیر مربوط به مراسم رونمایی از کتاب راهنمای میشلن برای بهترین رستورانها در سال 2016 می باشد که در غیاب برترین آشپز جهان در پاریس برگزار شد.

نوا ویولیه، آشپز فرانسوی - سوئیسی مالک رستوران ویولیه در شهر کریسیه نزدیک لوزان سوئیس، تنها یک روز پیش از این مراسم در سن 44 سالگی درگذشت. پلیس احتمال می دهد که او خودکشی کرده باشد.

ژان فرانسوا پیژ آشپز یک رستوران فرانسوی که نشان دو ستاره میشلن دارد، می گوید: به دلیل مرگ بنوا فضا بسیار سنگین و غمزده است. ما در غم همسر و پسرش و نیز پرسنل رستوران شریک هستیم.

شرکت کنندگان در مراسم به احترام همکار خود یک دقیقه سکوت کردند. بنوا ویولیه چندی پیش عنوان بهترین آشپز جهان را از سوی دولت فرانسه دریافت کرده بود.

انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2722

به "رستوران و هتل ستاره دار میشلن چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "رستوران و هتل ستاره دار میشلن چیست؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رستوران و هتل ستاره دار میشلن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید