روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام یک بهتر و آسان تر است؟

به گزارش دور زمین، اگر قصد استفاده از VPN دارید؛ می توانید یک VPN را روی روتر نصب و بهره ببرید یا اینکه یک اپلیکیشن VPN را روی گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ و کامپیوتر خود نصب کنید.

روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام یک بهتر و آسان تر است؟

مودم یا روتری که قابلیت نصب VPN داشته باشد را روتر VPN می گوییم. بعضی مودم ها و روترها فقط اجازه می دهند یک وی پی ان را تنظیم کنید ولی بعضی روترهای رده بالا، قابلیت نصب وی پی ان دارند که برای کاربران ارزشمندتر هستند.

اما روتر VPN با اپلیکیشن VPN بسیار فرق دارد و هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند و محدودیت هایی ایجاد می نمایند. حالا، برای ما کدام یک بهتر است؟ دنبال خرید یک روتر VPN باشیم یا سراغ استفاده از اپلیکیشن VPN برویم؟ روتر VPN چه مزایایی نسبت به اپلیکیشن VPN دارد و ارزش دارد برای آن چندین میلیون تومان هزینه کنیم؟

در این مقاله، می خواهیم به طور مفصل درباره تفاوت های یک روتر VPN یا همان نصب VPN روی روتر با اپلیکیشن VPN یا همان برنامه VPN روی سیستم عامل دسکتاپ و موبایل صحبت کنیم:

تفاوت استفاده از روتر VPN با اپلیکیشن VPN چیست؟

چه به وسیله روتر یا اپلیکیشن به VPN وصل شوید؛ هدف و نتیجه کار یکسان است و شما به یک سرور وی پی ان از راه دور وصل می شوید تا یک تونل امن در اینترنت برای عبور اطلاعات و وب گردی داشته باشید. اما روش اجرای وی پی ان در روتر با اپلیکیشن فرق دارد.

اجرای VPN به وسیله روتر به این معنی است که شما یک VPN را به طور دستی روی روتر نصب و پیکربندی می کنید تا یک اتصال امن برقرار شود. به این ترتیب، همه دستگاه های متصل به روتر شما از اتصال وی پی ان استفاده می نمایند و دیگر احتیاج نیست روی هریک از دستگاه ها به طور جداگانه وی پی ان نصب کنید.

اما اجرای VPN به وسیله نرم افزار VPN به معنای نصب مستقیم نرم افزار روی هر دستگاهی است که می خواهید به وی پی ان وصل شود. نصب یک نرم افزار وی پی ان روی دستگاهی مانند اسمارت فون یا لپ تاپ کافی نیست و شما باید به وسیله این VPN به سرور راه دور وصل شوید؛ اگرچه این روزها اپ ها و برنامه های وی پی ان طوری ساخته شده اند که شما با یک کلیک یا لمس دکمه ای، به طور اتوماتیک به سرور VPN راه دور وصل می شوید.

پس، روش اجرای VPN در روتر با دستگاه ها بسیار فرق دارد؛ اگرچه نتیجه نهایی یکسان است. حالا، باید آنالیز کنیم هر روش چه مزایا و معایبی دارد تا بتوانیم یک انتخاب درست داشته باشیم.

مزایا و معایب استفاده از VPN روی مودم و روتر

استفاده از VPN روی مودم و روتر با مزایای زیاد ولی محدودیت های فراوانی روبرو است. همه چیز به احتیاج و استفاده شما از VPN روی دستگاه ها برمی شود. بعضی اوقات چاره ای جز نصب یک VPN روی روتر ندارید و این روش برای شما آسان تر است.

مزایا

اتصال همزمان تمام دستگاه ها به VPN: وقتی یک وی پی ان روی روتر نصب می کنید؛ هر دستگاهی که به وای فای وصل شود؛ به طور اتوماتیک به وی پی ان هم نصب شده است و انگار روی آن دستگاه وی پی ان نصب کردید. بنابراین، دیگر احتیاجی به نصب نرم افزار وی پی ان جداگانه روی هر دستگاه نیست.

دستگاه هایی که قابلیت نصب VPN ندارند را هم وصل می کنید: شاید در خانه یک تلویزیون هوشمند، کنسول بازی، دستگاه پخش استریم، یخچال هوشمند و وسایل دیگری داشته باشید که باید از وی پی ان استفاده نمایند ولی ذاتا نمی توانید روی این دستگاه های VPN نصب کنید. در این شرایط، داشتن یک روتر VPN برترین راه چاره است و یاری می نماید هر دستگاه از وی پی ان استفاده کند. شاید یک گیمر باشید و بخواهید به سرورهای بازی در کشورهای مختلف وصل شوید یا بخواهید از سرویس دهنده های فیلم آنلاین، استریم های زیادی داشته باشید و همین طور شاید بخواهید دستگاه های متصل به اینترنت شما، مخفی بمانند و برای سرویس دهنده اینترنت یا دیگران قابل شناسایی نباشند.

VPN همواره روشن است: اگر روی یک مودم یا روتر وی پی ان نصب کنید و بعد این مودم و روتر همواره روشن باشد؛ در حقیقت VPN شما هم همواره روشن است و دیگر احتیاجی نیست هر بار برای اتصال به اینترنت، ابتدا وی پی ان روی گوشی یا تبلت یا لپ تاپ را روشن کنید.

کاهش هزینه خرید VPN: تصور کنید 5 یا 10 دستگاه دارید و همه آن ها باید به VPN مجهز شوند. هزینه خرید لایسنس 10 وی پی ان خیلی بیشتر از یک وی پی ان و نصب آن روی روتر است.

معایب

ابطال گارانتی مودم و روتر: در بعضی مودم ها و روترها، برای استفاده از VPN باید فریم ویر پیش فرض کارخانه دستگاه را پاک نموده و فریم ویرهای شخص ثالثی مانند DD-WRT یا Tomato را نصب کنید که باعث ابطال شرایط گارانتی دستگاه می شود. البته، بعضی از مودم ها و روترها مانند محصولات رده بالای ایسوس، در همان پنل کاربری خود امکاناتی برای نصب وی پی ان ارائه دادند؛ اما در غالب روترها این طور نیست و احتیاج به دستکاری فریم ویر دارید.

کاربرپسند نیست: شما باید به طور دستی یک وی پی ان را روی روتر خود تنظیم کنید و دیگر به آسانی نمی توانید سرور وی پی ان را تغییر دهید یا تنظیمات وی پی ان را دستکاری کنید تا سرعت بهتری داشته یا به بعضی سایت ها و سرویس ها وصل شوید. این محدودیت به ویژه در ایران برای کاربران آزاددهنده است؛ چون دائما باید سرورهای مختلف را تست و تنظیم نمایند.

نصب و تنظیمات VPN پیچیده می شود: پیکربندی یک VPN روی مودم و روتر می تواند بسیار سخت و پیچیده و گاهی خطرناک باشد. اگر دانش فنی کافی نداشته باشید؛ ممکن است روتر را خراب کنید. بسیاری از سرویس دهنده های VPN مجموعه دستورالعمل ها و آموزش هایی برای نصب VPN روی روتر دارند ولی با این وجود، باز هم نصب وی پی ان روی روتر سختی های خودش را دارد.

همه روترها از VPN پشتیبانی نمی نمایند: برای اینکه از VPN روی روتر خود بهره ببرید؛ احتیاج به خرید یک روتر VPN دارید که معمولا مقرون به صرفه قیمت نیستند و به سادگی در بازار یافت نمی شوند. معمولا، روترهای رده بالا و گران قیمت و روترهای گیمینگ از VPN پشتیبانی می نمایند.

روترهای VPN گران قیمت هستند: شما با 50 دلار (در ایران حدود 1.5 میلیون تومان) می توانید یک روتر دو بانده نسبتا خوب بخرید ولی این روتر از VPN پشتیبانی نمی نماید. یک روتر VPN قیمتی از 100 دلار تا 250 دلار خواهد داشت (در ایران حداقل باید 3 الی 4 میلیون تومان پول بدهید).

نصب VPN می تواند سرعت روتر را کاهش دهد: وقتی یک وی پی ان روی روتر نصب می کنید و بعد چندین دستگاه همزمان به روتر وصل می شوند؛ احتمال افت سرعت روتر و وای فای وجود دارد. در ایران که سرعت اینترنت چندان بالا نیست؛ این مسئله بسیار بغرنج می شود و گاهی عملا نمی توانید از اینترنت و وای فای بهره ببرید.

بعضی سرویس ها کار نمی نمایند: همه وب سایت ها و سرویس ها در اینترنت از VPN پشتیبانی نمی نمایند. بعضی وب سایت ها اجازه نمی دهند با وی پی ان روشن وارد آن ها شوید. بنابراین، وقتی یک وی پی ان روی روتر نصب می کنید؛ طبیعی است نتوانید با وای فای به بعضی وب سایت ها یا سرویس ها دسترسی داشته باشید و باید به وسیله اینترنت موبایل و دیتا از آن ها بازدید کنید که می تواند برای شما دردسرساز شود؛ چون دائما باید میان وای فای و دیتا سوئیچ کنید.

مزایا و معایب استفاده از اپلیکیشن VPN

رایج ترین روش استفاده از VPN در میان کاربران، نصب یک نرم افزار روی گوشی موبایل یا لپ تاپ و کامپیوتر است که باز مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایا

به طور معمول کاربرپسندتر است: اپلیکیشن های VPN امروزی به سادگی روی گوشی یا لپ تاپ نصب شده و بسیار کاربرپسند هستند. شما به سادگی و با یک کلیک به وی پی ان وصل می شوید یا سرورها و تنظیمات پروتکل ها را تغییر می دهید. استفاده از اپلیکیشن وی پی ان نسبت به روتر وی پی ان بسیار راحت تر و منعطف تر است.

نصب و استفاده آسان: گفتیم که نصب و استفاده از اپلیکیشن های VPN امروزی روی گوشی تلفن همراه یا ویندوز بسیار آسان است و هر فردی می تواند یک برنانه وی پی ان را نصب و راه اندازی کند و احتیاجی به دانش و تجربه و کار فنی خاصی ندارد.

دسترسی به همه ویژگی های VPN: این ویژگی برای کاربران ایرانی بسیار مهم است؛ چون دائما احتیاج دارند سرورهای مختلف، پروتکل های مختلف، تنظیمات گوناگون و امکانات یک وی پی ان را دستکاری و به برترین شرایط برسند. در اپلیکیشن های VPN همه این ویژگی ها در دسترس شما هستند ولی در روتر VPN باید هر بار وارد پنل کاربری تحت وب روتر شده و به طور دستی، تنظیماتی را ست کنید.

فقط همان دستگاهی که اپلیکیشن نصب شده؛ به VPN وصل می شود: گاهی اوقات شما احتیاج دارید فقط یک دستگاه، مثلا گوشی تلفن همراه خود را به وی پی ان وصل کنید و دیگر احتیاج ندارید لپ تاپ، تلویزیون، بلندگوی هوشمند و وسایل دیگر هم از وی پی ان استفاده نمایند.

اتصال دستگاه های مختلف به سرورهای مختلف: اگر از اپلیکیشن VPN روی هر دستگاه بهره ببرید؛ قابلیت انتخاب سرورهایی جداگانه برای هر دستگاه را خواهید داشت و دیگر احتیاجی نیست همه دستگاه ها به یک سرور و پروتکل وی پی ان وصل شوند.

بیرون از خانه به VPN وصل شوید: وقتی روی روتر VPN نصب کنید؛ فقط در محیط خانه و وای فای می توانید از VPN بهره ببرید ولی اگر روی گوشی موبایل یا لپ تاپ خود اپ وی پی ان نصب کنید؛ در بیرون از خانه و در زمان حرکت، اگر احتیاج به وی پی ان داشته باشید؛ می توانید همان لحظه و با یک کلیک به VPN وصل شوید.

معایب

نمی شود روی همه دستگاه ها VPN نصب کرد: دقیقا مزیت بزرگ نصب VPN روی روتر، اینجا به ضعف اپلیکیشن VPN تبدیل می شود. شما روی بسیاری از دستگاه ها مانند کنسول بازی، تلویزیون هوشمند، بلندگوی هوشمند و غیره نمی توانید وی پی ان نصب کنید یا ممکن است با وی پی ان شما سازگار نباشند. این دستگاه ها را فقط به وسیله روتر VPN می توانید به یک سرور امن راه دور وصل کنید.

احتیاج به اتصال جداگانه هر دستگاه به VPN: باید برای هر دستگاه یک نرم افزار VPN نصب و لایسنس بخرید و به طور جداگانه به وی پی ان وصل کنید. این می تواند بسته به نگاه شما، مثبت یا منفی باشد ولی برای افرادی که دستگاه های زیادی دارند؛ عموما یک عیب و آزاردهنده است.

هزینه خرید VPN افزایش پیدا می نماید: تصور کنید 50 دستگاه در یک شرکت دارید که باید به وی پی ان وصل شوند. در این حالت، بهتر است از یک روتر وی پی ان بهره ببرید تا اینکه برای هر 50 دستگاه لایسنس وی پی ان خریداری و روی هریک، اپلیکیشن VPN نصب کنید.

روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: کدام یک برای ما بهتر است؟

نخست، به شما بستگی دارد که یک VPN برای شما چه کاری انجام می دهد و چقدر اهمیت دارد. اگر احتیاج داریم به صورت دائمی همه دستگاه ها به VPN وصل باشند یا تعداد زیادی دستگاه دارید که باید از VPN استفاده نمایند ولی امکان نصب VPN روی آن ها وجود ندارد؛ معمولا بهتر است سراغ راه چاره خرید یک روتر VPN بروید.

اما اگر یکی دو دستگاه باید به وی پی ان وصل باشند و سایر دستگاه هایی که به وای فای و اینترنت متصل هستند؛ نباید به یک سرور VPN وصل شوند یا اینکه ترجیح می دهید به تنظیمات سرورهای وی پی ان و امکانات سرویس های وی پی ان دسترسی داشته باشید و مرتبا سرورها را تغییر دهید؛ بهتر است روی هر دستگاه خود یک اپلیکیشن VPN نصب کنید.

در بیشتر موارد، استفاده از اپلیکیشن VPN رایج تر و بهتر و عمومی تر است؛ جز اینکه گفتیم شرایط خاصی داشته باشید و باید همه دستگاه ها همزمان و به طور دائمی به VPN وصل شوند.

روش های ترکیبی نیز وجود دارد و در کسب وکارها یا به وسیله کاربران خانگی حرفه ای استفاده می شود؛ به این شکل که دو روتر دارند و روی یک VPN نصب می نمایند و روی دیگری هیچ گونه VPN نصب نمی شود. بعد، دستگاه هایی که باید همواره به VPN وصل باشند؛ به روتر VPN وصل می شوند و سایر دستگاه ها از روتر دوم یا مودم بدون VPN استفاده می نمایند.

در نهایت، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام راه کار برای شما مزیت بیشتری داشته و محدودیت کمتری ایجاد می نماید و البته از نظر هزینه ای به صرفه تر است. اگر تصمیم به خرید مودم یا روتر VPN گرفتید؛ نگاهی به مقالات زیر بیندازید:

  • روتر VPN چیست و چه کاربردی دارد؟
  • 10 نکته ای که باید در هنگام انتخاب یک روتر VPN بدانیم
  • مزایای تنظیم کردن VPN در روتر بی سیم
  • اولین روتر VPN قابل حمل 5G برای دسترسی به اینترنت پرسرعت رمزنگاری در هر کجای دنیا
  • برترین روترهای VPN در سال 2019
منبع: شبکه چی
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4896

به "روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام یک بهتر و آسان تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام یک بهتر و آسان تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید