دلایل انتخاب رنگ جلد پاسپورت

به گزارش دور زمین، پاسپورت یک سند ملی به شمار می رود اما قوانین سخت گیرانه ای برای انتخاب رنگ یا ظاهر آن وجود ندارد و کشورها بنا بر صلاحدیدهایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت رنگ و ظاهر پاسپورت را انتخاب و  طراحی می نمایند.

 

دلایل انتخاب رنگ جلد پاسپورت

آیا می دانید رنگ جلد پاسپورت ها چگونه انتخاب می شود؟

با توجه به اینکه شهروند کدام کشور هستید، پاسپورت شما گویای حرف های زیادی درباره کشورتان است. ظاهر پاسپورت اهمیت زیادی برای مسافران ندارد. گرفتن عکس برای پز دادن با پاسپورت معنایی ندارد، همچنین شما نمی توانید شعار الهام بخش صفحات پاسپورت و یا حتی رنگ جلد پاسپورت خود را انتخاب کنید. در کل انتخاب رنگ و طرح پاسپورت خارج از عهده مسافران است و مربوط به دولت کشور صادر کننده پاسپورت می باشد. اما در واقع ما از رنگ پاسپورت چه برداشتی می ‌توانیم داشته باشیم؟ و اینکه آیا هویت ملی در انتخاب رنگ جلد پاسپورت دخیل است یا خیر؟

آیا تا کنون به این موضوع که چرا رنگ جلد پاسپورت تنها در 4 رنگ از قبیل قرمز، آبی، سبز و مشکی است فکر کرده اید؟

رنگ پاسپورت از هیچ نظام سختگیرانه یا هیچ سیستمی در کشور پیروی نمی کند. با این وجود نیز نمی توانیم بگوییم که رنگ پاسپورت در کل به طور تصادفی انتخاب می شود. به گفته معاون ریاست بازاریابی پاسپورت ایندکس، “اغلب پاسپورت های دنیا بر اساس رنگ های اصلی آبی و قرمز تعیین می شوند، از این جهت تنوع بسیار زیادی در این زمره رنگ ها قابل مشاهده است.”

هنگامیکه کشوری تصمیم به انتخاب رنگ جلد پاسپورت می گیرد، عواملی از قبیل منطقه جغرافیایی، سیاست و حتی مذهب دخیل می گردند. اما هیچ دستورالعمل یا مقرراتی برای تحمیل کردن رنگ پاسپورت که سندی ملی است وجود ندارد.

با استناد بر گفته آنتونی فیلبین که در سازمان بین المللی هوانوردی وظیفه صدور استاندارد اندازه جلد پاسپورت، فرمت و تکنولوژی آن را دارد، “هیچ قانونی برای تعیین رنگ جلد پاسپورت وجود ندارد.” این امر تنها به هویت ملی باز می گردد.

پاسپورت های قرمز

پاسپورت های قرمز رنگ توسط اعضای اتحادیه اروپا (به جز کرواسی) مورد استفاده می باشند و برخی از کشورهایی که علاقه مند به پیوستن در اتحادیه اروپا هستند، از قبیل ترکیه رنگ پاسپورت خود را به قرمز تغییر داده اند. اقتصاد دانان این عملکرد را “تجاری سازی یا برندینگ” می نامند. پاسپورت مجمع آند (آند در گذشته مسئول رسیدگی به اتحادیه اروپا بود) از قبیل بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو نیز از رنگ قرمز برای جلد پاسپورت هایشان استفاده می کنند. پاسپورت سوئیسی نیز با به کارگیری اِلِمان هایی از قبیل رنگ و طرح پرچم سوئیس به راحتی قابل شناسایی است.

پاسپورت های آبی

کشورهای کارئیب یا کاریکوم معمولا از رنگ آبی برای جلد پاسپورت های خود استفاده می کنند. انتخاب رنگ آبی برای جلد پاسپورت در بَرّ جدید یا همان جهان نو متداول است (بَرّ جدید به نیمکره غربی یا قاره آمریکا و برخی جزایر اقیانوس اطلس و آرام و گاهی نیز قاره اقیانوسیه گفته می ‌شود). اتحادیه مرکوسور که متشکل از برزیل، آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا می باشد دارای پاسپورت های آبی هستند؛ البته به جز ونزوئلا که از زمان آند تا کنون پاسپورت قرمز رنگ صادر می کند.

جلد پاسپورت شهروندان ایالات متحده آمریکا در سال 1976 به رنگ آبی تیره درآمد تا با رنگ پرچم آمریکا مطابقت پیدا کند. البته در گذشته جلد پاسپورت ایالات متحده آمریکا قرمز رنگ بود. در سال 1930 پاسپورت ها به رنگ سبز درآمدند و پس از آن در سال 1970 جلد پاسپورت ها به رنگ مشکی تبدیل شد.

پاسپورت های سبز

اغلب کشورهای اسلامی از رنگ سبز برای جلد پاسپورت استفاده می کنند. علت کاربرد رنگ سبز در جلد پاسپورت نشان دهنده اهمیت رنگ سبز در میان مسلمانان است. طیف رنگ های سبز برای اعضای ECOWAS، کشورهای غربی آفریقا، از قبیل نیجر و سنگال به کار برده می شود.

پاسپورت های مشکی

یکی دیگر از دلایل انتخاب رنگ تیره برای پاسپورت این است که کم تر کثیفی را نشان می دهد و رسمی تر به نظر می رسد. برای نیوزیلند رنگ مشکی یکی از رنگ های ملی محسوب می شود. کشورهایی از قبیل زامبیا و بوتسوا نیز از رنگ تیره برای جلد پاسپورت استفاده می کنند.

در نهایت باید گفت که پاسپورت ها نشانگر چیزی فراتر از روابط جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی هستند. به عنوان مثال رنگ جلد پاسپورت ایالات متحده آمریکا و سوریه هر دو آبی است؛ اما، سوریه به علت جنگ و ورابط دیپلماتیک دارای ضعیف ترین پاسپورت دنیا می باشد.

دولت ها در سراسر دنیا حق دارند به طور آزادانه طرح و رنگ جلد پاسپورت خود را انتخاب کنند. متاسفانه تنها تعداد اندکی از کشورها به اهمیت پاسپورت که از سندهای مهم ملی برای هویت کشور است پی برده اند.

انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3569

به "دلایل انتخاب رنگ جلد پاسپورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل انتخاب رنگ جلد پاسپورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید