خلیج ماسکیتو، خلیجی با آب های درخشان

به گزارش دور زمین، خلیج ماسکیتو در جزیره ای بانام ویکوئس در پورتوریکو قرار گرفته است. این جزیره از مجموعه جزایر کارائیب است. علت تمایز این خلیج، زندگی پلانکتونی خاص در آب های آن است که در تاریکی به رنگ آبی درخشان درمی آید.

خلیج ماسکیتو، خلیجی با آب های درخشان

تصور کنید مشغول قایق سواری هستید و با هر پارویی که می زنید، آب دریا به رنگ آبی درخشان درمی آید. شاید این تصویر به نظر رویا باشد، ولی باید گفت که واقعیت دارد. جزیره ای در پورتوریکو بانام جزیره ویکوئس وجود دارد که خلیجی بسیار معروف با نام خلیج ماسکیتو دارد. این خلیج به این علت محبوب است که پلانکتون خاصی در آن زندگی می نماید که باعث درخشان شدن آب آن می گردد.

این پلانکتون چگونه به رنگ آبی درخشان درمی آید؟ این نوع خاص پلانکتون پیرودینیوم بهامنس نام دارد که نوعی پلانکتون تک سلولی است.

این پلانکتون در آب زندگی می نماید، هر زمانی که جریان آب آشفته گردد، این آشفتگی ممکن است براثر پارو زدن و یا امواج رخ دهد، پلانکتون ها درخشان می شوند و تعداد آن ها افزایش پیدا می نماید. در هر گالن آب این خلیج حدود 700,000 عدد پلانکتون درخشان وجود دارد.

اما چرا این خلیج ماسکیتو نام دارد. معنای واژه ماسکیتو، پشه است ولی نام این خلیج به خاطر علت عبور کشتی با نام ماسکیتو از آن، ماسکیتو نام گرفته است. کشتی ماسکیتو متعلق به سارق دریایی محبوبی بوده که به سارق خوب معروفیت داشته است. این سارق دریایی رفتاری شبیه به رابین هود داشته و از افراد پولدار سارقی نموده و به افراد فقیر می بخشیده است، به همین علت به احترام او نام این خلیج، ماسکیتو است.

کمپین های حفاظت از محیط زیست، از هجوم و بازدید بی رویه از این خلیج ناراضی هستند و علت این نارضایتی را تأثیر بد بر روی محیط زیست این منطقه است. مواد آرایشی بهداشتی که زنان استفاده می نمایند و استفاده از عطرها در فضای اطراف خلیج؛ باعث کمتر شدن درخشش پلانکتون ها در آب می گردد و هر چه مقدار بازدیدنماینده در یک زمان معین بیشتر باشد، مقدار درخشش آب هم کمتر است. در سال های اخیر بازدید از این خلیج محدودشده است و برای بازدید از آن باید محدودیت ها را در نظر داشته باشید.

منبع: کجارو / curiosity.com
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5189

به "خلیج ماسکیتو، خلیجی با آب های درخشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیج ماسکیتو، خلیجی با آب های درخشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید