خبرنگاران حجم آب دریاچه ارومیه به 3.29 میلیارد مترمکعب کاهش یافت

به گزارش دور زمین، تبریز- خبرنگاران- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و عضو ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه ارومیه در دی ماه سال گذشته 3.35 میلیارد مترمکعب بود که دی ماه امسال به 3.29 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

خبرنگاران حجم آب دریاچه ارومیه به 3.29 میلیارد مترمکعب کاهش یافت

یوسف غفارزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران علت کاهش حجم آب دریاچه ارومیه را تبخیر فصل تابستان و کاهش بارندگی های فصل پاییز عنوان و اظهار کرد: حجم آب دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) سه میلیون متر مترمکعب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: حجم آب دریاچه ارومیه نیز در مقایسه با متوسط درازمدت 12.48 میلیارد مترمکعب کاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه امسال یکهزار و 271 متر و 25 سانتی متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 صدم سانتی متر و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) یک سانتی متر و در مقایسه با متوسط درازمدت، 3 متر و 31 سانتی متر از نظر ارتفاعی کاهش نشان می دهد.

غفارزاده اظهار کرد: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود 2 هزار و 794 کیلومترمربع می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 13 کیلومترمربع و نسبت به ابتدای سال آبی 6 کیلومترمربع و در مقایسه با متوسط درازمدت یکهزار و 700 کیلومتر مربع کاهش وسعت نشان می دهد.

به گزارش خبرنگاران، نمودار تغییرات 30 ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده های ماهواره ای نشان می دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه می تواند ضمن ادامه فرایند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، فرایند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده است ولی این دریاچه در تراز یک هزار و 272 متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از 95 درصد کانون های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است در مدت 10 سال (از 1394 تا 1404) به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک ونیم تا 2 سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 آغاز به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 خورشیدی، بین یک هزار و 274 متر تا یک هزار و 278 متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد فرایند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه 40 سانتی متر و در مجموع 8 متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از فرایند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف فرایند کاهشی و تثبیت شرایط دریاچه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3772

به "خبرنگاران حجم آب دریاچه ارومیه به 3.29 میلیارد مترمکعب کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حجم آب دریاچه ارومیه به 3.29 میلیارد مترمکعب کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید