خانه میرمیران در قزوین تخریب شد

به گزارش دور زمین، یک فعال میراث فرهنگی قزوین از تخریب خانه قدیمی میرمیران در بافت تاریخی مرکزی این شهر اطلاع داد.

خانه میرمیران در قزوین تخریب شد

علی رضا خمسه در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که این خانه دست کم متعلق به دوره پهلوی بود اما هنوز توسط میراث فرهنگی استان قزوین شناسایی نشده بود، ادامه داد: این خانه علاوه بر زیرزمین، در سه طبقه ساخته شده بود و دارای معماری گودال باغچه ای بود که هنوز بسیاری از عناصر قدیمی خود را حفظ نموده بود.

وی با اشاره به این که تا چند سال قبل هنوز خاندان میرمیران در این بنا قدیمی زندگی می کردند، اظهار کرد: با وجود قرار دریافت این بنا در بافت مرکزی قدیمی شهر قزوین پنبه ریسه که بین دو محله قدیمی بلاغی و ملک آباد قرار داشت، اما نه تنها این خانه در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، بلکه هنوز شناسایی نشده و حتی میراث فرهنگی و شهرداری هم از وجود آن اطلاعی نداشت.

او با بیان این که متأسفانه بخش زیادی از خانه های قدیمی قزوین در همین حالت به سر می برند، می گوید: بخشی از این خانه ها به حالت متروکه درامده اند، بخش دیگری توسط مهاجران اشغال شده که در ان خانه ها ضایعات جمع می نمایند و بخش دیگر نیز در اختیار ورثه است که در آن ها بسته شده و در حال تخریب هستند. خانه آقای میرمیران نیز از یکی دو سال گذشته متروکه شده بود و سارق در قدیمی و کلونی آن را به سرقت برده بود.

خمسه ادامه می دهد: متأسفانه امروز، مالکان به میراث فرهنگی، شهرداری، انجمن ها و حتی شرکت ها بی اعتماد شده اند و تمایلی به دریافت خدمات از آن ها برای حفاظت از بناها و آثار قدیمی خود ندارند.

علی رضا خزائلی - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین - که کمتر از 10 روز است برای این سمت انتخاب شده، درباره ا ین اتفاق اعلام نموده است: حفاظت از بناهای تاریخی غیر ثبتی مورد توجه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین قرار گرفته است و در این رابطه از همه ابزارهای قانونی در اختیار استفاده خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1545

به "خانه میرمیران در قزوین تخریب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه میرمیران در قزوین تخریب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید