تخریب سرای حاج شامی پایین، غیرقانونی است

به گزارش دور زمین، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: تخریب انجام شده در سرای حاج شامی پایین، غیرقانونی است و شکایت از مالک توسط میراث فرهنگی انجام شده که با این شرایط قاعدتا باید سلب انتفاع از مالک صورت پذیرد.

تخریب سرای حاج شامی پایین، غیرقانونی است

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، مهرداد عسگریان اضافه نمود: مالک این مجموعه با تخریب حداقل 5 باب حجره، سعی در از بین بردن سرقفلی های موجود در این سرا داشته و در حال حاضر سرا را به پارکینگ ماشین ها تبدیل نموده که عبور و مرور خودرو و لرزش های ناشی از آن، برای بنا مخاطره آمیز است.

وی ادامه داد: علی رغم تذکرهای این اداره کل مبنی بر ممنوعیت تخریب رواق آجری این سرا، وی اقدام به تخریب بخشی از رواق این مجموعه نموده و این در حالی است که در هشتم فرودین ماه سال جاری طی نامه ای به مالک ابلاغ شد که رواق مذکور در حالت عادی و در صورت حذف عوامل مخل، ایستا و پایدار بوده، لیکن در صورتی که در معرض لرزش های ناخواسته و ممتد مانند عبور و مرور وسایط نقلیه یا ضربه و برخورد غیرمعمول با پایه های آجری و ... قرار گیرد، احتمال ریزش یا تخریب خواهد داشت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: در صورت بهره برداری لازم است که در کوتاه مدت اقدام به ایمن سازی و برطرف خطر احتمالی به صورت شمع گذاری کند و در فرصت مناسب نیز آثار واقع در پلاک فوق تعمیر و مرمت اساسی گردد.

عسگریان تاکید نمود: اداره کل میراث فرهنگی یک دستگاه نظارتی است و در عین اینکه در مرمت بناها و آثار تاریخی ثبتی مالک می تواند از مشارکت 50 درصدی میراث فرهنگی استفاده کند. حتی اگر مالک اسطاعت مالی تعمیر نداشته باشد نیز شهرداری در صورت وجود خطر با ضوابطی اقدام به تعمیر می نماید.

وی علی رغم همه این نامه نگاری ها و تذکرات و ایستا و پایدار بودن رواق مذکور، باز هم مالک اقدام به تخریب بخشی از این رواق و حجره های پشت سر آن نموده و طرح دعوی میراث فرهنگی علیه مالک این کاروانسرا اجرا شده است.

این مسئول اعلام کرد: ساماندهی وضعیت چنین بناهایی به تنهایی از عهده این اداره کل خارج است و شهرداری و نیروی انتظامی نیز باید در این موارد همکاری نمایند.

عسگریان با اشاره به ثبت مجموعه بازار زنجان در فهرست آثار ملی، اضافه نمود: بازار زنجان به شماره 1440 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و سراها و کاروانسراها نیز جزو مجموعه بازار زنجان بوده و در فهرست آثار ملی قرار دارند، از این رو همه ضوابط بناهای ثبتی برای آن ها نیز صادق است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1483

به "تخریب سرای حاج شامی پایین، غیرقانونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب سرای حاج شامی پایین، غیرقانونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید