بهترین زمان برای خرید تجهیزات گرمایشی صنعتی مرغداری

به گزارش دور زمین، در سالن های پرورش طیور بیشتر از جت هیتر برای فراوری گرما در فصول سرد سال استفاده می گردد. این دستگاه ها نیازمند بازرسی منظم پیش از شروع فصل سرد سال هستند. از این رو بهتر است آنالیز ها و تست ها کاملی در میانه فصل تابستان در مرداد ماه صورت گیرد تا در صورت وجود مشکل در دستگاه، اقدامات لازم برای خرید و یا تعمیر آن انجام پذیر.

بهترین زمان برای خرید تجهیزات گرمایشی صنعتی مرغداری

انواع سیستم های گرمایشی مرغداری:

سیستم های گرمایشی مختلفی در مرغداری ها استفاده می گردد که بسته به نوع طیور پرورشی و شرایط تهویه ای سالن متفاوت می باشند.

جت هیتر:

جت هیتر ها از جمله شناخته شده ترین دستگاه های فراوری گرما در مرغداری ها می باشند. این دستگاه ها امکان نصب و راه اندازی به صورت آویزان را دارند و از این رو در مرغداری ها که حفظ خطوط ابخوری ها و دانخوری ها از اهمیت بسیار بالایی برخودار است، گزینه ای مناسب می باشد.

جت هیترها به دو نوع فراوری می شوند، یک نوع از جت هیترها دارای دودکش بوده که بیشتر در گلخانه ها استفاده می شوند و نوع دیگر بدون دودکش می باشند. نمونه فاقد دودکش راندمانی نزدیک به 100 درصد دارد و گرما را همراه با گازهای مختلف وارد محیط می نماید. با توجه به قوی بودن سیستم تهویه در سالن های پرورش طیور استفاده از این نوع جت هیترها در این سالن ها بهترین انتخاب می باشد.

در مقابل جت هیترهای دودکش دار، دارای راندمان 50 درصدی بوده و جز گرما الاینده ای را در محیط ازاد نمی نمایند. از این رو این نوع از سیستم های گرمایشی بیشتر در سالن های پرورش گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند.

هیتر برقی:

هیترهای برقی از دیگر انواع هیترهای مورد استفاده در سالن های پرورش طیور می باشند. این نوع سیستم های گرمایشی تنوع بسیار بالایی دارند و بسته به شرایط مورد احتیاج قابل سفارش سازی نیز هستند. از جمله ویژگی های یک هیتر برقی مناسب می توان به داشتن المنت های استاندارد و با کیفیت اشاره نمود. با توجه به اینکه تامین دما در این دستگاه ها توسط المنت صورت می گیرد، توجه به جنس المنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در چنین دستگاه هایی از فن های مخصوصی نیز به منظور حرکت دادن جریان گرمای فراوری شده در محیط استفاده می گردد.

دستگاه های هیتر برقی در نمونه های بسیار عظیم ساخته نمی شوند که دلیل عمده آن مصرف بالا به دلیل احتیاج به تامین گرمای المنت ها می باشد. از این رو بیشتر هیترهای برقی برای استفاده در گلخانه های کوچک استفاده می شوند.

هیتر کابینتی :

از دیگر هیترهای صنعتی بسیار مرسوم می توان به هیترهای ایستاده یا هیترهای کابینتی اشاره نمود. این هیترها که در بین اهل فن با نام هیتر آتش درون نیز نام برده می گردد، ابزاری قدرتمند برای انتقال گرما در محیط های گلخانه و مرغداری می باشند.

سیستم گرمایشی این هیترها به یک مشعل متصل می گردد، سپس مشعل با شعله هایی کنترل شده گرما را در بین لوله های دستگاه جریان می دهد. این گرمای ایجاد شده که دمای بسیار بالایی نیز دارد توسط فن های صنعتی دستگاه در محیط اطراف دستگاه پخش می شوند.

این نوع از هیترها که با نام هیتر گلخانه نیز شناخته می شوند امکان استفاده از گاز یا گازوئیل را در سیستم سوخت رسانی خود دارند. از سویی دیگر بدنه دستگاه از گالوانیزه رنگ شده و یا استیل ضدزنگ ساخته می گردد. توجه کنید که با توجه به ارتباط مستقیمی که بین دستگاه و رطوبت محیط اطراف وجود دارد، بدنه دستگاه باید از جنسی ساخته گردد که در مقابل زنگ زدگی ایمن باشد.

از این رو بدنه را یا از استیل ضدزنگ که نگیر باشد می سازند و یا از گالوانیزه که توسط رنگ پودری رنگ پاشی شده باشد. این نوع از رنگ با توجه به اینکه در دمای بسیار بالایی به دستگاه تزریق می گردد، به طور کامل دستگاه را در مقابل زنگ زدگی و خراشیدگی ایمن می نمایند.

استفاده از هیترهای کابینتی با توجه به تنوع بالای آنها از نظر گرمایش فراوریی، میتواند گزینه ای مناسب برای گرمایش سالن های پرورش گیاهان و یا طیور گردد.

این نوع هیتر به عنوان هیتر مرغداری نیز استفاده می گردد که بیشتر در مرغداری هایی که امکان استفاده از جت هیترها وجود ندارد از آنها بهره گرفته می گردد.

فاکتورهای مهم در خرید هیتر :

در بالا به صورت مختصری انواع هیترهای قابل خریداری در سالن های پرورش طیور و گیاهان را توضیح دادیم. در هنگام خرید باید به یکسری فاکتور مهم توجه کنید تا مسئله ای در فرایند نگهداری از طیور ایجاد نگردد. این فاکتورها عبارتند از :

- توجه به بدنه دستگاه. بدنه استیل بهترین انتخاب می باشد اما در صورتی که امکان تهیه این بدنه به هر دلیلی وجود نداشت، پیشنهاد می گردد از بدنه گالوانیزه با پوشش رنگ پودری بهره ببرید. این پوشش حاوی قلع و کروم می باشد که در دمایی بسیار بالا به دستگاه پاشش می گردد. چنین عملکردی باعث افزایش مقاومت دستگاه در مقابل زنگ زدگی خواهد شد.

- توجه به نوع سوخت مصرفی: حتما به نوع سوخت مصرفی دستگاه توجه ویژه ای داشته باشید. سوخت های مرسوم شامل گازوئیل و گاز می باشند. در بعضی از نمونه های پیشرفته امکان استفاده از دستگاه به صورت دوگانه سوز نیز مهیا شده است. که ورودی هر سوخت در این روش مجزا می باشد.

- میزان گرمای فراوریی : از دیگر موارد قابل اشاره می توان به میزان گرمای فراوریی اشاره نمود . در این مورد باید ابتدا فضای مدنظر آنالیز شده و با توجه به فضای موجود دستگاه انتخاب گردد.

انتخاب دستگاه در صورتی که متناسب با اندازه سالن نباشد ، ممکن است باعث کاهش رسیدن گرما به طیور در آن طرف سالن و یا افزایش میزان گرما در سالن با نیروی بسیار بالای هیتر.

نتیجه گیری:

در این نوشته ابتدا به معرفی انواع هیترهای مورد استفاده در سالن های پرورش طیور پرداختیم و سپس از فاکتورهای مهم در خرید این دستگاه ها را توضیح دادیم. پیش از اقدام به خرید هیتر حتما به صورت کامل در خصوص سیستم تهویه سالن پرورش و احتیاجهای آن سیستم تحقیق نموده و سیستم را راه اندازی کنید. توجه کنید که پیش از شروع فصل سرد دستگاه های گرمایشی مدنظر خود را خریداری کنید تا دچار کمبود محصول و یا افزایش قیمت دستگاه های گرمایشی در فصول سرد نشوید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4398

به "بهترین زمان برای خرید تجهیزات گرمایشی صنعتی مرغداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین زمان برای خرید تجهیزات گرمایشی صنعتی مرغداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید