بهار تئاتر در زمستان اردبیل، میزبانی از هنرمندان 6 استان کشور

به گزارش دور زمین، خبرنگاران، گروه استان ها- حامد مصطفایی مطلع: با پیچیدن صدای زنگ افتتاح جشنواره استانی فجر، پرچم تئاتر بر بلندای خطه فرهنگ دوست اردبیل راسخ شد تا بار دیگر شاهد گردهمایی ستارگان تئاتر کشور در این استان هنر پرور باشیم.

بهار تئاتر در زمستان اردبیل، میزبانی از هنرمندان 6 استان کشور

ستارگانی که روی صحنه با ایما و اشاره و تکنیک های بیان خود به گونه ای هنرنمایی می کنند که گویی سالیان سال با نقش خود زندگی نموده و با تلفیق فرهنگ و هنر از توان به تصویر کشیدن هر گونه صحنه بی بدیل و نابی برخوردارند.

میزبانی از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش استانی موقعیت مغتنمی را فراهم کرد که بدون شک از مهمترین رویدادهای چند وقت اخیر فرهنگی و هنری اردبیل نام خواهد گرفت.

خروج از وضعیت قرمز تئاتر شهرستان ها با میزبانی از جشنواره های ملی

ایده میزبانی استان های مختلف کشور از جشنواره های بزرگ ملی با هدف خروج از وضعیت قرمز تئاتر و افزایش اقبال مردم به هنرهای نمایشی مطرح شد تا در این هنر مردمی علاوه بر تهران، سایر استان ها نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.

کم توجهی به تئاتر استان ها و شهرستان ها از جمله مهمترین دغدغه اهالی هنر بود تا با عملیاتی شدن طرح برگزاری جشنواره های تئاتر خارج از پایتخت، دیگر استان های مستعد همچون اردبیل نیز از فرصت کشف استعدادهای هنری و رشد و بالندگی هنروران بهره مند شوند.

فرصتی که تعامل هر چه بیشتر تئاتر استان با سایر هنرمندان بین المللی را فراهم کرد تا این اتفاق هنردوستان را برای برخورداری از رویکرد علمی مشتاق تر از گذشته نماید.

خوراک مناسب تئاتر در جشنواره هنری فجر

یکی از مدرسین و هنرمندان باسابقه تئاتر در خصوص میزبانی اردبیل از سی و هفتمین جشنواره استانی فجر می گوید: تعامل با گروه های تئاتر استان های مختلف چنانچه تبدیل به یک روند معمول در طول سال گردد، مخاطبان از خوراک تئاتری ارزشمندی بهره مند خواهند شد.

سیف ادامه داد: میزبانی از این رویداد نه تنها به مذاق هنردوستان اردبیلی بلکه اهالی مختلف استان نیز خوش خواهد آمد و بدون شک حضور مناسب در اجراهای عمومی از احترام ویژه مردم به هنر تئاتر خبر می دهد.

وی یادآور شد: هنرمندان تئاتر اردبیل هر چند مثل تک ستاره هایی که سوسو می زنند، پای ثابت جشنواره فجر بوده و در سالیان متمادی سوابق درخشانی را از خود به یادگار گذاشتند.

این هنرمند تئاتر استان اردبیل اضافه نمود: در سالیان دور زنده یاد مجید واحدی زاده با گروهی کاملا بومی در جشنواره فجر صحنه را مبهوت خود کرد تا دیگر نویسندگان جوان اردبیلی همچون مسعود محمدی نیز در بخش نمایشنامه نویسی کارنامه های ارزشمندی را به نام خود و استان هنرپرورمان ثبت کنند.

این مدرس هنرهای نمایشی یادآور شد: استان اردبیل تا کنون میزبانی از بخش استانی تئاتر فجر را تجربه ننموده بود اما با شکسته شدن طلسم بالاخره نوبت به اردبیلی ها نیز رسید.

حضور هنرمندانی از 6 استان کشور در اردبیل

لازم به ذکر است سی و هفتمین جشنواره تئاتر استانی فجر همزمان با شش استان دیگر در اردبیل نیز برگزار شد. در این جشنواره پنج نمایش از ایران و یک نمایش از جمهوری آذربایجان حضور داشته و هنرمندان برتر چهار استان نیز برای برگزاری و اجرای موفق نمایش ها هنرنمایی کردند.

جشنواره مذکور که با هدف اصلی وارد کردن تئاتر به زندگی مردم در حال برگزاری است، از جمله بهترین اتفاقاتی بوده که می تواند در پرشدن سالن های نمایشی و تماشای اجراهای قوی نوید دهنده روزهای خوبی برای استان گردد.

علاوه براین همزمان با اجرای تئاترهای جشنواره، به صورت جنبی نمایشگاه عکس و پوستر و چهره های تاثیرگذار در تئاتر بعد از انقلاب و همچنین کارگاه های آموزشی و نمایشگاه کتاب نیز تدارک دیده شد.

هنرمندان شاخص تئاتر اردبیل تجلیل می شوند

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در خصوص میزبانی از سی و هفتمین جشنواره تئاتر استانی فجر در مصاحبه با خبرنگاران می گوید: هدف اصلی از برگزاری چنین رویدادهایی در استان های مختلف کشور افزایش تعامل بین هنرمندان بین استانی بوده و مطمئنا چنین نگرشی با بازخوردهای بسیار مثبتی همراه خواهد شد.

غریب منوچهری اضافه نمود: این رویداد برای نخستین بار در اردبیل میزبانی شده و با درنظر دریافت چهاربخش فرعی از 40 شخصیت تاثیرگذار تئاتر استان تجلیل شد.

وی ادامه داد: به دلیل حمایت از هنرمندان، تماشای این برنامه ها با بلیط فروشی امکان پذیر شد تا شش نمایش شاخص راه یافته به بخش اجرای عمومی در تالارهای فدک و بیضاء اردبیلی اجرا شوند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: نمایشنامه خوانی و فیلم-تئاتر از جمله دیگر بخش های جنبی جشنواره فجر بود و خوشبختانه در این مدت شاهد استقبال چشمگیر هنردوستان و اقشار مختلف مردم از برنامه های جشنواره تئاتر استانی فجر بودیم.

سنجش ظرفیت و امکانات اجرائی استان هادر جشنواره تئاتر فجر

مسئول ستاد اجرایی جشنواره تئاتر استانی فجر اردبیل نیز در این خصوص توضیح داد: از جمله مهمترین برکات برگزاری چنین رویدادهای مهمی سنجش ظرفیت و امکانات زیرساختی بوده تا به توانایی و خلاء های موجود در هنرهای نمایشی و بحث اجرا پی برده گردد.

عظیمی یادآور شد: پیش از این استان اردبیل از سابقه میزبانی جشنواره های منطقه ای برخوردار بود که خوشبختانه با برگزاری جشنواره استانی تئاتر فجر فرصت ارزشمند دیگری در یک آزمون بزرگتر فراهم شد.

وی ادامه داد: در خلال برگزاری جشنواره، کارگاه های آموزشی و تخصصی تئاتر تدارک دیده شد تا با برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر از فعالیت 40 سال اخیر گروه های نمایشی استان پرده برداشته گردد.

مسئول ستاد اجرایی جشنواره تئاتر استانی فجر اردبیل اضافه نمود: به منظور بهره مندی مناسب هنرمندان شهرستانی از برنامه های مذکور ترتیبی اتخاذ شد که هنرمندان شهرستانی از کارگاه ها و برنامه های آموزشی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگاران، در مدت زمان برپایی سی و هفتمین جشنواره تئاتر استانی فجر به میزبانی اردبیل، نمایش های مرجن، پرواز شماره 745، خانه، هدیه مرموز و خیر نبینی سعیده اجرای عمومی شد.

همچنین نمایش یک سبد تنهایی با نویسندگی مجید واحدی زاده و کارگردانی نوفل ولی یف کاری از گروه نمایشی هنرمندان جمهوری آذربایجان بر روی صحنه رفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1484

به "بهار تئاتر در زمستان اردبیل، میزبانی از هنرمندان 6 استان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهار تئاتر در زمستان اردبیل، میزبانی از هنرمندان 6 استان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید