با درج قیمت بر روی کالاها ،دست واسطه و دلال کوتاه می گردد

به گزارش دور زمین، معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت:یکی از اقدامات تازه وزارت صنعت، درج قیمت کالاها و شفاف سازی در این زمینه است.

با درج قیمت بر روی کالاها ،دست واسطه و دلال کوتاه می گردد

خبرنگاران زاهدان - داود شهرکی گفت: یکی از اقدامات تازه وزارت صنعت، درج قیمت کالاها و شفاف سازی در این زمینه است.

او می گوید: این طرح محاسنی دارد که به جیب فراوریکننده و مصرف کننده می رسد و دست واسطه و دلال را کوتاه می نماید.

به گفته شهرکی این طرح در سه مرحله در حال انجام است که مرحله اول آن از 28 آبان ماه ابلاغ شد که براساس آن تعدادی از کالاها شامل چهار قلم سرمایه ای مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، ماکروفر و چرخ گوشت مشمول قیمت گذاری شد.

او گفت:در مرحله بعد وارد درج قیمت روی یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس شویی شدیم و در مرحله بعد واحدهای فراوریکننده و وارد کننده آب معدنی، دلستر و نوشیدنی از تاریخ 27 آبان ماه سال جاری مشمول درج قیمت فراوریکننده یا واردکننده شدند که باید در این زمینه اقدام می کردند.

معاون استاندار گفت:مزایای این طرح آن است که وقتی قیمت کارخانه بر روی محصولات درج گردد عمده یا خرده فروشی ها ملزم هستند با احتساب سود مجاز که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده برای هر رسته مصوب و ابلاغ نموده، سود خود را دریافت بکنند و نسبت به درج قیمت مصرف کننده با اتیکت اقدام کنند که این موضوع باعث می گردد قیمت ها به صورت شفاف و واقعی دربیاید.

شهرکی گفت:در خرده و عمده فروشی ها درصدی از قیمت هم هزینه حمل است که حداکثر هزینه حمل برای کالاها براساس فاصله طی شده مشمول شرکت های پخش سراسری می گردد که می تواند 10 درصد افزایش بر روی سود خرده فروشی داشته باشد که حداکثر مبلغی است که از سوی شرکت های توزیعی می تواند روی قیمت فراوری کننده یا وارد کننده اعمال گردد.

او گفت: بعلاوه مجموع ضرایب سود برای همه اقلام و کالاها 25 درصد لحاظ می گردد مثلا اگر قیمت کالایی هزار تومان باشد با احتساب 10 درصد هزینه حمل و نقل بر روی آن هزار و 100 تومان می گردد و با 15 درصد حداکثر ضریب سود، قیمت آن به هزار و 250 تومان می رسد.

او گفت: با توجه به این موضوع درج قیمت فروش و مصرف کننده برای واحدهای صنفی در خرده فروشی و عمده فروشی الزامی است.

او می گوید : با اجرای این دستورالعمل انتظار می رود در بخش عمده کالاها که در این بخش در حال انجام است شاهد کاهش چشمگیر قیمت باشیم.

شهرکی گفت : در خیلی از فروشگاه های زنجیره ای شاهد تخفیفات چشمگیری بودیم که واقعی نبود مثلا 20 درصد تخفیفات روی قیمت کالا که در بازار زیر قیمت اعلام شده به فروش می رفت و مصادیق عدم قیمت گذاری در این فروشگاه ها بود.

معاون استاندار گفت:با اجرای این طرح، اگر فروشگاهی بخواهد تخفیف بدهد باید از ضرایب قانونی سود خود تخفیف بدهد و از مقدار سود خود کم کند.

ع

خبرنگاران سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5205

به "با درج قیمت بر روی کالاها ،دست واسطه و دلال کوتاه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با درج قیمت بر روی کالاها ،دست واسطه و دلال کوتاه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید