امروز تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2021 رخ می دهد

به گزارش دور زمین، به گزارش روزنامه دیلی میل، این خورشید گرفتگی روز شنبه چهارم دسامبر (13 آذر)، حدود ساعت 07:33 به وقت گرینویچ (11:03 دقیقه به وقت تهران) برای بینندگان نزدیک لبه قفسه یخی Ronne در قطب جنوب به بیشترین حد خود می رسد.

امروز تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2021 رخ می دهد

در حالی که این خورشید گرفتگی ممکن است تا حد زیادی نادیده گرفته گردد، اما بینندگان در سایر نقاط نیمکره جنوبی - از جمله بخش هایی از استرالیا، شیلی و نیوزیلند - یک خورشید گرفتگی جزیی را مشاهده خواهند کرد. خورشید گرفتگی کامل بعدی تا 8 آوریل 2024 رخ نخواهد داد، اما برخلاف خورشید گرفتگی هفته آینده، به طور گسترده در بخش هایی از کانادا، مکزیک و آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

در همین حال، در اروپا، انتظار نمی رود خورشید گرفتگی کامل در این قرن مشاهده گردد.

خورشید گرفتگی زمانی رخ می دهد که ماه از بین زمین و خورشید عبور می نماید و بر زمین سایه می اندازد. انواع مختلفی خورشیدگرفتژی وجود دارد، بسته به اینکه چه اندازه از خورشید در یک مکان تعیین برای بیننده پنهان است. برای یک خورشید گرفتگی کامل - زمانی که خورشید به طور موقت به وسیله ماه برای افرادی که در مرکز سایه ماه هستند کاملاً پوشیده می گردد - هر سه اجرام آسمانی باید در یک خط مستقیم باشند.

در خورشید گرفتگی کامل بینندگان می بینند آسمان بسیار تاریک شده است، درست مثل اینکه سپیده دم یا غروب باشد، اما در عین حال ممکن است بتوان تاج خورشید یا جو بیرونی را در اطراف ماه دید. تاج معمولاً به وسیله چهره درخشان خورشید پوشیده می گردد.

ناسا تمهیداتی را برای پخش زنده این رویداد آسمانی از قطب جنوب انجام داده است. این واقعه در یوتیوب و وب سایت ناسا به صورت زنده پخش خواهد شد.

ناسا نسبت به نگاه مستقیم به خورشید در هنگام این کسوف هشدار داده است و توصیه می نماید که در طول این واقعه از عینک های مخصوص دید خورشیدی یا مخصوص خورشید گرفتگی استفاده گردد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4700

به "امروز تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2021 رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2021 رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید