اطلاعات کارت پرواز را مثل کف دستتان بلد باشید!

به گزارش دور زمین، به هر مسافری در فرودگاه و قبل از سوار شدنش، کارتی به نام کارت پرواز داده می گردد که در واقع مجوز او برای سوار شدن به هواپیماست. اطلاعات کارت پرواز اهمیت زیادی دارند و مسافران باید با مفهوم این اطلاعات آشنا باشند. به همین دلیل، در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا همه چیز را درباره اطلاعات ثبت شده روی کارت پرواز به شما بگوییم؛ با ما همراه باشید.

اطلاعات کارت پرواز را مثل کف دستتان بلد باشید!

کارت پرواز چیست؟

با خرید بلیط هواپیما، اطلاعات شما در سامانه ایرلاینی که بلیط آن را خریده اید ثبت می گردد اما برای تایید هویت تان به عنوان یک مسافر باید در فرودگاه مدرکی به نام کارت پرواز را دریافت کنید.

اطلاعات ثبت شده روی کارت پرواز بسیار مهم هستند. این اطلاعات برای هر مسافری با دیگری فرق دارد و آشنایی با آنها برای هر مسافری ضرورت دارد.

اطلاعات کارت پرواز

هر مسافر قبل از پرواز باید کارهایی ضروری مانند دریافت کارت پرواز را انجام دهد که در مطلب راهنمای گام به گام سوار شدن به هواپیما می توانید توضیح کامل این کارهای ضروری را مطالعه کنید. در ادامه این مطلب، اطلاعات کارت پرواز را برایتان توضیح می دهیم.

بر روی این کارت و درست در قسمت بالای آن، نام و نام خانوادگی مسافر ثبت می گردد. در این بخش حتما آنالیز کنید که نام شما مخصوصا در بخش لاتین، به درستی درج شده باشد. اگر اشتباهی وجود دارد، حتما به صادر نماینده بلیط اطلاع دهید زیرا ممکن است در سوار شدن به هواپیما دچار مشکل شوید.

بخش بعدی، در سمت راست کارت و اطلاعات پرواز است. در این بخش اطلاعاتی همانند مبدا، مقصد، شماره ترمینال، تاریخ پرواز، ساعت آغاز پرواز و ساعت رسیدن به مقصد دیده می گردد.

به قسمت چپ کارت پرواز یعنی بخش اطلاعات بلیط می رسیم که نام ایرلاین، مدل هواپیما، کلاس پروازی و بار مجاز را شامل می گردد.

در ابتدا نام ایرلاین و مدل هواپیما که قرار است با آن پرواز کنید، دیده می گردد. کلاس کابین، سطح کلاس پروازی و خدماتی که قبل و حین سفر دریافت خواهید کرد را تعیین می نماید. باید بدانید سه کلاس اکونومی کلاس، بیزینس کلاس و فرست کلاس، معروف ترین کلاس های پروازی هستند که نام آنها در این بخش از کارت پرواز نوشته می گردد.

قسمت بار مجاز، مقدار حداکثر باری که می توانید با پرواز مورد نظر حمل کنید را نشان می دهد. معمولا مقدار مجاز بار در قسمت حمل بار هواپیما بین 20 تا 30 کیلوگرم و مقدار مجاز بار داخل کابین، 7 کیلوگرم است. البته مقدار بار کلاس های پروازی مختلف با هم تفاوت دارند.

دقیقا زیر لوگوی ایرلاین در سمت راست کارت پرواز، شماره پرواز نوشته شده است. مواقعی که این شماره به وسیله تابلوی اعلانات، اطلاعات فرودگاه و یا باجه نمایندگان ایرلاین ها اعلام می گردد، در پی آن شرایط پرواز و اطلاعاتی همانند تاخیر یا فرود آن را به اطلاع مسافران می رسد.

عبارت سیستمی در کارت پرواز به نوع بلیط اشاره دارد و اگر بلیط شما چارتر باشد در این بخش عبارت چارتر نوشته می گردد. بلیط سیستمی مستقیما به وسیله ایرلاین صادر می گردد و قیمت تعیین و غیرقابل تغییر دارد؛ اما بلیط چارتر به وسیله چارترنماینده قیمت گذاری می گردد و به فروش می رسد. این دو نوع بلیط از نظر هزینه با هم تفاوت دارند و بلیط چارتری قابلیت کنسلی ندارد.

شماره بلیط مسافر، پایین تر از شماره پرواز واقع شده است و این شماره برای هر مسافر مجزا است.

PNR (Passenger Name Record) یا شماره مرجع، در انتهای ستون سمت چپ ثبت شده و به ثبت نام مشتری اشاره دارد. کد PNR تنها در صورتی ممکن است برای جمعی از مسافران یکی باشد که بلیط آنها، به وسیله یک نفر و در یک زمان خریداری شده باشد. این کد به ایرلاین ها یاری می نماید تا مسافرانشان را راحت تر دسته بندی نمایند.

نحوه دریافت کارت پرواز

برای دریافت کارت پرواز، از دو روش می توانید اقدام کنید:

  • اولین روش، دریافت این کارت به صورت حضوری در فرودگاه است. برای دریافت کارت پرواز به این روش، ضروری است که حداقل یک ساعت قبل از زمان پرواز برای پروازهای داخلی و 3 ساعت قبل از پرواز برای پروازهای خارجی در فرودگاه حاضر شوید و چمدا ن های خود را به همراه بلیط و مدارک شناسایی به نماینده ایرلاینی که قصد سفر با آن را دارید؛ تحویل دهید. متصدی ایرلاین بعد از احراز هویت، کارت پرواز شما را صادر خواهد نمود.
  • روش دوم، دریافت کارت پرواز به صورت آنلاین است. با این روش می توانید غیر حضوری و کارت پرواز خود را به صورت اینترنتی دریافت کنید. البته، ضروری است که برای دریافت نسخه فیزیکی این کارت، به باجه های مخصوص صدور کارت در فرودگاه مراجعه کنید. نگران ایستادن در صف های طولانی نباشید زیرا در کمترین زمان ممکن و با وارد کردن کد کارت پرواز، نسخه فیزیکی آن برای شما چاپ خواهد شد.

سخن آخر

در این مطلب، همه چیز را درباره کارت پرواز و اطلاعات ثبت شده روی آن مورد آنالیز قرار دادیم. اطلاعات ثبت شده بر روی کارت، هدایت برای مسافر و ایرلاین در فرودگاه محسوب می شوند و بسیار ضروری هستند.

در زمان خرید بلیط هواپیما از خبرنگاران، بعد از پرداخت هزینه بلیط، کارت پروازتان طی مدت زمان کوتاهی صادر و برای شما ایمیل خواهد شد.

درباره اطلاعات کارت پرواز سوالی دارید؟ از ما بپرسید.

شیما پاژخ

منبع: فلای تودی
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4689

به "اطلاعات کارت پرواز را مثل کف دستتان بلد باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات کارت پرواز را مثل کف دستتان بلد باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید