اشتباهات یاری های اولیه که می توانند خطرآفرین باشند

به گزارش دور زمین، تهران (پانا) - در زمان بروز حادثه برای اطرافیان افراد کنترل خود را از دست می دهند و ممکن است در یاری های اولیه با دانش های قبلی خود کارهای اشتباهی را انجام دهند.

اشتباهات یاری های اولیه که می توانند خطرآفرین باشند

به گزارش نمناک، یاری های اولیه اقداماتی است که برای امداد رسانی در شرایط اورژانسی یا .. از طریق افرادی که متخصص هم نیستند و آموزش های اولیه را گذرانده اند می تواند اجرا شود ولی این مسئله آن قدر ها هم ساده نیست و گاهی همانطور که در این بخش از سلامت نمناک خواهید خواند می تواند به اشتباه و پرخطر انجام شود.

اشتباهات یاری های اولیه که میتوانند خطرآفرین باشند

هنگامی که حادثه ای برای ما اتفاق می افتذ امکان دارد که بدون آگاهی دست به انجام حرکاتی کنیم که می تواند آسیبات جدی به ما بزند.

به عقب بردن سر حین خونریزی بینی:

هیچ وقت این کار را انجام ندهید. این اشتباه باعث جاری شدن خون در پشت گلوی شما می شود. این روش قدیمی، نه تنها خونریزی بینی را متوقف نمی نماید، بلکه باعث استفراغ نیز می شود.

در عوض به جلو خم شوید و برآمدگی بینی را با انگشتانتان بگیرید. بیشتر خونریزی های بینی که رایج هستند و ممکن است به علت حساسیت و هوای خشک ایجاد شوند در حدود ده دقیقه خوب می شوند. اگر بیشتر از این طول کشید، از طریق تامپون جلوی خونریزی را بگیرید و به اورژانس بروید.

اشتباه یاریهای اولیه در قرار دادن کره یا یخ روی محل سوختگی:

این ایده قدیمی، خیلی ساده و بد است. خمیردندان و کره کاکائو ایده های دیگری هستند که آن ها نیز قابل قبول نیستند. گاهی اوقات استفاده از این روش ها سریعا بعد از سوختگی باعث می شود که حرارت در محل سوختگی باقی بماند و کار بدتر شود. سرد کردن بافت سوخته از طریق یخ نیز یاریی نمی نماید. هدف برگشتن به دمای طبیعی است و یخ می تواند پوست را خیلی سرد کند.

در عوض اجازه دهید آب خنک، نه خیلی سرد برای چند دقیقه بر روی سوختگی بریزد. در آخر از طریق یک پارچه تمیز و خشک مثل گاز استریل روی آن را بپوشانید و برای گرفتن مراقبت های پزشکی، نزد دکتر بروید.

حرکت دادن فردی که خیلی آسیب دیده است:

اگر اولین کسی هستید که در صحنه تصادف مانند تصادف ماشین یا آسیب ورزشی، حضور دارید، ممکن است وسوسه شوید، برای اطمینان از شرایط فرد حادثه دیده ، او را تکان دهید.

این کار را انجام ندهید. ممکن است نخاع آن ها آسیب شدیدی دیده باشد و هر نوع حرکتی باعث آسیب های عصبی و فلج دائمی شود. تنها زمانی مجاز به حرکت دادن آن ها هستید که احتمال خطراتی مانند آتش، انفجار یا ریزش ساختمان وجود داشته باشد.

به جای آن با اورژانس تماس بگیرید، وقتی که احتمال آسیب نخاعی وجود دارد ، برترین کار تماس با اورژانس، برای انتقال فرد به یک مرکز پزشکی است.

ریختن بزاق دهان بر روی بریدگی به منظور تمیز کردن آن:

اگرچه ممکن است شنیده باشید که بزاق آلودگی ها را از بین می برد، حقیقت بیشتر برخلاف آن است. دهان مرکز تجمع باکتری های مضری است که می توانند باعث عفونتِ زخم شوند. کار دیگری که نباید انجام دهید این است که زخم را با آب رودخانه و یا جوی بشویید ، زیرا می تواند موجب عفونت میکروبی و یا انگلی شود.

به جای آن، زخم را با آب لوله کشی یا سرم شستشو دهید. بهتر است در طول سفر ، یک سرم شستشو در جعبه یاری های اولیه داشته باشید تا در زمان آسیب های ناخواسته بتوانید از آن بهره ببرید.

استفاده از بنادریل (نوعی آنتی هیستامین) برای درمان واکنش های آلرژیک شدید:

این خطا می تواند منجر به مرگ شود. 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا بنادریل عمل کند و این زمان برای فردی با شوک آنافیلاکسی خیلی زیاد است.

شوک آنافیلاکسی یک حالت اورژانسی حیاتی است و درمان با اپینفرین باید سریعا انجام شود. در حقیقت، آخرین تحقیق بر روی آنافیلاکسی نشان داده است که تعداد خیلی زیادی از پرستاران از اپینفرین استفاده نمی نمایند. و تحقیقی دیگر متوجه رابطه بین استفاده با تاخیر و یا استفاده نکردن از اپینفرین و مرگ شده است.

به جای آن، در استفاده از اپینفرین شک نکنید. اگر علائم تنگی نفس، ورم اطراف لبها و چشم ها، یا کهیرهایی که به سرعت بیرون می ریزند دیده می شود وقت را با دادن اپینفرین هدر ندهید و سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر شما حساسیت به غذا ، سم و یا هر حساسیت شدید دیگری دارد ، مراحل کار را می دانید:همواره اپینفرین به همراه داشته باشید. مدل واکنش خود را بدانید زیرا برای همه یکسان نیست. به بعضی از بیماران از طریق پزشکشان ،پیشنهاد می شود که به محض تماشا علائم اولیه یا تماس با عوامل حساسیت زا ، اپینفرین مصرف نمایند.

شستن دندان شکسته:

اغلب ما نمی دانیم وقتی دندانمان می شکند، چه کار باید کنیم. اگرچه تمیز کردن آن ایده خوبی به نظر می رسد ،ولی در حقیقت به دندان آسیب می رساند.

به جای آن، دندان را داخل یک لیوان شیر قرار دهید و هرچه زودتر نزد دندانپزشک بروید.

نگه داشتن کنه برای نشان دادن به پزشک:

برخلاف باور عموم، مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ، نگهداری و تست بر روی کنه را پیشنهاد نمی نماید. این موضوع تنها باور غلطی نیست که دکترها با آن روبه رو می شوند. اغلب افراد تصور می نمایند کنه ها ناقل بیماری لایم هستند و گزش کنه به آنتی بیوتیک احتیاج دارد. ولی این فقط زمانی درست است که کنه آهو باشد و بیشتر از 24 ساعت چسبیده باشد.

به جای آن ، کنه را از طریق موچین و کشیدن به سمت بیرون، بکنید. هرگز از کبریت یا نفت برای کندن آن استفاده نکنید. نزد دکتر بروید تا تشخیص دهد که به آنتی بیوتیک احتیاج دارید یا خیر. و آیا می دانید که همه کسانی که بیماری لایم دارند، به جوشهای قرمز معروف مبتلا نمی شوند؟

شما ممکن است به این جوش ها مبتلا شوید و یا اصلا جوشی نزنید و یا اینکه در قسمتی کوچکی، جوش های ریزی بزنید که به مرور زمان بزرگتر می شود. خبر خوب این است که افرادی که سریعا معالجه شده اند، صد در صد بهبود یافته اند.

اشتباه کمهای اولیه در گرم کردن شکستی یا پیچ خوردگی:

این کار باعث بدتر شدن التهاب می شود. گرما جریان خون را افزایش می دهد که می تواند موجب بدتر شدن تورم شود. از گرما برای چیزهایی مانند گرفتگی کمر بهره ببرید.

به جای آن، همواره در ابتدا از سرما بهره ببرید.

سعی در خارج کردن ذرات از چشم آسیب دیده:

خارج کردن محرک ، می توانند زخم را بدتر کند و حتی موجب آسیب های دائمی شود. تنها استثنا زمانی است که مواد شیمیایی داخل چشم ریخته باشد. در این حالت، چشم را به مدت 15 دقیقه بشویید به جای آن، چشم را از طریق قراردادن یک لیوان کاغذی به منظور جلوگیری از رفتن چیزهای دیگر به داخل آن ، محافظت کنید و برای مراقبت های پزشکی نزد دکتر بروید.

برداشتن گاز استریل از روی زخمی که خونریزی دارد:

اگر پد خونی شده است، آن را عوض نکنید. عوامل لخته نماینده خون ، به سطح رویی می آیند تا خونریزی را متوقف نمایند. برداشتن گاز استریل می تواند آنها را جدا کند و باعث آغاز مجدد خونریزی شود.

به جای آن، یک گاز استریل تازه، روی آن قرار دهید. اگر گاز استریل افاقه نکرد، روی زخم را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود، سپس برای جلوگیری از عفونت زخم را بشویید. اگر آلرژی ندارید پماد آنتی بیوتیک بمالید و دوباره باندپیچی کنید.

مداوا نکردن بعد از تصادف:

آدرنالین موجود درخون شما در ابتدا درد را مخفی می نماید. ممکن است 10 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد تا متوجه شوید چه اتفاقی افتاده است. مسئولی که در صحنه تصادف است نمی تواند خونریزی مغزی یا شکستگی استخوان را تشخیص دهد.

به جای آن، اگر تصادف شدید نموده اید حتی اگر حالتان خوب است، برای آزمایشهای لازم به بیمارستان بروید.

سخت کردن کارِ اورژانس برای پیدا کردن شما:

برای مثال اگر در حیاط پشتی از طریق زنبود گزیده شده اید و واکنش های شدید آلرژیکی دارید ، همان جا دراز نکشید و منتظر یاری بمانید. اگر در رستوران غذا داخل گلویتان پریده به دستشویی نروید.

مردم در داخل دستشویی رستوران می میرند چون نمی خواهند مزاحم غذا خوردن دیگران شوند به جای آن، اگر واکنش های آلرژیک یا مصدومیت شدید دارید از کسی بخواهید با اورژانش تماس بگیرد. سپس به سمت جهت ورودی بروید و منتظر اورژانس بمانید. جایی باشید که دیگران بتوانند شما را ببینند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5232

به "اشتباهات یاری های اولیه که می توانند خطرآفرین باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهات یاری های اولیه که می توانند خطرآفرین باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید