اخطار فدراسیون درباره نقل وانتقالات باشگاه های فوتبال: هیچ توجیهی برای امضای قرارداد سفید نیست

به گزارش دور زمین، رئیس کمیته شرایط فدراسیون فوتبال با توصیه هایی درباره نقل وانتقالات باشگاه های فوتبال ایران، اخطارهایی درباره نحوه عقد قراردادها داد.

اخطار فدراسیون درباره نقل وانتقالات باشگاه های فوتبال: هیچ توجیهی برای امضای قرارداد سفید نیست

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، رئیس کمیته شرایط بازیکنان فدراسیون در یک گفت وگوی تفصیلی به نکات مهمی پیرامون مباحث مربوط به نقل وانتقالات اشاره نمود. جمشید نورشرق گفت: با توجه به در پیش بودن زمان نقل وانتقالات و نظر به وظایف ذاتی کمیته شرایط بازیکنان فدراسیون فوتبال به منظور پرهیز از مسائل و اختلافاتی که در طول فصل و پس از امضای قراردادها ممکن است دامن گیر باشگاه ها از یک سو و بازیکنان مربیان یا واسطه های نقل وانتقالات از سوی دیگر نزد سازمان لیگ گردد، تذکر مواردی و رعایت آنها از جانب طرفین قرارداد مهم به نظر می رسد.

وی ادامه داد: نکته اول اینکه حتماً از امضای قراردادهای سفید پرهیز نمایند. هیچ توجیه و دلیل قانع نماینده ای برای امضای قرارداد سفید محسوب نشده و موارد بسیار زیادی دیده شده است که بازیکنان و مربیان به لحاظ امضای قراردادهایی که مدت آن خالی گذاشته شده و یا مبلغ آن درج نشده، متضرر شده و تبعات منفی را متوجه خود نموده اند. بنابراین توصیه اکید کمیته شرایط بازیکنان، اجتناب مطلق از امضای قراردادهای سفید است.

رئیس کمیته شرایط فدراسیون فوتبال با اشاره به بندی منسوخ در قراردادها اضافه نمود: باید توجه گردد که قید عباراتی نظیر مبلغ قرارداد برای سال دوم یا سوم با توافق طرفین تعیین می گردد به معنای این است که قرارداد فقط برای مدت دارای مبلغ تعیین منعقد شده و در صورت عدم حصول توافق، تعهدی برای ادامه قرارداد وجود ندارد.

نورشرق گفت: نکته بعدی اینکه در قراردادها حتماً تعیینات کامل طرفین درج شده و موضوع قرارداد نیز به طور کامل قید شده و دقت گردد که نسخ قرارداد یعنی آن نسخه ای که نزد باشگاه بوده و نسخه ای که نزد طرف مقابل است، دارای متن کاملاً یکسان باشند.

باید دقت گردد که قراردادها توسط اشخاص صاحب اختیار و سمت، مطابق آگهی های روزنامه رسمی امضا شده باشند.، وی با بیان این جمله گفت: در بعضی موارد اشخاصی قراردادها را امضا می نمایند که گرچه ممکن است برای مثال به عنوان سرپرست یا مدیر فنی در باشگاه سمتی داشته باشند، اما در ساختار حقوقی باشگاه، دارای اختیار و سمت برای امضای قراردادها یا اسناد تعهدآور نیستند و این موضوع موجب مسائل عدیده ای خواهد شد.

رئیس کمیته شرایط فدراسیون فوتبال ادامه داد: ضروری است تأکید کنم که حتماً بازیکن یا مربی طرف قرارداد، باید نسخه ای از قرارداد خود را در زمان امضا، دریافت کند. به عبارت دیگر ضروری است متن قرارداد ابتدا به طور کامل آنالیز و نهایی شده و پس از درج شماره و تاریخ، همزمان توسط طرفین امضا و مهر گردد و دقیقاً در زمان امضا نسخه ای از آن با اخذ رسید به بازیکن تحویل گردد. متأسفانه در موارد متعددی روبرو با این شرایط بودیم که بازیکن اظهار می دارد که قرارداد خود را در اختیار ندارد و قرار بوده باشگاه به او تحویل دهد، اما از تحویل آن اجتناب می نماید.

نورشرق توضیح داد: موضوع بسیار مهم دیگر ضرورت ثبت قراردادها نزد سازمان محترم لیگ است. طرفین قرارداد بایستی دقت نمایند که دقیقاً نسخه ای از قراردادی که بین آنان امضا شده است، بایستی نزد سازمان لیگ فوتبال کشور به ثبت برسد و اگر الحاقیه یا متممی نیز بین آنها امضا می گردد، نسخه ای از آن جهت آنالیز به کمیته شرایط بازیکنان ارسال و در صورت تأیید برای ثبت به سازمان لیگ ارائه گردد. بخش عمده ای از مسائل و دعاوی موجود در عرصه فوتبال کشور مربوط به قراردادها و توافقات ثبت نشده است که با این تمهید از بروز این مسائل جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازیکنان یا مربیان توجه نمایند تا قبل از این که تکلیف قرارداد سابق خود را تعیین ننموده اند، قرارداد جدیدی منعقد ننمایند، گفت: این موضوع حتماً مسائل متعددی را به وجود خواهد آورد. این امر به معنای احترام به رابطه قراردادی موجود بوده و کاملاً طبیعی است که اگر بازیکنان و مربیان قبل از عقد قرارداد جدید، با احترام به قرارداد سابق خود تکلیف آن را تعیین نمایند، در شرایط بهتری می توانند با باشگاه سابق به توافق برسند.

رئیس کمیته شرایط فدراسیون فوتبال درباره نقش واسطه های نقل وانتقالات اضافه نمود: مطابق مقررات در صورتی که واسطه نقل وانتقالات در انعقاد قرارداد دخالت داشته باشد، این موضوع لزوماً بایستی در قرارداد درج شده و در واقع قرارداد از سوی آن واسطه نیز امضا گردد. در ارتباط با این موضوع توصیه اکید فدراسیون فوتبال این است که باشگاه ها با واسطه های دارای مجوز رسمی فعالیت از فدراسیون فوتبال مذاکره نموده و از مذاکره با اشخاصی که فاقد مجوز واسطه گری نقل وانتقالات هستند، اکیداً پرهیز نمایند، چراکه این امر موجب فراهم کردن شرایط دخالت بهتر و مؤثرتر از لحاظ نظارت فدراسیون فوتبال خواهد شد. ضمن اینکه در صورت دخالت واسطه های رسمی نقل وانتقالات، نظارت دقیق بر رعایت و اجرای مقررات قانونی و توجه به موضوعاتی نظیر پرهیز از امضای قراردادهای سفید، دقت در همسانی نسخ قرارداد و یا تحویل نسخه قرارداد به بازیکن یا پیگیری ثبت قرارداد نزد سازمان لیگ، جزو وظایف و تعهدات واسطه های نقل وانتقالات بوده و در صورت عدم رعایت این موارد مسئول خواهند بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3270

به "اخطار فدراسیون درباره نقل وانتقالات باشگاه های فوتبال: هیچ توجیهی برای امضای قرارداد سفید نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخطار فدراسیون درباره نقل وانتقالات باشگاه های فوتبال: هیچ توجیهی برای امضای قرارداد سفید نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید