اجرای ویژه خواندنی شد

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران ، اجرای ویژه، مجموعه پنج نمایشنامه به نام های اجرای ویژه، زن، تفنگ، جنگ، تقلیدنامه، داستان شکر، (کچلک بازی)، پالتو و زنده عروسکی پهلوان گم شده است.

اجرای ویژه خواندنی شد

اولین نمایشنامه این مجموعه با نام اجرای ویژه با 14 پرسوناژ در میان دو دنیای دیوانگان و مردگان سرگردان روایت را پیش می برند. در این نمایشنامه می خوانید: همان کوچه، پیرمرد طبق عادت معمول آشغال خود را به مخزن انداخته است و در حال دادن یک نخ سیگار به امپراتور است که جوان با همان هیبت همیشگی اش غرق در خود وارد می شود، او شاید بر اثر خماری، ابتدا متوجه پیرمرد نیست. یک راست به سر وقت مخزن ها می رود، گونی های خود را کنار مخزن ها زمین می گذارد و بلافاصله به یکی از مخزن ها نگاه می نماید، چیزی در خور نمی یابد...

زن، تفنگ، جنگ با 6 پرسوناژ، روایتی ضدجنگ از روزهای آغازین جنگ تحمیلی است. مهاجرت اجباری خانواده ای روستای دستخوش درام قرار می گیرد. در بخشی از این نمایشنامه آمده است: همان نخلستان، همان سرپناه، در دل شب پاییزی، اجاق سنگ چین شده در حال اشتعال به منظور بخشیدن گرما، عبود و عالیه زیر پتو در خوابند و ملیحه زانوی غم بغل نموده و دست ها را روی زانو نهاده و چانه اش را روی دست ها و با چشمانی اشکبار به پایکوبی شعله های زرد بیمار آتش می نگرد.

تقلیدنامه، داستان شکر، (کچلک بازی) با 10 پرسوناژ روایتی است از کریم شیره ای دلقک ناصرالدین شاه که میخواهد در حضور شاه و دربار، نمایشی انتقادی و کمیک را به صحنه ببرد. درام از نحوه این اجرا ساخته می شود. در بخشی از این نمایشنامه می خوانیم: مقابل ورودی دیوانخانه استانبول، دو گزمه تفنگ سر پر بدوش شق و رق، مقابل ورودی دیوانخانه در حال نگهبانی با حرکت خلاف یکدیگر دیری نمی گذرد، که نخست شکر و به دنبالش علی گولر از داخل دیوانخانه با لگد به بیرون پرتاب می شوند.

پالتو چهارمین متن از این مجموعه نمایشنامه روایتی از دو نگهبان است که در اتفاقی ساده دچار مسائلی می شوند. در بخشی از این نمایشنامه می خوانیم: سرباز پتویی ارتشی در دست برمی شود، و پاس بخش می کوشد تا جسد و لنگ وار را جمع و جور کند، دست به روی چشمان جسد می کشد و چشم هایش را می بندد، که توجهش به نوک کاغذی مچاله شده در مشت بسته جسد جلب می شود.

آخرین متن از این مجموعه نمایشنامه زنده عروسکی پهلوان گمشده نام دارد. این متن 7 پرسوناژی ماجرای مسائل یک گروه عروسکی است که ساعاتی قبل از آغاز نمایش، دچار مسائل فنی می شوند. در بخشی از این نمایش آمده: مبارک در میان خواب و بیداری است که غولک و شامورتی در مقابلش ظاهر می شوند و بدون هیچ حرف و سخنی، در طرفین مبارک جا می گیرند و لحظه به لحظه خود را به مبارک نزدیک می نمایند تا اینکه تنگ تنگ او را در میان می گیرند.

مجموعه نمایشنامه اجرای ویژه به قلم صادق عاشورپور در 257 صفحه با قیمت 76هزار تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5519

به "اجرای ویژه خواندنی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای ویژه خواندنی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید