آیا هوش مصنوعی هویت انسان ها را سرقت می نماید؟ ، آشنایی با وب سایتی که چهره های جعلی می سازد

به گزارش دور زمین، این روزها کارکرد هوش مصنوعی بسیار خیره کننده و منحصر به فرد است. درواقع هوش مصنوعی در زمینه هایی متعدد حضور دارد و می تواند بر ابعاد مختلف زندگی اشخاص اثرگذار باشد. اکنون یک وب سایت با یاری هوش مصنوعی در حال طراحی چهره های جعلی است. وب سایتی که اتفاقا بسیار محبوب و مشهور هم شده است.

آیا هوش مصنوعی هویت انسان ها را سرقت می نماید؟ ، آشنایی با وب سایتی که چهره های جعلی می سازد

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، هنگامی که شما از وبسایت This Person Does Not Exist به معنای این شخص وجود ندارد بازدید می کنید، احتمالا با یک چهره جالب رو به رو می گردد که در حال لبخند زدن به شما است و چهره ای معصوم نیز دارد. اما جالب است بدانید که این، یک چهره واقعی نیست، بلکه توسط الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی فراوری شده است.

مدتی پیش در رسانه ها ماجرای تحقیق انویدیا به شدت مطرح شد. تحقیقی که روی هوش مصنوعی اجرا شده بود که می تواند تصاویری را بر اساس چهره انسان ها طراحی کند که گرچه تصاویری جدید بودند اما ساختار کلی خود را از چهره اشخاصی حقیقی سرقت نموده بودند. نتایج این پژوهش توسط یک تیم از مهندسان انویدیا در یک مقاله پیش چاپ شد و معین شد که تکنولوژی تا چه حد می تواند فریبنده باشد.

اما یکی از نگرانی های عمده در مورد توسعه این نوع تکنولوژی ها ماجرای سرقت هویت افراد است. درواقع در این میان 2 پرسش اصلی مطرح می گردد؛ نخست این که اساسا انتشار تصاویر افراد در فیسبوک یا سایر شبکه های اجتماعی این حق را به الگوریتم های هوش مصنوعی می دهد که از هویت افراد استفاده نمایند؟

نکته دیگر این که آیا وقتی هوش مصنوعی بعضی اجزای چهره های جدید را از چهره های حقیقی وام گرفته در بلند مدت مسئله ای برای تشخیص چهره های جعلی و واقعی رخ نخواهد داد؟ طراحان وب سایت مذکور در جواب پرسش اول و دوم جواب منفی می دهند اما همه افراد با این طراحان هم عقیده نیستند.

این روزها تصاویر جعلی راستا خود را از تصویر به ویدئو نیز باز نموده اند و شاهد ویدئوهای جعلی نیز هستیم، بنابراین نمی توان با اطمینان گفت که این نوع تصاویر مشکل ساز نخواهند شد. با همه این ها، وبسایت مذکور و وبسایت های مشابه، محبوبیتی چشمگیر بین کاربران دارند و تقریبا اغلب کاربران در قالب های مختلف از این تکنولوژی استفاده نموده اند.بنابراین شاید بهتر باشد برای افزایش آگاهی کاربران بیشتر کوشش کنیم تا منع آنان از استفاده از چنین تکنولوژی هایی.

منبع: انتخاب
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1605

به "آیا هوش مصنوعی هویت انسان ها را سرقت می نماید؟ ، آشنایی با وب سایتی که چهره های جعلی می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هوش مصنوعی هویت انسان ها را سرقت می نماید؟ ، آشنایی با وب سایتی که چهره های جعلی می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید